Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
21 Kwiecień 2018, 00:23:06


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Grosze glogowskie z 1504 roku.  (Przeczytany 4164 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVI w. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 3 022



Zobacz profil
« : 23 Maj 2016, 05:06:43 »

Wedlug dwoch opisow monet z aukcji WCN w 2012 roku:
http://wcn.pl/archive/52_0212?q=grosz+g%C5%82ogowski+1506
oraz
http://wcn.pl/archive/51_0160?q=grosz+g%C5%82ogowski+1506

ponizsza date uznano za 1504, nie za 1506 odwolujac sie do Hr. Hutten-Czapskiego i jego opinii o "analogii z monetami pomorskimi".
Jaka jest mozliwosc, ze jest to rzeczywiscie R8? Samo WCN sprzedalo dwie takie monety, czy ktos zna jeszcze inne?

Probowalem tez znalezc te analogie do monet pomorskich ale niestety nie znam tego dzialu i nie wiem gdzie ich szukac - w szerfach nie widze. Bede wdzieczny za nakierowanie na trop.

Ciekaw jestem opinii. Z gory dziekuje.


* 1504 Grosz glogowski data.JPG (23.33 KB, 388x173 - wyświetlony 82 razy.)
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 278



Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 23 Maj 2016, 09:27:33 »

Kurpiewski podaje R7
P.S.Trzeba mieć mocno wybujałą wyobraźnie żeby dostrzec tam czwórkę


* Grosz.jpg (102.39 KB, 836x323 - wyświetlony 106 razy.)
Zapisane
anonimus
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska Królewska; zwłaszcza XVIIw

Wiadomości: 203



Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 23 Maj 2016, 10:15:53 »

Cyfrę 4 w XV/pocz.XVI w zapisywano inaczej niż dziś, rok 1504 na tym groszu wydaje się dość sensowny (w każdym razie są pewne analogie, nie tylko wyobraźna).
http://www.ma-shops.de/brom/item.php5?id=160403006&lang=en&PHPSESSID=3c5433a9f350f432161ced3d856f6f5b
........

http://www.ma-shops.de/raffler/item.php5?id=3723&lang=en&PHPSESSID=3c5433a9f350f432161ced3d856f6f5b
Zapisane
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 278



Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 23 Maj 2016, 10:36:55 »

Tyle tylko że wtedy na omawianym groszu ta domniemana czwórka musiałaby zostać wybita odwrotnie.  zresztą konsekwentnie  powinna zostać zapisana w innym stylu cyfra 5.
Na przestawionym szelągu ta 5 bardziej przypomina S


* Cyfry indyjsko-arabskie .jpg (102.99 KB, 722x359 - wyświetlony 128 razy.)
Zapisane
anonimus
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska Królewska; zwłaszcza XVIIw

Wiadomości: 203



Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 23 Maj 2016, 11:39:10 »

Cyfra wygląda na puncowaną. Pytanie, co jest bardziej prawdopodobne, nabicie odwrotnie 4 czy poprawianie(?) 6?
W tym czasie 5 mogła być już "nowoczesna", mieszanie choćby liter zdarzało się (półgrosze Aleksandra).
Zapisane
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 278



Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 23 Maj 2016, 12:27:07 »

Początkowo myślałem że to niedobicie, jednak po dokładniejszych oględzinach to jednak nie mogła być ósemka. Wygląda to bardziej jakby celowo obrócono punce z dawnym zapisem cyfry 4 żeby przypominało to cyfrę 8 wg nowych zasad.
P.S.Ciekawe jaką argumentacje przedstawił Gumowski
Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVI w. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 3 022



Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 23 Maj 2016, 13:17:30 »

Dzięki za opinie.
Muszę się zgodzić, że nie mogła to być niedobita ósemka jaką dzisiaj znamy. Kształt tej cyfry wskazuje na brak zaokrągleń w górnej części. Też jestem ciekaw argumentacji Gumowskiego.
Kopicki także podaje jej rzadkość jako R7, podczas gdy WCN podaje R8. Kurpiewskiego nie posiadam. Czyżby była to opinia Hutten-Czapskiego? Nie mam jego katalogu, może ktoś mógłby to dla mnie sprawdzić. W każdym razie liczba znanych mi na dzień dzisiejszy egzemplarzy przekracza R8, więc skłaniałbym się ku R7.

Ta "czwórka" wydaje się odwrócona wobec znanych pomorskich egzemplarzy przytoczonych w tej dyskusji. Może jest to po prostu błędem stempla, jak zasugerował Miroslav? Nie wygląda raczej na przebijane "6", gdyż cześć dolna nie wskazuje na zdwojenie żadnej części obwodu, co jest mało prawdopodobne.

Miroslav: Czy mogę wiedzieć skąd pochodzi ta tabelka z archaicznymi cyframi?
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 278



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 23 Maj 2016, 13:25:07 »

http://www.swiatmatematyki.pl/index.php?p=44

Jest tu też ciekawa informacja: cyt "pierwsze monety z nowymi cyframi pojawiły się natomiast w naszym kraju w 1507 roku"
Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVI w. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 3 022



Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 23 Maj 2016, 13:31:09 »

Cyfrę 4 w XV/pocz.XVI w zapisywano inaczej niż dziś, rok 1504 na tym groszu wydaje się dość sensowny (w każdym razie są pewne analogie, nie tylko wyobraźna).
http://www.ma-shops.de/brom/item.php5?id=160403006&lang=en&PHPSESSID=3c5433a9f350f432161ced3d856f6f5b
........

http://www.ma-shops.de/raffler/item.php5?id=3723&lang=en&PHPSESSID=3c5433a9f350f432161ced3d856f6f5b
Podane tu przykłady dość zdecydowanie ukazują tę cyfrę wybitą odwrotnie niż na tym groszu.
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVI w. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 3 022



Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 23 Maj 2016, 13:35:28 »

http://www.swiatmatematyki.pl/index.php?p=44

Jest tu też ciekawa informacja: cyt "pierwsze monety z nowymi cyframi pojawiły się natomiast w naszym kraju w 1507 roku"
Rzeczywiście, to ciekawe stwierdzenie.
Możnaby dyskutować czy grosz głogowski jest w ogóle monetą polską. Trzebaby znać dokładny kontekst tego stwierdzenia. Data 1507 pokrywa się z koronacją Zygmunta I. Pytanie czy nie jest to uproszczeniem umieszczające te cyfry na monetach w czasie jego panowania jako króla Polski? Dodatkowo były to pierwsze polskie monety z datami w ogóle.

Czytając pobieżnie przytoczony artykuł pojawiło się w mojej głowie jeszcze jedno rozwiązanie.
Ostatnia tabelka na tej stronie przyporządkowuje liczby do znaków greckich. A jeśli to jest (sorry) gamma? , czyli "3"? Mało prawdopodobne ale czy niemożliwe?
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 278



Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 23 Maj 2016, 16:05:53 »

Każdy tam widzi to co chce zobaczyć, jeden 4 inny 8 a jeszcze inny widzi tam tajny znak iluminatów. Tak sobie myślę że to jednak błąd rytownika. Ten ostatni znak został wybity przy użyciu puncą z cyfrą 6, tylko coś tam było "naprawiane"
Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVI w. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 3 022



Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 23 Maj 2016, 17:54:31 »

Cokolwiek by to nie było, to pojawia się rzadko na rynku.
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek
anonimus
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska Królewska; zwłaszcza XVIIw

Wiadomości: 203



Zobacz profil
« Odpowiedz #12 : 23 Maj 2016, 19:31:34 »

8 to chyba nie, bo po objęciu tronu w Rzeczypospolitej Zygmunt opuścił to księstwo.

Przy tej cyfrze było coś poprawiane, na dole też widać jakiś ogonek. Ciekawa sprawa, gdyby koledzy bardziej biegli w technice, puncach, itp. się wypowiedzieli... może opinie Gumowskiego są bezpodstawne?
............
Jeszcze jedna moneta mi się przypomniała z "średniowieczną" 4, dobrze widać
http://wcn.pl/auctions/64/958
Zapisane
dukatkg
Stały bywalec
***
Poland Poland


Wiadomości: 443



Zobacz profil
« Odpowiedz #13 : 23 Maj 2016, 21:40:57 »

Ja tam zawsze widziałem 1506...
Zapisane
Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #14 : 24 Maj 2016, 07:50:28 »

Ani 4, ani 8 - zwykłe uszkodzenie stempla. Nie wyważajmy otwartych drzwi, grosze śląskie tego typu (głogowskie, wrocławskie, świdnickie, nyskie biskupie) są efektem umowy pomiędzy książętami i miastami, dysponującymi prawami menniczymi, zawartej 19 kwietnia 1505 roku. Król Władysław Jagiellończyk zatwierdził ją dopiero dokumentem z 3 lipca (CDS t. XII, s. 23, dok.nr 22), więc monety mogły powstać dopiero po tej dacie.
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM