Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
12 Grudzień 2018, 14:44:01


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Powody powstania niedobić monet  (Przeczytany 2902 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Marienburg
Rada Oficerów TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Legitymacja TPZN nr. 97
Zainteresowania:
Trojaki Malborskie, mennica malborska, heraldyka

Wiadomości: 925



Zobacz profil
« : 22 Kwiecień 2018, 13:43:43 »

Trochę zawiódł mnie czas,
Brzmi to trochę jak słowa piosenki..., ale zgoda, że trzeba być asertywnym. Mrugnięcie
4. przygotowanie blachy ma się nijak do niedobić według mnie. Ewentualnie same wady konstrukcyjne danej maszyny/maszyn. Blacha jest jednak +- tej samej grubości w każdym fragmencie danego tymfa
Myślę, że kolega Łukasz ma rację, że złe przygotowanie blachy może mieć wpływ na jakość tłoczonych monet. Przy ocenie niedobić rysunku monet tłoczonych za pomocą prasy śrubowej należy zawracać uwagę na obrzeże monety, które zwykle powinno być wyższe od rysunku monety (kierunek płynięcia metalu/odkształceń plastycznych). Jeżeli obrzeże monety tłoczonej za pomocą prasy śrubowej jest różnej wysokości to najprawdopodobniej skutek źle przygotowanej blachy (niejednakowa grubość). Oczywiście innym czynnikiem powodującym takie niedoskonałości może być uszkodzenie lub zużycie stempli. Jeżeli się dobrze orientuję, to stemple służące do wybijania tymfów były raczej płytkie, co w przypadku monet wybijanych na źle przygotowanym wcześniej materiale miało duże znaczenie na powstawanie ww. niedobić rysunku.
Będę wdzięczny, jak sprawdzisz, czy obrzeża na Twoich monetach mają różne wysokości i jak to wygląda w miejscu wspomnianych niedobici.
Zapisane

Marcin
Optimus_Prime
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
szóstaki

Wiadomości: 691


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 22 Kwiecień 2018, 13:52:32 »

Cytuj
4. przygotowanie blachy ma się nijak do niedobić według mnie. Ewentualnie same wady konstrukcyjne danej maszyny/maszyn. Blacha jest jednak +- tej samej grubości w każdym fragmencie danego tymfa
To co pisałem to nie są spekulacje. Mierzyłem dość precyzyjnie grubość niedobitych szóstaków i taką korelację stwierdziłem (między niedobiciem a grubością krążka). Już 10 % różnicy w grubości krążka powoduje solidne niedobicie. Bardzo szybko, jak na osobę początkowo bez stanowiska w tej sprawie, odrzucił Pan opcję popartą pomiarami.
W związku powyższym pozwolę sobie wycofać się z tego rodzaju dyskusji, w którym jeden z dyskutantów wie (lub zakłada), że ma w każdym względzie rację.
Zapisane
TomekP
Rada Oficerów TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Legitymacja TPZN nr. 95
Zainteresowania:
Monety wielkopolskie i dla Wielkopolski bite, monety antyczne

Wiadomości: 899



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2 : 22 Kwiecień 2018, 14:06:15 »

Szóstaki to niestety nie Tymfy i myślę, że nie należy tego rozpatrywać przez proste analogie. W przypadku moich monet akurat tylko na jednym egzemplarzu mam niedobicie na tyle duże żeby to zmierzyć. Krążek jest tam minimalnie wyższy (w dobitych miejscach około 1,02 mm, w niedobitym około 1.06). Oczywiście sama technika wymaga badań. O swoich pomiarach nic Pan nie wspomniał, tak jak ja nie wskazalem że to spekulacje...
Zapisane

cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVI w. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 3 485



Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 22 Kwiecień 2018, 14:44:27 »

Dorzucę swoje trzy grosze w kwestii przygotowania blachy.
Gotowa moneta ma kilka grubości. To co naogół jest stałe, to grubość gotowego produktu tam, gdzie powierzchnie stempli były najbliżej siebie, czyli pola. Staje się tak, gdyż zgniot w tym obszarze jest największy i materiał naogół wypływa z niego w miejsca, gdzie te stemple są wklęsłe, czyli w legendę i inne wypukłe wizerunki. Jeśli blacha jest za cienka, to tego materiału na legendę i wizerunek jest za mało i pozostają one niewypełnione do końca, więc powstają niedobicia.
Myślę, że różnica zdań Panów może wynikać z niedomówienia, gdzie te monety były mierzone.
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek
Marienburg
Rada Oficerów TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Legitymacja TPZN nr. 97
Zainteresowania:
Trojaki Malborskie, mennica malborska, heraldyka

Wiadomości: 925



Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 22 Kwiecień 2018, 14:52:44 »

Szóstaki to niestety nie Tymfy i myślę, że nie należy tego rozpatrywać przez proste analogie.
W tym przypadku decydujące znaczenie ma technologia, którą używano do tłoczenia monet, jak i jakość materiału, z którego wybijano monety.
Cytuj
Krążek jest tam minimalnie wyższy (w dobitych miejscach około 1,02 mm, w niedobitym około 1.06). Oczywiście sama technika wymaga badań.
Z tego wynika, że krążek w miejscu prawidłowo wybitym był grubszy o X% od części z miejscowym niedobiciem. Wartość siły docisku prasy pozwoliła na głębokość tłoczenia w przedziale +/- 1,06 mm.
Zapisane

Marcin
Marienburg
Rada Oficerów TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Legitymacja TPZN nr. 97
Zainteresowania:
Trojaki Malborskie, mennica malborska, heraldyka

Wiadomości: 925



Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 22 Kwiecień 2018, 14:57:43 »

Z tego wynika, że krążek w miejscu prawidłowo wybitym był grubszy o X% od części z miejscowym niedobiciem. Wartość siły docisku prasy pozwoliła na głębokość tłoczenia w przedziale +/- 1,06 mm.
Jacku będę wdzięczny za Twoją opinię czy moja argumentacja ma sens.  Mrugnięcie
Zapisane

Marcin
Optimus_Prime
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
szóstaki

Wiadomości: 691


Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 22 Kwiecień 2018, 17:43:42 »

Cytuj
Gotowa moneta ma kilka grubości. To co naogół jest stałe, to grubość gotowego produktu tam, gdzie powierzchnie stempli były najbliżej siebie, czyli pola
Pan rozważa jeszcze inny przypadek, gdy powierzchnie stempli nie są równoległe. Wtedy rzeczywiście nawet jak krążek jest jednorodnej grubości to niedobicie może wystąpić. Ja postuluję, że ten przypadek jest mniej częsty na podstawie moich pomiarów.

Przy okazji: Panie cancan62, awatar nie mieści się w cały w domyślnym polu i trzeba go przewijać. Nie jest on nieco za duży? Przynajmniej u mnie w przeglądarce nienaturalnie to wygląda...

Cytuj
Z tego wynika, że krążek w miejscu prawidłowo wybitym był grubszy o X% od części z miejscowym niedobiciem.
Przy tych danych to wynika, że stemple nie były równoległe... czyli przeciwnie jak Pan napisał.

Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVI w. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 3 485



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 22 Kwiecień 2018, 17:59:53 »

Prosze wybaczyc, nie mam teraz czasu sie rozpisywac, zalaczam tylko obrazek.
Awatara sprobuje poprawic, chyba tylko w niektorych urzadzeniach tak wyglada, u mnie jest OK.


* niedobicie 2.jpg (128.51 KB, 958x1000 - wyświetlony 79 razy.)
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek
Optimus_Prime
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
szóstaki

Wiadomości: 691


Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 22 Kwiecień 2018, 18:50:36 »

Ok, załapałem: krążek jest jednorodnej grubości lecz jest zbyt cienki. Ma to sens i jest jedną z rozsądnych możliwości.

Co Pan na przeniesienie tego fragmentu dyskusji do technik menniczych?

Ps. Awatar jest teraz miniaturowy i niezbyt dobrze widoczny.


Zapisane
Marienburg
Rada Oficerów TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Legitymacja TPZN nr. 97
Zainteresowania:
Trojaki Malborskie, mennica malborska, heraldyka

Wiadomości: 925



Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 22 Kwiecień 2018, 19:12:29 »

Prosze wybaczyc, nie mam teraz czasu sie rozpisywac, zalaczam tylko obrazek.
Wybaczam. Mrugnięcie
Dziękuję za szkice, dokładnie o czymś takim myślałem.
Zapisane

Marcin
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVI w. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 3 485



Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 23 Kwiecień 2018, 01:48:49 »

Co Pan na przeniesienie tego fragmentu dyskusji do technik menniczych? ZROBIONE

Ps. Awatar jest teraz miniaturowy i niezbyt dobrze widoczny. PANU TO NIE SPOSOB DOGODZIC Uśmiech a serio, to teraz powinno byc lepiej.
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM