Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
12 Grudzień 2018, 09:30:54


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 28   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Co sądzicie o tej monecie?  (Przeczytany 144795 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Tytus
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Monety Polski królewskiej

Wiadomości: 492


x


Zobacz profil
« Odpowiedz #165 : 28 Listopad 2016, 10:55:15 »

 Smutny niestety nieporozumienie; to nie ja powiększyłem stadko łabędzi, byłem tylko obserwatorem...
Zapisane
Tytus
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Monety Polski królewskiej

Wiadomości: 492


x


Zobacz profil
« Odpowiedz #166 : 03 Grudzień 2016, 22:13:15 »

...dziwny ort z dziwną datą... Niezdecydowany


* J Kaz Ort av.jpg (85.96 KB, 600x600 - wyświetlony 102 razy.)

* J Kaz Ort rv.jpg (86.59 KB, 600x600 - wyświetlony 99 razy.)
Zapisane
dukatkg
Stały bywalec
***
Poland Poland


Wiadomości: 485



Zobacz profil
« Odpowiedz #167 : 04 Grudzień 2016, 16:18:33 »

...dziwny ort z dziwną datą... Niezdecydowany
Hej Tytus,
Swoje spostrzeżenia starałem się zawrzeć w opisie tej oferty:
Cytuj
bardzo rzadki ort z popiersiem podobnym do Karola X Gustawa; awers o ładnej prezencji, na rewersie wada blachy i manipulacje przy dacie
Jeżeli masz inną teorię, to chętnie się zapoznam.
Ort wciąż nie znalazł nowego właściciela.
Tutaj odrobinę ostrzejsze foto:



* skrobanka.jpg (85.5 KB, 334x335 - wyświetlony 81 razy.)
Zapisane
Optimus_Prime
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
szóstaki

Wiadomości: 691


Zobacz profil
« Odpowiedz #168 : 04 Grudzień 2016, 18:32:34 »

Data jest oczywiście manipulowana, te odmiany bito tylko w 1658 roku. Chociaż akurat ta odmiana rewersu jest o tyle ciekawa, że TLB jest w nawiasie, a pod nominałem mamy jakby zaklepane inicjały SCH...

To nie jest popiersie podobne do Karola X Gustawa. WCN tak kiedyś to napisał i wszyscy to przepisują. Niby w czym ten portret przypomina Karola Gustawa znanego choćby z monet elbląskich? W mennicy krakowskiej nie bito moneto z podobizną tego władcy. Tytulatura jednoznacznie wskazuje, że to JK. Gdyby to był rok 1656 czy1657 to bym jeszcze zrozumiał takie skojarzenie.
Zapisane
Tytus
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Monety Polski królewskiej

Wiadomości: 492


x


Zobacz profil
« Odpowiedz #169 : 04 Grudzień 2016, 18:55:01 »

Awers bardzo zbliżony do poniższego. Rewers manipulowany nieudolnie, ale wątpliwości chyba nie mamy, że rodem z Krakowa?


* WCN%2061_0472a.jpg (41.81 KB, 395x400 - wyświetlony 98 razy.)

* WCN%2061_0472r.jpg (44.58 KB, 395x400 - wyświetlony 95 razy.)
Zapisane
heniek151
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Boratynki i tymfy

Wiadomości: 395



Zobacz profil
« Odpowiedz #170 : 04 Grudzień 2016, 19:25:30 »

Ten ort z manipulowaną datą to przejściówka krakowska 1658. Na awersie wyraźnie widać rękę rytownika Krzysztofa z Cieszyna, który pojawił się w mennicy krakowskiej wraz z jej przejęciem przez Boratiniego 1 maja 1658. Ten sam będzie później dziergał stemple dla boratynek, szóstaków, ortów i tymfów lwowskich i krakowskich, półdukatów itd. Rewers zaś to pozostałość po poprzednim rytowniku, znanym jeszcze ze szwedzkich emisji okupacyjnych - nie pamiętam, jak się nazywał tak na szybko - trzeba byłoby do Gumowskiego zajrzeć.

Ten WCN-owski ort to już z rewersem krzytofowym.
Zapisane

הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ שָׂמִים מַר לְמָתוֹק וּמָתוֹק לְמָר (Iz. 5,20)
Tytus
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Monety Polski królewskiej

Wiadomości: 492


x


Zobacz profil
« Odpowiedz #171 : 05 Grudzień 2016, 19:06:17 »

...pozostaje już tylko pytanie; kto, kiedy i w jakim celu zmanipulował datę... Uśmiech
Zapisane
Tytus
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Monety Polski królewskiej

Wiadomości: 492


x


Zobacz profil
« Odpowiedz #172 : 11 Grudzień 2016, 22:07:31 »

Intrygujący trojak lubelski 1601. Niby zbliżony do Iger L.01.4a, Kop. 1191 ale trochę inny układ legendy awersu - wariant jeszcze nieopisany?  Uśmiech


* Lublin 1601 av.jpg (166.72 KB, 537x528 - wyświetlony 105 razy.)

* Lublin 1601 rv.jpg (151.45 KB, 526x527 - wyświetlony 102 razy.)
Zapisane
rubinowakrew
Członkowie TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Drobnica Zygmunta III Wazy

Wiadomości: 1 647


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #173 : 12 Grudzień 2016, 08:04:36 »

Osobiście bym go opisał jako bardzo dobre fałszerstwo.
Zapisane

Co za czasy.... Falsy się patynuje, oryginały poleruje a kupuje się napisy na pudełkach...
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 320



Zobacz profil
« Odpowiedz #174 : 12 Grudzień 2016, 10:54:48 »

Trojaki lubelskie z lat 1600-1601 są dosyć intrygujące.

Kiedyś miałem dyskusję na ich temat z jednym domem aukcyjnym, który uważał ( przynajmniej niektóre z nich za naśladownictwa bałkańskie).
Ja uważam, że są one ( również ten przedstawiony przez Tytusa) oryginalnymi emisjami koronnymi.

Od 1598 roku na skutek uchwały sejmu Warszawskiego zakazano stosowania innych znaków i herbów poza podskarbiowskimi, więc również w Lublinie
od tego rocznika widnieje literka L, ale tylko w latach 1598 -1599. Trojaki z lat 1600-1601 literki tej nie posiadają.
Dotyczy to właśnie tej grupy trojaków których rewers jest tak charakterystyczny z 3 lub III dodatkowo w napisie strefowym na rewersie.

W niektórych jednak egzemplarzach w napisie POL literka L jest charakterystycznie oddalona od PO i oddzielona kropką lub dwukropkiem tak jakby świadczyła o mennicy
a nie było częscią członu POL:

http://www.wcn.pl/archive/57633

http://www.wcn.pl/archive/43_0383

Brak litery mennicy mógłby wskazywać na inne pochodzenie, gdyż pozostałe mennice najczęściej umieszczały ( choć nie zawsze) ową literkę na rewersie.

Jednym z argumentów był dosyć "dziki" portrer Zygmunta na trojakach z roku 1601, jednak jednolita forma rewersu, która łączy wszystkie trojaki lubelskie z lat 1600-1601 świadczy o jednym pochodzeniu tych monet, czyli idąc tym tropem należałoby wszystkie trojaki 1600-1601 uznać za naśladownictwa, jednak...

Ilość trojaków z tych lat jaka funkcjonuje na rynku jest ogromna, więc byłoby to jedyne znane chyba fałszerstwo, które dotrwało do naszych czasów w takiej ilości bardzo podobnych egzemplarzy.
Do tej pory wszelkie znane naśladownictwa i fałszerstwa ( oprócz znanego fałszerstwa tzw
babki raguziańskiej) chrakteryzują się bardzo różną stylistyką, dużą ilością błędów oraz różnicą w wadze.

Wracając do odmiany pokazanej na zdjęciu to mamy tutaj rzeczywiście nową interpunkcję awersu ( ale oczywiście tylko patrząc na ten rzadki typ z data i IF w jednej linii na rewersie).

SIGIIIDG- występuje np w L.01.2a - ale to popularny typ.

Jeśli chodzi o grupe L.01.4 to mamy kilka odmian rewersu - z rozetkami, kropkami lub gwiazdkami przy nominale, oraz różną interpunkcją na awersie.

Miałem kiedyś w zbiorze nienotowaną odmianę z kropkami przy dacie. A w moim archiwum mam osobnika, którego rewers to ten sam stempel co Tytusa ( awers inny)




* image03337.jpg (41.38 KB, 600x305 - wyświetlony 83 razy.)
Zapisane

jarek
Tytus
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Monety Polski królewskiej

Wiadomości: 492


x


Zobacz profil
« Odpowiedz #175 : 12 Grudzień 2016, 16:48:37 »

 Uśmiech Wielkie dzięki! Rewers ten sam; jestem uspokojony. Moneta już niby moja i zapłacona, ale dopiero musi "doczłapać" pocztą...
Postaram się jej zrobić trochę lepsze zdjęcia i zważyć.
Zapisane
odys
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska Królewska

Wiadomości: 78


Zobacz profil
« Odpowiedz #176 : 12 Grudzień 2016, 17:05:02 »

Wydaje mi się że portret tego trojaka "lubelskiego" nie pasuje stylistycznie do żadnego jakie widziałem z rocznika 1601. Z rewersem nie mam wątpliwości. W kolekcji Igera również był podobny. Ale co z tym portretem?
Zapisane
dariusz.m
Stały bywalec
***
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Polskie Towarzystwo Numizmatyczne
Zainteresowania:
polskie szelągi

Wiadomości: 505



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #177 : 12 Grudzień 2016, 18:06:09 »

Gdybym zobaczył tylko awers, uznałbym, że jest to naśladownictwo. Rewers jest jednak zbyt dobry jak na naśladownictwo. Poszczególne elementy stempla nabijano tu tymi samymi puncami co w trojakach oryginalnych. Poniżej dla porównania orzeł z rewersu monety Kol. Tytusa z analogicznym fragmentem z popularnego trojaka 1601.

Moneta jest arcyciekawa. Już samo umieszczenie daty i inicjałów podskarbiego w jednej linii jest bardzo rzadkie. W katalogu Igera ma wysoką R-kę (o ile pamiętam R6). Najciekawszy jest jednak niewydarzony portret, o ile mi wiadomo nienotowany.

W czasach administracji Pawła Orzechowskiego mennica lubelska bardzo obniżyła loty. Wystarczy przyjrzeć się innym portretom. Prezentowany przez Kol. Tytusa specjalnie nie odbiega poziomem.

Co do kropki (lub jej braku) w słowie PO.L (POL), powinna się ona tam znaleźć zgodnie z ordynacją z roku 1599. Jej brak nie jest chyba świadomym i specjalnym działaniem, a jedynie efektem niechlujstwa lubelskich mincerzy, których sam Orzechowski nazywał "bylejakimi". W latach 1600-1601 kropki nie tylko często znikają ze słowa PO.L, ale także pojawiają się w najbardziej nieoczekiwanych miejscach, np. RE.X.


* Lublin 1.jpg (28.1 KB, 200x200 - wyświetlony 52 razy.)

* Lublin 2.JPG (43.23 KB, 200x205 - wyświetlony 53 razy.)
Zapisane

qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 320



Zobacz profil
« Odpowiedz #178 : 12 Grudzień 2016, 18:16:39 »

Portret rzeczywiście jest delikatnie inny niż standardowy, ale spotykany już wcześniej, o ile oczy mnie nie mylą to nawet ten
sam stempel awersu i rewersu:

http://archiwum.niemczyk.pl/index.php?param=podglad&id=5484695034

Zapisane

jarek
Tytus
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Monety Polski królewskiej

Wiadomości: 492


x


Zobacz profil
« Odpowiedz #179 : 12 Grudzień 2016, 23:26:32 »

 Duży uśmiech te same stemple; brat bliźniak!
Zapisane
Strony: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 28   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM