TPZN - Forum numizmatyczne

Pieniądz w Polsce => 1587 - 1668 => Wątek zaczęty przez: Tytus 09 Listopad 2017, 21:13:02



Tytuł: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: Tytus 09 Listopad 2017, 21:13:02
 :) rewers z czterema krzyżykami;  nie znalazłem ani w katalogu Igera ani w bazie danych na stronie WCN


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: Tytus 15 Listopad 2017, 09:27:41
...oczywiście to trochę żart bo trojak z innych katalogów dobrze znany, akurat ten wariant z 4 krzyżykami: H.Cz. 10227 (R-4), Kurp. 2176 (R-6), Kop. 3554 (R-6).
A tak wygląda brat bliźniak ze zbioru pana hr H.Cz.


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: gdrsb 15 Listopad 2017, 15:00:28
Ivanauskas'2013 5SV123-61


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: Tytus 15 Listopad 2017, 15:34:40
 :) dziękuję za wsparcie bo już się obawiałem, że będzie to tylko monolog... ;)


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: Marienburg 15 Listopad 2017, 20:21:21
:) dziękuję za wsparcie bo już się obawiałem, że będzie to tylko monolog... ;)
Ja już się przyzwyczaiłem. :)


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: qcho 16 Listopad 2017, 11:38:12
Tego od Czapskich to widziałem niedawno na FB, ktoś kwerendę robił, może Ty?
Poza tym są jeszcze dwa w archiwum Niemczyka:
http://archiwum.niemczyk.pl/page/6677028823/z-iii-waza-trojak-1608-wilno-st3-nienotowany (http://archiwum.niemczyk.pl/page/6677028823/z-iii-waza-trojak-1608-wilno-st3-nienotowany)
http://archiwum.niemczyk.pl/page/5485119700/zygmunt-lll-waza-trojak-3-grosze-1608-wilno-st-3 (http://archiwum.niemczyk.pl/page/5485119700/zygmunt-lll-waza-trojak-3-grosze-1608-wilno-st-3)

Ten rocznik ma bardziej ciekawą odmianę - bez herbu Bogoria:
http://wcn.pl/auctions/48/908 (http://wcn.pl/auctions/48/908)

Zainteresowani go znają. Co ciekawe ta odmiana ma inny portet niż pozostałe i właściwie jest taka sama jak V.08.1e -
z ta różnicą, że  u Igera Bogoria została prawdopodobnie dorobiona na stemplu a ta z WCN-u to wersja przed poprawką.


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: Tytus 16 Listopad 2017, 12:27:47
Prezes się włączył i wątek od razu dostał rumieńców... Dzięki  :)
Bardzo ciekawy ten numizmat bez Bogorii  :-*
Wiemy może dlaczego nastąpiła przerwa w biciu trojaków? Grosze 1607 i 1608 tego rytownika od "ospowatych" twarzy (wiemy kto to?) już są...


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: qcho 16 Listopad 2017, 13:00:05
Mennica była zamknięta w latach 1604-1606. Ponownie otworzył ją Hieronim Wołłowicz w 1606.
Mincmistrzem w latach 1606–1618 był  Johan Stippelt a rytownikiem stempli od 1607 Johan Trillner.


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: Tytus 20 Listopad 2017, 13:32:35
 :) Dzięki. Czyli to Johann Trillner robił takie ospowate facjaty...


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: pasjonatort 06 Grudzień 2017, 09:44:43
Może Koledze przyda się jeszcze jedno zdjęcie. ;)


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: dariusz.m 06 Grudzień 2017, 10:22:14
Cytuj
rytownikiem stempli od 1607 Johan Trillner.

Można spytać o źródło? Ivanauskas podaje rok 1606, Gumowski w „Mennicy wileńskiej …” rok 1611. Ta druga data wydaje mi się zresztą bardziej prawdopodobna.
Poza tym Trylner to wilnianin. Jaki tam więc z niego Johan, to nasz swojski Hanusz.


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: qcho 06 Grudzień 2017, 10:59:50
Vincas RUZAS "Coins of the Grand Duchy of Lithuania at the Money Museum of the Bank of Lithuania"

"When visiting Vilnius in 1601, Sigismund Vasa ordered to close the
Mint down because of the poor quality of the coins, but it was in operation
until 1603. When the Mint was re-opened in 1606, a lot of double-denarii,
shillings and groats were minted. In 1606–1618 the coin master was Johan
Stippelt. From 1607 Johan Trillner started working as a die engraver."

Co łacina to łacina zawsze tak samo a te staropolskie/starolitewskie to nigdy nie wiadomo :)


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: dariusz.m 06 Grudzień 2017, 12:13:55
Myślę, że zarówno Vincas Ruzas (1607), jak i E. Ivanauskas (1606) się mylą, a rację ma tym razem M. Gumowski. J. Zieliński podaje informację, że Trylner urodził się w ostatniej dekadzie XVI wieku („Wiadomości Numizmatyczno-Archeologiczne” 1899, nr 1). W roku 1606 czy 1607 miał więc dopiero kilkanaście lat. Mimo świetnego wykształcenia to trochę za młody wiek jak na poważną funkcję rytownika mennicy wileńskiej.


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: Tytus 06 Grudzień 2017, 12:18:57
Może Koledze przyda się jeszcze jedno zdjęcie. ;)
Widzę, że Kolega też był zainteresowany... ;-)


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: pasjonatort 06 Grudzień 2017, 12:34:57
Nie, nie byłem zainteresowany. Kiedyś mennica wileńska wzbudzała moje zainteresowanie jedynie czworakami. Natomiast ciekawość dotycząca trojaków "szyderczych" wynika z chęci zmiany poglądu, jakoby te monety były bardzo rzadkie. Stąd kiedyś zrobiłem pewne wyliczenia w celu pokazania, że stopień rzadkości jest zbyt wysoki.  ;)
Wracając do trojaka z tego wątku. Poczułem, żal...
już się obawiałem, że będzie to tylko monolog... ;)
... i chociaż samym wizerunkiem kolejnej sztuki postanowiłem troszeczkę wspomóc.  :)
Samo zdjęcie rewersu pochodzi z tej strony:
http://www.zbior.com/nowa%20polska%202013/Zygmunt%20III%20Waza%20(1587-1632)/Monety%20Litewskie/Trojaki%20Litewskie/index.html


Tytuł: Odp: A czyżby nieopisany wariant trojaka V.08.1?
Wiadomość wysłana przez: Tytus 06 Grudzień 2017, 13:37:41
Przyznaję, że dałem się nabrać i uznałem, że to co widzę to wcześniejsze zdjęcie mojego egzemplarza; ten sam stempel i bardzo podobne niedobicia...  :D