TPZN - Forum numizmatyczne

Ważne działy => Informacje o falsach => Wątek zaczęty przez: meko w 10 Sierpień 2018, 14:15:45

Tytuł: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: meko w 10 Sierpień 2018, 14:15:45
Może  to obawy ale mam mieszane  odczucie co do tego denarka  co sadzicie  panowie ?? Posiadam tylko te  foto i widać na  nich że monetka  jest dziwnie wykonana  i te  niedociągnięcia  obwódek perełkowych i tło monety powinno być z śladami walcowania  przy takim stanie oraz to że  litery są jakieś dziwne  ??   
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: dusiolek w 10 Sierpień 2018, 17:09:24
Mi sie nie podoba, jak dla mnie falsyfikat

Tomek
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: Ł.Cieśla w 10 Sierpień 2018, 18:03:08
Nie siedzę w tej epoce, ale proszę o wyjaśnienie. Co to znaczy: "tło powinno być ze śladami walcowania"?
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: meko w 10 Sierpień 2018, 18:16:04
Dokładnie  o to mi chodziło co widać  na  tej monecie  przy dobrym stanie monety chociaż  w  minimalnym stopniu lub w zagłębieniach stempla powinno widać te walcowanie lub wygładzanie  blachy :)
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: Ł.Cieśla w 10 Sierpień 2018, 18:27:26
Rozumiem zatem, że sformułowanie to miało tylko na celu ułatwić odbiorcy wyobrażenie sobie wyglądu tła, a nie było opisem rzeczywistego procesu tworzenia denarków? One chyba były wybijane, a nie walcowane, czy może się mylę?
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: meko w 10 Sierpień 2018, 18:37:35
Poniekąd masz rację  co do opisu tła  . Ale  przed  wybiciem monety blacha  srebrna  była  rozpłaszczana w różny sposób aby była mniej więcej tej samej grubości stąd te  różne  wzory w tle , następnie wycinane  wykrojki które umieszczane były w stemplu i bito monetę  :)
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: Ł.Cieśla w 10 Sierpień 2018, 18:52:28
Pomyślałem, że te szramy, to może efekt wygładzania/szlifowania stempla, bo widoczne są jedynie w tle denarka, czyli tam, gdzie była najwyższa płaszczyzna stempla, a nie ma ich w najwyższych partiach reliefu denarka, czyli tam gdzie było na stemplu najniżej. No i te szramy biegną w jedym kierunku, równolegle. Jest może opis takiego procesu w literaturze numizmatycznej okresu średniowiecza? Chętnie poczytam.
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: meko w 10 Sierpień 2018, 18:56:20
To temat kolego na  nowy wątek :) nie takie  było moje pytanie a sam temat zboczył na  inny :)
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: Ł.Cieśla w 10 Sierpień 2018, 19:12:38
Numizmatyka tak wciąga. Dyskutujemy tylko o potencjalnym falsie, ale najlepsze jest to, że kończąc jeden wątek, pojawiają się kolejne do dyskusji :-)
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: cancan62 w 10 Sierpień 2018, 20:04:06
One chyba były wybijane, a nie walcowane, czy może się mylę?
Walcowane monety pojawiły się dopiero około XVI w..
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: meko w 10 Sierpień 2018, 21:09:06
Oki czy ktoś  się wypowie  co do moich obaw  samego denarka  ???!!
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: husyta74 w 11 Sierpień 2018, 09:05:35
Obawy co do autentyczności tego denarka są uzasadnione. Mimo słabego zdjęcia moneta wygląda podejrzanie.
Pozdrawiam
Waldek
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: Marienburg w 11 Sierpień 2018, 18:42:52
One chyba były wybijane, a nie walcowane, czy może się mylę?
Walcowane monety pojawiły się dopiero około XVI w..
A ja zawsze myślałem, że w drugiej połowie XVI w.  ;)
Tytuł: Odp: Władysław II Wygnaniec 1138-1146, denar
Wiadomość wysłana przez: Marienburg w 11 Sierpień 2018, 18:56:23
Zgadzam się z przedmówcami... rzeczywiście moneta wygląda niepewnie.