TPZN - Forum numizmatyczne
Pieniądz w Polsce => Od roku 1918 do dziś => II RP, WMG i IIWŚ => Wątek zaczęty przez: Yoda w 27 Września 2018, 18:53:09
-
Witam serdecznie wszystkich uzytkowników.
Monetami interesuję się od...tygodnia.
Dziś nabyłem dwie sztuki, będę wdzięczny za ich ocenę.
-
Marszałek: 3, czyszczony
Żagiel: ładny, min. 2; z tych zdjęć więcej nie widać
-
Dziekuje serdecznie za szybką, odpowiedż dotyczącą monet.
Poprosze jeszcze o poradę w jakiej formie zamieszczać zdjęcia, ?
-
Prosze zobaczyc tutaj (http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,12696.msg90956.html#msg90956).
Proponuje uzywac jpegow.
-
Dziękuję.
-
Piłsudski solidny 3
Żaglowiec 2+
-
Raz jeszcze dziękuję.
Nabyłem jeszcze takie:
-
I rewers
Oczywiscie proszę o ocenę nabytych egzemplarzy.
Dziękuję.
-
3 x 3
-
3 x 3
Dziękuję za odpowiedz.
Monete 10 złotową i 5 z 1938 sprzedano mi jako stan "2"....
-
dziesiątka jest przetarta i ma sporo ryskę; przy tej z 1938 byłbym skłonny dać 3/3+
-
Monete 10 złotową i 5 z 1938 sprzedano mi jako stan "2"....
Ooo, lekcja nr 1. Ocena stanu zachowania jest jak ..., każdy ma własną. Lepiej samemu to robić, niż ślepo wierzyć innym i się rozczarować. Na mojej skali stanu zachowania są dwie wartości: podoba mi się, nie podoba mi się ;)
-
Jak pisałem wcześniej, zaczynam dopiero, czy monety które nabyłem warte są tego by je zatrzymać w kolekcji, czy stany "3” to 'słabizna"? :)
-
Jak pisałem wcześniej, zaczynam dopiero, czy monety które nabyłem warte są tego by je zatrzymać w kolekcji, czy stany "3” to 'słabizna"? :)
Ja, broń Boże, nie siedzę Panu w portfelu i nic mi do tego, na co Pan wydaje własne pieniądze, ale ja zawsze namawiam, aby najpierw poczytać, poobserwować. Na zakupy przyjdzie czas. W mojej opinii inwestycja w wiedzę zawsze zaprocentuje, a inwestycja w kupno monet niekoniecznie. Tym bardziej, że to pierwsze ma Pan praktycznie za darmo.
-
Jak pisałem wcześniej, zaczynam dopiero, czy monety które nabyłem warte są tego by je zatrzymać w kolekcji, czy stany "3” to 'słabizna"? :)
Ja, broń Boże, nie siedzę Panu w portfelu i nic mi do tego, na co Pan wydaje własne pieniądze, ale ja zawsze namawiam, aby najpierw poczytać, poobserwować. Na zakupy przyjdzie czas. W mojej opinii inwestycja w wiedzę zawsze zaprocentuje, a inwestycja w kupno monet niekoniecznie. Tym bardziej, że to pierwsze ma Pan praktycznie za darmo.
Tyle to ja wiem sam :)
Jednak sama wiedza na nic gdy brak praktyki....
Nie należę do naiwniaków ( sam jestem powiedzmy znawcą w innej dziedzinie i czesto wystepuje jako rzeczoznawca) jednak na początku zawsze daję kredyt zaufania.
Jeśli ktoś kto prowadzi sklep, zakladam jest to Jego zródło utrzymania, zakladam też ze się zna na tym co robi, to mu ufam.
Jesli ktoś bedzie na tyle miły i poswieci troche wlasnego czasu by napisać mi ( może być na pw) ile szacunkowo są warte moje zakupy, będę mial świadomość czy dalej odwiedzać ten sklep :D
( zdaję sobie oczywiscie sprawę ze kwoty reguluje rynek, chodzi mi bardziej ile ktoś z panów by zaplacił )
Z góry dziękuję
-
Zajrzyj na strone archiwum wcn.pl (http://wcn.pl) Tam znajdziesz ceny/stany monet. Porownaj ze swoimi,
Tomek
-
Zajrzyj na strone archiwum wcn.pl (http://wcn.pl) Tam znajdziesz ceny/stany monet. Porownaj ze swoimi,
Tomek
Ceny np 10 złoty z 1937 roku są tam z 2008 roku, czyli z przed ponad dekady.....
http://wcn.pl/archive?q=Piłsudski+10+złoty+1937+rok
-
Zajrzyj na strone archiwum wcn.pl (http://wcn.pl) Tam znajdziesz ceny/stany monet. Porownaj ze swoimi,
Tomek
Ceny np 10 złoty z 1937 roku są tam z 2008 roku, czyli z przed ponad dekady.....
http://wcn.pl/archive?q=Piłsudski+10+złoty+1937+rok
Bez przesady - sa tez z 2018 i 2017 i i to sporo: http://wcn.pl/archive/206234 (http://wcn.pl/archive/206234) stan 2/2- - 80 zl
-
Ok, takie mi wyrzuciło , ale znalazlem tez tu
https://cenum.pl/katalog/Polska/II_RP/Obiegowe:2_zlote/
-
Zajrzyj na strone archiwum wcn.pl (http://wcn.pl) Tam znajdziesz ceny/stany monet. Porownaj ze swoimi,
Tomek
Ceny np 10 złoty z 1937 roku są tam z 2008 roku, czyli z przed ponad dekady.....
http://wcn.pl/archive?q=Piłsudski+10+złoty+1937+rok
Bez przesady - sa tez z 2018 i 2017 i i to sporo: http://wcn.pl/archive/206234 (http://wcn.pl/archive/206234) stan 2/2- - 80 zl
Dziękuję za link, pomocny.
-
Myślę, że pomocny w określaniu stanu monet będzie ten link:
https://zbierajmymonety.blogspot.com/2011/03/stany-zachowania-monet.html
Blog prowadzi autor katalogu monet polskich i bywalec tego forum.
Jeżeli mogę wtrącić prywatną uwagę, prywatnie wolę monety w stanie II, III lub IV, ze śladami użytkowania. Ślady zużycia dowodzą, że moneta była w obiegu i niesie ze sobą pewną historię. Mam w kolekcji również monety w stanach gorszych, których się pozbędę jak tylko zakupię ich egzemplarze w lepszym stanie.
Autorowi wątku polecam targi staroci. Oczywiście należy uważać, ale za to można tam kupić monetę za niską cenę. Na przykład dzisiaj kupiłem 50 groszy z 1923r. za 1 zł.
-
Myślę, że pomocny w określaniu stanu monet będzie ten link:
https://zbierajmymonety.blogspot.com/2011/03/stany-zachowania-monet.html
Blog prowadzi autor katalogu monet polskich i bywalec tego forum.
Autorowi wątku polecam targi staroci. Oczywiście należy uważać, ale za to można tam kupić monetę za niską cenę. Na przykład dzisiaj kupiłem 50 groszy z 1923r. za 1 zł.
Dziękuję za link, 50 groszy i ja kupiłem :)
( stan sprzedawca określał na 2+)
-
I jeszcze jeden nabytek
-
Nie chce byc niegrzeczny, ale to bardzo trudno oceniac stan na podstawie nieostrych zdjec zafoliowanych monet.
-
Nie chce byc niegrzeczny, ale to bardzo trudno oceniac stan na podstawie nieostrych zdjec zafoliowanych monet.
Ok, rozumiem i przepraszam, postaram się wstawić lepsze zdjecia.
-
A jak ocenicie panowie tą monetę?
-
Już Panu pisano,że do oceny stanu zachowania potrzebne są zdjęcia na wprost,ostre i w świetle dziennym.
A najlepiej jak Pan porówna swój egzemplarz z ładniejszym egzemplarzem np tym: https://archiwum.gndm.pl/a,9251-Sobieski-10-zlotych-1933-NGC-MS62,rid,293332.html
-
Jestem w stanie pokazać tylko takie zdjęcia jakie dostałem....
Pytam przed zakupem....
A z porównania mogę tylko wnieść ze linkowana jest ladniejsza....mam małą wiedzę, stad pytam by ktoś mi 'szmelcu" nie sprzedał jako super stan.
-
Mysle, ze na podstawie tych zdjec mozna ocenic awers jako bliski II+/I.
Rewers juz wskazuje na zuzycie na poziomie II. Kolor uniemozliwia dobra ocene powierzchni.
Zalaczylem zdjecia pokazujace typowe miejsca zuzycia.
Jest troche uszkodzenia rantu.
Oczywiscie przy zalozeniu, ze moneta jest prawdziwa.
-
Mysle, ze na podstawie tych zdjec mozna ocenic awers jako bliski II+/I.
Rewers juz wskazuje na zuzycie na poziomie II. Kolor uniemozliwia dobra ocene powierzchni.
Zalaczylem zdjecia pokazujace typowe miejsca zuzycia.
Jest troche uszkodzenia rantu.
Oczywiscie przy zalozeniu, ze moneta jest prawdziwa.
Dziękuje serdecznie, o taką odpowiedz mi chodziło.
Czy jesli moneta ma katalogową wagę, grubość, wielkość możemy domniemywać ze jest oryginalna?
Czy są jeszcze jakieś cechy na które warto zwrócić uwagę?
-
Czy jesli moneta ma katalogową wagę, grubość, wielkość możemy domniemywać ze jest oryginalna?
To jest dobry poczatek.
Czy są jeszcze jakieś cechy na które warto zwrócić uwagę?
Nie jest to moj typowy okres.
Tego typu moneta bylaby falszowana przez odlew. Nalezy dokladnie badac powierzchnie szukajac porow oraz waskich zakamarkow szukajac sladow babelkow powietrza.
Napisy maja wtedy zaokraglony ksztalt, nie ma ostrych krawedzi.
-
Dziękuję raz jeszcze.
-
Mysle, ze na podstawie tych zdjec mozna ocenic awers jako bliski II+/I.
Rewers juz wskazuje na zuzycie na poziomie II. Kolor uniemozliwia dobra ocene powierzchni.
Zalaczylem zdjecia pokazujace typowe miejsca zuzycia.
Jest troche uszkodzenia rantu.
Oczywiscie przy zalozeniu, ze moneta jest prawdziwa.
Dziękuje serdecznie, o taką odpowiedz mi chodziło.
Czy jesli moneta ma katalogową wagę, grubość, wielkość możemy domniemywać ze jest oryginalna?
Czy są jeszcze jakieś cechy na które warto zwrócić uwagę?
Można tak powiedzieć , choć nie zawsze tak jest .
-
Jeszcze panów pomęczę :)
Co powiecie?
-
Cdn
-
Panowie, mam pytanie dotyczące 5 zł z żaglowcem które pokazalem 2 posty wyżej, a konkretnie, rewersu.
Na wysokosci znaku mennicy, przy rufie statku są , a raczej był wizerunek okienek statku ( kropki), jak widać cześć sie wytarła podczas obiegu.
Czy to dyskredytuje monetę kolekcjonersko, i jaki ma wpływ na ogólną ocenę stanu zachowania?
Moneta bardzo mi się podoba , jednak przegladajac inne w sieci nie zauważyłem tego typu wytarć, stąd nurtuje mnie ta kwestia.
Bedę wdzieczny za wszystkie odpowiedzi, za które z góry dziękuję.
-
Powinno pomóc:
stan I - STAN MENNICZY (SM) – stan menniczy dotyczy monet, które nigdy nie były używane jako środek płatniczy i nie noszą żadnych śladów użytkowania. Nie mają żadnych defektów, zarysowań i śladów czyszczenia.
stan II – ZNAKOMITY (ZN) - dotyczy monet z nieznacznymi uszkodzeniami powstałymi w mennicy w trakcie produkcji lub w czasie transportu, mogą to być także monety przeznaczone do obiegu, lecz wycofane z niego przed pojawieniem się charakterystycznych wytarć lub zarysowań. Powinien być widoczny połysk stempla.
stan III - BARDZO PIĘKNY (BP) - dotyczy monet z nieznacznymi śladami zużycia w obiegu, lekkimi wytarciami wyższych partii reliefu, drobnymi rysami, małymi skaleczeniami brzegu monety.
stan IV - PIĘKNY (P) -dotyczy monet z dość znacznymi śladami zużycia, które nie mają jednak wpływu na czytelność konturów rysunku. Legendy powinny być w pełni czytelne.
stan V - BARDZO DOBRY (BD) - dotyczy monet z bardzo znacznym zużyciem. Pojedyncze litery legendy i niektóre detale rysunku nieczytelne. Nadal można określić monetę, jednak niektórych danych nie można już odczytać. Data może już nie być czytelna, bądź jej część. Znak mennicy może nie być już rozpoznawalny.
stan VI - DOBRY (DB) - dotyczy monet, na których znaczna część rysunku i legendy jest nieczytelna, nie można odczytać legendy (poza jej zarysem); Można określić monetę na podstawie doświadczenia i porównywania z literaturą przedmiotu, także wagi, średnicy, metalu oraz kontekstu znaleziska (w przypadku znalezisk archeologicznych).
stan VII - ZŁY – (Z) - dotyczy monet, których stan uniemożliwia ich jednoznaczną identyfikację.
Zaprezentowana skala jest uniwersalna i dotyczy monet od starożytności do współczesności.
W praktyce aukcyjnej nie występują monety w gorszym niż III stanie zachowania. Sporadycznie oferuje się numizmaty w gorszych stanach (IV i V), ale dotyczy to największych rzadkości, np. podskarbiówek. Skala bardziej nadaje się do określania stanu zachowania monet współczesnych, bitych mechanicznie. Sztywne zastosowanie jej w stosunku do monet XVII w. bądź średniowiecznych mogłoby powodować, że określenia stanu takich monet drastycznie byłyby zaniżone.
https://www.nbportal.pl/wiedza/numizmatyka/vademecum-kolekcjonera/stan-zachowania/stan-zachowania-monet
-
Kolego Yoda,
zachęcam do zgłębiania wiedzy na temat stanu zachowania w inny sposób np. poprzez zakup popularnych monet PRL w nieskazitelnym I stanie, bądź też jeżeli masz na to środki to od razu kilka sztuk z II RP. W moim przypadku jak zaczynałem zbierać monety, to jak się później okazało nie miałem pojęcia o stanach ich zachowania. Wiele z nich uważałem za mennicze lub okołomennicze, bo się błyszczały i nie były brudne. Te świecące były jednak prawie zawsze przepolerowane, a te czyste z kolei po prostu wyszorowane. Te które uznałem za "brudne" i nieatrakcyjne często były pokryte patyną i miały piękny rysunek i lustro mennicze. Dopiero obcowanie z coraz większą liczbą monet w coraz lepszych stanach z różnych epok oraz porównywanie ich z tymi przeciętnymi III-kami pozwolą dostrzegać różnice od tych znaczących do subtelnych. Dzięki temu nie raz będziesz w stanie kupić na giełdzie czy "rynku" monetę na pierwszy rzut oka niepozorną, a tak naprawdę niedocenianą, w świetnym stanie i za niewielkie pieniądze. Z drugiej strony wiedza ta uchroni Cię przed zakupem wypolerowanych, oczyszczonych monet lub ze sztuczną patyną, które udają wybitne dobrze zachowane okazy, używanymi do zarabiania pieniędzy na niedoświadczonych kolekcjonerach. Pozdrawiam
-
Dziękuje.
Nim zadałem pytanie zapoznałem się z tym watkiem:
http://forum.tpzn.pl/index.php/board,104.0.html
Wynika z niego ze nie ma jakieś stabilnej, usestymatyzowanej skali oceny, bardziej indywidualna ocena konkretnego modelu, dotyczaca monety jako całosci ( róznice w stanie awersu i rewersu) jest pełniejsza, stad moje pytanie o wytarcie na rufie statku, i ogólną ocenę monety w tym wypadku .
-
Kolego Yoda,
zachęcam do zgłębiania wiedzy na temat stanu zachowania w inny sposób np. poprzez zakup popularnych monet PRL w nieskazitelnym I stanie, bądź też jeżeli masz na to środki to od razu kilka sztuk z II RP. W moim przypadku jak zaczynałem zbierać monety, to jak się później okazało nie miałem pojęcia o stanach ich zachowania. Wiele z nich uważałem za mennicze lub okołomennicze, bo się błyszczały i nie były brudne. Te świecące były jednak prawie zawsze przepolerowane, a te czyste z kolei po prostu wyszorowane. Te które uznałem za "brudne" i nieatrakcyjne często były pokryte patyną i miały piękny rysunek i lustro mennicze. Dopiero obcowanie z coraz większą liczbą monet w coraz lepszych stanach z różnych epok oraz porównywanie ich z tymi przeciętnymi III-kami pozwolą dostrzegać różnice od tych znaczących do subtelnych. Dzięki temu nie raz będziesz w stanie kupić na giełdzie czy "rynku" monetę na pierwszy rzut oka niepozorną, a tak naprawdę niedocenianą, w świetnym stanie i za niewielkie pieniądze. Z drugiej strony wiedza ta uchroni Cię przed zakupem wypolerowanych, oczyszczonych monet lub ze sztuczną patyną, które udają wybitne dobrze zachowane okazy, używanymi do zarabiania pieniędzy na niedoświadczonych kolekcjonerach. Pozdrawiam
Dokladnie tak robię, znajomy ma sklep z numizmatami, spedzam tam sporo czasu na ogladaniu i rozmowach dotyczących monet :)
Zaglowca nabyłem przypadkiem, w innym miejscu, stad zapytanie , a raczej porównanie z oceną własną, czy czegoś się nauczyłem :)
-
stan II – ZNAKOMITY (ZN) - dotyczy monet z nieznacznymi uszkodzeniami powstałymi w mennicy w trakcie produkcji lub w czasie transportu, mogą to być także monety przeznaczone do obiegu, lecz wycofane z niego przed pojawieniem się charakterystycznych wytarć lub zarysowań. Powinien być widoczny połysk stempla.
stan III - BARDZO PIĘKNY (BP) - dotyczy monet z nieznacznymi śladami zużycia w obiegu, lekkimi wytarciami wyższych partii reliefu, drobnymi rysami, małymi skaleczeniami brzegu monety.
stan IV - PIĘKNY (P) -dotyczy monet z dość znacznymi śladami zużycia, które nie mają jednak wpływu na czytelność konturów rysunku. Legendy powinny być w pełni czytelne.
stan V - BARDZO DOBRY (BD) - dotyczy monet z bardzo znacznym zużyciem. Pojedyncze litery legendy i niektóre detale rysunku nieczytelne. Nadal można określić monetę, jednak niektórych danych nie można już odczytać. Data może już nie być czytelna, bądź jej część. Znak mennicy może nie być już rozpoznawalny.
Doskonałe źródło informacji. Polecam jednak uwadze ostatni akapit:
Skala bardziej nadaje się do określania stanu zachowania monet współczesnych, bitych mechanicznie. Sztywne zastosowanie jej w stosunku do monet XVII w. bądź średniowiecznych mogłoby powodować, że określenia stanu takich monet drastycznie byłyby zaniżone.
Nie wiem czemu ten wiek XVII, a nie na przykład XVI?
W każdym razie dla monet wieków XVI-XVIII skala powinna być przesunięta, gdzie opisany wyżej stan II staje się niższą częścią stanu I, a III zostaje stanem II i tak dalej.
Taka modyfikowana skala jest bardziej zgodna ze skalą amerykańską, opartą na skali Sheldona.
-
stan II – ZNAKOMITY (ZN) - dotyczy monet z nieznacznymi uszkodzeniami powstałymi w mennicy w trakcie produkcji lub w czasie transportu, mogą to być także monety przeznaczone do obiegu, lecz wycofane z niego przed pojawieniem się charakterystycznych wytarć lub zarysowań. Powinien być widoczny połysk stempla.
stan III - BARDZO PIĘKNY (BP) - dotyczy monet z nieznacznymi śladami zużycia w obiegu, lekkimi wytarciami wyższych partii reliefu, drobnymi rysami, małymi skaleczeniami brzegu monety.
stan IV - PIĘKNY (P) -dotyczy monet z dość znacznymi śladami zużycia, które nie mają jednak wpływu na czytelność konturów rysunku. Legendy powinny być w pełni czytelne.
stan V - BARDZO DOBRY (BD) - dotyczy monet z bardzo znacznym zużyciem. Pojedyncze litery legendy i niektóre detale rysunku nieczytelne. Nadal można określić monetę, jednak niektórych danych nie można już odczytać. Data może już nie być czytelna, bądź jej część. Znak mennicy może nie być już rozpoznawalny.
Doskonałe źródło informacji. Polecam jednak uwadze ostatni akapit:
Skala bardziej nadaje się do określania stanu zachowania monet współczesnych, bitych mechanicznie. Sztywne zastosowanie jej w stosunku do monet XVII w. bądź średniowiecznych mogłoby powodować, że określenia stanu takich monet drastycznie byłyby zaniżone.
Nie wiem czemu ten wiek XVII, a nie na przykład XVI?
W każdym razie dla monet wieków XVI-XVIII skala powinna być przesunięta, gdzie opisany wyżej stan II staje się niższą częścią stanu I, a III zostaje stanem II i tak dalej.
Taka modyfikowana skala jest bardziej zgodna ze skalą amerykańską, opartą na skali Sheldona.
XVII wiek to tylko przykład w cytacie, jest tam jeszcze wspomniane o średniowieczu :), więc i XVI się wpisuje.
P.S
Coś panowie napiszecie na temat wytartej burty w moim żaglowcu, jak i całej monety? :)
-
Doskonałe źródło informacji. Polecam jednak uwadze ostatni akapit:
Skala bardziej nadaje się do określania stanu zachowania monet współczesnych, bitych mechanicznie. Sztywne zastosowanie jej w stosunku do monet XVII w. bądź średniowiecznych mogłoby powodować, że określenia stanu takich monet drastycznie byłyby zaniżone.
Nie wiem czemu ten wiek XVII, a nie na przykład XVI?
W każdym razie dla monet wieków XVI-XVIII skala powinna być przesunięta, gdzie opisany wyżej stan II staje się niższą częścią stanu I, a III zostaje stanem II i tak dalej.
Taka modyfikowana skala jest bardziej zgodna ze skalą amerykańską, opartą na skali Sheldona.
Tutaj https://www.numizmatyka24.pl/stany-monet.php piszą,że"Jest to skala uniwersalna, dotycząca zarówno monet starożytnych jak i najnowszych." ale:"Oceniając monety szczególnie te stare, należy pamiętać, że na ogólną opinię o jakości monety ma nie tylko stan zachowania, ale również jakość bicia. Są to dwie zupełnie różne sprawy. Stan zachowania opisuje nam w jakim stopniu moneta zmieniła swój wygląd od momentu opuszczenia mennicy. "
Kolekcjoner specjalizujący się w jakiejś dziedzinie doskonale wie jak wyglądają monety mennicze z XVII wieku i starsze.Problem w tym,że takich monet jest ekstremalnie mało/szczególnie zdawkowych/,a popyt wzrasta.Sprzedawcy kombinują jak koń pod górę aby popyt zaspokoić cudownie zmieniając stany obiegowe w mennicze wspomagani przez firmy gradingowe.Specjalista tego nie kupi ale" inwestor" jak najbardziej.Na naszych oczach Kłamstwo powtarzane tysiąc razy staje się prawdą. :( Niżej przykład.Jeśli moneta w pudelku ma MS,to jak ocenić te niżej?
-
To według takiej skali gradingu to ten poniżej musiałby mieć MS 65 ;)
-
Tak, tak MS 65 maxxx świat super ekstra mega.
A pytanie należałoby zadać tej firmie.
-
To było oczywiście pytanie retoryczne.O ile ocena stanu zachowania monet "grubych",których jest trochę,jest zazwyczaj do zaakceptowania,to z oceną monet zdawkowych jest gorzej.Większość sprzedawców,firmy gradingowe nie mają bladego pojęcia jak wyglądają takie monety w stanie menniczym.Są to ekstremalnie rzadkie egzemplarze.Jeśli brak materiału porównawczego,to kupujący bez głębszej wiedzy da się nabrać.Rozpowszechnia się informację,że taki trup jak na zdjęciu to moneta mennicza i kolejne trupy łatwiej sprzedać w dobrej cenie :(
-
Coś panowie napiszecie na temat wytartej burty w moim żaglowcu, jak i całej monety? :)
Wedlug mnie, ta wytarta burta kwalifikuje sie na slaba trojke.
Proponuje obejrzec nastepujace wideo. Sa to, co prawda amerykanskie monety, ale moze pomoze w usystematyzowaniu wiedzy.
-
Dziękuję.
-
Nowy nabytek :)