TPZN - Forum numizmatyczne
Ogólnie o wszystkim i o niczym => Dyskusja ogólna => Wątek zaczęty przez: nabializm w 27 Stycznia 2009, 18:58:22
-
tak sobie sprawdziłem jakie to filozoficzne nurty działają w III i IV wieku, istnieje przecież Akademia Platońska, której upadek datowany jest dopiero na 529 rok naszej ery. III / IV wiek to neoplatonizm:
Szkoła w Aleksandrii (rozwijała sie w I poł. III w n.e.)
- Ammonios Sakkas ( II-III w n.e.) - założyciel szkoły
- Longinos (Cassius Longinus)
- Herenniusz
- Orygenes Poganin
- Orygenes Chrześcijanin
- Plotyn z Likopolis (założył własną szkołę w Rzymie)
Szkoła w Rzymie (rozwijała się w II poł. III w n.e.)
- Plotyn z Likopolis ( ur.205 r -zm.270 r n.e.) - założyciel szkoły
"Enneady"
- Ameliusz Gentilianus z Etrurii (najwierniejszy naśladowca Plotyna)
- Porfiliusz z Tyru (ur.233/234 r n.e., zm.305 r n.e )
"Żywot Pitagorasa"
"O życiu Plotyna"
"Grota nimf"
"Isagoga"
"Komentarz do Kategorii Arystotelesa w pytaniach i odpowiedziach"
"Sentencje o inteligibiliach"
"O ożywieniu embrionu"
"O powstrzymywaniu się od spożywania zwierząt"
"List do Marcelli"
"Komentarz do hermonika Ptolemeusza"
"Wprowadzenie do Apotelesmatike Ptolemeusza"
- Gedalios (uczeń Porfiliusza)
- Chrysaor (uczeń Porfiliusza)
- Jamblich z Chalkis (uczeń Porfiliusza)
(założył własną szkołę w Syrii)
Szkoła Syryjska (rozwijała się na początku IV w n.e.)
- Jamblich z Chalkis (ur.250/326 r n.e ) - założyciel szkoły
"Zbiór nauk pitagorejskich"
"Misteria egipskie"
- Sopatros z Apamei (najważniejszy uczeń Jamblicha)
- Teodoros z Assiny
- Deksippos (I poł. IV w n.e.)
"Aporie i rozwiązania dotyczące Arystetelowskich Kategorii" (zach. frag.)
- Aidesios z Kapadocji (uczeń Jamblicha)
(założyciel szkoły w Pergamonie)
Szkoła Pergamońska (rozwijała się w latach 325 - 363 n.e.)
Główne cechy szkoły - silne ograniczenie składnika metafizyczno-spekulatywnego, silne elementy religijno-mistyczno-teurgiczne, brak zainteresowania dziełami Platona i Arystotelesa (nawet poprzez komentarze).
- Aidesios z Kapadocji - założyciel szkoły
- Maksymos (nauczyciel cesarza Juliana)
- Chrysanthios z Sardes (nauczyciel cesarza Juliana)
- Priskos z Myndos
- Euzebiusz z Myndos
- Eunapios
"Żywoty" ("Vitae")
- Julian Apostata (ur.332 r n.e. , cesarz rzymski )
Próbował stworzyć religię uniwersalną, popierał kulty pogańskie, zwalczał chrześcijaństwo.
"Listy"
"Mowy"
"Biesiada czyli święto Kronosa" (dzieło satyryczne)
"Nieprzyjaciel brody" (dzieło satyryczne)
"Przeciw Galilejczykom" (zach. fragm.)
- Salustios,
Nauczał że nic nie jest złe z natury , lecz staje się z powodu działań ludzi .Ludzie z kolei nie czynią zło dla niego samego, ale dlatego że fałszywie jawi się ono pod pozorem dobra. Zło powstaje zawsze i tylko z powodu fałszywej oceny dóbr.
"O bogach i świecie"
- Eunapios z Sardes (uczeń Chrysanthosa)
historyk szkoły
"Vitae"
- Libanios z Antiochii (IV w n.e.)
"Mowy"
- Himerios z Prusy
- Eustatios z Kapadocji (kierował szkołą w Kapadocji)
- Sosipatra z Kapadocji (żona Eustatiosa)
- Antoninos z Kapadocji (syn Sosipatry i Eustatiosa) (założył swoją szkołę w delcie Nilu, koło Kanobos)
Szkoła Ateńska (rozwijała sie od IV do 529 r n.e.)
- Plutarch z Aten (syn Nestoriusza) (IV - V w n.e.) - założyciel szkoły
- Syrianos z Aleksandrii ( V w n.e.)
(współtworzył z Plutarchem szkołę i objął po nim kierownictwo ok 431/432 r n.e.)
"Komentarz do Metafizyki Arystotelesa"
"Komentarz do Hermogenesa"
"Komentarz do Organonu" (zach.frag.)
- Domninos z Laryssy
(objął kierownictwo szkoły po Syrianosie)
"Podręcznik wprowadzający do arytmetyki"
"Jak można wyprowadzić wywód z wywodu"
- Proklos z Konstantynopola ( ur.412 r- zm.485 r n.e )
(uczeń Plutarcha i Syrianosa, obiął kierownictwo szkoły po Domninosie i kierował nią do 485 r n.e.)
"Hymny"
"Elementy teologii"
"Elementy fizyki"
"Teologia Platońska" (w 6 księgach)
"Komentarz do Timajosa Platona"
"Komentarz do Rzeczpospolitej Platona"
"Komentarz do Parmenidesa Platona"
"Komentarz do Alkibiadesa I Platona"
"Komentarz do Kratylosa Platona"
"Dziesięć pytań dotyczących opatrzności"
"O opatrzności, fatum i wolności"
"Zarys teorii astronomicznych"
"Parafraza czterech ksiąg Ptolemeusza"
"O zaćmieniach"
"O realności rzeczy złych"
- Marinos z Neapolis w Samarii
(kierował szkołą po Proklosie)
"Żywot Proklosa"
"Komentarz do Danych Euklidesa"
- Hegias (uczeń Proklosa, scholarcha)
- Zenodotos (uczeń Proklosa, przejął kierownictwo szkołą po Hegiasie)
- Agapios (uczeń Proklosa i Marinosa)
- Izydor z Aleksandrii (uczeń Marinosa)
(był scholarchą szkoły ok. 490 r n.e.)
- Damaskios z Damaszku ( ur.470 r - zm. 544 r n.e )
(kierował szkołą do 529 r n.e. czyli do roku wydania przez cesarza Justyniana edyktu, po którym Damaskios wyemigrował do Persji)
"Problemy i rozwiązania dotyczące pierwszych zasad"
"Żywot Izydora" (zach. fragmenty)
"Komentarz do Parmenidesa"
- Eulamios Frygijczyk (należał do grupy filozofów, którzy przenieśli się do Persji)
- Hermejas Fenicjanin (przeniósł się do Persji)
- Diogenes Fenicjanin (przeniósł się do Persji)
- Izydor z Gazy (przeniósł się do Persji)
- Priskianos z Lidii (przeniósł się do Persji)
"Parafraza Teofrasta"
"Rozwiązanie pytań króla perskiego Chosroesa"
- Simplikios z Cylicji (przeniósł się do Persji) (VI w n.e.)
"Komentarz do Kategorii Arystotelesa"
"Komentarz do Fizyki Arystotelesa"
"Komentarz do traktatu Arystotelesa O Duszy"
"Komentarz do Podręcznika Epikteta"
Jak zlikwidowano szkołę, to śmietanka intelektualna uciekła "nauczać" do Persji. Ukazałem tą chronologię nie po to by zapełnić wątek i go przedłużać w nieskończoność, ale chcę zwrócić uwagę, że ta intelektualna śmietanka kształciła nam społeczeństwo. Sporo przecież chrześcijan wykształciło się w tych pogańskich szkołach. Zaplecze intelektualne nie było chyba takie fatalne, później dopiero w VI do VIII wieku, nastąpił regres kultury i nauki.