TPZN - Forum numizmatyczne

Ogólnie o wszystkim i o niczym => Dyskusja ogólna => Wątek zaczęty przez: nabializm w 27 Stycznia 2009, 18:58:22

Tytuł: Kultura i nauka w Cesarstwie Rzymskim
Wiadomość wysłana przez: nabializm w 27 Stycznia 2009, 18:58:22
tak sobie sprawdziłem jakie to filozoficzne nurty działają w III i IV wieku, istnieje przecież Akademia Platońska, której upadek datowany jest dopiero na 529 rok naszej ery. III / IV wiek to neoplatonizm:

Szkoła w Aleksandrii (rozwijała sie w I poł. III w n.e.)
          - Ammonios Sakkas ( II-III w n.e.) - założyciel szkoły
          - Longinos (Cassius Longinus)
          - Herenniusz
          - Orygenes Poganin
          - Orygenes Chrześcijanin
          - Plotyn z Likopolis (założył własną szkołę w Rzymie)

Szkoła w Rzymie (rozwijała się w II poł. III w n.e.)
          - Plotyn z Likopolis ( ur.205 r -zm.270 r n.e.) - założyciel szkoły
            "Enneady"
          - Ameliusz Gentilianus z Etrurii (najwierniejszy naśladowca Plotyna)
          - Porfiliusz z Tyru (ur.233/234 r n.e., zm.305 r n.e )
            "Żywot Pitagorasa"
            "O życiu Plotyna"
            "Grota nimf"
            "Isagoga"
            "Komentarz do Kategorii Arystotelesa w pytaniach i odpowiedziach"
            "Sentencje o inteligibiliach"
            "O ożywieniu embrionu"
            "O powstrzymywaniu się od spożywania zwierząt"
            "List do Marcelli"
            "Komentarz do hermonika Ptolemeusza"
            "Wprowadzenie do Apotelesmatike Ptolemeusza"
          - Gedalios (uczeń Porfiliusza)
          - Chrysaor (uczeń Porfiliusza)
          - Jamblich z Chalkis (uczeń Porfiliusza)
            (założył własną szkołę w Syrii)

Szkoła Syryjska (rozwijała się na początku IV w n.e.)
          - Jamblich z Chalkis (ur.250/326 r n.e ) - założyciel szkoły
            "Zbiór nauk pitagorejskich"
            "Misteria egipskie"
          - Sopatros z Apamei (najważniejszy uczeń Jamblicha)
          - Teodoros z Assiny
          - Deksippos (I poł. IV w n.e.)
            "Aporie i rozwiązania dotyczące Arystetelowskich Kategorii" (zach. frag.)
          - Aidesios z Kapadocji (uczeń Jamblicha)
            (założyciel szkoły w Pergamonie)

Szkoła Pergamońska (rozwijała się w latach 325 - 363 n.e.)

Główne cechy szkoły - silne ograniczenie składnika metafizyczno-spekulatywnego, silne elementy religijno-mistyczno-teurgiczne, brak zainteresowania dziełami Platona i Arystotelesa (nawet poprzez komentarze).

          - Aidesios z Kapadocji - założyciel szkoły
          - Maksymos (nauczyciel cesarza Juliana)
          - Chrysanthios z Sardes (nauczyciel cesarza Juliana)
          - Priskos z Myndos
          - Euzebiusz z Myndos
          - Eunapios
            "Żywoty" ("Vitae")
          - Julian Apostata (ur.332 r n.e. , cesarz rzymski )
            Próbował stworzyć religię uniwersalną, popierał kulty pogańskie, zwalczał chrześcijaństwo.
            "Listy"
            "Mowy"
            "Biesiada czyli święto Kronosa" (dzieło satyryczne)
            "Nieprzyjaciel brody" (dzieło satyryczne)
            "Przeciw Galilejczykom" (zach. fragm.)
          - Salustios,
Nauczał że nic nie jest złe z natury , lecz staje się z powodu działań ludzi .Ludzie z kolei nie czynią zło dla niego samego, ale dlatego że fałszywie jawi się ono pod pozorem dobra. Zło powstaje zawsze i tylko z powodu fałszywej oceny dóbr.
            "O bogach i świecie"
          - Eunapios z Sardes (uczeń Chrysanthosa)
            historyk szkoły
            "Vitae"
          - Libanios z Antiochii (IV w n.e.)
            "Mowy"
          - Himerios z Prusy
          - Eustatios z Kapadocji (kierował szkołą w Kapadocji)
          - Sosipatra z Kapadocji (żona Eustatiosa)
          - Antoninos z Kapadocji (syn Sosipatry i Eustatiosa) (założył swoją szkołę w delcie Nilu, koło Kanobos)

Szkoła Ateńska (rozwijała sie od IV do 529 r n.e.)

          - Plutarch z Aten (syn Nestoriusza) (IV - V w n.e.) - założyciel szkoły
          - Syrianos z Aleksandrii ( V w n.e.)
            (współtworzył z Plutarchem szkołę i objął po nim kierownictwo ok 431/432 r n.e.)
            "Komentarz do Metafizyki Arystotelesa"
            "Komentarz do Hermogenesa"
            "Komentarz do Organonu" (zach.frag.)
          - Domninos z Laryssy
            (objął kierownictwo szkoły po Syrianosie)
            "Podręcznik wprowadzający do arytmetyki"
            "Jak można wyprowadzić wywód z wywodu"
          - Proklos z Konstantynopola ( ur.412 r- zm.485 r n.e )
            (uczeń Plutarcha i Syrianosa, obiął kierownictwo szkoły po Domninosie i kierował nią do 485 r n.e.)
            "Hymny"
            "Elementy teologii"
            "Elementy fizyki"
            "Teologia Platońska" (w 6 księgach)
            "Komentarz do Timajosa Platona"
            "Komentarz do Rzeczpospolitej Platona"
            "Komentarz do Parmenidesa Platona"
            "Komentarz do Alkibiadesa I Platona"
            "Komentarz do Kratylosa Platona"
            "Dziesięć pytań dotyczących opatrzności"
            "O opatrzności, fatum i wolności"
            "Zarys teorii astronomicznych"
            "Parafraza czterech ksiąg Ptolemeusza"
            "O zaćmieniach"
            "O realności rzeczy złych"
          - Marinos z Neapolis w Samarii
            (kierował szkołą po Proklosie)
            "Żywot Proklosa"
            "Komentarz do Danych Euklidesa"
          - Hegias (uczeń Proklosa, scholarcha)
          - Zenodotos (uczeń Proklosa, przejął kierownictwo szkołą po Hegiasie)
          - Agapios (uczeń Proklosa i Marinosa)
          - Izydor z Aleksandrii (uczeń Marinosa)
            (był scholarchą szkoły ok. 490 r n.e.)
          - Damaskios z Damaszku ( ur.470 r - zm. 544 r n.e )
            (kierował szkołą do 529 r n.e. czyli do roku wydania przez cesarza Justyniana edyktu, po którym Damaskios       wyemigrował do Persji)
            "Problemy i rozwiązania dotyczące pierwszych zasad"
            "Żywot Izydora" (zach. fragmenty)
            "Komentarz do Parmenidesa"
          - Eulamios Frygijczyk (należał do grupy filozofów, którzy przenieśli się do Persji)
          - Hermejas Fenicjanin (przeniósł się do Persji)
          - Diogenes Fenicjanin (przeniósł się do Persji)
          - Izydor z Gazy (przeniósł się do Persji)
          - Priskianos z Lidii (przeniósł się do Persji)
            "Parafraza Teofrasta"
            "Rozwiązanie pytań króla perskiego Chosroesa"
          - Simplikios z Cylicji (przeniósł się do Persji) (VI w n.e.)
            "Komentarz do Kategorii Arystotelesa"
            "Komentarz do Fizyki Arystotelesa"
            "Komentarz do traktatu Arystotelesa O Duszy"
            "Komentarz do Podręcznika Epikteta"

Jak zlikwidowano szkołę, to śmietanka intelektualna uciekła "nauczać" do Persji. Ukazałem tą chronologię nie po to by zapełnić wątek i go przedłużać w nieskończoność, ale chcę zwrócić uwagę, że ta intelektualna śmietanka kształciła nam społeczeństwo. Sporo przecież chrześcijan wykształciło się w tych pogańskich szkołach. Zaplecze intelektualne nie było chyba takie fatalne, później dopiero w VI do VIII wieku, nastąpił regres kultury i nauki.