TPZN - Forum numizmatyczne

Pieniądz w Polsce => Polska Królewska => 1669 - 1795 => Wątek zaczęty przez: tomboj7 w 29 Kwiecień 2009, 11:51:32

Tytuł: Jan III Sobieski - szóstaki
Wiadomość wysłana przez: tomboj7 w 29 Kwiecień 2009, 11:51:32
Jak rozpoznać mennice koronne po szóstakach Jana III Sobieskiego?
Wiem, że litera C między herbami, to mennica krakowska.
Zauważyłem też, że postać króla w koronie to mennica krakowska, a w wieńcu laurowym to mennica bydgoska. Czy mam rację?
Tytuł: Odp: Jan III Sobieski - szóstaki
Wiadomość wysłana przez: Wrocek w 29 Kwiecień 2009, 18:05:15
Wyróżnikiem może być tu korona, ale przede wszystkim wskazują na pochodzenie monety oznaczenia mennicze.
Oprócz litery C rzeczywiście oznaczającej Kraków, znakiem tej mennicy była też umieszczana na aw. pod popiersiem króla litera B (Gotfryd Bartsch).
Z kolei monety z mennicy bydgoskiej znaczone były inicjałami TLB (Tytus Boratini) i inicjałami SP lub SVP (Samuel Phachter).

Pozdrawiam
Wrocek
TPZN 033  V-ce Prezes

Tytuł: Odp: Jan III Sobieski - szóstaki
Wiadomość wysłana przez: tomboj7 w 30 Kwiecień 2009, 06:57:56
Co powiesz o tej monecie:
http://img504.imageshack.us/my.php?image=331710o.jpg
czy jest to mennica krakowska czy bydgoska?
Tytuł: Odp: Jan III Sobieski - szóstaki
Wiadomość wysłana przez: tomboj7 w 30 Kwiecień 2009, 07:25:39
Dodam że zdjęcie pochodzi ze strony WCN, z aukcji z roku 2007, z takim opisem:
numer pozycji: 33171 opis pozycji: Polska, Jan III Sobieski 1674-1696, szóstak, 1683/TLB, Kraków
Tytuł: Odp: Jan III Sobieski - szóstaki
Wiadomość wysłana przez: Wrocek w 30 Kwiecień 2009, 08:54:13
No cóż, według mnie to zdecydowanie Bydgoszcz. Dlaczego została zakwalifikowana przez WCN jako krakowska? Nie wiem.
Niejednokrotnie spotykam się z przypadkami, kiedy nawet specjaliści po prostu popełniają pomyłkę (to jest zrozumiałe), gorzej jednak, jeżeli celowo i systematycznie próbują zmieniać przyjęte kanony, nie podając przy tym uzasadnienia takiego stanowiska.
W tym konkretnym przypadku obstawiam jednak zwykłą pomyłkę - dowód: zobacz aukcja WCN Nr 40, poz. 450 ! ! !

Pozdrawiam
Wrocek
TPZN 033  V-ce Prezes
Tytuł: Odp: Jan III Sobieski - szóstaki
Wiadomość wysłana przez: Stanis53S w 30 Kwiecień 2009, 12:11:08
Pomyłka w opisie.
Stanis.
Tytuł: Odp: Jan III Sobieski - szóstaki
Wiadomość wysłana przez: nabializm w 30 Kwiecień 2009, 12:32:28
Polecam przejrzeć na spokojnie archiwum WCN, to ewidentna pomyłka. Błędy się zdarzają, warto o takie sprawy pytać.

 
Tytuł: Odp: Jan III Sobieski - szóstaki
Wiadomość wysłana przez: tomboj7 w 30 Kwiecień 2009, 13:56:25
Tak i mi się wydawało. Dziękuję za odpowiedź.
Tytuł: Odp: Jan III Sobieski - szóstaki
Wiadomość wysłana przez: tomboj7 w 06 Maj 2009, 08:30:42
Dalej drążę temat. Zerknijcie na ten link:
http://www.allegro.pl/item625558977_fjoda_jan_iii_sobieski_szostak_1681.html
na awersie TLB - to mennica bydgoska
na rewersie litera C - to mennica krakowska
??? ;D
Tytuł: Odp: Jan III Sobieski - szóstaki
Wiadomość wysłana przez: Wrocek w 06 Maj 2009, 08:58:49
Oczywiście, ten szóstak jest z mennicy krakowskiej, gdzie Boratini pełnił funkcję zarządcy mennicy. W poprzednim poście zastosowałem zbyt daleko idące "uproszczenie" podając, że jego inicjały TLB odnoszą się do Bydgoszczy (powinienem był napisać, że występując samodzielnie, bez litery C).

Ten przykład świadczy o tym, że aby prawidłowo klasyfikować monety pod kątem mennic w których były one bite, potrzebna jest wiedza, a więc trzeba zawsze sięgać do literatury i dużo, dużo czytać samemu ...
... jak widać, nie zawsze szybka odpowiedź na proste z pozoru pytanie musi być wyczerpująca.

Pozdrawiam
Wrocek
TPZN 033  V-ce Prezes