Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
18 Listopad 2017, 09:15:45


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


  Pokaż wiadomości
Strony: [1] 2 3 ... 78
1  Pieniądz w Polsce / 1506 - 1586 / Odp: Trojak Batorego, Poznan 1585 : 24 Wrzesień 2017, 22:51:03
A tutaj dogrywka Mrugnięcie Drugi egzemplarz. Niestety nie posiadam zdjęć z poprzedniej aukcji na allegro i nie mogę porównać rewersów. Awersy wydają się być podobne.
https://auction.violity.com/58865059-stefan-batorij-1585-g
2  Pieniądz w Polsce / Polska Królewska / Odp: Na tropie imitacji trojakowych. : 17 Wrzesień 2017, 12:24:54
Zygmunt Batory 1597
3  Ważne działy / Informacje o falsach / Odp: Falsy ortów. : 28 Sierpień 2017, 11:44:46
Wpadka zagranicznej firmy:
https://www.sixbid.com/browse.html?auction=3922&category=96212&lot=3224864

Wstawiam dodatkowo zdjęcie, bo za jakiś czas link może przestać działać.
4  Pieniądz w Polsce / 1587 - 1668 / Odp: Prosze o was o pomoc . chodzi o orta gdanskiego z 1623r jest on skretka 180 : 20 Sierpień 2017, 16:12:06
Witam, proszę wstawić zdjęcia. Bez nich ciężko cokolwiek powiedzieć. Jedynie mogę napisać, że orty gdańskie były tłoczone walcowo i nie powinno być żadnych "skrętek". Mininalne przesunięcie awersu czy rewersu - góra/dół czy lewo/prawo, miało miejsce. Ale to było jedynie wynikiem nierównego wsunięcia paska blachy lub rozregulowania się walcy ze stemplami. Natomiast nigdy nie spotkałem się z tym, że rewers jest w innym ułożeniu. Jeśli ma Pan taką monetę, to może to być prawie na pewno tylko falsyfikat. Współczesny lub z epoki. Co innego orty bydgoskie, które były bite. Tam skrętki to norma.
5  Pieniądz w Polsce / Polska Królewska / Odp: Ciekawe błędy i odmiany napisowe na monetkach (Polska Królewska) : 14 Sierpień 2017, 21:16:49
Przepraszam za off topic, ale nie mogłem się powstrzymać. Takie coś zostało w czerwcu sprzedane za 385 zł! Poniżej lista licytujących:
3...2            385,00 zł     piątek 16 czerwca, 11:47:27
V...0            380,00 zł    poniedziałek 19 czerwca, 15:48:38
K...Z            310,00 zł    sobota 17 czerwca, 18:09:15
s...1             300,00 zł    sobota 17 czerwca, 11:00:28
a...5             100,00 zł    czwartek 15 czerwca, 20:43:45
a...1               94,00 zł    wtorek 13 czerwca, 23:29:56
w...k               53,00 zł    czwartek 15 czerwca, 13:06:27
p...s                51,00 zł     środa 14 czerwca, 14:09:26

Wiadomo, że w czasie takich aukcji kilka osób podpuszcza innych, ale każda osoba płacąca powyżej 20 zł to….
6  Pieniądz w Polsce / Polska Królewska / Odp: Ciekawe błędy i odmiany napisowe na monetkach (Polska Królewska) : 14 Sierpień 2017, 20:52:28
Jeszcze warto pokazać talara Władysława IV z 1648, bo jego rewers jest identyczny z talarem pokazanym we wcześniejszym poście. Widocznie do zrobionego nowego stempla awersu z kolejnym królem, skorzystano ze starego rewersu. Jedynie nieudolnie przerabiając ostatnią cyfrę w dacie. Jeszcze inną interesującą informację można przeczytać w opisie 5 aukcji Niemczyka talara 1648:
Cytuj
Stempel awersu był wcześniej wykorzystany w mennicy gdańskiej do wybicia bardzo rzadkich talarów gdańskich z datami 1646 i 1648 (patrz Niemczyk aukcja 4 poz. 158 i 159)

7  Pieniądz w Polsce / Polska Królewska / Odp: Ciekawe błędy i odmiany napisowe na monetkach (Polska Królewska) : 14 Sierpień 2017, 20:02:50
Kolego Tytusie Uśmiech Miała być mowa jedynie o rewersach, bo na nim jest data zmieniona. A ja taki nie przygotowany Mrugnięcie Oczywiście pod 50 widać inne ślady i na pewno ze stempla usunięto 49, dopiero nabito 50, a 59 na szybko przez dodanie kreseczki. Trochę chamski zabieg, ale mało kosztowny i szybki. Mrugnięcie We wcześniejszym swoim poście skupiłem się tylko na rewersach, więc możliwe, że istnieje więcej wariantów. Bo raz taki awers, a raz inny z tym samym rewersem.

Czy o takiego talara GR z 1649 chodziło? To chyba jest przeróbka daty z 8 na 9.
8  Pieniądz w Polsce / Polska Królewska / Odp: Ciekawe błędy i odmiany napisowe na monetkach (Polska Królewska) : 13 Sierpień 2017, 20:07:52
dlaczego czas znaleziono na prawdopodobnie nowy stempel (rewers) dla ortów a dla talarów nie?  Mrugnięcie
Nie umiem na to odpowiedzieć. Może dlatego, że ortów więcej produkowano? Dodatkowo po co robić nowy stempel, czy nawet tylko usuwać z niego jedną cyfrę. Jeśli można zamiast czasochłonnego procesu - usunięcie, szlifowanie, nabicie nowej puncy. Po prostu dorobić ogonek, kreseczkę, która sprawi, że 0 nabierze wyglądu 9.


Najpierw należy spojrzeć na stemple rewersów poszczególnych ortów z 1659 i cofnąć się do wcześniejszego okresu, kiedy te monety były wytwarzane – 1655.

Rok 1659
A - napis w legendzie rozpoczyna gwiazdka w odwróconym trójkącie
moneta nova civit 18 thorvnensis  16/59 – HD/L
(anioł z guzikami, 6 lub 7 piór)
B - napis w legendzie rozpoczyna 6 ramienna gwiazdka
moneta nova argent 18 civit thorvnensis 16/59 – HD/L
(anioł bez guzików – mniej piór)   

Rok 1655
A – napis w legendzie rozpoczyna gwiazdka w odwróconym trójkącie
moneta nova ci 18 thorvnensis 16/55 – HI/L
(anioł z guzikami, 4 lub 5 piór)
B - napis w legendzie rozpoczyna 6 ramienna gwiazdka
moneta nova argent 18 civit thorvnensis 16/55 – HD/L
C -  napis w legendzie rozpoczyna gwiazdka w odwróconym trójkącie
moneta nova argent 18 civit thorvnensis  16/55 – HI/L

Jak widać z tego roboczego opisu rok 55 to przede wszystkim wariant A ze skrótem w słowie – miasto (CI). I ten wariant nie występuje w 59. Rzadziej spotykane są warianty B i C, których legenda jest zbliżona do wariantu B rocznika 59. Jednak ostatni wariant ma nie tylko inny ozdobnik na początku legendy, ale też oprócz odmiennych cyfr w dacie, występuje HI zamiast HD.
Żeby było łatwiej zrozumieć. Rok 55 w wariancie A, C i rok 59 w wariancie A – stemple były tylko w danym roku używane.
Jedynie wariant B z 59 i B z 55 wykazuje podobieństwo. I w tym przypadku można uznać, że stemple tych rewersów po drobnej przeróbce mogły służyć w kolejnym roku.

Czyli jak widać było kilka stempli i pewnie w wyniku potrzeby robiono kolejne. Talary wykorzystywały jedyny stempel. I po 1659 roku nie były produkowane, za to orty cały czas były w produkcji w kolejnych latach.

9  Pieniądz w Polsce / Polska Królewska / Odp: Na tropie imitacji trojakowych. : 13 Sierpień 2017, 17:55:24
Pomimo dziurki dosyć przyjemny trojak. Kiedyś chorowałem na takie monety i całe szczęście, że obecnie nie są one w kręgu moich zainteresowań, bo kilka ciekawych monet pojawiło się ostatnio na aukcjach. Nie brałem udziału w licytacjach, ale z przyjemnością obserwowałem. Dwa trojaki naśladujące monety malborskie były z innego warsztatu. Wstawiam jeszcze jedno zdjęcie ze sklepu i jak widać, to musiał być kolejny warsztat.  Mrugnięcie
10  Pieniądz w Polsce / Polska Królewska / Odp: Ciekawe błędy i odmiany napisowe na monetkach (Polska Królewska) : 13 Sierpień 2017, 16:31:32
Gratuluję ładnego talara. Jednak na pewno nie jest to żaden błąd, a potrzeba szybkiego wybicia monet. Nikt nie miał czasu bawić się w wytworzenie nowego stempla, po prostu użyto zachowany rewers z roku 1650. Który prawdopodobnie wcześniej był przerobiony z 1649. Stąd widać pewne ślady pod cyframi 50/59.
11  Ważne działy / Informacje o falsach / Odp: Falsy ortów. : 13 Sierpień 2017, 11:31:44
Należy pamiętać, że wszelkie wątpliwości powinny przemawiać na niekorzyść. Dlatego jeśli coś nam się nie podoba, zdjęcia są złej jakości, to nie kupujmy.
Natomiast co do orta 1615 to znam sporo innych monet z takimi uszkodzeniami. Nie ma w tym nic dziwnego. Prawdopodobnie stempel był regenerowany, może został źle przeszlifowany i stąd te nierówności. Na zbiorczym zdjęciu kilka podobnych fragmentów z tego samego stempla, który nie zawsze miał identyczny rewers. Co tylko potwierdza, że stemple były w używane w różnych układach i przez długi czas. Samo uszkodzenie na końcu legendy powstało w późniejszym etapie, jako wada stempla. Większość egzemplarzy od początku ma mikrokropeczki, ale mało, która moneta posiada równocześnie wadę na ostatniej R przed koroną.

Jeśli chodzi o pytanie dotyczące - poprzecznej pałeczki w A ze słowa MONETA. To również istnieją inne orty z czymś takim. W ogóle to ciekawa sprawa, bo czasem ta pałeczka zanika, innym razem jest "wciśnięta" do dołu. Myślę, że na te efekty duży wpływ miał nacisk maszyny walcowej. Chociaż w tym orcie istnieje możliwość, że rytownik użył V i widząc swój błąd dostawił poprzeczkę.
12  Pieniądz w Polsce / 1587 - 1668 / Odp: Ort gdański z 1611 : 10 Sierpień 2017, 19:50:30
Ponad 3 lata temu powstał ten temat z powodu wątpliwości jakie wzbudził pewien ort. W trakcie dyskusji padały słowa za tym, że moneta może być fałszywa, ale też ja ze swojej strony na podstawie fragmentów innych monet starałem się pokazać, że omawiany egzemplarz może też być oryginalny. W całej dyskusji zabrakło jednej, najważniejszej rzeczy. Dobrej jakości zdjęć oraz danych o wadze, rozmiarze. Z tego też powodu napisałem, że chociaż moneta wydaje się być dobrą, to na podstawie słabych aukcyjnych zdjęć nie odważyłbym się licytować.
Jednym z argumentów przemawiających na niekorzyść tego orta, była wada widoczna w górnej części rewersu. Jednak w niedługim czasie pojawiła się podobna moneta na aukcji WCN.
Natomiast w tej chwili, na najbliższej aukcji GNDM został wystawiony ort, który:
- jest omawianym egzemplarzem
- jest monetą z aukcji Ebay
- jest jeszcze innym ortem

https://aukcje.gndm.pl/auction/2/category/46/id/43010/

Jednak wątpię żeby to były trzy różne monety. Najprawdopodobniej jest to ten sam ort. Chociaż nadal z braku dobrej jakości zdjęć i wagi do porównań, nie można wykluczyć, że najnowsza moneta to oryginał, a tamten był falsyfikatem.  Tylko, że nie wydaje mi się żeby fałszerz odtworzył tak dokładnie minimalne zabrudzenia. Dlatego uważam, że moneta z 2 aukcji GNDM i z allegro, to jest ten sam ort.
Na zbiorczym zdjęciu (allegro-ebay-GNDM) zaznaczyłem jedynie parę drobiazgów. Natomiast można dostrzec mnóstwo innych takich samych cech, które wskazują, że prawie na pewno jest to ten sam ort.


13  Pieniądz w Polsce / 1587 - 1668 / Odp: Orty gdańskie Zygmunta III - różnice : 09 Sierpień 2017, 22:15:49
Pora odświeżyć zapomniany temat Mrugnięcie
Zdjęcie orta 1618 z ciekawym ozdobnikiem, tzw. wąsy. Moneta leży gdzieś w muzeum na Ukrainie. Dodatkowo wrzucam zdjęcie samego ozdobnika z innego orta. Widać zarys tarczy, która nie została dokładnie usunięta ze stempla. W 1618 roku na miejsce znaku menniczego - łapa niedźwiedzia, pojawił się ozdobny krzyżyk oraz pałączki...
14  Pieniądz w Polsce / 1587 - 1668 / Odp: Szóstak 1601 - nieopisany Wariant? : 07 Sierpień 2017, 16:19:15
REWERS
1.   GROS.ARGEN/?.SEXD.REG/NI.POLONI/1601*
Pierwsza litera w drugim wierszu jest słabo widoczna ale chyba to N? Ozdobniki  „kalafiorki” Tytus/ebay/
2.   GROS.ARGEN/SEXD.REGNI/POLONI*/1601
Ta odmiana dzieli się na kilka wariantów, których różnica polega na występowaniu lub nie – ozdobników przy nominale, herbach czy dacie. 
Coinart/WCN38/Frankiewicz278/Karolkiewicz/Niemczyk/
3.   GROS.ARGEN/SEXD.REGNI/POLONIE/1601
Frankiewicz279/
4.   GROS.ARGEN/SEXD.REGNI/POLONIAE/1601
Frankiewicz280/
Rewersy prawdopodobnych falsyfikatów są podobne do odmiany 3, ale mają też gwiazdkę po na końcu napisu.
15  Pieniądz w Polsce / 1587 - 1668 / Odp: Szóstak 1601 - nieopisany Wariant? : 07 Sierpień 2017, 15:17:23
Jak podliczymy to będziemy w tym roczniku mieli takie wersje:
1. Awers - popiersie wschowskie - rewers - rozetki ( SEXD REGNI  ) - WCN

2. Popiersie bydgoskie - rewers - rozetki ( SEXD REGNI  ) - Niemczyk - http://archiwum.niemczyk.pl/index.php?param=podglad_stac&id=992

3. Popiersie wschowskie - rewers - kalafiorki (N?.SEXD.REG) - Twój egzemplarz

4. Popiersie bydgoskie - rewers - kalafiorki (N?.SEXD.REG) - ebej  - http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,7906.msg55232.html#msg55232

Czyli wszystkie kombinacje.
Świetny wpis, ale dzięki kolejnym zdjęciom można powyższy rozkład poszerzyć o kolejne wersje. Trochę zmienię kolejność.

AWERSY:
1.   Popiersie - prosta kryza przedzielająca napis – .SIG.III.D:G.R./.P.M.D.L.
Identyczny stempel, te same uszkodzenia np. w koronie. Jako ciekawostkę dodam, że broszka spinająca szarfę na zbroi jest prawie identyczna jak ozdobniki użyte na rewersie szóstaka Tytusa – „kalafiorki”. (Tytus/WCN38/Coinart)
2.   Popiersie - szeroka kryza przedzielająca napis - .SIG.3.D:G.REX./.PO.M.D.L
Oprócz bardziej ozdobnej kryzy, portret króla ma inną koronę oraz zbroję. Dodatkowo w tytule władcy użyto arabską cyfrę 3 zamiast rzymskiej III. Nie ma w tym nic nadzwyczajnego, ponieważ identyczna sytuacja jest na trojakach bydgoskich lub wschowskich. Jednak jest jedna intrygująca sprawa. Mianowicie porównując rewersy trojaków oraz tego szóstaka, można zauważyć podobny układ cyfr – Jedynka jak I, a od niej wyższa 6 i mniejsze 0. Kształt tarczy Lewart, czy herby są bardzo podobne. Również punca A jest szpiczasta. To wszystko nasuwa pytanie – Wschowa czy Bydgoszcz? Ten sam mincerz? (Frankiewicz poz.280)
3.   Popiersie – szeroka kryza dół wewnątrz otoku poza legendą - .SIG.III.D.G.R./EK/.EX.POL.M.D.L.
Frankiewicz poz.278/Ebay/Karolkiewicz/Niemczyk/
4.   Popiersie – szeroka kryza dół wewnątrz otoku poza legendą – .SIG.III.D:G.R./EK/.EX.POL.M.D.L.
Frankiewicz poz.279
Różnice między odmianą 3 a 4 są niewielkie. Popiersie 3 ma trochę inne zwieńczenie korony (druga linia i krzyżyk nad) oraz inną zbroję. Obie odmiany w legendzie mają monogram menniczy EK (Ernest Knorr) rozdzielony hakiem.
5.    Popiersie – szeroka kryza dół wewnątrz otoku poza legendą
Niestety moneta widoczna tylko na słabej jakości zdjęciu oraz spora jej część jest nieczytelna. Jednak można dostrzec, że zbroja wyglądem jest zbliżona do odmiany 4. Minimalna różnica między przestrzenią pod kryzą i nad otokiem legendy. Dlaczego zatem wpisałem oddzielnie tą odmianę? Ponieważ ten szóstak jest tożsamy z monetami określanymi jako falsyfikaty. WCN32/WCN e-aukcja/maschops/

W załączniku zbiorcze zdjęcie odmian, bez ostatniej. Niedługo postaram się zrobić podobny spis rewersów oraz kombinacji awers-rewers. Dodatkowo zacytuję opis z aukcji Niemczyka:
Cytuj
Szóstaki bydgoskie z 1601 roku z tym popiersiem występują w kilku drobnych odmianach. Różnią się
odmiennym usytuowaniem punktów nad literami i obecnością rozet lub ich brakiem przy Pogoni i Orle.
W zbiorze Frankiewicza były dwie zbliżone odmiany. Kolejna odmiana (najbardziej zbliżona) jest w zbiorze
Czapskich, jeszcze inna odmiana była w zbiorze H. Karolkiewicza.
Frankiewicz wzorem dawnych autorów przypisywał je mennicy we Wschowie, natomiast współcześni numizmatycy
ich wybijanie wiążą z mennicą w Bydgoszczy.





Strony: [1] 2 3 ... 78
Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM