Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
11 Grudzień 2018, 07:24:38


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


  Pokaż wiadomości
Strony: [1] 2 3 ... 7
1  Ważne działy / Informacje o falsach / Odp: Stefan Radoslav trachy : 28 Lipiec 2018, 11:30:47
Na początku czerwca miałem bardzo podobną sytuację z firmą numizmatyczną z Monachium (ale inną niż obecna).
Wystawili srebrny półbazylikon Andronika II i Michała IX z ceną wywoławczą 100 euro.  
Po dłuższym poszukiwaniu znalazłem podobny sprzedany na aukcji LHS 97 10.05.2006 poz. 267, cena wywoławcza 1800 franków szwajcarskich.
Na chybił trafił dałem niską ofertę i jak się okazało wygrałem po cenie wywoławczej.
Byłem jedynym licytującym.
Po wygranej aukcji stwierdziłem, że jest znikome prawdopodobieństwo, że jestem jedyną osobą wiedzącą, co licytuję,
a raczej jestem jedynym frajerem w tym towarzystwie.
Zacząłem zgłębiać temat. Znalazłem zdjęcia wylicytowanej monety na liście falsów Forum Ancient Coins.
Były identyczne, nie tylko z porównania stempli, ale również z porównania  wtórnych cech wynikających z błędów bicia i uszkodzeń z obiegu.
Zrobiłem kompozycję monety z licytacji i z Forum i z opisem wysłałem do sprzedającej firmy wraz z odmową zapłaty za wylicytowany towar.
Napisałem, miedzy innymi, że oprócz mojej winy, gdyż nie odrobiłem "pracy domowej" widzę też winę firmy, która sprzedaje na sixbid publikowane falsy.
Otrzymałem odpowiedź, że skasują moją należność i unieważnią licytację.
Jakież było jednak moje zdumienie, gdy dodali również uwagę, że oni wiedzą, że ta seria monet jest fałszywa.
Więc co? Świadomie dołączają falsyfikaty do zestawu monet sprzedawanych na sixbid?
Po co? Żeby polepszyć wyniki, bo jak ktoś się zorientuje to zwrócą pieniądze, a jak nie to ich zysk?
Po tej aukcji mam tzw. mieszane uczucia i nie mam zaufania do tych firm.
Przez dwa ostatnie miesiące nie kupiłem żadnej monety i podejrzliwie oglądam nowe oferty.
Pozdrawiam, Zbyszek

 
2  Ważne działy / Informacje o falsach / Stefan Radoslav trachy : 26 Lipiec 2018, 17:19:09
Ostatnio na ebay-u znana firma numizmatyczna sprzedaje, bez bliższego opisu, następującą monetę:

Jest to trachy serbskiego króla Stefana Radoslava (1228-1234) wybita w mennicy w Raszce.
Av. Chrystus Pantokrator siedzący na tronie bez oparcia.
Rv. Król Stefan i św. Konstantyn trzymający pomiędzy sobą krzyż patriarchalny.
Moneta jest piękna, wzorowana na monetach Teodora I Komnena-Dukasa (1224-1230),
cesarza tessalonickiego, bitych w mennicy w Tessalonice.
Nic w tym dziwnego, gdyż żoną Stefana była córka Teodora I, Anna.
Sam Stefan Radoslav był pod wpływem kultury bizantyjskiej i nazywał siebie Stefanem Dukasem,
gdyż był wnukiem cesarza Aleksego III Angelosa-Dukasa (1195-1203).
Mój niepokój wzbudzają następujące fakty:
- monety Stefana Radoslava, pierwszego serbskiego króla,
który wybijał własną monetę są ekstremalnie rzadkie.
W internecie znalazłem informację o 22 egzemplarzach jego monet 4 różnych typów,
w tym 9 egzemplarzy omawianego typu z ebay-a.
Są więc to monety rzadsze od denarów Chrobrego.
- w okresie ostatnich 20 lat były w obrocie aukcyjnym dużych firm numizmatycznych dwa razy.
Raz w firmie CNG: aukcja nr 85, 15.09.2010 rok, lot 1423, sprzedana za 2700 USD plus opłaty.
https://cngcoins.com/Coin.aspx?CoinID=170343
I drugi raz w firmie Stacks 12.01.2009 roku aukcja Moneta Imperi Romani Byzantini nr 3549,
cena uzyskana 2875 USD plus opłaty.

O ile pamiętam na ebay-u jest to już druga oferta tej monety
wystawiona przez tę samą firmę w okresie ostatnich kilku lat.
Nie jestem fachowcem w dziedzinie mennictwa serbskiego,
ale mój niepokój wzbudza ta moneta, gdyż oprócz swojej rzadkości ma tzw. „zamknięte pęknięcia”
typowe dla odlewu: w monecie bitej stemplem pęknięcia krążka są otwarte, tzn. z ostrymi brzegami,
spękane na wylot. W odlewie pęknięcia są zalane w środku metalem.
Patyna na tym egzemplarzu jest również w miarę łatwa do nałożenia:
czarna, satynowa, z jasnymi inkrustacjami podświetlającymi napisy.
Nie widzę też, żeby kolekcjonerzy z Serbii jakoś specjalnie bili się o ten egzemplarz.
 Aktualnie jest 8,50 euro i 5 licytantów.
Co o niej sądzicie? Może to rzeczywiście okazja?

3  Antyk i Średniowiecze / Bizancjum / Odp: początek mennictwa bizantyjskiego : 28 Czerwiec 2018, 16:42:58
Zależy, co kto woli.
Niektórzy zaczynają nawet od Konstantyna Wielkiego. Nie ma tu jakiejś sztywnej granicy.
Najczęściej jednak, jako początek mennictwa przyjmuje się reformę Anastazjusza.
Ale np. V wiek jest też bardzo ciekawy do kolekcjonowania.
Można więc zbierać monety późnorzymskie, a niektórzy nazwą je bizantyjskimi.
Co to szkodzi.

4  Antyk i Średniowiecze / Bizancjum / Odp: Reforma Anastazjusza i jego follisy : 28 Czerwiec 2018, 16:35:15
Książka W. Wroth - Catalogue of the imperial Byzantine coins in the British Museum wydana została w roku 1908 i od tego czasu nie była poprawiana. Nie spotkałem się we współczesnej literaturze, żeby ktoś powoływał się na nią lub na jej podstawie opisywał monety. Należy ją traktować raczej jako wydanie historyczne. Ja czasami lubię ją pooglądać, gdyż lubię kontakt z ładnym wydawnictwem. Kupiłem kiedyś dobry jakościowo reprint chicagowski z 1966 roku w twardej oprawie. Pierwsze wydanie to raczej zakup dla koneserów starej książki z grubym portfelem:
https://www.abebooks.co.uk/servlet/BookDetailsPL?bi=15898423700&searchurl=tn%3DCatalogue%2Bof%2Bthe%2Bimperial%2BByzantine%2Bcoins%2Bin%2Bthe%2BBritish%2BMuseum%26sortby%3D17&cm_sp=snippet-_-srp4-_-title18
   Jeżeli chodzi o jej zawartość to obecnie opisano dużo więcej typów i odmian monet. Całość kończy się np. na Janie VIII Paleologu, a obecnie znamy też monety ostatniego cesarza Konstantyna XI.
Pozdrowienia
5  Antyk i Średniowiecze / Bizancjum / Odp: Reforma Anastazjusza i jego follisy : 27 Czerwiec 2018, 15:59:00
Nie ma ostatecznego, przekonującego wszystkich wyjaśnienia dlaczego bito lekkie solidy.
Istnieje przekonanie, że służyły one do realizacji obrotu handlowego, a nie do płacenia trybutu.
Jedną z propozycji jest, że lżejsze solidy bardziej odpowiadały lokalnym standardom wagowym,
które ukształtowały się na poszczególnych barbarzyńskich rynkach.
Standardy te opierały się o inne jednostki przeliczeniowe niż 24 silikwowy (karatowy) solid i pod te potrzeby bito solidy o innej wadze.
Dla zainteresowanych obiegiem lekkich złotych solidów bizantyjskich polecam następującą literaturę:
Howard L. Adelson - Light weight solidi and Byzantine trade during the sixth and seventh centuries
https://pl.scribd.com/document/87580480/Light-weight-solidi-and-Byzantine-trade-during-the-sixth-and-seventh-centuries-by-Howard-L-Adelson
W książce M.F. Hendy - Light weight solidi, tetartera, and the book of the prefect
https://pl.scribd.com/document/253172087/Light-weight-solidi-tetartera-and-the-book-of-the-prefect-M-F-Hendy
 autor podaje, że w egipskich papirusach zapisano płatności realizowane według różnych standardów wagowych,
różniących się od solida wagi 24 silikw (karatów), np. w standardzie prywatnym, publicznym, aleksandryjskim,
złotniczym, w standardach z Arsinoe lub Memfis, i innych.
Standardy te różniły się między sobą o kilka silikw wagi. Podobnie mogło być na lokalnych rynkach poza granicami cesarstwa.

Jeżeli chodzi o literaturę numizmatyczną dotyczącą monet bizantyjskich,
to wykaz książek można znaleźć na Forum Ancient Coins pod linkiem:
http://www.forumancientcoins.com/numiswiki/view.asp?key=Byzantine
Ja jako jeden z pierwszych katalogów kupiłem sobie 5-tomowy katalog zbiorów
Catalogue of the Byzantine Coins in the Dumbarton Oaks Collection and in the Whittemore Collection.
Obecnie można znaleźć go za darmo w sieci:
https://www.doaks.org/research/publications/books/catalogue-of-the-byzantine-coins-in-the-dumbarton-oaks-collection-and-in-the-whittemore-collection-1

https://www.doaks.org/research/publications/books/catalogue-of-the-byzantine-coins-in-the-dumbarton-oaks-collection-and-in-the-whittemore-collection-2

https://www.doaks.org/research/publications/books/catalogue-of-the-byzantine-coins-in-the-dumbarton-oaks-collection-and-in-the-whittemore-collection-3

https://www.doaks.org/research/publications/books/catalogue-of-the-byzantine-coins-in-the-dumbarton-oaks-collection-and-in-the-whittemore-collection-4

https://www.doaks.org/research/publications/books/catalogue-of-the-byzantine-coins-in-the-dumbarton

Co do reszty literatury, to już według indywidualnych preferencji i grubości portfela.
Pozdrawiam, minimus
6  Antyk i Średniowiecze / Bizancjum / Odp: Reforma Anastazjusza i jego follisy : 26 Czerwiec 2018, 17:57:04
Jeżeli chodzi o mennictwo złote to rynkiem odrębnym od reszty cesarstwa była Sycylia.
W Konstantynopolu, Antiochii, Aleksandrii, Tessalinice i innych mennicach bito solidy o teoretycznej wadze 24 silikwy (karaty).
Przy wadze silikwy 0,189 grama teoretyczna waga solida to 4,54 gramy.
Realnie mennicę opuszczały monety lżejsze o 0,5 – 1,0 silkwy, bo trzeba było pokryć koszty bicia i wypracować zysk.
Realna waga solida wynosiła więc 4,35 - 4,45 gramów.
Natomiast na Sycylii realna waga solida to 3,8 – 3,9 grama, czyli około 20 karatów.
Różniły się one stylistycznie od monet z innych mennic, więc nie można ich było pomylić.
W mennicy kartagińskiej solidy odpowiadały wadze 24 silikw, czyli tak jak w Konstantynopolu.
Wyglądały jednak inaczej. Podczas, gdy w pozostałych mennicach cesarstwa solidy miały średnicę 21,0 – 21,5 mm,
to te z Kartaginy 10 – 12 mm. Były więc dużo mniejsze, ale zdecydowanie grubsze.
Na terenie cesarstwa bito też tzw. solidy lekkiej wagi, przeznaczone jednak na rynek zewnętrzny.
Używano ich do handlu zagranicznego, głównie z germańskimi królestwami zachodu.
Miały wagę 20 – 23 silikw i były specjalnie oznaczane na monecie.
Oznaczenia te były różne przy różnych cesarzach, np.:
solid o wadze 20 silikw: OBXX w odcinku,
solid o wadze 22 silikwy: OB gwiazdka-krzyżyk-gwiazdka w odcinku, OB krzyżyk-gwiazdka w odcinku,
solid o wadze 23 silikwy: gwiazdka w legendzie rewersu, gwiazdka w polu awersu i rewersu.
Złote monety sycylijskie i italskie z biegiem czasu traciły także na próbie złota.
Ostatnie semisy bizantyjskie bite w Syrakuzach mają próbę złota około 400/1000 podczas,
gdy te same monety z Konstantynopola to prawie czyste złoto.
Podoba mi się wyobrażenie cesarza na tych semisach (solidów już nie bito). Cesarz podobny jest na nich do portretu z Krzyku Edwarda Muncha:

Bazyli I Macedończyk 867 – 886. Au semis. Mennica: Syrakuzy. Średnica 13,4/13,6/ mm. Waga 1,46 gr. Lata 868 – 878.


Av. BAS - ILEIOC popiersie z krótką brodą na wprost, w koronie i loros, w prawej ręce trzyma kulę z krzyżem.
Rv. CON - STANT popiersie bez brody na wprost, w koronie i chlamydzie, w prawej ręce trzyma kulę z krzyżem.
Lit. DOC III.2 nr 14. Sear nr 1714. Anastasi nr 579. Alberto D’Andrea, Cesare Costantini, Andrea Torno Ginnasi – Byzantine coinage In Italy vol. III no 894.

Jeśli chodzi o monetę kolegi divusric to stawiałbym raczej na Justyniana I.
Na jego monetach częściej występują błędy w napisach, a i imię cesarza bardziej pasuje do Justyniana.
Napis na rewersie po obu stronach krzyża bardziej mi wygląda na N-I niż K-Y.
Ogólnie rzecz biorąc tego typu monety z Kyziku są rzadsze niż z Nikomedii.
Pozdrawiam, minimus
7  Antyk i Średniowiecze / Bizancjum / Odp: Reforma Anastazjusza i jego follisy : 25 Czerwiec 2018, 17:11:02
Witam.
Odpowiadając na pytanie kolegi DzikiZdeb stwierdzić trzeba, że cesarstwo nie tworzyło jednolitej prowincji monetarnej, w której obiegała moneta o takiej samej wadze , średnicy i wyobrażeniu.
Dzieliło się natomiast na mniej lub więcej odrębnych prowincji monetarnych.
Stąd też np. za wspomnianego tu Justyniana I inne typy monet bite były np. w Konstantynopolu. Aleksandrii, Tessalonice, czy Chersonie.
Im władza bardziej słabła, tym prowincje monetarne bardziej się od siebie różniły.
Różnice są największe w obiegu miedzi, a najmniejsze na rynku złota.
Z punktu widzenia kolekcjonera rozbicie na prowincje z odrębną monetą daje większe zróżnicowanie w tworzeniu kolekcji i zbieranie staje się ciekawsze.
W moim przypadku dzięki dużemu zróżnicowaniu tematów nigdy się nie nudzę.
Podam np. 10 przykładów monet 10 nummi Justyniana I z różnych ośrodków. Proszę zwrócić uwagę na różnorodność wyobrażeń.
Justynian I 527 - 565. Dekanummium. Mennica: Rawenna, lata 547-552. Średnica 14,6/17,6 mm, waga 3,13 gr.


Av. [DN IVSTINIA] - NVS P AV popiersie na wprost, w diademie,  pancerzu i hełmie, w prawej ręce trzyma kulę z krzyżem, na ramieniu tarcza.
Rv. Krzyż z czterema gwiazdami w czterech polach krzyża, całość w wieńcu.
Lit. DOC I nr 366 (mennica niepewna). MIBE nr 238. Sear nr 334. Ranieri nr 383, stopień rzadkości R2.

Justynian I 527 - 565. Dekanummium. Mennica: Rzym, lata 547 - 548, średnica 16,3 mm, waga 5,43 gr.


Av. DN IVSTINIA - NVS P AVC popiersie na wprost, w diademie,  pancerzu i hełmie, w prawej ręce trzyma kulę z krzyżem, na ramieniu tarcza.
Rv. Duża litera I (znak wartości 10 nummi) pomiędzy dwiema gwiazdami, całość w wieńcu.
Lit. DOC I nr 331 (mennica niepewna). MIBE nr 228 (mennica Rzym), Sear nr 308.

Justynian I 527 - 565. Dekanummium. Mennica: Rawenna. Rok 35 - lata 561/2, średnica 16,2 mm, waga 3,33 gr.



Av. DN IVSTINI – ANVS PP popiersie w hełmie, diademie i zbroi na wprost, w prawej ręce kula z krzyżem, w lewej tarcza.
Rv. Napis w wieńcu: duża litera I (znak wartości 10 nummi), z lewej w pionie ANNO, z prawej XX/XV
Lit. DOC I nr 352. MIBE nr 229a (mennica Rzym), Sear nr 326. Egido Ranieri – La Monetazione Di Ravenna Antica nr 394, stopień rzadkości R2.

Justynian I 527 - 565. Dekanummium. Mennica: Rzym, lata 542 - 547, średnica 16,6 mm, waga 4,14 gr.



Av. DN IVSTINI – ANVS PP AV (AV w ligaturze) C popiersie w diademie, paludamentum i pancerzu w prawo.
Rv. Duża litera I (znak wartości 10 nummi) pomiędzy dwiema gwiazdami, całość w wieńcu.
Lit. DOC I nr 362,363 (mennica niepewna). MIBE nr 227 (mennica Rzym), Sear nr 307.

Justynian I 527 - 565. Dekanummium. Mennica: Kartagina? Wędrowna mennica wojskowa? Rok 36 - lata 562 - 563, średnica 14,4 mm, waga 2,07 gr.


Av. DN IVSTINI – ANVS PP AVG popiersie w diademie, paludamentum i pancerzu w prawo.
Rv. Duża litera I (znak wartości 10 nummi), nad nią krzyżyk, z lewej: A/N/N/O, z prawej: X/XX/U, w odcinku: CAR
Lit.-.

Justynian I 527 - 565. Dekanummium. Mennica: Kartagina, rok 553, średnica 17,7/20,5 mm, waga 5,93 gr.



Av. [DN IVSTINI] – ANVS PP A popiersie w diademie, paludamentum i pancerzu w prawo.
Rv. Duża litera I (znak wartości 10 nummi), w lewym i prawym polu krzyże, w odcinku: CON
Lit. DOC I nr 316. MIBE nr 201, Sear nr 286.

Justynian I 527 - 565. Dekanummium. Mennica: Kartagina. Rok 14 - lata 540 - 541, średnica 18,2/19,1 mm, waga 5,72 gr.


Av. DN IVSTINI – ANVS PP AVG popiersie w diademie, paludamentum i pancerzu w prawo.
Rv. Duża litera I (znak wartości 10 nummi), nad nią krzyżyk, z lewej: A/N/N/O, z prawej: X/IIII, w odcinku: CAR
Lit. DOC I nr 298. MIBE nr 199, Sear nr 269.

Justynian I 527 - 565. 10 nummi. Mennica: Antiochia, lata 532-537. Średnica 22,2/23,2 mm. Waga 4,48 gr.



Av. DN IVSTINI – ANVS PP AV cesarz siedzący na tronie na wprost, w koronie z trójliściem, prawą rękę opiera o długie berło, w lewej kula z krzyżem.
Rv. Duża litera I (znak wartości 10 nummi), u góry krzyżyk, z lewej i z prawej krzyżyki, napis dookólny B CON – CORDI, w odcinku THEUP
Lit. DOC I, nr 209. Sear nr 234.

Justynian I 527 - 565. Dekanumium. Mennica: Nikomedia. Średnica 15,0 mm. Waga 3,28 gr. Rok 32 - lata 558/9.



Av. DN IVSTINI – ANVS PP AVC Popiersie w diademie, pancerzu i paludamentum w prawo.
Rv. Duża litera I (znak wartości 10 nummi), nad nią krzyżyk, z lewej strony w pionie ANNO, z prawej w pionie X/X[X]/II (=32 rok) w odcinku NIK
Lit. DOC I nr 157. Sear nr 205. MIBE nr 118a.

Justynian I 527 - 565. Dekanumium. Mennica: Konstantynopol. Średnica 19,2/19,6 mm. Waga 2,81 gr. Rok 31 - lata 547/8.



Av. DN IV[STINI] – ANVS PP AVC Popiersie w diademie, pancerzu i paludamentum w prawo.
Rv. Duża litera I (znak wartości 10 nummi), nad nią krzyżyk, z lewej strony w pionie ANNO, z prawej w pionie X/X/I w odcinku CON
Lit. DOC I nr 82. Sear nr 167. MIBE nr 99.

Pozdrowienia, minimus
8  Ważne działy / Informacje o falsach / Odp: Fals miliaresiona Romana III na allegro : 12 Marzec 2018, 19:27:25
Dzisiaj dostałem z CNG Corpus of the Nomismata Franza Fuega.



Zawiera on opisy stempli monet złotych z lat 976 – 1067.
Jest też trochę opisów monet srebrnych, w tym również miliaresiona Romana III.
Jak wynika z zamieszczonej ilustracji miliaresion ten ma dwa typy stempli zobrazowane i opisane na skanie.



Wszystkie inne stemple można podejrzewać o brak autentyczności, gdyż Fueg pracował nad analizą stempli 20 lat, więc wie co pisze.
Czasami opłaca się jednak kupić książkę lub pogrzebać w internecie przed zakupem zanim się wyda kilka stów na falsyfikat.
Pozdrawiam, minimus
9  Ważne działy / Informacje o falsach / Odp: Fals miliaresiona Romana III na allegro : 06 Marzec 2018, 18:39:41
My tu sobie gadamy, a cena rośnie. Za miliaresiona jest już 455 zł. Kiedyś kupowałem kilka takich falsów w celach edukacyjnych. Płaciłem po 25 zł/sztukę. Wygląda na to, że ta pani będzie miała przebitkę jak 20 do 1. Niezły interes. Żyć nie umierać. Mamy odpowiedź w sprawie zalewu falsów. Na Ebayu jest ich tyle, że już przestałem je zapisywać. Istny zalew.
Pozdrawiam, minimus
10  Ważne działy / Informacje o falsach / Fals miliaresiona Romana III na allegro : 04 Marzec 2018, 09:19:15
Szanowni koledzy biorący udział w aukcji allegro:
http://allegro.pl/roman-iii-argyrus-miliaresion-1030-r-super-rzadki-i7208285426.html

Czy naprawdę sądzicie, że za kilka stów kupicie oryginalny miliaresion Romana III Argyra?  Przypominam, że moneta taka w ładnym stanie (EF) została sprzedana na aukcji firmy Stacks w Nowym Jorku 12.01.2009 roku za 17 250 USD plus prowizja.
Może zanim przystąpiliście do tej aukcji wypadałoby zrobić przegląd falsów w internecie. Moneta, którą licytujecie jest tam wielokrotnie opisywana jako fals. Poniżej ten sam fals bity w miedzi




Był on sprzedawany na ebay w listopadzie 2005 roku jako kopia. A poniżej oryginalny miliaresion z coinarchives:



Został on sprzedany przez Lanza 7.12.2016 roku za 1300 euro plus opłaty.
Wystarczy porównać twarze Matki Boskiej i Chrystusa na falsie z oryginałem, a na pewno nie pomylimy się w ocenie.
Jeszcze raz zapytam. Czy to takie trudne przeprowadzić samemu drobne śledztwo, żeby rozróżnić falsyfikat?
minimus
11  Antyk i Średniowiecze / Starożytny Rzym / Odp: Rzym V wiek : 25 Styczeń 2018, 17:41:22
Właśnie kupiłem po długich wahaniach, bo stan nie jest najlepszy:
Theodosius II 402 - 450. AE2. Rok 437? Mennica: Cherson. Średnica 19,8 mm. Waga 3,97 gr.


Av. DN THEODO - SIVS PF AVG brodate popiersie imperatora hełmie, diademie z pereł i pancerzu w prawo, w prawej ręce trzyma włócznię, w lewej tarczę.
Rv Teodozjusz II i Walentynian III w nimbach i stroju wojskowym stojących na wprost, każdy z nich trzyma włócznię i długi krzyż pomiędzy nimi. Napis: CONCOR - DIA AGV w odcinku CONS
Lit. RIC X  nr 460, stopień rzadkości R3. Sear 2014 vol. 5 nr 21184. M.M. Czorczef – Istorija wizantijskoj Tawriki po dannym numizmatiki, Tjumeń Niżniewartowsk 2015 str. 19 i następne przypisuje te monety związkowi gockiemu na Krymie i datuje na 2 poł. V w. n.e.
Pozdrawiam, Zbyszek
12  Antyk i Średniowiecze / Starożytny Rzym / Odp: Otwarcie sezonu zimowego : 01 Styczeń 2018, 13:03:41
Na 5-nummi z palmą (Sear nr 570) nie ma kropek. Są na dwóch pozostałych: MIBEC nr 130c i MIBEC nr 132. Poza tym Sear również opisuje nummus z palmą jako monetę Maurycego Tyberiusza (Sear nr 572B).
Pozdrawiam, Zbyszek
13  Antyk i Średniowiecze / Starożytny Rzym / Odp: Otwarcie sezonu zimowego : 01 Styczeń 2018, 12:12:50
Witam.
Hahn and Metlich powołują się na analizę wyobrażeń. Palma występuje na 5-nummi Maurycjusza z trzeciej edycji (MIBEC nr 131, Sear nr 570, DOC I nr 256). Trzy kropki występują na rewersie 5-nummi (MIBEC nr 130c, Sear nr 569var, DOC nr 254var): trzy kropki nad N i trzy kropki nad M. Podobne trzy kropki występują na 2-nummi MIBEC nr 132 (Sear nr 571, DOC I nr 247).
Pozdrawiam, Zbyszek
14  Antyk i Średniowiecze / Starożytny Rzym / Odp: Otwarcie sezonu zimowego : 01 Styczeń 2018, 09:35:13
Witam.
A propos nieaktualności starych katalogów z monetami wandalskimi. Na zdjęciu kolegi Divusric przedstawionym powyżej w środkowym rzędzie są monety z palmą i trzema kropkami. Obecnie przypisywane są one Maurycemu Tyberiuszowi. Ich opis wg W. Hahn, M Metlich  – Money of the Incipient Byzantine Empire Continued jest następujący:
nr 134a. Nummus.
Av. Bez legendy (często widoczne kropki), popiersie w prawo z diademem, paludamentum i pancerzem.
Rv. Drzewo palmowe, trzy kropki z lewej i prawej.

nr 134b. Nummus.
Av. Bez legendy, popiersie w lewo z diademem, paludamentum i pancerzem.
Rv. Drzewo palmowe, trzy kropki z lewej i prawej.
Pozdrawiam, Zbyszek
15  Antyk i Średniowiecze / Starożytny Rzym / Odp: Otwarcie sezonu zimowego : 23 Grudzień 2017, 18:24:16
Witam. Chciałem odpowiedzieć na wątpliwości kolegi Divvsric wyrażone tutaj i na FAC na temat decanummium Justyniana I z Kartaginy z typem Wiktorii na rewersie. Otóż wg katalogu W. Hahn - Money of the Incipient Byznatine Empie monety te mogą się odnosić do zwycięstwa bizantyńskiego generała Jana Troglity nad Berberami w 548 roku. 
Odnośnie błędów w rewersie, to nie jest to żaden wyjątek. W katalogu napisy opisane są następująco:
Av. DN IVSTINI – ANVSPPA(C)
Rv. VICTO()RIAA(CC)
Poniżej skan tego typu decanummiów z Kartaginy.


Pozdrawiam,
Zbyszek
Strony: [1] 2 3 ... 7
Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM