Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
24 Maj 2018, 15:51:12


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


  Pokaż wiadomości
Strony: [1] 2 3 4
1  Ważne działy / Identyfikacja monet i banknotów / Odp: prośba o identyfikację : 23 Maj 2018, 15:46:42
Cytuj
Pierwsza to denar węgierski

... no tak, nie wiem czemu mi się z tym krajcarem skojarzyło...
2  Ważne działy / Identyfikacja monet i banknotów / Odp: prośba o identyfikację : 23 Maj 2018, 09:14:27
Druga to 3 krajcary 1622, KSIĘSTWO ZIĘBICKO-OLEŚNICKIE;

Pierwsza to raczej krajcar węgierski (austro-węgierski), ale zdjęcie jak dla mnie za słabe.
3  Pieniądz w Polsce / 1587 - 1668 / Odp: grosz ciekawy : 16 Maj 2018, 18:50:55
...moim zdaniem jest sens wrzucać takie okazy i dyskutować odnośnie ich "wyjątkowości" - przecież są tacy, których to interesuje (tak jak mnie, sam posiadam - jak dla mnie ciekawy wariant z tego typu kółeczkami w napisie LI.T z tego rocznika, chociaż aż tak wyjątkowy nie jest). Jednakże lepszym do tego miejscem jest np. wątek o Groszach Zygmunta III http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,11708.0.html niż dział dt. identyfikacji...
4  Ważne działy / Identyfikacja monet i banknotów / Odp: Prośba o identyfikacje kilku krajcarów : 30 Kwiecień 2018, 00:13:25
...litera "B" to mennica Brno, mincerz Krzysztof Wohnsieler (1623-1627).
5  Ważne działy / Identyfikacja monet i banknotów / Odp: Prośba o identyfikacje kilku krajcarów : 29 Kwiecień 2018, 13:07:34
...ten z SD (znak mincerza Szymona Dyringera) jest z mennicy Racibórz
6  Ważne działy / Identyfikacja monet i banknotów / Odp: Prośba o identyfikacje kilku krajcarów : 29 Kwiecień 2018, 12:51:39
3 krajcarówki Ferdynanda II Habsburga
7  Pieniądz w Polsce / 1587 - 1668 / Odp: Grosz 1623 - Kraków czy Bydgoszcz? : 25 Kwiecień 2018, 22:01:08
Dzięki, "Mennica bydgoska" z kolei z 1955r.( jest to zeszyt "Roczników Towarzystwa Naukowego w Toruniu", chyba Nr 58). Z tego co wcześniej zauważyłem, w "Mennicy bydgoskiej" również cytuje pracę o której wspominasz - chociaż nie przy powyższych cytatach Mrugnięcie (chyba przy trojakach, pobieżnie ją przejrzałem, skupiłem się na groszach). Będę musiał i jej poszukać, na pewno się przyda...
8  Pieniądz w Polsce / 1587 - 1668 / Odp: Grosz 1623 - Kraków czy Bydgoszcz? : 25 Kwiecień 2018, 13:47:32
Panowie, trochę poszukałem i pozwoliłem sobie przepisać kilka zdań z "Mennicy bydgoskiej" Mariana Gumowskiego. Może kogoś to jeszcze zainteresuje:

„O tym, żeby w mennicy bydgoskiej były wybijane grosze na początku tego okresu (po ponownym otwarciu mennicy w 1613 – przyp. moje), nie mówi wprawdzie żaden dokument, ale da się to wykombinować na podstawie samych monet. Grosze bito bowiem od r. 1603 w mennicy krakowskiej, a od r. 1608 ustalił się tam typ groszy tego rodzaju, że wyobrażały po jednej stronie orła polskiego, po drugiej koronę i napis. Szereg takich groszy idzie aż po r. 1627, tj. do chwili zamknięcia mennicy krakowskiej. Jednakże w latach 1613 i 14 pojawiają się grosze całkiem innego typu, z popiersiem króla po jednej, a orłem po drugiej stronie, które widocznie z innej mennicy pochodzą. Taką zaś mennicą, która obok krakowskiej w tych latach była czynna, była tylko mennica bydgoska.
   Grosze te były bite na stopę przepisaną w uchwale komisji menniczej sejmowej z r. 1604, która dla nich przewidziała 5 ¾ próbę srebra i 127 sztuk z grzywny brutto. Znaczy to, że każdy grosz winien mieć wagę 1,55gr, w tym czystego srebra 0,56gr oraz, że z grzywny fajnu można było takich groszy wybić 353 ½ sztuki."


TomkuP - możesz podać źródło, w którym Gumowski twierdził, że mennica bydgoska biła grosze do 1615? Zastanawia mnie kiedy zmienił zdanie... No i sam tutaj pisze, żę - przynajmniej badając ten okres bicia groszy - nie bazował na żadnych dokumentach, czyli robi tak samo jak Edmund Kopicki.

Wracając do pracy Gumowskiego - reszta wypowiedzi:
"Groszami i ich stopą menniczą zajmuje się również ordynacja mennicza podskarbiego Hermolausa Ligęzy z r. 1625 i ta już wyraźnie przeznacza bicie groszy do mennicy bydgoskiej. Przepisuje im srebro 4 ½ próby i 193 sztuk z grzywny krakowskiej mieszanej, a więc tak, jak nakazywała ustawa z r. 1623. Znaczy to, że każdy grosz ważyć powinien 1,03 gr i zawierać 0,29 gr czystego kruszcu. Jako remedium dopuszcza podskarbi 1 lub 2 sztuki więcej na grzywnę.
   Z powyższego widać, że dwa razy co najmniej w tym okresie biła mennica bydgoska grosze koronne. Raz w r. 1613 i 14 na początku swojej działalności i drugi raz ok. r. 1625. Z typu samych monet wynika, że ten drugi okres obejmować musiał lata 1623-27, gdyż wszystkie grosze z tych lat mają jednakowy charakter.”


Mój grosz "idealnie" wpisuje się w ordynację Ligęzy, waży bowiem 0,96 grama.
9  Pieniądz w Polsce / 1587 - 1668 / Odp: Grosz 1623 - Kraków czy Bydgoszcz? : 23 Kwiecień 2018, 13:19:30
Mój "pójdzie" do Bydgoszczy, z adnotacją o Krakowie i Gumowskim. Póki co, będę się trzymał klasyfikacji jaką wypisałem z "Katalogu podstawowych typów monet..." z 1976, bo inaczej się pogubię.
10  Pieniądz w Polsce / 1587 - 1668 / Odp: Grosz 1623 - Kraków czy Bydgoszcz? : 22 Kwiecień 2018, 20:28:21
Dziękuję...
Z tą zamianą to nie do końca, bo wg. Kopickiego zarówno mennica bydgoska i krakowska biła grosze w 1623. Wg. niego w Bydgoszczy grosze bito w latach:  1596; 1598; 1599; 1613-1614; 1623-1625 i 1627, a w Krakowie: 1600, 1601, 1603-1617, 1621, 1623. Skąd to wziął - nie wiem, za krótko "siedzę" w temacie monet z tego okresu, ale chyba na czymś musiał się opierać. Gumowskiego prac nie mam, więc tym bardziej dziękuję za odpowiedź Mrugnięcie

Podobnie, aczkolwiek nie do końca, wygląda sprawa z groszami z 1624 roku - raz na WCNie jest takowy opisany jako krakowski:
http://foto.wcn.pl/sklep/full/127652.jpg
a innym razem jako bydgoski:
http://foto.wcn.pl/sklep/full/143463.jpg  - z tą różnicą, że w tym roczniku zaznaczyli, że bydgoski ma literę Z zamiast 2.

W przypadku mojego rocznika wszystkie grosze jakie widziałem mają datę 16Z3.
Porównałem też cyfrę 3 w dacie, i tutaj podobnie - zarówno w groszach opisanych jako krakowskie, jak i bydgoskich wyglądają tak samo:
Bydgoszcz z roku 2015:
http://foto.wcn.pl/sklep/full/116363.jpg
Kraków z roku 2017:
http://foto.wcn.pl/68/full/68_0453r.jpg
Jak dla mnie jest bardzo podobna. Aż nie chce mi się wierzyć, że w obu mennicach używano takich samych punc dla cyfry 3, dlatego nie rozumiem skąd bierze się taka dowolność w opisie tego rocznika z herbem Sas przez tego samego sprzedawcę (tutaj mowa o WCN, chociaż mój grosz nie pochodzi od nich).
11  Pieniądz w Polsce / 1587 - 1668 / Grosz 1623 - Kraków czy Bydgoszcz? : 22 Kwiecień 2018, 13:07:16
Jakiś czas temu nabyłem grosza z 1623 roku. Grosz był opisany jako krakowski, jednakże gdy szukałem więcej informacji na ten temat trochę się pogubiłem. Grosz ten (z herbem Sas) wg. "Katalogu podstawowych typów monet... Tom II" Kopickiego został wybity w Bydgoszczy. Przeglądając archiwa WCNu znalazłem takie same grosze opisane raz jako krakowskie, a innym razem jako bydgoskie. W związku z tym mam prośbę do znających temat:
jak odróżnić grosze z tych poszczególnych mennic? Dla mnie, muszę przyznać, wyglądają tak samo (chodzi mi o te opisane na WCN), dlatego nie wiem jak go sklasyfikować...
12  Ważne działy / Identyfikacja monet i banknotów / Odp: prośba o identyfikację : 28 Marzec 2018, 15:22:18
Zycze powodzenia z Googlem. Uśmiech
...a dziękuję, na pewno się przyda Uśmiech
13  Ważne działy / Identyfikacja monet i banknotów / Odp: prośba o identyfikację : 28 Marzec 2018, 13:58:19
Peter=Piotr, Mannchen=ludek, ludzik

Z niemieckim u mnie kulawo dlatego posiłkowałem się translatorem google'a, a ten tłumaczył mi "männchen" jako mężczyzna. Wychodzi coś a'la Piotr-mężczyzna. Stąd zdziwiło mnie takie zdrobnienie, szczególnie, że chodzi tu o św. Piotra, patrona Trewiru - ale jak wspomniałem, niemiecki u mnie jest sehr schwach Uśmiech
14  Ważne działy / Identyfikacja monet i banknotów / Odp: prośba o identyfikację : 27 Marzec 2018, 16:35:58
Znalazłem opis tej monety trewirskiej jako "Petermännchen" ("Piotruś"?)

Swoją drogą, skąd wzięło się u kolegi tłumaczenie nazwy monety jako "Piotruś"?
15  Ważne działy / Identyfikacja monet i banknotów / Odp: prośba o identyfikację : 27 Marzec 2018, 16:21:29
Albus czy też Petermännchen posiadał równowartość 4 fennigów, tyle wyszukałem... Orientuje się ktoś ile fennigów na tamten czas było równowartością grosza w niemieckich państewkach?
Strony: [1] 2 3 4
Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM