Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
21 Czerwiec 2018, 23:18:30


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 10
 21 
 : Dzisiaj o 11:53:45 
Zaczęty przez Lord_S - Nowe: wysłane przez Korczaszko
Oczywiście że jeżdziec. Mea culpa  Uśmiech

 22 
 : Dzisiaj o 09:59:45 
Zaczęty przez zdzicho - Nowe: wysłane przez zdzicho
O herbach raz jeszcze/tym razem na boratynkach koronnych/.
Pod Orłem na rewersie powinien się znajdować herb Ślepowron Podskarbiego Wielkiego Koronnego Jana Kazimierza Krasińskiego w postaci kruka z pierścieniem w dziobie stojącego na podkowie.Oczywiście sposób przedstawienia tego herbu był różny,zależny od umiejętności i fantazji rytownika.Wolski w całym okresie produkcji boratynek wyróżnił ponad 30 odmian tego herbu.Kilka przykładów na zdj.1.
Jak wiadomo w mennicy ujazdowskiej produkowano boratynki koronne,a w latach 1660-61 również litewskie.Nic wiec dziwnego,ze zdarzały się pomyłki i na boratynkach litewskich pojawiał się herb np.Ślepowron,a na koronnych np.Korwin.Na boratynkach koronnych pomyłki są rzadsze niż na litewskich.Malutkie punce,często bardzo podobne,pośpiech,marna kontrola,to przyczyny tych pomyłek.Podobnie jest dzisiaj z prawidłową identyfikacją herbów.Na zdj.2 boratynki koronne z 1664;po lewej ze Ślepowronem,a po prawej Korwin.Bardzo podobne Uśmiech
Ciekawy tekst na ten temat:  http://numismatiqa.com/o-herbie-korwin-wystepujacym-na-tzw-boratynkach-litewskich/

 23 
 : Dzisiaj o 09:54:08 
Zaczęty przez TomekP - Nowe: wysłane przez TomekP
Mamy 2 sukcesy - falsy wczoraj wieczorem zostały w końcu wycofane po powtórnym zwróceniu uwagi, a prebidding i limity zostały parę minut temu otwarte  Mrugnięcie

 24 
 : Dzisiaj o 09:14:54 
Zaczęty przez Divusric - Nowe: wysłane przez TomekP
Kontekst znalezisk z Wielkopolski wskazuje jedynie, że emisje regularne pochodzą z tego okresu, co wcale nie znaczy, że naśladownictwo nie jest tam domieszką dołożoną do zwartego zespołu nawet w 100 lat po jego dotarciu do barbaricum. Nie było by to zresztą niczym szczególnym jeśli spojrzeć na niektóre skarby, choćby z Liwu czy ze Zbójna.

W przypadku denarów które Pan widział - tylko 3? Nawet na acsearch jest ich kilkanaście. Gdyby poszperać w skarbach znalazłby się na pewno niejeden wycieruch, a przecież nie było by w tym nic dziwnego, gdyby takiego wycierucha z nieczytelną częścią szczegółów barbarzyńca miał za wzór.

Dodatkowo dochodzi tu czynnik ludzki w postaci rzeczonego barbarzyńcy. Znane są przypadki, gdy na takich monetach rzeczywistość jest niekiedy lepsza niż na oryginałach, mamy więc pewną dozę inwencji twórczej. Mogło być i tak, że barbarzyńca taki uznał, że kolumna mu się nie podoba. Zresztą taka Salus jest też znana choćby z asów Hadriana, widnieje też na późniejszych antoninianach Gordiana itd.

W każdy razie daleki byłbym od szukania w akurat Salus z Marka pierwowzoru, a na pewno nie stwierdzałbym tego w sposób autorytatywny. Zwłaszcza, że znane są np z takim niedobiciem denary Domicjana...

 25 
 : Dzisiaj o 08:40:10 
Zaczęty przez Divusric - Nowe: wysłane przez Divusric
Odpowiem tak.Ważny dla tego denara jest również kontekst znalezisk z Wielkopolski ,gdzie datowanie najmłodszej monety  o ile dobrze pamiętam to 180 rok n.e.
Czyli mamy II wiek ,no chyba że stempel awersu przetrwał kilkadziesiąt lat.
Co do kolumny .Widziałem na razie trzy egzemplarze i nie ma śladu niedobicia,wytarcia etc.

 26 
 : Dzisiaj o 08:27:39 
Zaczęty przez Divusric - Nowe: wysłane przez TomekP
Jeżeli przyjmiemy, że personifikacja z rewersu imitacji  to Salus ,wtedy z dużym prawdopodobieństwem jest ona  wzorcem dla barbarzyńskich wykonawców  naśladownictwa z wizerunkiem Domicjana.

A czemu nie Salus z denarów Domicjana właśnie? Wystarczyło że odjęli kolumnę / była niedobita/wytarta etc. lub może skoro w III wieku to z popularnych denarów Elagabala? Zauważmy że legenda naśladowcza jest dość długa jak na pomylenie COŚ III a na wzmiankowanych denarach jest ona już zbliżona ilością znaków.

 27 
 : Dzisiaj o 08:20:16 
Zaczęty przez Divusric - Nowe: wysłane przez Divusric
Dostarczono mi wczoraj monetę Marka Aureliusza z  typem Salus ,który chyba jako pierwszy , właśnie u tego władcy został użyty na denarach.Potem spotykamy go dość często w III wieku.
Jeżeli przyjmiemy, że personifikacja z rewersu imitacji  to Salus ,wtedy z dużym prawdopodobieństwem jest ona  wzorcem dla barbarzyńskich wykonawców  naśladownictwa z wizerunkiem Domicjana.

 28 
 : Dzisiaj o 07:59:09 
Zaczęty przez Lord_S - Nowe: wysłane przez zdzicho
W wątku o historii krakowskiego portretu pokazałem kilka fajnych detali.
Pogoń na Pana monecie wąsów i brody nie ma Mrugnięcie  ale jeździec owszem Uśmiech

 29 
 : 20 Czerwiec 2018, 21:31:47 
Zaczęty przez Lord_S - Nowe: wysłane przez Korczaszko
To nie jest herb Ślepowron ale Korwin.
Bardzo dziękuję za sprostowanie.
Mam pytanie gdyż nie jestem znawcą tego typu szelągów. Czy Pogoń w prezentowanej przeze mnie w poprzednim poście boratynce ma sumiaste wąsy i brodę  czy mi się tylko zdaje?

 30 
 : 20 Czerwiec 2018, 21:30:25 
Zaczęty przez Lord_S - Nowe: wysłane przez Lord_S
Więcej takich piękności poproszę wstawić fotki

Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM