Aktualności:

  • 22 Sierpień 2019, 17:37:11

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)  (Przeczytany 70306 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Stanisław

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 343
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #135 dnia: 27 Maj 2017, 22:09:52 »

dukatkg

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 517
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #136 dnia: 28 Maj 2017, 23:01:14 »
Rzadkość polega na hybrydowym ułożeniu stempli z datami. Jak za ten stan to trochę drogo  :'(

qcho

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 497
  • Legitymacja: TPZN nr 068
  • Zainteresowania: Naśladownictwa i imitacje trojaków
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #137 dnia: 30 Maj 2017, 16:19:04 »
Na Allegro moneta opisana, jako "Trojak koronny poznań 1601 Zygmunt III srebro ORYG".
Czy dobrze przypuszczam, że to raczej Iger A.01.1.m?


Tak jak to napisał cancan62 wizerunek Zygmunta pasuje bardziej do A.01.1l.
Oczywiście  jest różnica w napisie otokowym ( 3 zamiast III )
Profil z A.01.1m jest nieco inny ( naramiennik pod kryzą i inne drobne szczegóły twarzy).

Popiersie podobne do tego z A.01.1l jest jednym z częściej występujących na trojakach anomalnych.

Rok 1599:
Patrz zdjęcie poniżej ( z mojego zbioru)

Rok 1601:
http://wcn.pl/archive/137563
http://wcn.pl/archive/33_0480

Bez Daty:
Iger A.bd.2g, A.bd.2j, A.bd.2r

WCN pisze, że "popiersie stylistycznie podobne do trojaków poznańskich z 1600 roku" ale moim zdaniem o wiele bliżej temu
popiersiu do trojaków ryskich ( 1597).
jarek

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #138 dnia: 01 Czerwiec 2017, 22:03:27 »
Właśnie skończyła się kolejna e-aukcja na stronie WCN. Zrobiłem sobie prezent na dzień dziecka :D i udało mi się upolować pierwszego Zygmunta Augusta: grosz na stopę polską 1568. Niestety, nie dysponuję żadnym katalogiem monet tego władcy, a mam pytanie: wg WCN moneta bita w Tykocinie, wg fortress - w Wilnie. Proszę o wyjaśnienie. Dokładne informacje o monecie wrzucę, jak tylko do mnie dotrze. Tymczasem - jedynie zdjęcie
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

dariusz.m

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 623
    • Blog Numizmatyczny
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #139 dnia: 02 Czerwiec 2017, 07:56:49 »
Fortress jest oparty na katalogu E. Kopickiego, a ten w kilku miejscach się myli. WCN z kolei podając mennicę tykocińską posiłkowało się - słusznie - katalogiem Ivanauskasa. Gratuluję b. ładnej monety.

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #140 dnia: 02 Czerwiec 2017, 08:02:51 »
Dziękuję. Teraz czekam na niedzielę - 11.czerwca. Dwa wydarzenia: Giełda Kolekcjonerska w Rzeszowie i aukcja Gabinetu Numizmatycznego. Może kolekcja znowu się wzbogaci?  ;)
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #141 dnia: 03 Czerwiec 2017, 12:27:56 »
Mimo nie najlepszych zdjęć postanowiłem kupić tę monetę. Jak tylko dotrze, postaram się zrobić fotki lepiej oddające jej wygląd. Zobaczymy, czy "przeszarżowałem"  ;)
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

dukatkg

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 517
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #142 dnia: 09 Czerwiec 2017, 17:18:13 »
Jak na razie zetknąłem się tylko z dwoma egzemplarzami z taką wadą. Mimo, że obejrzałem sporo szelągów z roku 1597 nie zauważyłem tam zaczątków, ani innej fazy tej wady stempla.
Pan Dariusz chyba do końca nie dał się przekonać o pochodzeniu tego szeląga z 1597 roku.
To tak z przymrużeniem oka, ja widziałem 1586:

dariusz.m

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 623
    • Blog Numizmatyczny
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #143 dnia: 09 Czerwiec 2017, 22:06:07 »
Oj, chyba jednak moje ósemki są ładniejsze :)

dariusz.m

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 623
    • Blog Numizmatyczny
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #144 dnia: 09 Czerwiec 2017, 22:07:15 »
A tak na poważnie, jestem przekonany, że szeląg został wybity w 1597, ale z błędem. Zamiast "9" na stemplu wbito puncę "8", a potem próbowano to zatuszować przerywnikiem.

dukatkg

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 517
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #145 dnia: 09 Czerwiec 2017, 22:36:44 »
A tak na poważnie, jestem przekonany, że szeląg został wybity w 1597, ale z błędem. Zamiast "9" na stemplu wbito puncę "8", a potem próbowano to zatuszować przerywnikiem.
A może dwie dziewiątki?
Często widuje się na półtorakach czy trojakach poprawiane literki tą samą puncą, jednak w odrobinę innym miejscu.

dariusz.m

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 623
    • Blog Numizmatyczny
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #146 dnia: 09 Czerwiec 2017, 22:47:34 »
Niestety przy tych egzemplarzach, które mamy na zdjęciach, stuprocentowej pewności mieć nie będziemy.

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 4 071
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #147 dnia: 11 Czerwiec 2017, 18:24:53 »
Oczywiscie znow byl dylemat i znow uleglem.
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 719
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #148 dnia: 11 Czerwiec 2017, 18:35:22 »
Pochwaliłem się już w innym wątku, ale to nie jedyna dzisiejsza zdobycz. Ogólnie - owocny dzień:
- grosz SAP 1769
- grosz Królestwo Polskie 1840
- grosz litewski 1536 z aukcji GNDM
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

TomekP

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 954
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #149 dnia: 25 Czerwiec 2017, 16:03:58 »
Dziś dotarło bardzo ciekawe fałszerstwo grosza z epoki, wzorowane najpewniej na groszu krakowskim z 1606 roku, zwraca uwagę fakt, że rytownik miał pojęcie o tym co robi, zarówno orzeł jak i popiersie mimo, że dalekie od stylu oficjalnego, to jednak bardzo ładnie oddane z dużą ilością detali. Problemem okazała się za to legenda, więc ciężko przypuszczać, by stempel ciął ktoś wykształcony. Kowal-artysta?

 

R E K L A M A
aukcja monet