Aktualności:

  • 23 Maj 2019, 22:44:19

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)  (Przeczytany 66088 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

TomekP

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 945
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #165 dnia: 16 Wrzesień 2017, 13:39:53 »
Mi przyszły ostatnio takie dwie sympatyczne monetki :)

szeląg Batorego z błędem w zapisie nominału i szeląg ryski ZIIIW z 1621 roku z końcówką legendy awersu LI

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 3 889
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #166 dnia: 16 Wrzesień 2017, 19:32:10 »
szeląg Batorego z błędem w zapisie nominału

Bardzo przepraszam, wyglada mi to na szelaga poznanskiego z 1585 roku, ale nie z bledem, lecz podwojnie uderzonego.
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

dukatkg

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 509
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #167 dnia: 16 Wrzesień 2017, 23:18:52 »
szeląg Batorego z błędem w zapisie nominału

Bardzo przepraszam, wyglada mi to na szelaga poznanskiego z 1585 roku, ale nie z bledem, lecz podwojnie uderzonego.
Nie.
Tylko jedna litera jest przebita.

rubinowakrew

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 724
    • Katalog Półtoraków
  • Legitymacja: 111
  • Zainteresowania: Półtoraki i inne monety Zygmunta III
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #168 dnia: 17 Wrzesień 2017, 01:34:11 »
patrząc na otok i tarczę herbową też stawiam na podwójne bicie.
Co za czasy.... Falsy się patynuje, oryginały poleruje a kupuje się napisy na pudełkach...

TomekP

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 945
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #169 dnia: 17 Wrzesień 2017, 02:38:33 »
Podwójne bicie widać tylko na awersie, rewers zdecydowanie ma błąd, zresztą znany z kilku odmian. Tu tylko jest dodatkowo przebicie :)

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 3 889
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #170 dnia: 17 Wrzesień 2017, 04:50:15 »
Bardzo prosze o wyjasnienie, bo ja tu widze rozjechany i awers i rewers.
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 706
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #171 dnia: 17 Wrzesień 2017, 12:23:00 »
Ostatnio płaciłem hurtem za kilka wygranych aukcji, więc i monety przyszły hurtem. Wśród nich takie grosiki...
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

TomekP

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 945
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #172 dnia: 18 Wrzesień 2017, 16:49:46 »
Bardzo prosze o wyjasnienie, bo ja tu widze rozjechany i awers i rewers.

Jacku, oczywiście masz rację, rewers też jest rozjechany, na co nie zwróciłem uwagi. Natomiast nie zmienia to faktu, że mamy do czynienia ze stemplem z błędną legendą (skądinąd znanym z innych wariantów). Wskazuje na to większa odległość między I a D, zaś "normalną" w napisie SLI

Tuk Tukat

  • Rada Oficerów TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 377
  • Legitymacja TPZN nr.104
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #173 dnia: 21 Listopad 2017, 20:21:41 »
A oto mój nowy nabytek , szeląg Ryski Zygmunta III Wazy 1618 - Kopicki oszacował jego rzadkość na R4 ale mniejsza z tym . Zdjęcie tego nie oddaje ale moneta ku mojemu ździwieniu ma sporo menniczego połysku i gdyby te niedobicia to byłaby to najlepsza  sztuka jaką widziałem .
« Ostatnia zmiana: 21 Listopad 2017, 20:24:50 wysłana przez Tuk Tukat »
Janek

TomekP

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 945
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #174 dnia: 25 Listopad 2017, 19:43:47 »
Mi się dziś udało wzbogacić zbiór o 2 monetki Polski Królewskiej na aukcji WCN-u.

Zdjęcia zrobione "na szybko" w sztucznym świetle. Trochę prześwietlone, ale dzięki temu widać połysk obu monet  :-*

Grosz poznański w bardzo ciekawym (przynajmniej dla mnie) wariancie interpunkcyjnym i świetnym stanie zachowania

Zaś 10 gr 1793 to odmiana (chyba) 18.g wariant 2 (Panie Mariuszu?) W pięknym stanie z widoczną ciekawostką - pod trójką jest "cuś", podobno 2, ale nie jestem tego taki pewien... :)
Na koniec trochę wrażeń z aukcji - było zaskakująco, z jednej strony monety w słabych stanach ale ciekawe potrafiły szybować w górę, z drugiej rzadsze sztuki potrafiły osiągać dość "przeciętne" ceny. Ogólnie dało się coś kupić nawet w okazyjnych cenach.

Licytacja szła niestety dość wolno, przez co po zakończeniu oferty Polski Królewskiej udałem się po wygrane walory i opuściłem z tarczą pole bitwy, zostawiając kilka pozycji do obserwacji już z domowego zacisza.
« Ostatnia zmiana: 25 Listopad 2017, 19:50:13 wysłana przez TomekP »

eleniasz

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 299
    • blog o monetach SAP
  • Zainteresowania: srebra SAP
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #175 dnia: 25 Listopad 2017, 21:42:57 »
Zaś 10 gr 1793 to odmiana (chyba) 18.g wariant 2 (Panie Mariuszu?) W pięknym stanie z widoczną ciekawostką - pod trójką jest "cuś", podobno 2, ale nie jestem tego taki pewien... :)

Panie Tomku, gratuluję nowych zdobyczy  :D
Oczywiście szczególnie tej 10-cio groszówki z 1793.
Bardzo jestem rad, że na forum ujawnił się kolejny miłośnik monet SAP.

Co do samej monety, to dokładnie ten egzemplarz został uwieczniony na blogu we wpisie dotyczącym rocznika 1793. http://monetysap.blogspot.com/2017/06/10-groszy-z-1793-czyli-sia-plotki-w.html. Tam pokazałem jedynie rewers monety, klasyfikując go jako jeden z charakterystycznych stempli, w którym ostatnia cyfra "3" w dacie jest poprawiana. Moim zdaniem, to "poprawienie" jest nabiciem "nowej cyfry "3" na "starą, wcześniej uszkodzoną trójkę". W artykule pokazałem to jako swoista ciekawostke i nie zdecydowałem się nazwac tego faktu - nową odmianą czy też wariantem i przydzielić jej kolejnego numeru w katalogowu. Jak dla mnie jest to nic innego, jak charakterystyczny a przez to ciekawy stemel rewersu, którego mimo wyżej opisanej anomalii zaliczam jednak do REWERSU 1 – "data 1793 normalna”. (w odróznieniu do drugiego wariantu z przebita datą z 2 na 3). Oczywiście moge sie mylić i chetnie poznam Pana opinie popartą dokładnym zdjęciem  ;)

Bardzo ciesze sie, że tak charakterystyczna moneta trafiła w "zacne ręce" do zaprzyjaźnionego zbioru.  8)
12 groszy, tylko nie płacz proszę...
Zapraszam na mój blog o monetach SAP

TomekP

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 945
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #176 dnia: 29 Listopad 2017, 18:12:17 »
I kolejna ciekawostka kupiona mimochodem.. Jestem bardzo ciekaw opinii kolegów specjalizujących się w temacie kontramarek dominialnych...

Stanisław

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 305
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #177 dnia: 29 Listopad 2017, 20:18:55 »
W/g mnie kontramarka jest fałszywa. Prawdziwe kontramarki dominialne nabijano na wytartych monetach wycofanych z obiegu . Były to miedziaki Augusta 3 Sasa i St. Poniatowskiego i obce. W owym czasie srebro miało jakąś tam wartość. Moim zdaniem bez sensu było nabijanie kontramarek na srebrnych monetach, skoro było dużo wytartych boratynek.

TomekP

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 945
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #178 dnia: 29 Listopad 2017, 20:55:03 »
Akurat argument z wytartymi miedziakami jest błędny. Jest sporo monet srebrnych na których nabijano kontramarki. Bardziej kwestia rozbija się tu o to, że jedyne oryginalne kontramarki tego typu co powyższa są znane właśnie z szóstaków Jana Kazimierza, niestety jest też kilka fałszerstw, stąd moje wątpliwości, czy ta jest "dobra".

DzikiZdeb

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 425
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #179 dnia: 29 Listopad 2017, 21:07:07 »
Akurat argument z wytartymi miedziakami jest błędny.
Nie jest.

Jest sporo monet srebrnych na których nabijano kontramarki.
Z tego, co się orientuję, są to sporadyczne przypadki i dotyczą monet w stanie VI i VII.

Co do tego konkretnego przypadku wystarczyło chwilę pogrzebać w archiwum forum:
http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,2451.msg20029.html#msg20029

i bardziej ogólnie:
http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,11693.msg81536.html#msg81536

 

R E K L A M A
aukcja monet