Aktualności:

  • 15 Październik 2019, 06:04:10

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)  (Przeczytany 72920 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

budgie

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 194
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #225 dnia: 07 Grudzień 2018, 22:08:38 »
Cytuj
Oraz grosz gdański z 1535 roku z nienotowanym nigdzie zwieńczeniem Rewersu w postaci kwiatu o trzech płatkach. Pojawia się on tylko w 1535 roku z wariantem legendy PR.

Monete ta opisal w 1910 roku E. Barhfeld Münzen und Medallien Sammlung in der Marienburg, tom 5 poz:7947 .
W Mennicy Gdanskiej M. Gumowskiego mozemy ja znalezc pod poz: 530 z przypisem (Malb.7947)
Dla rocznika 1535 odnotowalem cztery warianty tej monety z rozeta trzylistna.

                                                                                                       
Jurek

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 682
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #226 dnia: 07 Grudzień 2018, 22:59:24 »
Bardzo dziękuję za sprostowanie, jest to następna pozycja którą muszę kupić do biblioteki numizmatycznej. W katalogach które posiadam ten wariant nie jest opisany.
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

budgie

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 194
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #227 dnia: 07 Grudzień 2018, 23:43:34 »
Taka mala ciekawostka  z Torunia, pierwszy rok bicia  i taka wpadka.
Jurek

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 682
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #228 dnia: 08 Grudzień 2018, 00:08:22 »
To było napewno spowodowane stresem, tak odpowiedzialna praca  ;) Zresztą wiele osób było analfabetami.
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

budgie

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 194
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #229 dnia: 08 Grudzień 2018, 00:43:16 »
 Spotalem sie juz z opinia ze w menicach ostro popijali alkohol i to moglo wplywacn na jakosc pracy,
 dodac do tego analfabetyzm i stres, to teraz juz wiemy co wplywalo na tego rodzaju pomylki  ;).
 Czy nikt tego nie sprawdzal co zostalo wybite.   
Jurek

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 682
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #230 dnia: 08 Grudzień 2018, 01:15:25 »
Oczywiście że sprawdzano. Przy wyższych nominałach w trakcie produkcji stempla sprawdzano go na miękkim metalu czy aby nie wkradł się jakiś błąd w trakcie różnych etapów przygotowania. Grosz był na tyle drobną monetą, że błędne stemple były dopuszczane do produkcji monet. I tak za kilka dni taki stempel był odrzucany przez zbytnie wyeksploatowanie. Sama produkcja stempla była pracochłonna i kosztowna. Właściciel, zarządca lub mincmistrz nie byli chętni na dodatkowe koszty związane z produkcją dobrych stempli za wadliwie wykonane, dlatego mamy teraz takie perełki jak ta z 1528 roku ze zmienionym szykiem legendy TERR COMV, lub SIGIS*REX*I* itp. Są to rzadkie monety, gdyż wadliwy stempel był jeden, wybijano z niego kilka tysięcy monet o tym samym "błędnym" stemplu np. Awersu i wielu "dobrych" stemplach Rewersu.  Dlatego w starych katalogach takie monety mają często rzadkość R2 lub R3 gdyż autor widzać kilka wariantów takiej monety mógł twierdzić że było jej dużo. Tą zależność pokazałem w tym poście:
http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,12848.0.html
Natomiast monety typu SIGIS*I*REREX*OCI itp. pokazane w katalogach (szczególnie Kurpiewskiego) o wysokich stopniach rzadkiści są DESTRUKTAMI, gdyż mimo analfabetyzmu większości społeczeństwa takie stemple by nie przeszły.
« Ostatnia zmiana: 08 Grudzień 2018, 06:07:11 wysłana przez Korczaszko »
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 682
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #231 dnia: 08 Grudzień 2018, 06:14:10 »
Drugi rok bicia monet w Toruniu i również bardzo ciekawy błąd legendy:
GROSS*COMO*TERR*PRVSS*15Z9
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 682
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #232 dnia: 08 Grudzień 2018, 06:17:00 »
Oraz nigdzie nie notowany grosz krakowski z 1527 roku z błędem:
MONETA*REGIN*POLONIE*1527
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 682
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #233 dnia: 08 Grudzień 2018, 06:22:02 »
A poniżej prezentuję monetę jaką J. Kurpiewski zaliczyłby jako odrębny wariant a jest to DESTRUKT:
A:SIGIS*I*REX*PO*DO*TOCIS*I*REX.
R:GROSS*COMV*TETERR*PRSSIE*1534.
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 682
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #234 dnia: 09 Grudzień 2018, 17:27:34 »
Dzisiejsza wyprawa do Rzeszowa była bardzo owocna. Poznałem i kilka godzin rozmawiałem z Cezarym Wolskim i nie tylko o boratynkach  :) (Cezary, dziękuję za bardzo pouczającą i ciekawą rozmowę.) Przywiozłem też z giełdy kilka monet. Prezentuję najciekawszą. Bardzo rzadki grosz gdański z 1540 roku. W legendzie zamiast I jest P (PRIMVS):

A:SIGIS*P*REX*POLO*DO*TO*PR
R:GROSSVS*CIVI*GEDANEN*1540

Do tego w trakcie przygotowania stempla omyłkowo wybito w legendzie PDLD i poprawiono na POLO przebijając D na O.

W 2016 roku moneta o tym stemplu została sprzedana na aukcji WCN. I po raz kolejny potwierdza się moja reguła, że monety z błędem stempla lub z odmienną legendą są naprawdę rzadkie i bite jednym stemplem.
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

Tytus

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 660
  • x
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #235 dnia: 09 Grudzień 2018, 17:43:04 »
 :) gratulacje; to olbrzymia rzadkość!

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 682
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #236 dnia: 09 Grudzień 2018, 20:38:51 »
Bardzo dziękuję. Oczywiście ta moneta nie została kupiona ze stolika tylko znacznie wcześniej. Zresztą na tej giełdzie Polski Królewskiej jest tyle co kot napłakał a ceny przewyższają WCN, mniej jest chyba tylko antyku. Za to PRL-u są tony a 2 złotówki można skompletować w całości  ;)
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

Marienburg

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 058
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #237 dnia: 16 Marzec 2019, 20:18:38 »
Dla odświeżenia wątku.  ;)
Ternar 1596 Malbork
waga: 0,5 g
średnica: 14/14,5 mm
DSC_0780.JPGPołowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
 
DSC_0784.JPGPołowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
Marcin

Marienburg

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 058
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #238 dnia: 02 Czerwiec 2019, 18:03:58 »
Ternar 1596 Malbork
waga: 0,42 g
średnica: 13,5/14 mm
Szeląg 1596 Malbork
waga: 0,91 g
średnica: 18 mm
Marcin

bobi68

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 727
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #239 dnia: 02 Czerwiec 2019, 18:31:01 »
Gratulacje. Nie wchodzą w zakres mojego zainteresowania, ale potrafię docenić ich urodę i stan zachowania.
Pozdrawiam,Robert
TPZN 031

 

R E K L A M A
aukcja monet