Aktualności:

  • 21 Luty 2019, 08:27:14

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)  (Przeczytany 60993 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 662
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #210 dnia: 07 Sierpień 2018, 17:42:39 »


Gratulacje. Wiadomo, czyim znakiem menniczym są dwa haki hutnicze na rewersie? Czy "gwiazdka" za PRUS to też znak jakiegoś mincerza?


M.Gomowski w "Mennicy Gdańskiej" twierdzi że to są znaki rytowników. W swoich badaniach nad monetami Zygmunta I jeszcze nie doszedłem do Gdańska. Ale takich znaków jest bardzo dużo: rozety, gwiazdy, haki, trójkąty,koniczyny, trójlistki itp. Ja w kolekcji mam grosz z trójlistnym kwiatem. Taki znak nie był notowany.
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 662
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #211 dnia: 07 Sierpień 2018, 18:18:24 »
Jako czwarty Zygmunt II August bardzo rzadki RRRR półgrosz litewski z 1560 roku.
Była to jedna z monet na które poluję od momentu kupna Katalogu Monet Zygmunta Augusta E.Ivanauskasa.
Raz pojawił się na Allegro tragicznym stanie i nie udało mi się go wylicytować a ostatnio na aukcji WCN a firma nie sprawdziła jego rzadkości podając mylny numer katalogowy i traktując go jako zwykły półgrosz z 1560 roku. Pomyślałem "BĘDZIE MÓJ" ale jak zwykle kupujący byli uważni i cena mnie nie puściła.
http://wcn.pl/archive/161244?q=p%C3%B3%C5%82grosz+1560
I wreszcie trafiłem i go mam.
W katalogu jest też pomyłka w cenach stanu zachowania tej monety. Podaję właściwe dla RRRR.
Znakiem rozpoznawczym tej rzadkiej odmiany jest końcówka ogona Orła bez pionowej lotki i z małymi hakami.
 
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

Ł.Cieśla

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 282
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #212 dnia: 07 Sierpień 2018, 18:32:40 »


Gratulacje. Wiadomo, czyim znakiem menniczym są dwa haki hutnicze na rewersie? Czy "gwiazdka" za PRUS to też znak jakiegoś mincerza?


M.Gomowski w "Mennicy Gdańskiej" twierdzi że to są znaki rytowników. W swoich badaniach nad monetami Zygmunta I jeszcze nie doszedłem do Gdańska. Ale takich znaków jest bardzo dużo: rozety, gwiazdy, haki, trójkąty,koniczyny, trójlistki itp. Ja w kolekcji mam grosz z trójlistnym kwiatem. Taki znak nie był notowany.

Pytałem, bo w trojakach gdańskich z lat 1537-1540 też pojawiają się te skrzyżowane haki. Może ktoś rozpracował, do kogo należały?
Doctrina multiplex, veritas una

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 662
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #213 dnia: 07 Sierpień 2018, 18:42:36 »
Pytałem, bo w trojakach gdańskich z lat 1537-1540 też pojawiają się te skrzyżowane haki. Może ktoś rozpracował, do kogo należały?

Haki pojawiają się też na szelągach gdańskich z tych lat. Przyjdzie czas że zajmę się gdańskiem. Narazie jestem na etapie Krakowa i niedługo napiszę o datowaniu denarów koronnych, gdyż nie jest prawdą że wszystkie odmiany były bite tylko w latach 1526-1529.
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

Ł.Cieśla

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 282
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #214 dnia: 10 Sierpień 2018, 20:34:54 »
Pytałem, bo w trojakach gdańskich z lat 1537-1540 też pojawiają się te skrzyżowane haki. Może ktoś rozpracował, do kogo należały?
Haki pojawiają się też na szelągach gdańskich z tych lat. Przyjdzie czas że zajmę się gdańskiem. Narazie jestem na etapie Krakowa i niedługo napiszę o datowaniu denarów koronnych, gdyż nie jest prawdą że wszystkie odmiany były bite tylko w latach 1526-1529.

Trochę przypadkiem odkryłem częściowo odpowiedź w kwestii haków, w dziale forum "Słownik: herby i znaki mennicze", (http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,11196.0.html), redagowanym przez "qcho". Podano tam, że skrzyżowane haki to znak Michała Fiszera, dzierżawcy mennicy gdańskiej w latach 1537-1540. Pan Dariusz Marzęta na swoim blogu (http://blognumizmatyczny.pl/2015/10/20/skrzyzowane-haki-mennicze-na-monetach-gdanskich-zygmunta-starego/) podaje, za Marianem Gumowskim "Mennica Gdańska", że kontrakt z Fiszerem zawarto dopiero 1 marca 1546, więc haki nie mogą być jego znakiem. Zatem już byłem w ogródku i już witałem się z gąską... :-)  
« Ostatnia zmiana: 10 Sierpień 2018, 20:45:02 wysłana przez Ł.Cieśla »
Doctrina multiplex, veritas una

TomekP

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 920
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #215 dnia: 27 Sierpień 2018, 15:56:15 »
Taki sympatyczny maluch z Poznania wpadł mi wczoraj w ręce na giełdzie w Lublinie  :-*

gdrsb

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 186
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #216 dnia: 27 Sierpień 2018, 21:00:10 »
Jako trzeci Zygmunt I Stary NIENOTOWANY półgrosz litewski z 1522 roku z błędem daty i legendy.
A:MONETAS:SIGISMVNDI:5ZZ
R:MAGNI:DVCIS:LITVANIE:

83B in our book  http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,11173.0.html
katalog Półgroszy litewskich 1495-1529
https://www.facebook.com/halfgroats/
Podaje link do darmowego przelewu
https://my.transfergo.com/pl/r/E741sG

dariusz.m

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 547
    • Blog Numizmatyczny
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #217 dnia: 23 Listopad 2018, 21:49:19 »
Połowy nie zawsze kończą się powodzeniem. Ostatni połów nie był udany. Zdobycz sprzątnął mi sprzed nosa inny myśliwy. Niemniej warto ją uwiecznić w tym wątku.

Nie ma pewności co to jest. Wygląda na odpad menniczy z Suczawy.

Zdjęcie z Violity

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 3 634
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #218 dnia: 23 Listopad 2018, 22:10:17 »
Piekny przyklad odpadu z tloczenia walkiem. Czy to pewne, ze to Suczawa?
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

dariusz.m

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 547
    • Blog Numizmatyczny
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #219 dnia: 23 Listopad 2018, 22:17:54 »
Nie jest to pewne, ale dość prawdopodobne. Nie bardzo wiadomo skąd to to pochodzi, ale sądząc po kolorze i po "dacie" - nie z Rygi. A Suczawa nasuwa się jako pierwsza.
« Ostatnia zmiana: 23 Listopad 2018, 22:52:23 wysłana przez dariusz.m »

Chalupski

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 408
  • Zbierajmy monety!
    • Zbierajmy monety
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #220 dnia: 25 Listopad 2018, 11:06:41 »
W nawiązaniu do
http://blognumizmatyczny.pl/2018/11/23/wirtualne-muzeum-polskiego-szelaga-wmps-zygmunt-iii-waza-ryga-czesc-1/
Chodzi o I 5 Ryga 1612 – 3, a
Czy moja moneta to właśnie ta odmiana?
Właściwie, to kupując ją w marcu 2017 byłem pewien, że to co jest przed szóstką, to niedobita jedynka, a nie kropka.
Jurek

dariusz.m

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 547
    • Blog Numizmatyczny
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #221 dnia: 25 Listopad 2018, 11:25:08 »
Jak dla mnie wygląda zdecydowanie na kropkę. Gratulacje :)

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 662
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #222 dnia: 06 Grudzień 2018, 09:01:51 »
Nowy nabytek, rzadka wariant grosza gdańskiego Zygmunta I Starego z 1538 roku bez I. Legenda Awersu: SIGIS*REX*POLO*DO*TO*PRVSS
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 662
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #223 dnia: 06 Grudzień 2018, 09:12:15 »
Oraz grosz gdański z 1535 roku z nienotowanym nigdzie zwieńczeniem Rewersu w postaci kwiatu o trzech płatkach. Pojawia się on tylko w 1535 roku z wariantem legendy PR.
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)

Korczaszko

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 662
Odp: Połowy drobnicy staropolskiej (i nie tylko drobnicy)
« Odpowiedź #224 dnia: 06 Grudzień 2018, 09:20:08 »
I już może nie taki świeży  ;) nabytek, ale bardzo rzadki. Oprócz mojej monety znam tylko dwie sztuki tej odmiany. Grosz koronny z 1545 roku z kwiatami pod legendą  Awersu. Jest to moneta przejściowa, można powiedzieć hybryda, gdyż Orzeł nawiązuje stylistyką do wzoru wybijanego na innych monetach z 1545 roku natomiast Korona jest już w stylu wybijanym w 1546 roku, a wtedy nastąpiła zmiana wizerunku Orła oraz Korony. Czyli Rewers jest bity stemplem wykonanym stylem jednego mincerza przygotowującego stemple w 1545 roku a Awers stylem innego mincerza który przygotowywał stemple w 1546 roku.
« Ostatnia zmiana: 06 Grudzień 2018, 09:21:47 wysłana przez Korczaszko »
Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy :)