Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
20 Wrzesień 2017, 23:58:51


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1] 2 3 ... 7   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Fałszywy dukat gdanski 1584 Batory  (Przeczytany 12127 razy)
0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.
Pabloss
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska od XVI wieku, SAP, II RP

Wiadomości: 81


Zobacz profil
« : 10 Grudzień 2015, 17:07:00 »

A tutaj kolejny fals, tym razem rocznik 1584.
http://www.ebay.co.uk/itm/1584-Polen-Stephan-Bathory-Gold-Dukat-Danzig/371500880878?_trksid=p2046732.c100040.m2060&_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20140107095009%26meid%3D2aa91b7af8ee4b84a2db406da970b50a%26pid%3D100040%26rk%3D1%26rkt%3D4%26sd%3D37150088087


« Ostatnia zmiana: 18 Sierpień 2016, 04:41:09 wysłane przez cancan62 » Zapisane
Pabloss
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska od XVI wieku, SAP, II RP

Wiadomości: 81


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 13 Grudzień 2015, 22:22:04 »

A tutaj ta sama kopia tym razem jednak na aukcji Heritage oraz w slabie PCGS  Niezdecydowany Niezdecydowany Niezdecydowany

https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=1369&lot=30557

Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVIw. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 2 435



Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 14 Grudzień 2015, 06:22:59 »

Proszę o wyjaśnienie przyczyn dla których uważa Pan, że to fals. Chodzi mi o edukację własną.
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...
Jacek
Pabloss
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska od XVI wieku, SAP, II RP

Wiadomości: 81


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 14 Grudzień 2015, 08:19:39 »

Obydwa egzemplarze - ten z Ebay i Heritage łączy jedna podstawowa rzecz - stempel. Zresztą wystarczy przeszukać archiwa innych aukcji w Polsce i na świecie z ostatnich kilku lat - jest więcej monet z dokładnie tego samego stempla. I tu jest właśnie pies pogrzebany. Fałszerz przygotował ceramiczny stempel kopiując oryginał z m.in. podwójnym napisem w legendzie otokowej. Tego rodzaju błąd bicia jest niepowtarzalny dla każdego pojedynczego egzemplarza monety. A tutaj powtarza się, bo został skopiowany awers oryginalnego egzemplarza i przeniesiony na kolejne, już lewe monety.
Zapisane
tomasz1965
Użytkownik
**
Poland Poland


Wiadomości: 32


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 14 Grudzień 2015, 16:24:20 »

W opisie aukcji Heritage zostało napisane:
"and very similar to the strike on the lot in the Antykwariat Numizmatyczny - Michal Niemczyk, Auction 7, Lot No. 40."
Czy to podobieństwo oznacza, że moneta z aukcji Niemczyka numer 7 lot 40 także jest monetą fałszywą?
http://www.aukcjamonet.pl/archive.php?id=2995&content=product&category=263



Zapisane
Pabloss
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska od XVI wieku, SAP, II RP

Wiadomości: 81


Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 14 Grudzień 2015, 19:50:08 »

Zgadza się. Na szczęście ten się nie sprzedał.
To tylko potwierdza, że nastały ciężkie czasy dla numizmatyki. Falsyfikaty są coraz lepiej wykonane i trudne do wykrycia. Trzeba być bardzo czujnym.
Zapisane
tomasz1965
Użytkownik
**
Poland Poland


Wiadomości: 32


Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 14 Grudzień 2015, 20:20:51 »

To nie powinno działać na zasadzie - "na szczęście się nie sprzedało". Smutny
Renomowany dom aukcyjny powinien jak najszybciej wycofać taką monetę z aukcji z informacją, że jest to moneta fałszywa.
A idealnie by było, żeby publikował na swoich stronach opisy takich fałszerstw - to strefa marzeń. Uśmiech
Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVIw. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 2 435



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 14 Grudzień 2015, 21:18:12 »

Obydwa egzemplarze - ten z Ebay i Heritage łączy jedna podstawowa rzecz - stempel. Zresztą wystarczy przeszukać archiwa innych aukcji w Polsce i na świecie z ostatnich kilku lat - jest więcej monet z dokładnie tego samego stempla. I tu jest właśnie pies pogrzebany. Fałszerz przygotował ceramiczny stempel kopiując oryginał z m.in. podwójnym napisem w legendzie otokowej. Tego rodzaju błąd bicia jest niepowtarzalny dla każdego pojedynczego egzemplarza monety. A tutaj powtarza się, bo został skopiowany awers oryginalnego egzemplarza i przeniesiony na kolejne, już lewe monety.

Nie przecze, ze te monety wygladaja podejrzanie i sa byc moze falsami ale nurtuje mnie kilka watpliwosci jesli idzie o awersy:
1. Moneta z ebaya byla wyraznie wybita na innej monecie, przysiaglbym, ze widze pod spodem "kartoflany nos". Jesli idzie o podbrodek, to ten w tle nie jest chyba z wczesniej opisanego dukata SIIIW(?)
2. Ta z Heritage podobnie, choc zarys starej monety nie jest tak wyrazisty, co moze oznaczac, ze jest to po prostu slad podwojnego bicia; podobnie u Niemczyka. Zaryzykowalbym stwierdzenie, ze to ten sam stempel. Ma nawet takie samo pekniecie.
3. Jesli idzie o stempel to nie do konca moge sie zgodzic, ze ten z ebaya i z Heritage sa identyczne. Prosze chocby spojrzec na ten nos batorego.
4. Czy fakt zaistnienia dwoch monet o identycznych wadach dyskredytuje je obie?

Porownujac jakosc monet bylbym sklonny twierdzic, ze ebayowa i niemczykowa to obie falsy, choc maja drobne roznice stempli. Jesli idzie o te z Heritage, tu moja ocena nie bylaby tak zdecydowana. Jesli to fals to niestety bardzo dobrze wykonany. Ja najprowdopobniej dalbym sie nabrac.
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...
Jacek
Pabloss
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska od XVI wieku, SAP, II RP

Wiadomości: 81


Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 14 Grudzień 2015, 23:30:43 »

Akurat tak się składa, że ten dukat z Heritage jest właśnie przebity z innej monety - z jakiej nie wiem. Ale proszę spojrzeć na pozostałości poprzedniczki na stronie herbowej (w pobliżu nogi lwa po prawej stronie) - widać tam wyraźnie regularne kształty, których być nie powinno. (załącznik).

Co do 2 poprzednich egzemplarzy to bardzo możliwe, że są przebite. Wybite są zapewne na złocie dukatowym, więc kolor, waga, jest super.

Wracając jednak do meritum, to oczywiście oryginalny stempel może mieć wady, które są powielane na kolejnych egzemplarzach. Tutaj mamy o tyle trudną sytuację, że na wszystkich tych falsyfikatach występują zarówno te wady które mogą mieć miejsce i te które wystąpić nie powinny.Czyli mamy np. pęknięcie stempla które zdarza się często i jest widoczne na wielu monetach tego samego rodzaju. Są mniejsze i większe różnice rysunku wynikające z siły uderzenia stempla itd.
I wreszcie te wszystkie falsy zostały wybite a nie odlane, więc występują w każdym egzemplarzu naturalne różnice, każda została wybita na osobnym, nieidentycznym krążku (często z innej monety) i w końcu zgadza się nawet rysunek (bo jest skopiowany z oryginału) - fałszerstwo prawie doskonałe.
Diabeł tkwi w szczegółach - skopiowały się "podwójne" litery, które układają się praktycznie identycznie w każdym egzemplarzu tak samo - dlaczego - bo były na stemplu, nie ma innej opcji. Stemplu fałszywym wykonanym na bazie prawdziwej monety, która miała taki błąd bicia.
Na dodatek dochodzą owe ślady po innych monetach pod spodem, co tylko potwierdza że coś tu nie gra.
Proszę tutaj kolejna podobna sztuka też w slabie PCGS:
http://en.numista.com/catalogue/pieces63450.html




* wycinek.JPG (44.62 KB, 387x282 - wyświetlony 244 razy.)
Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVIw. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 2 435



Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 14 Grudzień 2015, 23:58:22 »

Dzięki za zwrócenie mi uwagi na rewers, na który nie patrzyłem. Oczywiście, moneta była wybita na innej, ale to chyba nie dowodzi jednoznacznie, że jest falsem?
Nota bene ten ślad na nodze lwa wygląda na fragment kryzy, która może być pozostałością monety SIIIW.
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...
Jacek
tomasz1965
Użytkownik
**
Poland Poland


Wiadomości: 32


Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 15 Grudzień 2015, 00:31:08 »

Czy dukat z tego linku jest oryginalną monetą?
Ma ślad po cerowanej dziurze i pozostałości czegoś na twarzy króla.
http://www.aukcjamonet.pl/archive.php?id=2997&content=product&category=263
Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVIw. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 2 435



Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 15 Grudzień 2015, 00:45:14 »

Mocno zniszczony ale nie widze niczego. co by wskazywalo na to, ze to fals. Ale nie jestem ekspertem.
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...
Jacek
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVIw. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 2 435



Zobacz profil
« Odpowiedz #12 : 15 Grudzień 2015, 00:54:17 »

Proszę tutaj kolejna podobna sztuka też w slabie PCGS:
http://en.numista.com/catalogue/pieces63450.html

To jest bardzo ciekawe. Znow odwaze sie stwierdzic, ze ta moneta i tamta ze sladem kryzy na nodze lwa byly bite tym samym stemplem, choc sa to rozne egzemplarze. Ciekawe, ze obie pochodza z tego samego domu aukcyjnego Heritage. Czyzby wieksza seria falsow?
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...
Jacek
Pabloss
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska od XVI wieku, SAP, II RP

Wiadomości: 81


Zobacz profil
« Odpowiedz #13 : 15 Grudzień 2015, 18:59:25 »

Czy dukat z tego linku jest oryginalną monetą?
Ma ślad po cerowanej dziurze i pozostałości czegoś na twarzy króla.
http://www.aukcjamonet.pl/archive.php?id=2997&content=product&category=263

Moim zdaniem moneta jest OK. Te ślady, a właściwie litery powstały zapewne po wybiciu monety. Poza tym potocznie mówiąc jest "zajechana".
'

Dzięki za zwrócenie mi uwagi na rewers, na który nie patrzyłem. Oczywiście, moneta była wybita na innej, ale to chyba nie dowodzi jednoznacznie, że jest falsem?
Nota bene ten ślad na nodze lwa wygląda na fragment kryzy, która może być pozostałością monety SIIIW.


Osobiście nigdzie nie spotkałem się z niepodejrzanymi egzemplarzami dukatów gdańskich przebijanych z innych dukatów, nie wspomina też o tym literatura, którą czytałem.
Dla mnie kluczowym dowodem jest stempel, który każdą monetę wybija z przesunięciem. Tak jak pisałem wcześniej - sam podrobiony stempel musiał powstać na bazie monety z przesuniętym rysunkiem awersu. Drobne różnice wynikać mogą z siły uderzenia fałszywego stempla, co niestety uwiarygadnia w oczach firm i kolekcjonerów tylko te wszystkie kopie.

To jest w tej chwili plaga - polskie dukaty kopiowane są na potęgę i co rusz gdzieś się pojawiają. A co do gradingu - to chyba każdy już wie że firmy zajmujące się tym "pochowały" w slaby całe mnóstwo falsów. Nie są dla mnie żadną wyrocznią w kwestii autentyczności. Wolę zaufać własnej wiedzy i intuicji  Mrugnięcie
Zapisane
Marienburg
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
TPZN
Zainteresowania:
Trojaki Malborskie, mennica malborska, heraldyka

Wiadomości: 598



Zobacz profil
« Odpowiedz #14 : 16 Grudzień 2015, 09:17:20 »

To jest bardzo ciekawe. Znow odwaze sie stwierdzic, ze ta moneta i tamta ze sladem kryzy na nodze lwa byly bite tym samym stemplem, choc sa to rozne egzemplarze. Ciekawe, ze obie pochodza z tego samego domu aukcyjnego Heritage. Czyzby wieksza seria falsow?
A o którą kryzę Ci konkretnie chodzi..., bo ja jeszcze widzę podwójną obwódkę pod tym "kołnierzem" i to mi nie pasuje. 
 
Zapisane

Marcin
Strony: [1] 2 3 ... 7   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM