Aktualności:

  • 17 Sierpień 2019, 12:27:57

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK  (Przeczytany 16943 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

NemoMobili

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 37
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #15 dnia: 13 Wrzesień 2016, 15:53:06 »
Wkleję jak będę miał dostęp do komputera, widzę sceptycyzm. Po to jestem na forum żeby się dowiadywać. Co do innych monet będę systematycznie wklejał zdjęcia monet, których nie ustalę w zależności od dalszego przeglądania.

zdzicho

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 459
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #16 dnia: 13 Wrzesień 2016, 17:57:17 »
"(nie mam na myśli wytarcia obiegowego) ? Jaki stan mojej monecie można przypisać według skali Williama Sheldona ? "
Pytając o stan zachowania monety pytamy o to jakie zmiany wystąpiły na monecie od chwili opuszczenia przez nią mennicy.
Czyli właśnie min o "wytarcie obiegowe" ;D Widząc,ze ma pan trudność w obiektywnej ocenie stanu zachowania swojej monety pokazałem panu monetę w lepszym stanie aby ułatwić panu dostrzeżenie tych zmian.
Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę "stan zachowania monet" i zobaczy pan wiele stron na ten temat,a na niektórych również porównanie skali polskiej z innymi

NemoMobili

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 37
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #17 dnia: 13 Wrzesień 2016, 18:33:30 »
Panie Zdzichu jak ja bym wiedział gdzie szukać i jak szukać to bym się nie pytał na forum, tylko sam znalazł. :) Teraz jestem na etapie tej monety i z nią robię porządek. Skąd ja miałem wiedzieć, że moneta na, której pisze 1923 r. nie jest z tego roku i dopiero była wprowadzona do obiegu 17 lat później. 10 groszy z 1923 r. bez znaku mennicy było niklowe, okres obiegu 1923-1939, natomiast ze znakiem mennicy było z cynku wprowadzone do obiegu 23-04-1940 r. Po co w takim razie się pytać czy moneta jest z cynku, dokopałem się już u siebie do niklowych 10-groszówek 1923 r. i te nie mają znaku mennicy a wygląd jest zupełnie inny. Chyba to dobrze ustaliłem. Wiem, że dla wprawnego fachowca od monet jest to oczywiste, ale dużo jest ludzi, którzy nie mają o tym pojęcia tak jak i ja nie miałem. Wiem, że ta moneta nie stanowi dużej wartości i pewnie jest jej dużo (różnych stempli), ale jak ktoś posiada większą jej ilość to już trochę jest warte czas poświęcić na posprawdzanie wszystkiego, stanów itd., choć być może klientów na to nie ma.

zdzicho

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 459
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #18 dnia: 13 Wrzesień 2016, 18:53:14 »
1/wpisałem w wyszukiwarkę "stan zachowania monet"
2/Google znalazło około 40300 wyników
3//a to jedna ze stron:   https://www.nbportal.pl/wiedza/numizmatyka/vademecum-kolekcjonera/stan-zachowania/stan-zachowania-monet

NemoMobili

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 37
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #19 dnia: 13 Wrzesień 2016, 19:23:25 »
Dziękuję.

Szukałem wpisując w Google "Menniczy stan zachowania 10 groszy 1923/1940 cynk", żebym sobie porównał, ale nie znalazłem, albo źle szukam. Czym ten cynk się czyści i czy to czyścić ? Monety w rzeczywistości lepiej wyglądają, tylko zdjęcia je zniekształcają.


cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 4 063
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #20 dnia: 13 Wrzesień 2016, 20:34:53 »
Drogi Panie, przede wszystkim pragnę Panu pogratulować pędu do wiedzy numizmatycznej, tak trzymać!
Zadał Pan na jednym oddechu tyle pytań, że zanim doczytałem do końca zapomniałem początku. Może więc tak po troszku? Dobrze, że skupia się Pan na jednym nominale i roczniku - pomimo, że hitlerowska nawała pomieszała tu trochę szyki. O ile wiem Polska nie biła jako wolny kraj monet w cynku czy magnezie. Nie wiem jak ocenić ilość monet cynkowych wybitych jedną parą stempli. Myślę, że skoro jest to lżejszy metal, to być może żywotność stempli mogłaby być większa niż dla monet niklowych czy miedzio-niklowych.
Proponuję przestudiować temat i przynieść wiedzę na forum, a pytania zadawać na tematy wymagające wnikliwej analizy, czy wiedzy ponad internetową popularną.

Zainteresowała mnie następująca sprawa:
Po sprawdzeniu pewnej ilości monet znalazłem monety, które z dwóch stron mają rewers, a inne z dwóch stron mają awers, jak to się ocenia ? Czy one dużo różnią się wartością od "normalnej monety" ?

Nie pisze Pan co to znaczy "po sprawdzeniu". Czy chodziło o jakieś źródło n.p. Internetowe, czy też ma Pan wór tych monet i znalazł takie kwiatki. Jeśli ma Pan takie monety, to proszę umieścić zdjęcia na forum. Moneta z dwoma rewersami, czy awersami to destrukt menniczy powstały na skutek pomylenia stempli. Są to krótkie serie, bo kiedy błąd jest wykryty, koryguje się go natychmiast a monety idą na przemiał. Wartość takich numizmatów jest trudna do określenia, bo jak ekonomia nas poucza, wartość towaru zależy od ceny, którą jest skłonny zapłacić nabywca. Trzeba znaleźć amatora.
Nie siedzę w temacie ale warto by też sprawdzić, czy nie mają te monety jakichś dodatkowych oznaczeń wskazujących na to, że są próbą bicia.
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 4 063
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #21 dnia: 13 Wrzesień 2016, 20:39:01 »
Cytat: NemoMobili
Czym ten cynk się czyści i czy to czyścić ? Monety w rzeczywistości lepiej wyglądają, tylko zdjęcia je zniekształcają.

Odradzam czyszczenie cynku. Można conajwyżej umyć wodą z mydłem, lub przetrzeć spirytusem, jeśli są zatłuszczone, czy brudne.
Żadnego tarcia!
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

NemoMobili

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 37
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #22 dnia: 14 Wrzesień 2016, 00:46:44 »
Dziękuję za pochwałę. Skoro ludność polska pochowała srebrne monety w momencie rozpoczęcia wojny, Niemcy byli zmuszeni do wybicia monet. Nie chcieli bić większych nominałów z podobizną Polaków z wiadomych względów, natomiast wybili stalowe 50 i cynkowe 20, 10 groszy, nie chcieli wprowadzić marek też z wiadomych względów. Niemcy nie przypuszczali, że przegrają wojnę, być może dlatego została podjęta taka decyzja. Jeden i drugi materiał był tani i nie trwały (potrzymałem jedną cynkową 10-groszówkę 24 godz. w wodzie kranowej i strasznie skorodowała), faktycznie można było użyć starych stempli przystosowanych do niklu. Interesuje mnie jeszcze jedna rzecz, z tego co się doczytałem, monety z zarządzenia Hansa Franka miały być bite bez znaku mennicy jak to się stało, że pojawił się ten znak ? Tej odpowiedzi też nie znalazłem a być może gdzieś istnieje. Co do monet z podwójnym rewersem i awersem to znalazłem je u siebie, przy najbliższej możliwości wkleję zdjęcia. Znalazłem też te cynkowe 10 bite już czterema różnymi stemplami. Być może tych stempli jest więcej.

Swoją drogą ciekawe ile srebra Niemcy nakradli wycofując i przetapiając srebrne monety w 1939 r. Czy są jakieś statystyki na ten temat ? Pewnie przetopili na sztabki i ktoś to ma, tylko nie Polska. Z 10% pewnie ludzie ukryli. W sumie można by policzyć ilości nakładów poszczególnych nominałów srebrnych monet plus próby, potem waga a waga na cenę za gram. Ciekawe ile tego wyjdzie ?
« Ostatnia zmiana: 14 Wrzesień 2016, 04:23:43 wysłana przez NemoMobili »

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 4 063
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #23 dnia: 14 Wrzesień 2016, 07:32:23 »
Znalazłem też te cynkowe 10 bite już czterema różnymi stemplami. Być może tych stempli jest więcej.

Przykro mi, że nie mogę pomóc za bardzo, bo te cynkowe emisje nie leżą w kręgu moich zainteresowań i nie przeprowadziłem żadnych dogłębnych badań.
Polskie przedwojenne monety okresu II RP były bite w conajmniej kilku różnych mennicach poza krajem np. w Wiedniu. Stemple takie różniły się między sobą nieznacznie, choć wyraźnie. Nie wiem, czy okupant posiadł stemple z innych mennic poza polskimi ale wiedeńskie mógł (?). Pewne jest, że wielomilionowe emisje musiały być bite odpowiednią liczbą odmian stempli.
Proponuję przewertować gdzieś ostatnio wydaną monografię Monety Rzeczypospolitej Polskiej 1919-1939 Parchimowicza i jeśli się sprawdzi, nabyć. Nie będzie w niej raczej monet okupowanej polski ale będą odmiany stempli przedwojennych. Ja jej nie czytałem, nie doradzę, a nie jest tania.
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

zdzicho

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 459
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #24 dnia: 14 Wrzesień 2016, 08:47:08 »

NemoMobili

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 37
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #25 dnia: 16 Wrzesień 2016, 23:01:59 »
W linku poniżej, chyba najlepsza moneta 10 groszy 1923-1940 r., jaką znalazłem. Jest to moneta z aukcji hotelu Holiday Inn. Zwróciłem uwagę na tej monecie na brak zaznaczenie poszczególnych piór na nogach-łapach orła. Dzisiaj też dałem do oceny 100 monet, które wybrałem. Zobaczę co powiedzą i wtedy zaprezentuję w Internecie tu na Forum. Wiem, że te monety są autentyczne, natomiast nie wiem czy są monetami nie używanymi w obiegu, słabo wybitymi lub uszkodzonymi korozją. Z tymi destruktami też dziwna sprawa, bo od ręki nie chcieli się wypowiedzieć. Ocenę i wycenę będę miał za tydzień. Wtedy w całości napiszę i wrzucę co będę miał ustalone.

http://www.gedea.pl/a4_0529_0566.htm

zdzicho

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 459
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #26 dnia: 17 Wrzesień 2016, 08:29:14 »
Gdyby jeszcze napisano poprawnie nazwę tego tworu administracyjnego Generalne Gubernatorstwo,a nie jakaś Generalna Gubernia to by było ślicznie :)

dukatkg

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 516
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #27 dnia: 17 Wrzesień 2016, 18:39:41 »
W linku poniżej, chyba najlepsza moneta 10 groszy 1923-1940 r., jaką znalazłem. Jest to moneta z aukcji hotelu Holiday Inn. Zwróciłem uwagę na tej monecie na brak zaznaczenie poszczególnych piór na nogach-łapach orła. Dzisiaj też dałem do oceny 100 monet, które wybrałem. Zobaczę co powiedzą i wtedy zaprezentuję w Internecie tu na Forum. Wiem, że te monety są autentyczne, natomiast nie wiem czy są monetami nie używanymi w obiegu, słabo wybitymi lub uszkodzonymi korozją. Z tymi destruktami też dziwna sprawa, bo od ręki nie chcieli się wypowiedzieć. Ocenę i wycenę będę miał za tydzień. Wtedy w całości napiszę i wrzucę co będę miał ustalone.

http://www.gedea.pl/a4_0529_0566.htm
A ja wciąż na fotki czekam :(

NemoMobili

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 37
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #28 dnia: 17 Wrzesień 2016, 20:29:12 »
Na temat oficjalnych nazw najlepiej gdyby wypowiedział się językoznawca. Laik gdy nie ma prawidłowych wiadomości ogólnych powinien najpierw zapoznać się z ogólnodostępną Wikipedią, gdzie jest napisane, że forma Generalna Gubernia jak również Generalne Gubernatorstwo są prawidłowe.

gumer

  • Gość
Odp: 10 groszy 1923, rok emisji 1940 - CYNK
« Odpowiedź #29 dnia: 17 Wrzesień 2016, 20:46:11 »
Na temat oficjalnych nazw najlepiej gdyby wypowiedział się językoznawca. Laik gdy nie ma prawidłowych wiadomości ogólnych powinien najpierw zapoznać się z ogólnodostępną Wikipedią, gdzie jest napisane, że forma Generalna Gubernia jak również Generalne Gubernatorstwo są prawidłowe.

Niestety, Wikipedia nie zawsze ma rację.
http://generalgouvernement.pl/historia-generalnego-gubernatorstwa/generalna-gubernia-czy-generalne-gubernatorstwo

 

R E K L A M A
aukcja monet