Aktualności:

  • 23 Lipiec 2019, 22:24:41

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: SZTANDAR 5 złotych 1930 LX zamiast LEX - błąd napisu  (Przeczytany 3737 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

mmz

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 331
SZTANDAR 5 złotych 1930 LX zamiast LEX - błąd napisu
« dnia: 28 Październik 2016, 08:55:30 »
Ciekawa moneta na Allegro. Aukcja trwa. Nie jest to jej reklama, ale raczej zaczyn do dyskusji.
Moneta Sztandar w bardzo złym stanie, stempel zwykły.
Najważniejsze, że jest błąd w napisie na rancie. Zamiast "LEX" jest "LX" bez "E".
Na powierzchni awersu i rewersu są dziwne bąble, a rant jest porysowany / opiłowany.

Moje teorie dlaczego widać:
1. Bąble na powierzchni - ponieważ moneta została wybita stemplami skorodowanymi już po wojnie; dodatkowo podgrzano ją i nie które odkształcenia powierzchni (rewers litera "T") powstały w skutek wysokiej temperatury, bo ktoś pomyślał, że polepszy, a po robił jak widać.
2. Porysowany / opiłowany rant - ponieważ krażek oryginalny np. 5z1928 nike podłożono pod stempel, to co brakowało (bo się zamazało po uderzeniu stempla z gładkim pierścieniem) np. niedobite litery dograwerowano z błędem (i przy okazji oszlifowano naddatki)

PS. A może po wojnie znaleziono skorodowane stemple i oryginalne krążki od sztandarów i nike? Na razie mamy Sztandar "nowodieło", ale może są też stemple Nike i nie długo zobaczymy nike wersja SUPRMA lub LX z fantazyjną datą 1929 lub 1933?

Pozwoliłem sobie z dublować temat z monety.pl, ponieważ nie wszyscy czytają obydwa fora, a moneta, zdaje się, pierwszy raz oferowana na szerokim rynku kolekcjonerskim. Zapraszam do dyskusji.
« Ostatnia zmiana: 28 Październik 2016, 10:01:46 wysłana przez mmz »
Defende Nos, Christe Salvator - Gedanum, A.D. 1577

modsog

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 597
Odp: SZTANDAR 5 złotych 1930 LX zamiast LEX - błąd napisu
« Odpowiedź #1 dnia: 28 Październik 2016, 11:31:09 »
Już obserwuję aukcję :) Swoją drogą ciekawe czy literka "E" w jakiś sposób była "problematyczna"? W Nike też znany jest defekt napisów na ranie "SUPREMA".

mmz

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 331
Odp: SZTANDAR 5 złotych 1930 LX zamiast LEX - błąd napisu
« Odpowiedź #2 dnia: 28 Październik 2016, 11:54:44 »
Ale kto widział Nike z SUPRMA na własne oczy? Może to tylko moneta widmo? Z istniejących zdjęć rantu "cudaka" 1928 (w opracowaniu Jerzego Chałupskiego) też nie była to mennicza sztuka (zdjęcie niskiej rozdzielczości i czarno-białe). Stąd może podobna geneza egzemplarza LX (SZTANDAR 1930) i SUPRMA (NIKE 1928) - monety "wykreowane" poza mennicą państwową w latach 1924-1939, np. z odnalezionych stempli już w czasach po 1945 w mennicy warszawskiej (tak jak powstały "próby" w Al 1z1929 i 2z1936).

Chyba, że SUPRMA istniała przed 1939 (pośredni dowód moneta MS60 w NGC) i stała się inspiracją dla powstania LX (który na pewno jest poza jakimkolwiek stanem - no może st.V). Co innego, gdyby LX to była również sztuka MS60 w NGC lub PCGS.

Gdyby okazało się jednak, że SUPRMA NIKE powstała po wojnie z istniejących stempli na poziomie NGC MS60, to ... znaczy, że są stemple oryginalne o nieskazitelnej jakości i można wytłuc Nike z jakichkolwiek krążków (srebro, nikiel, złoto) w dowolnej liczbie (określonej żywotnością stempla). Napis na rancie byłby możliwy tylko na krążkach ze srebra (monety sztandary i nike z odzysku w stanach agonalnych), pozostałe wersje Nike 1945+ (z innych metali) byłby z rantem gładkim lub z czcionką Sztandaru LX (patrz napis "SALUS").

W archiwum NGC są notowane (przynajmniej) 3 sztuki NIKE SUPRMA: VF20, XF40, MS60

A zasadnicze pytanie: Skąd na monecie Sztandar LX, dwa kroje pisma na rancie (np. litera "S" inna w "SALUS", a inna "s"w "SUPREMA")?
« Ostatnia zmiana: 28 Październik 2016, 13:32:37 wysłana przez mmz »
Defende Nos, Christe Salvator - Gedanum, A.D. 1577

mirek3

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 1
Odp: SZTANDAR 5 złotych 1930 LX zamiast LEX - błąd napisu
« Odpowiedź #3 dnia: 28 Październik 2016, 20:09:20 »
 myśle że nie orginalne stemple... ale patrząc na ten SAM   warsztat..2 zł 1924 H. monety bite z wytworzonych stempli    po  1945 r......jak zawsze przynajmniej do  wiedzy. z.. 2014 roku kłopot z rantem  na razie  dla fałszerzy jest problemem..

dukatkg

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 511
Odp: SZTANDAR 5 złotych 1930 LX zamiast LEX - błąd napisu
« Odpowiedź #4 dnia: 28 Październik 2016, 21:16:57 »
myśle że nie orginalne stemple... ale patrząc na ten SAM   warsztat..2 zł 1924 H. monety bite z wytworzonych stempli    po  1945 r......jak zawsze przynajmniej do  wiedzy. z.. 2014 roku kłopot z rantem  na razie  dla fałszerzy jest problemem..
Postaraj się składać zdania, kolego.

modsog

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 597
Odp: SZTANDAR 5 złotych 1930 LX zamiast LEX - błąd napisu
« Odpowiedź #5 dnia: 28 Październik 2016, 21:45:22 »
pozostałe wersje Nike 1945+ (z innych metali)
Tak z ciekawości - te powojenne "dobitki" monet to jakieś potwierdzone info (źródło?) czy luźne dywagacje?

mmz

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 331
Odp: SZTANDAR 5 złotych 1930 LX zamiast LEX - błąd napisu
« Odpowiedź #6 dnia: 28 Październik 2016, 22:34:35 »
Luźne dywagacje, ale warte zastanowienia są np. niklowe nike. Podobno oryginały ESSAI nr 26,29,30,31 i bez nr - może z przed 1939, a może nie, ale czy ktoś o nich wspominał kidykolwiek w IIRP? Mają wszystkie poza nr 26 gładki rant, a ta z napisem ma rant jak po wojnie w Wietnamie. Są też klipy 5 złotych 1928 nike (Warszawa?) oraz ... 10 grodzy 1923, więc coś jest na rzeczy.
« Ostatnia zmiana: 16 Listopad 2016, 17:35:25 wysłana przez mmz »
Defende Nos, Christe Salvator - Gedanum, A.D. 1577

 

R E K L A M A
aukcja monet