Aktualności:

  • 17 Październik 2019, 09:54:16

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Szelag gdanski Jana III Sobieskiego 1688  (Przeczytany 5201 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

dariusz.m

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 653
    • Blog Numizmatyczny
Odp: Szelag gdanski Jana III Sobieskiego 1688
« Odpowiedź #15 dnia: 21 Luty 2017, 10:24:23 »
Cytuj
Mysle, ze wiek XIX byl juz byc moze poczatkiem zaniku silnych tradycji heradycznych w herbach miast. Herby uwienczone korona ponad tarcza naleza przede wszystkim do miast bedacych obecnie, lub historycznie, stolicami. Gdansk taka stolica nie byl, nie byl tez Poznan, ktorego wspolczesny herb uwienczony jest wlasnie taka korona.
Wydaje sie takze, ze cechy takie jak wlasnie ksztalt tarczy herbowej ulegaly roznym stylistycznym przeksztalceniom, bardziej niz herby rodowe.
W czasach krzyżackich herb Gdańska składał się z dwóch krzyży na czerwonym polu. Herb w postaci dwóch krzyży i korony został nadany miastu przez Kazimierza Jagiellończyka na początku wojny trzynastoletniej, w roku 1457. Nie ma tu znaczenia czy Gdańsk był stolicą czy nie. Korona stała się integralna częścią godła i powinna być umieszczana na tarczy wraz z krzyżami. Jej brak lub umieszczenie poza tarczą jest po prostu grubym błędem.

Ewolucja kształtu tarczy herbowej to zupełnie inne zagadnienie i nie widziałbym w tym błędu heraldycznego.


cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 4 209
Odp: Szelag gdanski Jana III Sobieskiego 1688
« Odpowiedź #16 dnia: 21 Luty 2017, 15:02:30 »
Cytuj
Mysle, ze wiek XIX byl juz byc moze poczatkiem zaniku silnych tradycji heradycznych w herbach miast. Herby uwienczone korona ponad tarcza naleza przede wszystkim do miast bedacych obecnie, lub historycznie, stolicami. Gdansk taka stolica nie byl, nie byl tez Poznan, ktorego wspolczesny herb uwienczony jest wlasnie taka korona.
Wydaje sie takze, ze cechy takie jak wlasnie ksztalt tarczy herbowej ulegaly roznym stylistycznym przeksztalceniom, bardziej niz herby rodowe.
W czasach krzyżackich herb Gdańska składał się z dwóch krzyży na czerwonym polu. Herb w postaci dwóch krzyży i korony został nadany miastu przez Kazimierza Jagiellończyka na początku wojny trzynastoletniej, w roku 1457. Nie ma tu znaczenia czy Gdańsk był stolicą czy nie. Korona stała się integralna częścią godła i powinna być umieszczana na tarczy wraz z krzyżami. Jej brak lub umieszczenie poza tarczą jest po prostu grubym błędem.

Ewolucja kształtu tarczy herbowej to zupełnie inne zagadnienie i nie widziałbym w tym błędu heraldycznego.

Nie jestem pewien czy rozumiem te dyskusje w tej chwili. Oczywiscie, ze korona z herbu Gdanska nie powinna byc poza tarcza z takiego czy innego powodu. Uwazam, ze umieszczenie jej nad tarcza bylo wyrazem pewnego niechlujstwa, ktore byc moze nie bylo juz az tak razace w roku 1808, skoro w ciagu 4 lat nikomu nie przyszlo do glowy go oprotestowac.
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

 

R E K L A M A
aukcja monet