Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
22 Wrzesień 2017, 04:43:57


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Ciekawostka z 1623 r.  (Przeczytany 881 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
bobi68
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 031
Zainteresowania:
monety groszowe w historii Polski

Wiadomości: 613


Zobacz profil
« : 13 Marzec 2017, 20:29:08 »

Witam.
Moja kolekcja groszy ładnie się powiększa. Dotychczas trafiały do niej monety raczej popularne, chociaż w niezłych stanach, z rzadka tylko ocierające się o R1 lub R2. Ostatnio jednak trafił "rarytasik" przedstawiony na zdjęciu. Stan nie nadzwyczajny, ale monety drobne z tego okresu już wychodząc z mennicy nie były najpiękniejsze. Z pozoru zwykły grosik z 1623 r. Jednak po bliższym przyjrzeniu widzimy na rewersie herb "Pilawa" Baltazara Stanisławskiego, który zmarł w 1610 r. a monety z tym herbem były bite do 1614 r. Pan Kopicki ocenia rzadkość tej monety na R8, a Pan Dutkowski w katalogu opublikowanym w PN - na R5. Osobiście, ze względu na czas opracowania, skłaniam się ku tej drugiej ocenie, ale i tak: znane nie więcej jak 120 egzemplarzy Chichot


* grosz koronny 1623 - 170302 - 175 [65].jpg (214.84 KB, 1000x484 - wyświetlony 87 razy.)
Zapisane

Pozdrawiam,Robert
TPZN 031
Tytus
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Monety Polski królewskiej

Wiadomości: 321


x


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 13 Marzec 2017, 22:07:07 »

Grosz nader rzadki; gratulacje  Uśmiech
 Niezdecydowany nie do końca rozumiem jak to jest z tymi groszami z "Pilawą". Czy aby jesteśmy pewni że Baltazar Stanisławski zmarł już w roku 1610 (tak Wikipedia) bo przecież jeszcze grosz z 1615 roku z "Pilawą" (!) jest bardzo pospolity a dopier od roku 1616 są rzadkie. Nota bene w katalogu Kamiński/Kurpiewski autorzy na str. 77 dwa razy piszą o śmierci podskarbiego w roku 1615 i oczywiście taka wersja bardziej pasowałaby do ilości zachowanych monet. Trudno byłoby o wyjaśnienie dlaczego przez kilka lat herbu nie zmieniono
« Ostatnia zmiana: 13 Marzec 2017, 22:10:30 wysłane przez Tytus » Zapisane
bobi68
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 031
Zainteresowania:
monety groszowe w historii Polski

Wiadomości: 613


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 13 Marzec 2017, 22:31:27 »

Wg "Herbów urzędników polskich i litewskich na monetach..." autorstwa Pana Zbigniewa Kiełba  Baltazar Stanisławski zmarł 4. marca 1610, a Podskarbim Wielkim Koronnym z nominacja od dnia 3. maja 1609 r. Autor podaje, że jego następca - Stanisław Warszycki (herbu Abdank) nie chciał umieszczać na groszach swojego herbu ze względu na powszechność ich fałszowania i małe zaufanie wśród społeczeństwa.
Zapisane

Pozdrawiam,Robert
TPZN 031
Gradiv
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Polska i kraje sąsiednie w XVI-XVII w.

Wiadomości: 695


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 14 Marzec 2017, 10:17:40 »

Teoria p. Kiełba jest zupełnie nieprawdopodobna. Minister skarbu miałby się wstydzić bitych pod jego nadzorem monet? W takim razie zakazałby ich bicia, a przeciw fałszerzom podjął inne działania. Rzeczpospolita na początku XVII wieku nie była państwem istniejącym tylko teoretycznie  Mrugnięcie  Wspomniałem tu już o tej sprawie http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,3124.msg43489.html#msg43489
Podskarbi Stanisławski w 1609 roku udzielił królowi znacznej pożyczki na potrzeby przygotowywanej wojny z Moskwą. Kwota ta została zabezpieczona na dochodach ze starostw szydłowskiego i starogardzkiego oraz dochodach z mennicy, to znaczy że miano je spłacać w tej formie pożyczkodawcy lub jego spadkobiercom aż do zwrotu całej kwoty. W 1609 roku jedyną bitą masowo w mennicach koronnych monetą, która mogła przynosić dochód, były grosze. Bardzo prawdopodobne, że pozostawienie herbu Stanisławskich na groszach jest śladem kontroli spadkobierców podskarbiego nad ta częścią działalności menniczej. Wynikałoby z tego, że spłata trwała do 1615 roku (grosze z datami 1616 i 1617 są wątpliwe), a nowy gatunek, masowo bite od 1614 r. półtoraki nie były objęte tą umową. Warto też zauważyć, że dość licznie wybijane w latach 1613-14 szelągi koronne są pozbawione herbu podskarbiego. O ile dobrze pamiętam, nie ma go też na ogromnie rzadkich talarach i dukatach z tych lat.
Na stanowiącym także wielką rzadkość groszu z 1623 roku Pilawę wybito zapewne omyłkowo (siłą przyzwyczajenia?), gratuluję nabytku.
« Ostatnia zmiana: 16 Marzec 2017, 20:56:35 wysłane przez Gradiv » Zapisane
bobi68
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 031
Zainteresowania:
monety groszowe w historii Polski

Wiadomości: 613


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 14 Marzec 2017, 10:22:31 »

Dziękuję za wyjaśnienie. Jak wspomniałem, zacząłem czytać książkę p. Kiełba i tam jest przedstawiona teoria, o której wspomniałem. Trochę jak obecnie w polityce - wszechobecne "układy" i "teorie spiskowe" Mrugnięcie
Zapisane

Pozdrawiam,Robert
TPZN 031
bobi68
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 031
Zainteresowania:
monety groszowe w historii Polski

Wiadomości: 613


Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 16 Marzec 2017, 15:56:14 »

Moneta właśnie dotarła. Małe toto, lekkie i nie najpiękniejsze, ale cieszy. W naturze robi lepsze wrażenie niż na zdjęciach. Waga: 1,0 g; średnica: 16,9 mm.
Zapisane

Pozdrawiam,Robert
TPZN 031
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM