Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
21 Wrzesień 2017, 12:30:38


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Poznań czy Wschowa – oto jest pytanie  (Przeczytany 2067 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
dariusz.m
Stały bywalec
***
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Polskie Towarzystwo Numizmatyczne
Zainteresowania:
polskie szelągi

Wiadomości: 392



Zobacz profil WWW
« : 07 Maj 2017, 20:36:01 »

O ile w przypadku poprzedniego wątku („Malbork czy Bydgoszcz – oto jest pytanie”
http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,11248.0.html)
rzeczywiście istniał pewien znak zapytania, to dziś pytanie jest retoryczne. Nie ma wątpliwości, że piękny trojak z roku 1596 którego udało mi się ostatnio wylicytować pochodzi z Poznania.

http://wcn.pl/eauctions/170427/details/73914

W katalogu Igera jest on określony jako produkcja wschowska, w katalogu Kopickiego – bardziej asekuracyjnie jako produkt mennicy wschowskiej lub poznańskiej.  Obie atrybucje są nie do przyjęcia. Z czego wnioskuję, że moneta wyszła z mennicy poznańskiej? Ze znaku określanego jako „gałązka z jagodami”. Należał on do Jana Dittmara. Mennicą poznańską kierował on od roku 1596, zaś wschowską dopiero od 14 lutego 1597. Trojak z roku 1596 z „jagodami” nie mógł więc pochodzić ze Wschowy.
Nieco dłuższy wpis na ten temat pojawi się niedługo na blogu.
« Ostatnia zmiana: 07 Maj 2017, 20:55:05 wysłane przez dariusz.m » Zapisane

Tytus
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Monety Polski królewskiej

Wiadomości: 321


x


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 11 Maj 2017, 10:01:09 »

 Uśmiech Przedstawiam nowe nabytki, dwa trojaki, moim zdaniem dobrze pasujące do tego wątku.
Najpierw byłem przekonany, że obydwa to P.01.1 u Igera przy czym "trojak 1" to nieopisany wariant inskrypcji awersu z DG nie podzielonym.
Później dokładnie ten awers znalazłem przy W.01.1b!
Kiedy dokładniej przyjrzałem się z kolei rewersowi, stwierdziłem, że albo koń pogoni robi kupkę  Mrugnięcie albo jest to W.01.2a... (czyli tu nowy wariant inskrypcji? hybryda?)
A "trojak 2" to już aby "na pewno" Poznań?


* Trojak 1 av (Copy).jpg (123.46 KB, 600x600 - wyświetlony 34 razy.)

* Trojak 1 rv (Copy).jpg (112.11 KB, 600x600 - wyświetlony 50 razy.)

* Trojak 2 av (Copy).jpg (123.37 KB, 599x600 - wyświetlony 31 razy.)

* Trojak 2 rv (Copy).jpg (113.79 KB, 600x600 - wyświetlony 47 razy.)
« Ostatnia zmiana: 11 Maj 2017, 10:02:46 wysłane przez Tytus » Zapisane
dariusz.m
Stały bywalec
***
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Polskie Towarzystwo Numizmatyczne
Zainteresowania:
polskie szelągi

Wiadomości: 392



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2 : 11 Maj 2017, 13:44:48 »

Po 1598 roku sprawa stała się bardziej skomplikowana. Z dwóch powodów. Po pierwsze, z monet zniknęły znaki mincerzy, a pojawiły się inicjały mennic. Po drugie, te same osoby sprawowały kierownictwo obydwu mennic. W roku 1599 E. Knorr, a w latach 1600-1601 spółka J. Brüssel – W. Jahns. Jak inicjał mennicy był widoczny na monecie to wszystko w porządku, ale w odmianach bez inicjałów kolekcjonerzy mają spory kłopot.
Zapisane

Tytus
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Monety Polski królewskiej

Wiadomości: 321


x


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 25 Maj 2017, 12:28:41 »

 :)Przypominam się w sprawie tych dwóch trojaków 1601. Szczególnie ten z literką obok pogoni wydaje mi się ekscytujący! Przesyłam do porównania zdjęcia podobnych z P (R-7, Kop. 1179) i F (R-4). Obydwa jednak mają inną inskrypcję awersu (DG nierozdzielone).


* Trojak 1601 F przy pogoni R-4 av.jpg (44.43 KB, 391x400 - wyświetlony 36 razy.)

* Trojak 1601 F przy pogoni R-4 rv.jpg (44.99 KB, 395x400 - wyświetlony 47 razy.)

* Trojak 1601 P przy pogoni R-7.jpg (90 KB, 394x400 - wyświetlony 34 razy.)

* Trojak 1601 P przy pogoni R-7 rv.jpg (93.8 KB, 394x400 - wyświetlony 46 razy.)
Zapisane
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 159



Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 26 Maj 2017, 08:40:13 »

Pierwszy Twój trojak moim zdaniem ma P przy pogoni, drugi nie wiadomo, czy coś ma - w takim przypadku wszelkie spekulacje nie mają sensu.
Obydwa ostatnie też moim zdaniem mają "P", nie wiem kto przy pierwszym widzi "F" - ja nie.
Zapisane

jarek
Tytus
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Monety Polski królewskiej

Wiadomości: 321


x


Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 26 Maj 2017, 12:03:25 »

Sorry Zawstydzony
Pokręciłem zdjęcia - chciałem dla porównania pokazać trojaki z P i F ale wstawiłem oczywiście obydwa z P!
Wstawiam teraz taki z F (poniżej).
Dzięki za ocenę trojaka pierwszego: jest to wobec tego Kopicki 1179 z nieopisanym wariantem inskrypcji awersu  Uśmiech
W drugim trojaku oczywiście za pogonią nie ma litery lecz duża kropka (analogiczne cztery wokół roku); moim zdaniem bez wątpienia trojak P.01.1a...
Kiedy jednak porównuję z trojakiem ze Wschowy (poniżej W.01.1b) to (abstrahując od literki F obok orła, która jednoznacznie przypisuje ją do mennicy wschowskiej!) stwierdzam, że nie byłbym w stanie tych monet odróżnić. Czyli jakby powstały w tym samym warsztacie tymi samymi puncami a na części wyrobów ktoś "dołożył" tylko w zależności od potrzeby albo F albo P... Mam rację?  Niezdecydowany


* Trojak 1601 F av.jpg (133.74 KB, 806x794 - wyświetlony 25 razy.)

* Trojak 1601 F rv.jpg (140.82 KB, 794x783 - wyświetlony 36 razy.)

* W.01.1b av.jpg (162.89 KB, 801x811 - wyświetlony 32 razy.)

* W.01.1b rv.jpg (144.89 KB, 818x790 - wyświetlony 34 razy.)
Zapisane
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 159



Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 26 Maj 2017, 15:47:02 »

Całkiem możliwe, że stemple powstawały w jednej mennicy i na końcu dobijano puncę z literką miasta i w ten sposób obniżano koszty.
Zapisane

jarek
dariusz.m
Stały bywalec
***
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Polskie Towarzystwo Numizmatyczne
Zainteresowania:
polskie szelągi

Wiadomości: 392



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #7 : 28 Maj 2017, 11:51:36 »

Szeląg ze skrótem daty 16(00), bez inicjału miasta. Mimo, że w katalogu Kopickiego (2007) moneta jest określona jako produkt mennicy poznańskiej, wydaje się, że nie ma podstaw do jednoznacznej atrybucji.


* I 5 Poznań 1600 - 2, a a.JPG (185.78 KB, 700x709 - wyświetlony 31 razy.)

* I 5 Poznań 1600 - 2, a r.JPG (182.11 KB, 700x704 - wyświetlony 37 razy.)
Zapisane

rubinowakrew
Gaduła
****
Poland Poland

Zainteresowania:
Drobnica Zygmunta III Wazy

Wiadomości: 1 322


Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 11 Wrzesień 2017, 09:02:06 »

Odświeżając trochę temat.

Jakiś czas temu doszedłem do wniosku, że raczej dobijanie raz takiej raz takiej literki nie wchodzi w grę.
Ostatnio zostało stwierdzone, że portrety i itp są nabijane przed literami. Że są niejako znacznie ważniejsze i robi to ważniejsza persona w mennicy. Jeśli właściciel obu mennic był ten sam to dlaczego właśnie punce z portretami nie podróżowały pomiędzy mennicami ??
Zapisane
dariusz.m
Stały bywalec
***
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Polskie Towarzystwo Numizmatyczne
Zainteresowania:
polskie szelągi

Wiadomości: 392



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #9 : 11 Wrzesień 2017, 16:08:47 »

Cytuj
Jeśli właściciel obu mennic był ten sam to dlaczego właśnie punce z portretami nie podróżowały pomiędzy mennicami ?
W przeciwieństwie do stempli, same punce służące do ich produkcji były prywatną własnością poszczególnych mincerzy, a nie mennic.
« Ostatnia zmiana: 11 Wrzesień 2017, 16:10:31 wysłane przez dariusz.m » Zapisane

rubinowakrew
Gaduła
****
Poland Poland

Zainteresowania:
Drobnica Zygmunta III Wazy

Wiadomości: 1 322


Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 11 Wrzesień 2017, 17:22:54 »

Czy to coś zmienia ?

Zapisane
dariusz.m
Stały bywalec
***
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Polskie Towarzystwo Numizmatyczne
Zainteresowania:
polskie szelągi

Wiadomości: 392



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #11 : 11 Wrzesień 2017, 17:46:21 »

No trochę jednak zmienia, bo punce nie mogły ot tak sobie wędrować między Wschową i Poznaniem na polecenie dzierżawcy mennicy. No chyba, że towarzyszyły temu przepływy personelu. Reasumując, wydaje się, że na podstawie np. portretów, czy innych charakterystycznych cech stempla można pokusić się o określenie mennicy. Ostatnio próbę taka podjął R. Kozłowski:

https://www.youtube.com/watch?v=K_deOOqusc4

Nie byłoby to możliwe gdyby przyjąć, że punce przemieszczały się dowolnie, w zależności od potrzeb danej mennicy.
Zapisane

rubinowakrew
Gaduła
****
Poland Poland

Zainteresowania:
Drobnica Zygmunta III Wazy

Wiadomości: 1 322


Zobacz profil
« Odpowiedz #12 : 11 Wrzesień 2017, 19:55:13 »

Niekoniecznie całkiem dowolnie. Ale z Poznania do Wschowy jest mniej niż 100km.
Wychodząc z zasady różnej wartości elementów rysunku wcale wielkiego ruchu personelu nie musiało być.



Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM