Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
21 Kwiecień 2018, 23:02:11


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1] 2 3 ... 13   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Ciekawe błędy i odmiany napisowe na monetkach (Polska Królewska)  (Przeczytany 20839 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Wojciech_Opioła
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Poszukiwacze monet- Coins Prospectors-prezes i założyciel , Monety Zygmunta III Wazy-blog, TPZN Legitymacja nr.105
Zainteresowania:
orty gdańskie, monety Zygmunta III Wazy, XVII wiek w numizmatyce

Wiadomości: 178


kolekcjonerzy to ludzie szczęśliwi


Zobacz profil WWW
« : 09 Lipiec 2017, 14:54:28 »

Nigdzie na forum nie znalazłem jeszcze takiego tematu (!) więc uznałem, że warto będzie właśnie takiż temat rozpocząć.
Zapraszam wszystkich do dyskusji i wstawiania zdjęć monet ze swoich kolekcji związanych z tymże tematem.
Ja pozwolę sobie go rozpocząć wstawiając zdjęcie z pozoru zwyczajnego, a po dokładnych oględzinach ciekawego tymfa z 1665, jak wiadomo na podwartościowych złotówkach Jana II Kazimierza często zdarzały się najdziwniejsze błędy, ale z taką kombinacją się jeszcze nie spotkałem.
Pierwszy z dwóch błędów (czy też wariantów) na tym tymfie jest stosunkowo często spotykany, a mianowicie SALV zamiast SALVS w legendzie otokowej awersu, zaś z drugim jeszcze się nie spotkałem, a jest to POLO zamiast POL w legendzie otokowej rewersu.  Duży uśmiech
 Z góry przepraszam za jakość zdjęć   Niezdecydowany  


* salv.PNG (98.51 KB, 213x168 - wyświetlony 70 razy.)

* polo123.PNG (100.82 KB, 214x195 - wyświetlony 70 razy.)
Zapisane

Monety Zygmunta III Wazy - blog  - autor http://blog-o-monetach.bloog.pl/
Poszukiwacze monet - Coins Prospectors - prezes https://www.facebook.com/groups/974043932688354/?fref=ts
TPZN - legitymacja nr. 105
TomekP
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Legitymacja TPZN nr. 95
Zainteresowania:
Monety wielkopolskie i dla Wielkopolski bite, monety antyczne

Wiadomości: 743


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #1 : 09 Lipiec 2017, 15:52:12 »

Po pierwsze - to żaden błąd.

Po prostu pewne warianty skrótu SALUS lub tylko SALU(s) bo wiadomo o co chodzi POL(oniae) POLO(niae).

Na tymfach często są spotykane różne skróty i ich warianty natomiast do błędów należą stosunkowo rzadkie odmiany np SEERVATA zamiast SERVATA, czy GOR zamiast GRO. Oczywiście jest ich więcej, ale za dużo by było tutaj wymieniania.

Druga, znacznie ciekawsza według mnie kwestia w kontekście tymfów to naprawianie takich błędów. Sam miałem okazję widzieć kilka tymfów, gdzie ewidentnie na stemplu jedna litera była przebita na innej. (zresztą sam posiadam sztukę, gdzie jest T nabite na A, widocznie rytownik się pospieszył tworząc słowo SERVATA).
Zapisane

Wojciech_Opioła
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Poszukiwacze monet- Coins Prospectors-prezes i założyciel , Monety Zygmunta III Wazy-blog, TPZN Legitymacja nr.105
Zainteresowania:
orty gdańskie, monety Zygmunta III Wazy, XVII wiek w numizmatyce

Wiadomości: 178


kolekcjonerzy to ludzie szczęśliwi


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2 : 09 Lipiec 2017, 16:08:55 »

Po pierwsze - to żaden błąd.
heh niektórzy nazywają to błędem , a niektórzy wariantem w każdym razie jest to odstępstwo od podstawowej formy tymfa

Naprawa błędów - również ciekawy temat, proponuję utworzenie osobnego wątku, a tutaj zapraszam to wstawiania zdjęć monetek z błędami ze swoich kolekcji czy też ciekawostek z portali aukcyjnych
-----------------------------------------------------------------------
tutaj ciekawy szóstak z ukraińskiej aukcji https://domo.co.ua/product-6842046796 GRGSS zamiast SIGIS Mrugnięcie myślę, że król czułby się urażony widząc tę monetę  Język
Zapisane

Monety Zygmunta III Wazy - blog  - autor http://blog-o-monetach.bloog.pl/
Poszukiwacze monet - Coins Prospectors - prezes https://www.facebook.com/groups/974043932688354/?fref=ts
TPZN - legitymacja nr. 105
TomekP
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Legitymacja TPZN nr. 95
Zainteresowania:
Monety wielkopolskie i dla Wielkopolski bite, monety antyczne

Wiadomości: 743


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #3 : 09 Lipiec 2017, 16:27:55 »

Co do odstępstwa od formy podstawowej - najpierw by trzeba ustalić co nią jest. A dla różnych mennic sprawa jest dość skomplikowana.

Co do tworzenia osobnego wątku - nie uważam tego za potrzebne, tu można spokojnie to ciągnąć, natomiast Pana proszę ponownie o powstrzymanie się od mnożenia bytów i raczej edytowanie własnych wpisów niż tworzenie stu następnych (to po prostu przeszkadza w przeglądaniu wątku).
Zapisane

Wojciech_Opioła
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Poszukiwacze monet- Coins Prospectors-prezes i założyciel , Monety Zygmunta III Wazy-blog, TPZN Legitymacja nr.105
Zainteresowania:
orty gdańskie, monety Zygmunta III Wazy, XVII wiek w numizmatyce

Wiadomości: 178


kolekcjonerzy to ludzie szczęśliwi


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #4 : 09 Lipiec 2017, 16:39:13 »

Proszę bardzo, edytowane Mrugnięcie (dopiero zaczynam na TPZN więc jeszcze nie jestem w pełni obeznany z pisaniem postów tutaj, więc proszę o wyrozumiałość)
a co do formy podstawowej to uznałbym za nią tą oto ze zdjęcia (oczywiście dla najpospolitszych tymfów koronnych z mennicy w Bydgoszczy)


* tymfpodst.PNG (272.76 KB, 532x267 - wyświetlony 91 razy.)
Zapisane

Monety Zygmunta III Wazy - blog  - autor http://blog-o-monetach.bloog.pl/
Poszukiwacze monet - Coins Prospectors - prezes https://www.facebook.com/groups/974043932688354/?fref=ts
TPZN - legitymacja nr. 105
TomekP
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Legitymacja TPZN nr. 95
Zainteresowania:
Monety wielkopolskie i dla Wielkopolski bite, monety antyczne

Wiadomości: 743


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #5 : 09 Lipiec 2017, 17:02:08 »

A ja bym miał wątpliwości  Mrugnięcie

Po pierwsze, czy to na pewno Bydgoszcz? (jeszcze się nie podejmuję odpowiedzieć na to pytanie), po drugie czy podstawową formę uznajemy z interpunkcją? Bo jeśli tak, to według mnie dla Bydgoszczy podstawowa legenda to DAT . PRETIVM . SERVATA . SALVS : POTIORQ3 . METALLO : EST/ XXX . GRO . POL . MONET . NOV . ARG . REG . POL . data

Inna kwestia to taka, że rozróżnienie na poszczególne mennice nie jest zrobione zbyt dokładnie w mojej opinii, stąd tak dla Krakowa jak i dla Bydgoszczy (pomijając na razie Lwów) podstawowa legenda jest różna między innymi ze względu na skróty. Inną kwestią jest też to, kto robił dany stempel, bo każdy mógł dość dowolnie stosować skróty. Stąd też uważam, że za błędy w przypadku tymfów możemy uznać jedynie przesunięcia liter, złe rozdzielenia interpunkcyjne czy moje ulubione niepotrzebne litery jak choćby z odmiany POTIORQ3 E META EST Mrugnięcie
Zapisane

Wojciech_Opioła
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Poszukiwacze monet- Coins Prospectors-prezes i założyciel , Monety Zygmunta III Wazy-blog, TPZN Legitymacja nr.105
Zainteresowania:
orty gdańskie, monety Zygmunta III Wazy, XVII wiek w numizmatyce

Wiadomości: 178


kolekcjonerzy to ludzie szczęśliwi


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #6 : 09 Lipiec 2017, 17:10:05 »

Tak, tymfy - ciężki temat. Przydałoby się wreszcie jakieś dobre opracowanie... Niestety Jan Kazimierz to nie moja specjalność te wszystkie bortatynki i tymfy hehe Mrugnięcie wolę pozostać przy Zygmuncie  Duży uśmiech
Zapisane

Monety Zygmunta III Wazy - blog  - autor http://blog-o-monetach.bloog.pl/
Poszukiwacze monet - Coins Prospectors - prezes https://www.facebook.com/groups/974043932688354/?fref=ts
TPZN - legitymacja nr. 105
Korczaszko
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Ojciec i Syn (Zygmunt I i II) Destrukty

Wiadomości: 472



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 09 Lipiec 2017, 18:05:36 »

Temat jak najbardziej ciekawy, jeżeli piszemy w nim zgodnie z jego tytułem Uśmiech. Skoncentrujmy się tylko na błędach, gdyż odmian są tysiące  Duży uśmiech.

Ciekawy grosz koronny Zygmunta I Starego z 1527 roku. Nigdzie nie spotkałem się z takim błędem, w legendzie zamiast REGNI jest REGIN. Mimo lekkiego niedobicia widać dokładnie ten błąd. Interesują mnie takie błędy na monetach Zygmunta I i Zygmunta Augusta. Jeśli ktoś posiada takie monety proszę o zamieszczanie ich zdjęć. Zbieram materiały do publikacji  Mrugnięcie


* 005.JPG (285.5 KB, 567x567 - wyświetlony 85 razy.)
Zapisane

Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy Uśmiech
dukatkg
Stały bywalec
***
Poland Poland


Wiadomości: 443



Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 12 Lipiec 2017, 10:07:05 »



tutaj ciekawy szóstak z ukraińskiej aukcji https://domo.co.ua/product-6842046796 GRGSS zamiast SIGIS Mrugnięcie myślę, że król czułby się urażony widząc tę monetę  Język
A co to za portal? Korzystają z moich zdjęć i wątpię, żeby mili ten egzemplarz fizycznie.
http://allegro.pl/zygmunt-iii-waza-szostak-1626-grgss-i6851185167.html
Zapisane
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVI w. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 3 024



Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 12 Lipiec 2017, 16:14:52 »

Niezly numer.
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek
eleniasz
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Zainteresowania:
srebro SAP

Wiadomości: 227



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #10 : 12 Lipiec 2017, 17:27:54 »

Z tego co widziałem, to praktycznie wszystkie zdjęcia są "pozyczone" z polskich aukcji.
Nie sądze, żeby licytowanie tam było rozsądne i zakończyło sie powodzeniem...

Rozbawił mnie ichniejszy tytuł oferty sprzedazy pózłotka SAP z 1766 roku, cytuję "2 КОПЕЙКИ 1766 ГОД"  Z politowaniem
Zapisane

12 groszy, tylko nie płacz proszę...
Zapraszam na mój blog o monetach SAP
gdrsb
Stały bywalec
***
Lithuania Lithuania

Zainteresowania:
litewskie polgrosze: Aleksander,Zygmunt I Stary

Wiadomości: 143



Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 12 Lipiec 2017, 17:48:33 »



tutaj ciekawy szóstak z ukraińskiej aukcji https://domo.co.ua/product-6842046796 GRGSS zamiast SIGIS Mrugnięcie myślę, że król czułby się urażony widząc tę monetę  Język
A co to za portal? Korzystają z moich zdjęć i wątpię, żeby mili ten egzemplarz fizycznie.
http://allegro.pl/zygmunt-iii-waza-szostak-1626-grgss-i6851185167.html

corrected from SIGIS to GROSS....similar https://archiwum.allegro.pl/oferta/rr-szostak-1626-gross-sigis-obraza-majestatu-i6656242752.html  https://spodstempla.pl/szostak-1626-z-bledem/
Zapisane

katalog Półgroszy litewskich 1495-1529
https://www.facebook.com/halfgroats/
Podaje link do darmowego przelewu
https://my.transfergo.com/pl/r/E741sG
Wojciech_Opioła
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Poszukiwacze monet- Coins Prospectors-prezes i założyciel , Monety Zygmunta III Wazy-blog, TPZN Legitymacja nr.105
Zainteresowania:
orty gdańskie, monety Zygmunta III Wazy, XVII wiek w numizmatyce

Wiadomości: 178


kolekcjonerzy to ludzie szczęśliwi


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #12 : 14 Lipiec 2017, 17:34:01 »

Szóstak Jan III Sobieski 1684 IAON zamiast IOAN czyli kolejny błąd w pisowni imienia króla-  ciekawy błąd - taka moneta pojawiła się tylko i wyłącznie na jednej aukcji - pozwolę sobie wstawić link

http://archiwum.gndm.pl/a,456-Jan-III-Sobieski-Szostak-1684-SVP-blad-IAON,rid,289771.html i zdjęcie


* IAON.PNG (235.96 KB, 393x307 - wyświetlony 62 razy.)
Zapisane

Monety Zygmunta III Wazy - blog  - autor http://blog-o-monetach.bloog.pl/
Poszukiwacze monet - Coins Prospectors - prezes https://www.facebook.com/groups/974043932688354/?fref=ts
TPZN - legitymacja nr. 105
Optimus_Prime
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
szóstaki

Wiadomości: 636


Zobacz profil
« Odpowiedz #13 : 14 Lipiec 2017, 20:45:44 »

Na jednej aukcji? Pan do tematu podchodzi jak AN Niemczyk swego czasu. Dla Niego aukcjami były tylko Jego aukcje plus aukcje dużych zbiorów np. Karolewicza itp. Tych szóstaków widziałem ok. 10 lub więcej. Wszystkie na aukcjach w przeciągu 10 lat.
Np.
https://wcn.pl/archive/31223
https://wcn.pl/archive/105669
http://www2.allegromat.pl/aukcja99969

Ps. Tymf od którego zaczął się wątek został wybity w Krakowie.
Zapisane
Wojciech_Opioła
Rada Oficerów TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Poszukiwacze monet- Coins Prospectors-prezes i założyciel , Monety Zygmunta III Wazy-blog, TPZN Legitymacja nr.105
Zainteresowania:
orty gdańskie, monety Zygmunta III Wazy, XVII wiek w numizmatyce

Wiadomości: 178


kolekcjonerzy to ludzie szczęśliwi


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #14 : 14 Lipiec 2017, 21:00:17 »

Na jednej aukcji? Pan do tematu podchodzi jak AN Niemczyk swego czasu. Dla Niego aukcjami były tylko Jego aukcje plus aukcje dużych zbiorów np. Karolewicza itp. Tych szóstaków widziałem ok. 10 lub więcej. Wszystkie na aukcjach w przeciągu 10 lat.
Np.
https://wcn.pl/archive/31223
https://wcn.pl/archive/105669
http://www2.allegromat.pl/aukcja99969

Ps. Tymf od którego zaczął się wątek został wybity w Krakowie.
w tym przypadku zasugerowałem się opisem.
Skąd pewność, że tymf z Krakowa? Znawcą Jana II nie jestem, a chętnie poznałbym wytłumaczenie, cechy mennic tymfowych
Zapisane

Monety Zygmunta III Wazy - blog  - autor http://blog-o-monetach.bloog.pl/
Poszukiwacze monet - Coins Prospectors - prezes https://www.facebook.com/groups/974043932688354/?fref=ts
TPZN - legitymacja nr. 105
Strony: [1] 2 3 ... 13   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM