Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
21 Październik 2017, 19:57:09


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Damy z wieńcem laurowym  (Przeczytany 1832 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 5 788



Zobacz profil WWW
« : 19 Lipiec 2017, 16:54:14 »

Poszukuję monet z przedstawieniami pań (żon, sióstr etc.), które mają na głowie niewątpliwie wieniec laurowy.

Będę wdzięczny nawet za same odnośniki, byle aktualnie działające.
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
kotek555
Stały bywalec
***
Poland Poland

Stowarzyszenie:
nie stowarzyszony
Zainteresowania:
austria do 1918 roku, a teraz Starożytny Rzym (Cesarstwo)

Wiadomości: 137


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 19 Lipiec 2017, 18:12:45 »

On wieniec ma, a co ona ma na głowie?


* wieniec1.jpg (111.27 KB, 698x681 - wyświetlony 19 razy.)

* wieniec2.jpg (113.9 KB, 697x666 - wyświetlony 21 razy.)
Zapisane
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 217


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 19 Lipiec 2017, 18:48:28 »


https://www.acsearch.info/search.html?id=31735

Niewątpliwy wieniec ;-)

Na oryginalnych jej warkocz też potrafi wyglądać wieńcowato, jakkolwiek podejrzewam że nie takie były intencje; zresztą już Pan będzie wiedział lepiej.

https://www.acsearch.info/search.html?id=3316913

Spośród reszty cudacznych opisów najczęściej z tego co widzę jest mylony wieniec z kłosów, mający sprawić że cysarzowa Pani jest jednocześnie Cereską. Natomiast sam wieniec laurowy najwidoczniej nie jest alamod albo psuje fryzurę, bo znaleźć go wśród damskich przedstawień nie sposób.
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 5 788



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #3 : 19 Lipiec 2017, 18:51:58 »

Dziękuję za to, co jest i proszę o więcej.

Ale czy w ogóle dałoby się jakoś uzasadnić wieniec laurowy na głowie damy? Pomijam intencje satyryczne. Chodzi o poważny wizerunek na poważnej autentycznej i oficjalnej monecie.
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 217


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 19 Lipiec 2017, 19:17:20 »

co ona ma na głowie?
Raczej nic, to jej własne włosy zawiązane w fikuśny warkocz, opleciony potem dookoła głowy. Inna wersja popiersia:

https://www.acsearch.info/search.html?id=2313131
Zapisane
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 217


Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 19 Lipiec 2017, 19:19:06 »

Ale czy w ogóle dałoby się jakoś uzasadnić wieniec laurowy na głowie damy?
Gdybyż to Seweryna go nosiła, dałoby się do tego ideę dorobić. Ale ona zawsze w tym swoim grzecznym diademie.
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 5 788



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #6 : 20 Lipiec 2017, 14:22:24 »

Czyli tak, jak zawsze myślałem - panie wieńców nie noszą. Chyba że z kłosów.

Teodora, ta z Trewiru, to naturalnie tylko tak ufryzowana; wariant konstantynopolski jest mniej zmyłkowy.

Zresztą Kent w VIII tomie nie robi żadnych złudzeń, opisując to jako "hair elaborately dressed".

Tym bardziej dziwi mnie Sutherland.
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 554


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 23 Lipiec 2017, 21:48:51 »

Cytuj
tak, jak zawsze myślałem - panie wieńców nie noszą. Chyba że z kłosów.

Najlepiej porównać te portrety z wizerunkami rzeźbiarskimi kobiet domu panującego z czasów Konstantyna.
Doskonale jest na nich widoczny warkocz upięty dookoła głowy. Właściwie, to powinniśmy mówić o doczepionym warkoczu, peruce z naturalnych włosów.

Marmurowa rzeźba siedzącej Heleny (przerobiona z wcześniejszej rzeźby, prawdopodobnie z I w.n.e.) ze zbiorów muzeum na Kapitolu.


* DSC_0447.JPG (186.41 KB, 2645x3439 - wyświetlony 25 razy.)

* DSC_0473.JPG (155.18 KB, 3712x2200 - wyświetlony 22 razy.)
Zapisane
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 554


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 23 Lipiec 2017, 21:51:32 »

Stojąca Fausta z Ostii i jej głowa z Luwru.


* DSC_0313.JPG (159.72 KB, 2120x2792 - wyświetlony 28 razy.)

* DSC_0267.JPG (107.7 KB, 2083x2828 - wyświetlony 22 razy.)
Zapisane
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 554


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 23 Lipiec 2017, 22:04:26 »

Aby nie było zbyt lekko, dwa detale z porfirowego sarkofagu Heleny.

Fakt, że interpretuje się ten sarkofag jako wykonany pierwotnie dla syna i później wykorzystany do pochówku matki.
Mają za tym przemawiać typowo militarne przedstawienia na zdobieniu sarkofagu. Są tam jednak dwa kobiece popiersia,
które mogły powstać wtórnie, kiedy postanowiono przystosować męski sarkofag na potrzeby zmarłej cesarzowej.
Kobiece popiersie z głową ozdobioną tiarą nie jest niczym niezwykłym. Zastanawiające jest jednak popiersie, gdzie głowę zdobi
wieniec z liści dębowych.

Złoty wieniec dębowy ma jakieś powiązania z symboliką grobową i znane są przypadki tego typu ozdób wkładanych do grobu.
Co miał symbolizować w zaświatach?


* DSC_0301.JPG (232.34 KB, 2370x3894 - wyświetlony 29 razy.)

* DSC_0302.JPG (256.92 KB, 2407x3247 - wyświetlony 33 razy.)

* Złoty wieniec grobowy, ok. I-II wiek n.e..jpg (20.64 KB, 600x450 - wyświetlony 26 razy.)
« Ostatnia zmiana: 23 Lipiec 2017, 22:31:19 wysłane przez Tomanek » Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 5 788



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #10 : 23 Lipiec 2017, 22:31:43 »

Zastanawiające jest jednak popiersie, gdzie głową zdobi wieniec z liści dębowych.

Czy ma Pan jakieś inne zdjęcia tego popiersia. Chciałbym się upewnić, że jest to wieniec, a nie jakaś wieńcopodobna ozdoba.

Tradycyjnie wieniec dębowy związany był z wyratowaniem kogoś z zagrożenia. Może o taką symbolikę chodziło w przypadku Heleny? Matka, która dzięki swej wierze uratowała syna i w konsekwencji - cesarstwo. Tak tylko zmyślam, ale chyba nie całkiem bez sensu, bo przecie Helena ma na monetach boginię od bezpieczeństwa.
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 554


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 23 Lipiec 2017, 22:58:57 »

Cytuj
inne zdjęcia tego popiersia. Chciałbym się upewnić, że jest to wieniec, a nie jakaś wieńcopodobna ozdoba.

Wyraźny dębowy wieniec.


* DSC_0303.JPG (247.95 KB, 2394x3630 - wyświetlony 27 razy.)

* DSC_0275.JPG (54.99 KB, 549x779 - wyświetlony 20 razy.)
Zapisane
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 554


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #12 : 23 Lipiec 2017, 23:00:37 »

...


* DSC_0299.JPG (131.35 KB, 1578x2059 - wyświetlony 20 razy.)

* DSC_0276.JPG (70.53 KB, 935x1078 - wyświetlony 17 razy.)
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 5 788



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #13 : 24 Lipiec 2017, 02:41:59 »

Wyraźny dębowy wieniec.

A co tam jest z przodu? Dla mnie wygląda to jednak jak diadem w wykorzystaniem motywu liści dębowych zwieńczony klejnotem na czole (Bruun w swoich opisach licznych wariantów diademów takie coś nazywa zazwyczaj small forehead jewel).

Widzę tam też nawtykane jakieś kuleczki, jakby dekoracja imitująca dębowe liście była poprzetykana klejnotami.


* diadem.jpg (31.25 KB, 699x611 - wyświetlony 27 razy.)
« Ostatnia zmiana: 24 Lipiec 2017, 02:46:54 wysłane przez Lech Stępniewski » Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 554


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #14 : 27 Lipiec 2017, 01:11:21 »

Owszem, nad czołem znajduje się ewidentny klejnot spinający wieniec od przodu i moim zdaniem jest to normalna lokalizacja dla takiej dodatkowej ozdoby.

Małe "kuleczki" wystające w różnych miejscach tego wieńca nie powinny dziwić. Wszak jest to wieniec z liści dębowych i wplecione w ten motyw żołędzie są jak najbardziej na miejscu. Zakładam, że to jest jednak motyw wieńca, a nie diadem. Oczywiście płynność pomiędzy tymi formami może być różna i czysto umowna.

Proszę nie zapominać o fakcie, że porfirowy sarkofag został adaptowany na potrzeby pochówku cesarzowej i że pierwotnie miał być to męski sarkofag, na co ewidentnie wskazują motywy czysto militarne. Jest kilka teorii na temat jego pierwotnego przeznaczenia. Wykonany na zlecenie Konstantyna, na potrzeby własne. Inna teoria mówi o wykonaniu go w celu przeniesienia do Rzymu szczątków Konstancjusza Chlorusa. Ta hipoteza  ma jednak słabą stronę. Dlaczego nie zrealizowano przeprowadzki zwłok, skoro zleceniodawca żył i władał jeszcze przez lata? Bardzo kusząca jest inna wersja, sugerująca, że sarkofag znajdował się pierwotnie w mauzoleum Romulusa przy Via Apia, z przeznaczeniem na pochówek ostatniego wielkiego budowniczego Rzymu i został zagrabiony przez Konstantyna. Nie wiemy i nigdy się nie dowiemy, czyje popiersia zdobiły pierwotnie centralny bok sarkofagu. Wieniec dębowy mógł pierwotnie zdobić wizerunek męskiej postaci, np. Maksencjusza, czy Konstantyna. Po adaptowaniu na potrzeby pogrzebu cesarzowej, ewentualna przeróbka mogła objąć tylko część wizerunku, pozostawiając wieniec dębowy, który dzisiaj rodzi problemy interpretacyjne.
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM