Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
23 Lipiec 2018, 00:22:47


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: 6 krajcarów legnicko-brzesko-wołowskich 1673 z błędem  (Przeczytany 2222 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
zenonmoj
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 058
Zainteresowania:
Monety rzymskie, głównie tetrarchowie, Konstantyn i rodzinka; Rzeczpospolita przedrozbiorowa.

Wiadomości: 3 238



Zobacz profil
« : 01 Wrzesień 2017, 15:57:26 »

Witam!

Czy któryś spośród Kolegów orientuje się, jak można ocenić rzadkość tej sześciokrajcarówki (błąd DUX zamiast DUC, charakterystyczny kwiatek przed datą)?
Jeden egzemplarz, moim zdaniem bity tymi samymi stemplami, znalazłem w katalogu Kalinowskiego (Nr. 1680B).

ZM


* 6 kreuzer 1673 a.jpg (484.58 KB, 1501x1452 - wyświetlony 106 razy.)

* 6 kreuzer 1673 b.jpg (441.03 KB, 1501x1452 - wyświetlony 94 razy.)

* kal 1680b.jpg (82.59 KB, 736x359 - wyświetlony 81 razy.)
Zapisane
adrianm
Nowy użytkownik
*
Poland Poland


Wiadomości: 2


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 08 Wrzesień 2017, 13:20:32 »

W katalogu Millera/Ejzenharta ma przypisany stopień rzadkości R3 i faktycznie rzadko się pojawia.
Ta odmiana też jest uwzględniona w prezentacji Kazimierza Chorosia (ok. 17 min 44s)
https://www.youtube.com/watch?v=CItE7UvrdNE&list=UUcYSHJN_D6fC9E_Ym_44zog&index=15

Pozdrawiam
Zapisane
zenonmoj
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 058
Zainteresowania:
Monety rzymskie, głównie tetrarchowie, Konstantyn i rodzinka; Rzeczpospolita przedrozbiorowa.

Wiadomości: 3 238



Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 08 Wrzesień 2017, 13:53:42 »

Dziękuję za odpowiedź!
Prezentację widziałem. Moim skromnym zdaniem "DVX" to naprawdę jest błąd (gramatyczny).
Legenda powinna przecież brzmieć:
MONETA NOVA ARGENT[EA] DUC[IS] SILE[SIAE] / LIGN[ICENSIS] BREG[ENSIS] ET WOLAVIENSIS
czyli "nowa moneta srebrna księcia (...)", a nie "nowa moneta srebrna książę (...)"...

ZM
Zapisane
adrianm
Nowy użytkownik
*
Poland Poland


Wiadomości: 2


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 08 Wrzesień 2017, 14:33:44 »

Ja bym się skłaniał jednak do założenia, że legenda odnosi się do księżnej Ludwiki [DUCISSA], a w tym przypadku jest błąd rytownika.
Zapisane
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 281



Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 08 Wrzesień 2017, 16:42:58 »

Ciekawy jest w ogóle zapis literu U. Z reguły zapisywano ją jako V a tutaj mamy "u". Podobną punce z literą "u" użyto w talarze oleśnickim z 1620r.
Zapisane
Korczaszko
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Ojciec i Syn (Zygmunt I i II) Destrukty

Wiadomości: 499



Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 08 Wrzesień 2017, 17:03:40 »

Proszę zwrócić uwagę że litera U jest kombinowana. Najprawdopodobniej chciano odejść od V stosowanego wcześniej i zrobiono literę U z litery I, kreski oraz drugiej litery I z przysłoniętym dołem. Jak widać litera nie jest spójna i składa się z warstw. Bardzo ciekawa i fajna moneta.
Zapisane

Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy Uśmiech
zenonmoj
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 058
Zainteresowania:
Monety rzymskie, głównie tetrarchowie, Konstantyn i rodzinka; Rzeczpospolita przedrozbiorowa.

Wiadomości: 3 238



Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 08 Wrzesień 2017, 17:55:35 »

Ja bym się skłaniał jednak do założenia, że legenda odnosi się do księżnej Ludwiki [DUCISSA], a w tym przypadku jest błąd rytownika.
Ależ tak, to jest błąd rytownika. W każdym wypadku jednak powinno być DUC, bo to jest w dopełniaczu: DUCIS / DUCISSAE...
Na 1/4 dukata z podobizną księżnej (patrz: https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=1277&lot=751) mamy (prawidłowo):
LOVISE.DG.DUC.SIL.LIG.BREG.Et.WOLAVI
Nie należy jednak zapiminać, że Luiza była tylko regentką. Nie jest przypadkiem, że na monetach zdawkowych (greszel, 3 i 6 krajcarów) jej podobizna się nie pojawia, także herb to herb księstwa, a nie jej osobisty, lub "małżeński" (jak na tym złotku). Porównajmy to z (nieco wcześniejszą) sytuacją Elżbiety Lukrecji cieszyńskiej: panuje, owszem, dożywotnio, jej portret pojawia się na wysokich nominałach; na drobnicy, a więc tym, co "idzie między ludzi", jest już jednak podobizna właściwego pana księstwa, czyli cesarza Ferdynanda!
Dlatego jestem raczej zdania, że niskie nominały - także ta sześciokrajcarówka - były bite w imieniu małoletniego księcia...

Proszę zwrócić uwagę że litera U jest kombinowana. Najprawdopodobniej chciano odejść od V stosowanego wcześniej i zrobiono literę U z litery I, kreski oraz drugiej litery I z przysłoniętym dołem. Jak widać litera nie jest spójna i składa się z warstw. Bardzo ciekawa i fajna moneta.
Rzymska szóstka w oznaczeniu nominału też jest dziwna. A monetka naprawdę fajna! Właśnie trzymam ją w ręku...   Chichot

ZM
Zapisane
Korczaszko
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Ojciec i Syn (Zygmunt I i II) Destrukty

Wiadomości: 499



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 08 Wrzesień 2017, 18:03:56 »

Rzymska szóstka w oznaczeniu nominału też jest dziwna. A monetka naprawdę fajna!   Chichot

ZM
Jak najbardziej. Do wybicia nominału stosowano raczej litery V i I, oczywiście jeśli nominał miał taką samą wielkość jak litery legendy. W tym przypadku nominał jest również kombinowany, co jest dziwne gdyż litery V oraz I występują w legendzie. Możliwe, że była to próba naprawy błędów powstałych przy wykonaniu stempla.
Zapisane

Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy Uśmiech
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM