Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
18 Listopad 2017, 18:30:00


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: 5 GROSZY 1811  (Przeczytany 963 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
lex
Użytkownik
**
Poland Poland


Wiadomości: 32


Zobacz profil
« : 31 Październik 2017, 21:54:34 »

W dniu dzisiejszym wpadła w moje łapki taka moneta ,nic nadzwyczajnego ,słabiutki stana naprawdę "brak stanu"  ,ale jest w niej pewne "ale"
-blaszka wykonana jest z miedzi
-cyfra 5 odpowiada typowi "piątki" z inicjałami Jana Stockmana ,natomiast tu słabo widoczny jest zarys litery B czyli Benika 
Tak więc czy mamy tu doczynienia z falsem ?


* DSCF5487.JPG (241.78 KB, 850x768 - wyświetlony 51 razy.)

* DSCF5491.JPG (237.98 KB, 829x768 - wyświetlony 37 razy.)

* DSCF5493.JPG (244.97 KB, 801x768 - wyświetlony 39 razy.)
Zapisane
Tuk Tukat
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Legtymacja TPZN nr.104
Zainteresowania:
Polska Królewska obecnie drobnica ZW III , Księstwo Warszawskie, II RP

Wiadomości: 219



Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 31 Październik 2017, 22:08:56 »

Na pierwszy rzut oka  fals z epoki aczkolwiek stempel nadzwyczaj dobrze wykonany , może   5 groszy z miedzi to próbna wersja . Co? Takie są moje przypuszczenia .
Zapisane

Janek
lex
Użytkownik
**
Poland Poland


Wiadomości: 32


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 31 Październik 2017, 22:30:41 »

Dziękuję Tuk Tukat ,mam nadzieję że ktoś jeszcze się wypowie w tym temacie ,a nawiasem mówiąc miło by było gdyby słowa szanownego kolegi się sprawdziły (te o próbnej wersji  Duży uśmiech)
Zapisane
lex
Użytkownik
**
Poland Poland


Wiadomości: 32


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 31 Październik 2017, 22:44:43 »

jest jeszcze jeden szczegół literka Y a raczej jej brak ,wiem iż stan monety jest katastrofalny lecz ja odnoszę wrażenie jakby nigdy jej ( Y ) tam nie było
Zapisane
Stanisław
Użytkownik
**
Poland Poland


Wiadomości: 63


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 01 Listopad 2017, 08:11:16 »

Podaj wagę i średnicę monety. Byc może jest z grosz z błędną cyfra nominału.
Zapisane
Korczaszko
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Ojciec i Syn (Zygmunt I i II) Destrukty

Wiadomości: 359



Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 01 Listopad 2017, 09:32:09 »

Bardzo ciekawa moneta. Proponuję na początek sprawdzić czy napewno nie jest to srebro (np. kamień probierczy i ciecz chromowa), proszę pamiętać że taka srebrna moneta nie jest z czystego srebra. Często przez eksploatację lub przez czyszczenie pozbawia się monety wierzchniej warstwy srebra. Możliwe że jest to moneta z większą zawartością miedzi niż powinno być w 5 groszówce (1/6 zł pl., 161 monet z grzywny menniczej, waga – 2,25 g, próba – 3 karaty). Srebro używane do wybicia oryginałów 5 i 10 groszowych uzyskiwano z pruskich półgroszy i groszy. Możliwe że na etapie przetopu dodano większą ilość miedzi i jest to fałszerstwo wykonane w mennicy. Ze względu na rewelacyjne wykonanie stempla. Najlepiej porównać ją z lepszym srebrnym oryginałem, pod kątem wagi, średnicy, grubości, wielkości cyfr i liter legendy oraz wzoru herbu. Trzeba tylko wziąć pod uwagę duże zużycie prezentowanej monety, więc waga, średnica oraz grubość jej może być minimalnie mniejsza od lepiej zachowanego egzemplarza.
Zapisane

Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy Uśmiech
Korczaszko
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Ojciec i Syn (Zygmunt I i II) Destrukty

Wiadomości: 359



Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 01 Listopad 2017, 09:41:24 »

jest jeszcze jeden szczegół literka Y a raczej jej brak ,wiem iż stan monety jest katastrofalny lecz ja odnoszę wrażenie jakby nigdy jej ( Y ) tam nie było

Litera Y istnieje, widać jej górną lewą część. Zaznaczyłem to na zdjęciu, przepraszam za jakość, ale jestem poza domem i zrobiłem to ręcznie na komórce.


* 20171101_093752.jpg (365.98 KB, 828x768 - wyświetlony 44 razy.)
Zapisane

Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy Uśmiech
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVIw. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 2 565



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 01 Listopad 2017, 11:11:03 »

Srebro używane do wybicia oryginałów 5 i 10 groszowych uzyskiwano z pruskich półgroszy i groszy. Możliwe że na etapie przetopu dodano większą ilość miedzi i jest to fałszerstwo wykonane w mennicy. Ze względu na rewelacyjne wykonanie stempla.
Z tego, co mi wiadomo, nie przetapiano pruskich monet, lecz bito na nich.
Trzeba sprawdzić średnicę i wagę, być może jest to fals, jak pisali koledzy, lub destrukt wybity na krążku innego nominału miedzianego.
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...
Jacek
lex
Użytkownik
**
Poland Poland


Wiadomości: 32


Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 01 Listopad 2017, 11:30:36 »

Dziękuję kol.Korczaszko , oczywiście próbę cieczą probierczą wykonałem na samym początku aby mieć pewność dość mocno potraktowałem fragment rantu i wynik nie pozostawił wątpliwości , średnica to 20 mm natomiast co do wagi to podam ją dopiero jutro gdyż "napęd" mojej wagi został był wyczerpany
Wracając do Y też zwróciłem swą uwagę na miejsce przez Ciebie zaznaczone ,ale coś nie do końca mnie to przekonuje gdyż krążek w tym miejscu jest zmasakrowany aczkolwiek może racja jest bardziej twojsza niż mojsza
Zapisane
lex
Użytkownik
**
Poland Poland


Wiadomości: 32


Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 01 Listopad 2017, 11:36:55 »

Masz rację Cancan62 ,ale jest jeszcze kwestia "kroju" 5 na monecie , czyli to o czym pisałem na początku tak więc destrukt na innym krążku - chyba nie koniecznie
Zapisane
lex
Użytkownik
**
Poland Poland


Wiadomości: 32


Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 01 Listopad 2017, 12:01:17 »

Podaj wagę i średnicę monety. Byc może jest z grosz z błędną cyfra nominału.

też i taki wariant przeszedł mi przez myśl ,ale wtedy pozostaje aspekt Y  na który zwracałem uwagę
Zapisane
Korczaszko
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Ojciec i Syn (Zygmunt I i II) Destrukty

Wiadomości: 359



Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 01 Listopad 2017, 12:47:14 »


Z tego, co mi wiadomo, nie przetapiano pruskich monet, lecz bito na nich.


Oczywiście zgadzam się z tym, do tego służyły  monety 1/24 talara pruskiego. Ale czy możemy napewno wykluczyć że nie przygotowano fałszywki o znacznie niższej stopie kruszcu? Przecież nakład to około 15 000 000.
Zapisane

Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy Uśmiech
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 275


Zobacz profil
« Odpowiedz #12 : 01 Listopad 2017, 13:10:06 »

Wracając do Y też zwróciłem swą uwagę na miejsce zaznaczone
Z pewnością jest tam resztka Y. Moneta jest złuszczona, ale nawet ze zdjęć (szczególnie z pierwszego) dobrze to widać.
Zapisane
lex
Użytkownik
**
Poland Poland


Wiadomości: 32


Zobacz profil
« Odpowiedz #13 : 02 Listopad 2017, 09:12:11 »

waga krążka -  1,61g
Zapisane
Tuk Tukat
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Legtymacja TPZN nr.104
Zainteresowania:
Polska Królewska obecnie drobnica ZW III , Księstwo Warszawskie, II RP

Wiadomości: 219



Zobacz profil
« Odpowiedz #14 : 02 Listopad 2017, 16:06:23 »

waga krążka -  1,61g
Waga katalogowa 1 groszówki to 1,7 g .
Zapisane

Janek
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM