Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
18 Listopad 2018, 09:52:08


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 2 [3] 4   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Trojaki ze Wschowy -Zygmunt III Waza  (Przeczytany 15647 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 233


Zobacz profil
« Odpowiedz #30 : 05 Grudzień 2017, 22:46:58 »

Przyjmując Pańską sugestię, że oba trojaki z dwóch ostatnich zdjęć to ten sam stempel (te same nierówności tła), to mi chyba wychodzi że do wybicia monety ze zwielokrotnieniem liter, stempel zaliczył po prostu więcej napraw niż przed wybiciem tej z tylko nierównym tłem.

Stempel z portretem chyba zaliczył dwie naprawy. Dołączyłem zdjęcie strony odwrotnej pierwszego trojaka (z Orłem i Pogonią) i wygląda na to, że oba trojaki mają również "rewersy" wybite takim samym stemplem, ale o różnym stopniu zużycia.

Chyba egz.2 trojaka jest po pierwszej regeneracji stempla (wówczas się rozlał). W stemplu nie poprawiono wtedy mocno już wyklepanych liter z "SIGI". Pierwszy trojak jest po drugiej regeneracji, bo litery w SIGI mają już po 2 dodatkowe krawędzie, a z kolei litery w "REX PO" się wypłaszczyły od pracy.
Rewers (znaczy strona z Pogonią i Orłem), w egz.2 był jeszcze całkiem świeży, co widać po ostrych krawędziach liter w napisach. Po drugiej regeneracji stempla portretowego, stempel strony odwrotnej był jeszcze w użyciu, ale już mocno sfatygowany, co widać po rozpłaszczonych literach.
Ciekawe teraz, który był na górze, a który na dole...
Pozdrawiam   
Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 233


Zobacz profil
« Odpowiedz #31 : 02 Styczeń 2018, 20:47:54 »

Co sądzicie o poniższym trojaku?
Wschowa rocznik 1599, zapewne za kadencji E.Knorra w mennicy (charakterystyczne E na awersie w REX, identyczne jak w szóstaku z 1599r. z ligaturą Knorra);


* W.99.2.jpg (482.53 KB, 2010x946 - wyświetlony 185 razy.)
Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
dukatkg
Stały bywalec
***
Poland Poland


Wiadomości: 477



Zobacz profil
« Odpowiedz #32 : 02 Styczeń 2018, 22:41:23 »

Co sądzicie o poniższym trojaku?
Wschowa rocznik 1599, zapewne za kadencji E.Knorra w mennicy (charakterystyczne E na awersie w REX, identyczne jak w szóstaku z 1599r. z ligaturą Knorra);
O trojaku za wiele nie powiem.
Gratuluje za to warsztatu - najlepsze zdjęcia, jakie widziałem, dla tego, wbrew pozorom trudnego, przypadku.
Zapisane
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 233


Zobacz profil
« Odpowiedz #33 : 03 Styczeń 2018, 00:47:48 »

Dziękuję, liczyłem, że przeczytam, że wszystko jest z nim Ok.
To zdjęcie jest z WCN, z najbliższej aukcji nr 150828. Trojak W.99.2 z kryzą wachlarzowatą (kilkanaście notowań na WCN).
Zapytałem, bo Pogoń wydaje mi się bardzo dziwaczna. Noga przednia (druga gdzieś się zawieruszyła) wygląda jak łapa modliszki, kopytko się gdzieś zagubiło. Na awersie, w portrecie króla, przy nasadzie nosa na wysokości oka zazwyczaj jest wyraźne wcięcie, tu go brakuje, niemal prosta linia. Na rewersie ta dziwaczna Pogoń pojawiła się z 8 razy, w ostatnich 3 latach, ale tylko przy trojakach W.99.1, z kryzą rurkowatą. Nominał III też wygląda dziwnie, podobnie jak ten tutaj i jeszcze kilka podobnych: (https://wcn.pl/archive?q=iger+w.99.1.). Punca topornie została wyrzeźbiona? A Lewart z PŁASKIM zwieńczeniem tarczy, a nie pofalowanym, jest niespotykany w trojaku W.99.2 (poza jednym wyjątkiem w katalogu internetowym Igera). Taka nowa hybryda W.99.2/99.1. Nowy stempel awersu, z popularnym ostatnimi laty stemplem rewersu.
Gdyby nie ta Pogoń i nominał, to może bym wystartował. 
Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
qcho
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 068
Zainteresowania:
Naśladownictwa i imitacje trojaków

Wiadomości: 1 314



Zobacz profil
« Odpowiedz #34 : 03 Styczeń 2018, 10:19:23 »

Nie widzę niczego niepokojącego. Myślę, że za bardzo poszedł Kolega w szczegóły. To nie talary, że wszystko powinno być podobne.
Hybryd jest więcej niż odmian opisanych. A to, że punca pogoni występuje na innych odmianach a na tej nie to też nic nadzwyczajnego.
Zapisane

jarek
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 233


Zobacz profil
« Odpowiedz #35 : 20 Luty 2018, 12:28:18 »

Trojak wschowa w.95.6.c
W tle i pomiędzy literami widać dziwne ślady. Czym one mogą być?


* Trojak w.95.6.c rewers ślady.jpg (206.18 KB, 1179x646 - wyświetlony 138 razy.)

* Trojak 95.6.c.jpg (202.55 KB, 991x487 - wyświetlony 121 razy.)
Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 233


Zobacz profil
« Odpowiedz #36 : 07 Sierpień 2018, 07:59:22 »

Trochę odświeżę wątek.
Czy ktoś widział ten znak? Chodzi mi o to, czy ktoś go już widział na monetach z I połowy XVIIw. lub w literaturze?  
Znak pochodzi z 1618 roku, cmentarz we Wschowie, płyta nagrobkowa.

17.09.2018 - znak ten to gmerk Georga Scholtza - "towarzysza sztuki menniczej" w mennicy wschowskiej, urodzonego w 1574r., zmarłego w 1640r. i pochowanego na cmentarzu ewangelickim we Wschowie. George Scholtze wymieniany jest jako "munzgeselle" - czeladnik, w roku 1598 - S.Tymieniecki w "Zarysy...." pisze o sporze z Engelbertem Gellen o 100zł. W wieku 24 lat mógł już być czeladnikiem, mennica zatrudniała wówczas 14 czeladników.
George był jednym z dwóch fundatorów tablicy nagrobnej swojej teściowej, Pani Małgorzaty Gaunersdorf z domu Chwałkowskiej, zmarłej w styczniu 1618 r. U podstawy tej płyty są dwa medaliony. Ten z prawej strony zawiera gmerk Georga, hak otoczony charakterystycznymi dwoma krzyżami.  Medalion jest opisany inskrypcją George Scholtz.
W 1601r. wybity został we Wschowie trojak z charakterystycznymi krzyżami na awersie. Przypuszczam, że krzyże te nie są tylko zwykłymi ozdobnikami, a znakiem wytwórcy, Pana George, który miał wówczas 27 lat. Probierzem i zapewne rytownikiem części stempli był Rudolf Lehman, a zarządcą mennicy Jan Brussel, mincerz poznański i probierz mennicy poznańskiej, jeszcze z czasów zarządu Teodoryka Buscha (1588r.)
Trojak ten jest rzadki, w archiwum WCN i Niemczyka nie był notowany, w GNDM 2x w 2013 i 2015. W zbiorze internetowym T.Igera na WCN, są 3 sztuki.


* Znak, herb 1618.jpg (26.36 KB, 411x414 - wyświetlony 51 razy.)

* Wschowa 1601.jpg (87.93 KB, 497x498 - wyświetlony 25 razy.)

* Płyta nagrobna Małgorzaty z domu Chwałkowskiej; 1618.jpg (268.04 KB, 1566x774 - wyświetlony 26 razy.)
Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 233


Zobacz profil
« Odpowiedz #37 : 05 Wrzesień 2018, 09:52:08 »

Aukcja Niemczyk nr 16
Pozycja 309.

Interesuje mnie litera D. Czy została poprawiona punca przed nabiciem na stempel, czy poprawiono stempel, żeby zmieścić popiersie?
W archiwach nie znalazłem takiego stempla awersu i takiej puncy, a dotyczy to rocznika w którym bito masowo i dużo trojaków we Wschowie.
Dziwi mnie taka dbałość mincerza i rytownika o detal, gdy równocześnie pozbawił koronę króla zwieńczenia krzyżem.

Dodaję link do monety, gdyby ktoś chciał zobaczyć rewers.
https://aukcjamonet.pl/product/12606/zygmunt-iii-waza-trojak-3-grosze-1599-wschowa

   


* Trojak 1599.jpg (185.19 KB, 577x611 - wyświetlony 71 razy.)
Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
Optimus_Prime
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
szóstaki

Wiadomości: 689


Zobacz profil
« Odpowiedz #38 : 06 Październik 2018, 09:33:23 »

Taka sytuacja jest z literą D jest często spotykana na różnych monetach. Moim zdaniem świadczy to o kolejności nabijania elementów. Popiersie nabito na końcu co spowodowało, że metal został lekko rozepchany i  zniekształcił nabitą wcześniej literę.
Zapisane
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 233


Zobacz profil
« Odpowiedz #39 : 06 Październik 2018, 12:11:39 »

Dzięki za opinię. Nabyłem tego trojaczka, wkrótce zrobię mu zdjęcie na dużym zbliżeniu i wrzucę. Zobaczymy jak się metal układa wokół D.
Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 233


Zobacz profil
« Odpowiedz #40 : 06 Październik 2018, 21:16:00 »

Zapowiedziane zdjęcia.


* D.JPG (906.28 KB, 1815x1361 - wyświetlony 28 razy.)

* D2.JPG (965.96 KB, 2263x1509 - wyświetlony 25 razy.)
Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
Optimus_Prime
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
szóstaki

Wiadomości: 689


Zobacz profil
« Odpowiedz #41 : 06 Październik 2018, 21:24:05 »

Nie wiem czy to zdjęcie potwierdza czy zaprzecza mojej tezie, ale chyba jest to jedyne rozsądne rozwiązanie.
Zapisane
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 233


Zobacz profil
« Odpowiedz #42 : 06 Październik 2018, 21:31:24 »

Jeszcze dwa podobne.


* D3.JPG (855.77 KB, 1984x1743 - wyświetlony 25 razy.)

* D4.JPG (754.12 KB, 1883x1413 - wyświetlony 23 razy.)
Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
Optimus_Prime
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
szóstaki

Wiadomości: 689


Zobacz profil
« Odpowiedz #43 : 06 Październik 2018, 21:48:27 »

Jestem mniej pewny niż byłem na początku. Odległość jest bardzo mała, ta część "D" o której mowa jest dość prosto ścięta. Na pewno ta manipulacja dotyczy stempla, jednak nie widzę sensu ani nie domyślam się sposobu (innego niż wymieniłem) w jaki taki efekt osiągnięto.
Zapisane
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 233


Zobacz profil
« Odpowiedz #44 : 06 Październik 2018, 21:49:12 »

Nie wiem czy to zdjęcie potwierdza czy zaprzecza mojej tezie, ale chyba jest to jedyne rozsądne rozwiązanie.
Pewnie, że jest rozsądne. Też myślę, że portret został nabity na końcu, tylko to rozepchanie mnie nie przekonuje. Broda króla nie rozepchnęła D w jej dolnej części, gdzie się stykają.
Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
Strony: 1 2 [3] 4   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM