Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
19 Styczeń 2018, 08:44:33


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Herby z krakowskiego kościoła Świętych Apostołów Piotra i Pawła  (Przeczytany 1271 razy)
0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 407


Zobacz profil
« Odpowiedz #15 : 12 Grudzień 2017, 08:31:26 »

Pan Rafał, wielki sponsor, wydał co najmniej 10 milionów PLN. 
Takie porównania zawsze obarczone są dużą zmiennością cen różnych dóbr w odległych epokach. Ja bym bardziej porównywał tę kwotę np. do sum padających w konflikcie hetmana Pawła Sapiehy z Janem Kazimierzem w roku 1658. Hetman żądał rekompensaty za ogromny wysiłek finansowy z roku 1655, w którym to w dużej mierze trzymał ciężar wojny na własnych barkach. W pierwszej instancji uzyskał zwrot zaledwie 593 809 zł, co stanowiło niecałą połowę żądanej sumy. Resztę pieniędzy w wysokości 730 tys. zł uzyskał dopiero w momencie, w którym zagroził królowi, iż nie podpisze aktu Unii Hadziackiej.
Zapisane
Divusric
Rada Oficerów TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Rzym

Wiadomości: 1 638


Legitymacja 077


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #16 : 12 Grudzień 2017, 08:42:12 »

Czyli możemy przyjąć, że wydał ok. 20 tysięcy ówczesnych dukatów. Dziś dukat austriacki (próby 986, nowe bicie) kosztuje ok. 550-600zł sztuka, więc Pan Rafał, wielki sponsor, wydał co najmniej 10 milionów PLN. 
Jeżeli przeliczy się na ówczesną siłę nabywczą dukata (trofa) wyjdzie pewnie więcej.
Zapisane

Admiror, O paries, te non cecidisse, qui tot scriptorium taedia sustineas.
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 104


Zobacz profil
« Odpowiedz #17 : 12 Grudzień 2017, 09:38:40 »

Macie rację. Siła nabywcza srebra i złota jest znacznie niższa dzisiaj, niż wówczas. Te 10 milionów, to takie mocne "około", bo równie dobrze może być 20 mln. W 1655 roku Sapieha chyba nie prowadził żadnych działań zbrojnych, może chodzi o 1656r.? Jeśli zaś uzyskał 1,3 miliona złotych, to byłoby min. 100-150 mln zł dzisiejszych, a może więcej. Ówczesne wojska to rząd wielkości - 10-15 tys. zbrojnych, pospolite ruszenie i kilkadziesiąt armat. Sapieha może posiadał 2-3 tysiące żołnierzy, a czy miał armaty, to trzeba by poszperać w źródłach. Powalczyć kilka miesięcy, stoczyć kilka bitew i żądać takich pieniędzy.
Jest szerokie opracowanie książkowe A.Szelągowskiego "Pieniądz i przewrót cen z Polsce w XVI i XVIIw." Lwów 1902r. Wersja elektroniczna w którejś bibliotece cyfrowej. Kiedyś zajrzałem szukając informacji o upadku pieniądza za ZIIIWazy. Ściągnąłem wtedy spis treści. Jest tam rozdział IX -Upadek waluty w Polsce za Jana Kazimierza. str.242-271. Może tam byłoby coś ciekawego odnośnie przelicznika.

Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 407


Zobacz profil
« Odpowiedz #18 : 12 Grudzień 2017, 16:46:50 »

W 1655 roku Sapieha chyba nie prowadził żadnych działań zbrojnych, może chodzi o 1656r.?
Prowadził krótką i mało udaną kampanię przeciwko wojskom rosyjskim, natomiast fundusze, o których zwrot się ubiegał były wydane nie tyle na samą walkę, co na organizację dodatkowych oddziałów wojska. Co do ich liczebności i realnej wartości bojowej musiałby się wypowiedzieć jakiś specjalista od epoki.
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM