Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
19 Kwiecień 2018, 14:01:44


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Trojak Ryga 1588 ZIIIWaza  (Przeczytany 679 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 145


Zobacz profil
« : 16 Grudzień 2017, 00:24:50 »

Przeglądając cyfrowe zasoby MNK trafiłem na takie niebezpieczne "cudo":
http://www.kultura.malopolska.pl/record/-/record/aggregated214395/3/0/12/1/2/importDate/desc?query=MEGA:
Wg informacji na stronie, Trojak został wybity, waga 2,78g, średnica 22mm, grubość 0,9mm. Koniec XXwieku.
Wyświetla się rewers, więc trzeba sobie ściągnąć zdjęcie w zip.

Na WCN sprzedano trzy trojaki, stemplem wyglądającym bardzo podobnie do tego falsyfikatu. Są niuanse pozwalające mieć nadzieję, że to oryginały, ale nie czuję się mocny, żeby to oceniać. Stempel tego awersu jest też w zbiorze internetowym T.Igera, pod numerem 3109.
Oceńcie sami.
Aukcja 55/548 - https://wcn.pl/archive?q=55%2F548&number=1
Aukcja 57/414 - https://wcn.pl/archive?q=57%2F414&number=1
Aukcja 127457 - https://wcn.pl/archive/127457?q=iger+r.88.2



* MNK 1588 awers.jpg (103.04 KB, 714x666 - wyświetlony 60 razy.)

* MNK 1588 rewers.jpg (95.51 KB, 714x666 - wyświetlony 57 razy.)
Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVI w. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 3 020



Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 16 Grudzień 2017, 05:37:38 »

Ta blizna na skroni jest bardzo charakterystyczna.
Osobiscie nie widze niczego niezwyklego. Dalbym sie na to nabrac, jesli to falszywka.

Nie chce umniejszac rangi MNK, ale niektore przedstawione tam falsyfikaty numizmatow sa cokolwiek dziwne.


* MNK.jpg (261.91 KB, 1396x1496 - wyświetlony 52 razy.)
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek
Stanisław
Stały bywalec
***
Poland Poland


Wiadomości: 130


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 16 Grudzień 2017, 09:21:10 »

W/g mnie trojak jest pryginalny. Bardzo podobny do numeru 3109 ze zbioru T. Igera http://iger.wcn.pl/coins/4300 . Trojak siedzi w epoce .styl wykonania jest taki sam. Liternictwo tez. A teraz co do wagi. Monety drobne bite byly metoda el Marko. T/zn nie waga poszczegolnych monet byla mniej istotna. Nie wazono poszczegolnych egzemplazy. Z okreslonej grzywny srebra nalezalo wybic okreslona ilosc monet, ita powinna sie zgadzac. A teraz co do pracownikow muzeum nie kazdy musi sie znac na wszystkim. Jesli ktos dawno temu opisal ze to fals. To nastepcy tego nie powazaja przyjmujac to do wiadomosci.
 
Zapisane
Stanisław
Stały bywalec
***
Poland Poland


Wiadomości: 130


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 16 Grudzień 2017, 09:25:33 »

Aby wykluczyć ostatecznie falsa należy zbadać probe srebra trojaka
Zapisane
Ł.Cieśla
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Trojaki Wschowa ZIIIWaza

Wiadomości: 145


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 16 Grudzień 2017, 10:23:12 »

Napisali na stronie, że jest wykonany ze stopu metali barwy srebrzystej, co oznacza, że został zbadany. Musieli wychwycić coś, co zaprzeczałoby wybiciu go przy użyciu prasy walcowej, ale ze zdjęć bardzo ciężko oceniać.
Jedyne na co ja zwróciłem uwagę porównując go z tymi 3 sztukami z WCNa, to płytko się odbiła dolna krawędź brody, ta linia tuż przy kryzie.

PS. Czółenka niczego sobie, dla mnie 100% oryginalne.
Zapisane

Doctrina multiplex, veritas una
cancan62
Triumwirat TPZN
Gaduła
*
Canada Canada

Zainteresowania:
Polskie monety bite w mennicach pruskich od XVI w. Krol Stas i Batory.

Wiadomości: 3 020



Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 16 Grudzień 2017, 16:02:49 »

PS. Czółenka niczego sobie, dla mnie 100% oryginalne.
Według MNK, fałszywe. Ale zdjęcie ładne. Uśmiech
http://www.kultura.malopolska.pl/record/-/record/aggregated214405/3/12/12/7/20/importDate/desc?query=MEGA:%22Ort%201623%22%20AND%20flag:%22hasmedia%22?p_auth=tEGu6xMd

A serio, jeśli piszą, że ten trojak to fals, to chyba przebadali, ale nie musi to znaczyć, że wszystkie z tego wzriantu są fałszywe. Po prostu trzeba na nie uważać. Najprawdopodobniej będzie inaczej brzmiał. Z wyglądu całkiem poprawny, choć może kolor zbyt szary na srebro. Może to jeden z tych niesławnych odlewów pod ciśnieniem?
Zapisane

Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek
Marienburg
Rada Oficerów TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Legitymacja TPZN nr. 97
Zainteresowania:
Trojaki Malborskie, mennica malborska, heraldyka

Wiadomości: 784



Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 17 Grudzień 2017, 16:20:31 »

Ten trojak był najprawdopodobniej wybity, a nie wytłoczony za pomocą prasy walcowej. Spójrzcie na otok monety, relief nie ma równej płaszczyzny.
Zapisane

Marcin
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM