Aktualności:

  • 21 Styczeń 2021, 00:02:48

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Orty Zygmunt III Waza, katalog  (Przeczytany 781 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Mandaryn

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 414
  • Legitymacja: 121
Orty Zygmunt III Waza, katalog
« dnia: 15 Luty 2020, 23:02:07 »
Gdyby ktoś posiadał katalog z ortami Z III Wazy i zechciał sprawdzić/powiedzieć coś więcej o jedym orcie to byłbym wdzięczny. Fotka strony z jego opisem byłaby wielką uprzejmością. Jestem świeży w temacie i na raz wszystkiego nie przeskoczę a ciekawość mnie zżera.

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 5 764
Odp: Orty Zygmunt III Waza, katalog
« Odpowiedź #1 dnia: 16 Luty 2020, 00:27:01 »
Proszę sobie na razie tu poszukać.
http://niemczyk.pl/czytelnia/shatalin_orts_catalog.pdf
Pozdrowienia,
Jacek

Mandaryn

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 414
  • Legitymacja: 121
Odp: Orty Zygmunt III Waza, katalog
« Odpowiedź #2 dnia: 16 Luty 2020, 09:50:41 »
Oniemiałem😲. To jest świetne, dziękuję.🧐

Mandaryn

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 414
  • Legitymacja: 121
Odp: Orty Zygmunt III Waza, katalog
« Odpowiedź #3 dnia: 16 Luty 2020, 12:50:57 »
Coś mi się nie zgadza. Może nie potrafię odczytać/odnaleźć informacji w tym katalogu.

Ort opisany przez WCN jako odpowiadający BD-23-115 --->  https://wcn.pl/archive/195378?q=ort+1623
Ma zupełnie inną końcówkę na otoku awersu niż katalogowy. Według katalogu przesłanego mi w poprzedniej wiadomości (str.76) powinno być PRV:M
Natomiast ten od WCN ma napis PRVS.M
Kropki w otokach też się nie zgadzają bo w katalogowym są w większości otoku po dwie, w tym z archiwum WCN jest często jedna kropka pomiędzy skrótami.

Siedzę nad tym od godziny i wiem mniej niż na początku. Jak odnaleźć tego orta?

pasjonatort

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 082
  • TPZN 080
Odp: Orty Zygmunt III Waza, katalog
« Odpowiedź #4 dnia: 16 Luty 2020, 13:12:44 »
Witam,

Na przyszłość proszę bardziej czytelnie zadawać pytania ;) Czy dobrze zrozumiałem, że ma Pan orta koronnego z podanego linku z aukcji WCN? Jeśli chodzi o tą monetę, to brawo - wykazał Pan spostrzegawczość :) Jak widać, osoba odpowiedzialna za wystawienie aukcji i opis, popełniła błąd. Rzeczywiście Pana ort ma legendę na awersie PRVS.M i też pod takim opisem należy odszukać odpowiednik w wykazie wariantów. Czyli strona 64. Na początku katalogu podany jest sposób w jaki należy odszukać konkretną monetę.
Natomiast proszę zupełnie nie zwracać uwagi na znaki interpunkcyjne w legendach, bo orty bydgoskie nie były dzielone na te drobne niuanse stemplowe. Monety gdańskie tak wydzieliłem.
Zapraszam do małej lektury odnośnie powyższego katalogu:
https://gndm.pl/katalog-ortow-zygmunta-iii-wazy-i-szatalin/

Norbert

Mandaryn

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 414
  • Legitymacja: 121
Odp: Orty Zygmunt III Waza, katalog
« Odpowiedź #5 dnia: 16 Luty 2020, 14:06:42 »
Sposób wyszukiwania ortów jest dość intuicyjny. Wyszło mi że to ort BD-23-34. To moja pierwsza moneta odnaleziona w katalogu👌.
Artykuł polecony przez pana już czytałem. Przeczytam pewnie jeszcze nie raz. Bardzo interesująco napisany i to też  przez ciekawość jaką we mnie rozbudził, zdecydowałem się nabyć pierwszego orta już teraz. Dziękuję za pomoc. Spokojnej niedzieli.

monbank1

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 351
Odp: Orty Zygmunt III Waza, katalog
« Odpowiedź #6 dnia: 16 Luty 2020, 18:14:31 »

Zapraszam do małej lektury odnośnie powyższego katalogu:
https://gndm.pl/katalog-ortow-zygmunta-iii-wazy-i-szatalin/
Doszukałem się pewnej nieścisłości czy też błędu.
Pod zdjęciem jest napis:
"Weźmy do ręki Orta bydgoskiego. Za przykład niech posłuży ten z 1622 roku."
Na awersie jest popiersie króla które nie występuje w roku 1622 tylko w 1623 i 1624.
Awers monety nie jest z roku 1622.
Pozdrawiam, Gerard

monbank1

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 351
Odp: Orty Zygmunt III Waza, katalog
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Luty 2020, 19:32:58 »
Kolego pasjonatort, proszę o ustosunkowanie się do mojego wcześniejszego wpisu.
Pozdrawiam, Gerard

Samogitia

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 105
    • SpodStempla
Odp: Orty Zygmunt III Waza, katalog
« Odpowiedź #8 dnia: 22 Luty 2020, 23:02:54 »

Doszukałem się pewnej nieścisłości czy też błędu.
Pod zdjęciem jest napis:
"Weźmy do ręki Orta bydgoskiego. Za przykład niech posłuży ten z 1622 roku."

Akurat to do mnie ;) Zawsze wydawało mi się, że użyłem tu awersu i rewersu jednej monety, ale faktycznie, może podczas obróbki zdjęć źle coś złożyłem (zwracanie uwagi na elementy). Nie pamiętam, to było dobre kilka lat temu.
Zbieranie monet uzależnia... https://spodstempla.pl/

monbank1

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 351
Odp: Orty Zygmunt III Waza, katalog
« Odpowiedź #9 dnia: 23 Luty 2020, 11:21:51 »
Można się pomyć,
szkoda tylko, że przez te kilka lat nikt na to nie zwrócił uwagi i nie poprawił.
Pozdrawiam, Gerard

pasjonatort

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 082
  • TPZN 080
Odp: Orty Zygmunt III Waza, katalog
« Odpowiedź #10 dnia: 23 Luty 2020, 11:33:34 »
Proszę zwrócić uwagę, że po prostu zdjęcie monety posłużyło autorowi artykułu jako przykład na co trzeba zwracać uwagę przy korzystaniu z katalogu. Natomiast przypisanie poszczególnych wariantów to już praca z książką. Dostrzegł Pan nieścisłość i brawo za spostrzegawczość.  ;)
Norbert

monbank1

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 351
Odp: Orty Zygmunt III Waza, katalog
« Odpowiedź #11 dnia: 23 Luty 2020, 12:17:31 »
Nie oczekuję braw, a dzięki spostrzegawczości dostrzegłem, że taki przykład może wprowadzać w błąd.
Nie jest to żaden wariant, to typ popiersia które nigdy nie wystąpiło w roku 1622, bo jeszcze nie istniało.
Moim zdaniem należałoby dokonać poprawki w tym artykule i sprawa załatwiona.
Pozdrawiam, Gerard

 

R E K L A M A
aukcja monet