Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
23 Lipiec 2018, 10:06:37


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: grosz praski z kontrmarką  (Przeczytany 7726 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
PREM
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
TPZN
Zainteresowania:
Średniowiecze bardzo szeroko pojęte, mennictwo Wazów

Wiadomości: 253



Zobacz profil
« : 07 Styczeń 2018, 19:20:09 »

Pojawił się taki dosyć ciekawy grosz praski
http://allegro.pl/grosz-praski-jan-luksemburski-1310-1346r-kontrmar-i7089873757.html

co sądzicie Państwo na ten temat? Chodzi mi o oryginalność...Dlaczego ktoś nabił kontrmarkę z herbem Pilawa? Historia tego herbu to co prawda chyba i XII wiek, ale jakoś tak mi coś nie pasuje...
Zapisane
Numizmat 21
Gość
« Odpowiedz #1 : 07 Styczeń 2018, 19:32:40 »

Widziałem i według mnie to fałszywa kontramarka.
Zapisane
Stanisław
Stały bywalec
***
Poland Poland


Wiadomości: 163


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 07 Styczeń 2018, 20:20:54 »

Kontrmarka jest fałszywa.
Zapisane
Obolvs
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland


Wiadomości: 161


Legitymacja: TPZN nr 079


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #3 : 07 Styczeń 2018, 22:00:13 »

W mojej ocenie i na podstawie zdjęć z aukcji uważam, że kontramarka jest fałszywa. Sam układ patyny i zarysowań na to wskazuje.
Grosze praskie jedynie Wacława IV były często gęsto obijane kontramarkami i na dodatek w przeważającej większości kontramarkami niemieckojęzycznych miast. Wyjątek stanowią np. Brno i Jihlava.
Wprawdzie zdarzają się grosze praskie innych władców z kontramarkami, ale to są ekstremalnie rzadkie przypadki. Gdyby coś takiego wypłynęło w Polsce to gwarantuję, że cena aukcji to nie byłoby 510,00 zł.
Co więcej, nieprzyozdobiona kontramarką moneta jest zwyczajnie brzydko wybita. Odnoszę wrażenie, że ktoś chciał ją "zlegendować" tj. dorobić jej pochodzenie ze zbioru Potockich.

Kupującemu zalecam na gwałt kontakt z p. Jiří Hána z Pilzna celem potwierdzenia wyartykułowanych tutaj wątpliwości.
Zapisane

PREM
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
TPZN
Zainteresowania:
Średniowiecze bardzo szeroko pojęte, mennictwo Wazów

Wiadomości: 253



Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 08 Styczeń 2018, 08:15:51 »

:-) dziękuję za podzielenie wątpliwości. tez takie miałem, kto kupił ten zapewne stracił.
Zapisane
Obolvs
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland


Wiadomości: 161


Legitymacja: TPZN nr 079


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #5 : 08 Styczeń 2018, 16:20:12 »

Będę bardzo nieskromny, ale ktoś chyba przeczytał mój artykuł w kwartalniku GROSZ/blogu o groszu praskim Wacława IV z kontramarką miasta Augsburg i wziął sobie do serca poniższe dwa fragmenty.

"Ogółem ponad sto różnych ośrodków miejskich używało kontramarek do oznaczania groszy praskich Wacława IV (na marginesie, grosze praskie innych władców również były znaczone kontramarkami, ale są to niebywale rzadkie przypadki)."

"Mało tego, moneta ta kursowała nie tylko w Królestwie Czeskim i niemieckojęzycznym obszarze, ale także w Koronie. Nawet na terenie dzisiejszej Ukrainy spotykane są skarby groszy praskich Wacława IV wraz z egzemplarzami z nabitymi kontramarkami."

Pełna treść artykułu jest dostępna na blogu.

https://staralesniczowkablog.wordpress.com/2017/09/02/grosz-praski-waclawa-iv-z-kontrmarka-miasta-augsburg/
Zapisane

PREM
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
TPZN
Zainteresowania:
Średniowiecze bardzo szeroko pojęte, mennictwo Wazów

Wiadomości: 253



Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 08 Styczeń 2018, 19:51:46 »

Panie Piotrze, z przyjemnością przeczytałem odkrywając na Pańskim blogu fenomenalne źródło wiadomości numizmatycznych !

Ten problem z fałszywymi kontrmarkami dominium Potockich to chyba nie taka nowość, bo w ten sposób fałszowane monety, czy raczej ,,uszlachetniane" pojawiają się dosyć często na rynku numizmatycznym, z tego co zdążyłem wyszperać w sieci.
Zgroza, ilość fałszerstw wzrasta w zaskakującym tempie....
Zapisane
Obolvs
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland


Wiadomości: 161


Legitymacja: TPZN nr 079


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #7 : 08 Styczeń 2018, 20:57:01 »

O fałszerstwach i oszustwach, nie tyle kontramarek, ale ogólnie w skali makro nt. zagadnienia fałszerstw można popełnić niejedną dysertację doktorską.
W telegraficznym skrócie o motywacjach fałszowania pisałem w artykule o mennicy fałszerskiej w Chrzanowie, ale to inna bajka...

Niestety, tam gdzie pojawia się perspektywa szybkiego wzbogacenia tam pojawiają się fałszerstwa i nie tylko fałszerstwa.
Jedynym lekarstwem na to jest permanentne pogłębianie wiedzy, aby być o krok przed fałszerzem, nie na odwrót.
Zapisane

Obolvs
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland


Wiadomości: 161


Legitymacja: TPZN nr 079


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #8 : 09 Kwiecień 2018, 20:40:39 »

Wziąłem na warsztat tego grosza praskiego z zagadkową kontramarką z herbem Pilawa.
W najnowszym numerze kwartalnika "GROSZ" jest tekst na ten temat, dzisiaj puściłem go również na blogu.
Tak jak przypuszczałem z kontramarką coś jest nie tak. Konsultowałem się z p. Hána, przez którego ręce przeszło mnóstwo groszy praskich z kontramarkami. Nigdy czegoś podobnego nie widział.
Zapisane

Stanisław
Stały bywalec
***
Poland Poland


Wiadomości: 163


Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 10 Kwiecień 2018, 16:50:21 »

Oczywiście kontramarka jest fałszywa. Kontramarka ta miała naśladować,kontramarkę dominialna. Prawdziwe kontramarki dominialne bite były na miedziakach AUGUSTA 3 i St. Poniatowskiego,oraz miedziaków państw obcych.
Zapisane
Stanisław
Stały bywalec
***
Poland Poland


Wiadomości: 163


Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 10 Kwiecień 2018, 17:00:56 »

Kontramarek dominialnych nigdy nie bito na monetach srebrnych, tym bardziej na monetach średniowiecznych. Pod koniec 18 wieku i na początku 19 wieku monety te nie były dostępne w takich ilościach, by obite jakąś kontramarka, być w obiegu w jakimś dominium.
Zapisane
Obolvs
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland


Wiadomości: 161


Legitymacja: TPZN nr 079


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #11 : 11 Kwiecień 2018, 16:11:40 »

Bardzo ciekawe spostrzeżenia Panie Stanisławie. Nie brałem nawet pod uwagę kontramarki dominialnej.
To co może również świadczyć o fałszerstwie to stan zachowania samej monety, która jest oczywiście oryginalna. Grosze Wacława IV z prawdziwymi kontramarkami są zwykle wytarte i zmęczone obiegiem. W ogóle były niechlujnie wybijane.
Pomysłowość ludzka ciągle mnie zadziwia.
Zapisane

Stanisław
Stały bywalec
***
Poland Poland


Wiadomości: 163


Zobacz profil
« Odpowiedz #12 : 11 Kwiecień 2018, 16:42:53 »

Kontramarki dominialne wybijano na zużytych prawie nieczytelnych miedziakach. Po nabiciu jakiegoś stempla była to zupełnie nowa moneta.Stara służyła jedynie jako materiał.
Zapisane
Obolvs
Członkowie TPZN
Stały bywalec
*
Poland Poland


Wiadomości: 161


Legitymacja: TPZN nr 079


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #13 : 11 Kwiecień 2018, 18:24:29 »

No właśnie. Podobnie było z groszami Wacława IV.
Mam wrażenie, że ktoś szczególnie upodobał sobie grosza praskiego z kontramarką m. Bad Hersfeld widoczną na stronie http://stribrnak.cz/kontramarky-prazskych-grosu/ i inspirował się tymi zdjęciami.



Zapisane

Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM