Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
25 Czerwiec 2018, 00:26:43


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 2 3 [4] 5   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: PROBUS Atrybucje  (Przeczytany 6184 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
okejos
Członkowie TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 059

Wiadomości: 2 892



Zobacz profil
« Odpowiedz #45 : 05 Kwiecień 2018, 07:43:26 »

Za czasów Probusa tetradrachmy nie były srebrzone.

Trudno mi zawyrokować na podstawie zdjęcia, co jest na Pana monecie, ale wątpię, aby to było srebrzenie.  
no własnie to co widac to wyglada tak samo jak resztki srebrzenia spotykane na innych monetach


* DSC_0239.JPG (225.94 KB, 584x584 - wyświetlony 42 razy.)
Zapisane

Tempora mutantur, et nos mutamur cum illis
barnaba
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Mennictwo Probusa

Wiadomości: 311


Zobacz profil
« Odpowiedz #46 : 05 Kwiecień 2018, 08:15:28 »

Proszę wziąć monetkę ze sobą do Torunia na najbliższą edycję TWNA w dniach 20-21 kwietnia. Przypatrzymy się jej dokładnie, być może nawet będziemy mogli zbadać powierzchnię monety w laboratorium z dr Markiem Kołyszką. Nie ma sensu wyrokować na podstawie zdjęcia monety.
Zapisane
okejos
Członkowie TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 059

Wiadomości: 2 892



Zobacz profil
« Odpowiedz #47 : 05 Kwiecień 2018, 15:01:35 »

bedę odbierał te 3 szt od pana to pokażę, to byc może(najprawdopodobniej) sie mylę
Zapisane

Tempora mutantur, et nos mutamur cum illis
bonoimp
Użytkownik
**
Canada Canada

Stowarzyszenie:
ANS, ANA
Zainteresowania:
Probus, kryzys 3go stulecia n.e.

Wiadomości: 64


At tuba terribili sonitu taratantara dixit.


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #48 : 08 Kwiecień 2018, 03:41:50 »

no własnie to co widac to wyglada tak samo jak resztki srebrzenia spotykane na innych monetach

Jeśli ktoś w starożytności posrebrzył, to wedle swojego własnego widzimisię, prywatnie. Barnaba ma rację, że obiegowe tetradrachmy nie miały srebrzenia.

Przez lat dwadzieścia od kupienia pierwszego Probusa natknąłem się natomiast na wiele nowoczesnych prób "udoskonalenia" monet, np. nawet posrebrzanie kredką takiego koloru, lub farbą w sprayu.


G/<
.
Zapisane

Tantus est numorum Probi in aere III formae numerus, et tanta varietas [...]
okejos
Członkowie TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 059

Wiadomości: 2 892



Zobacz profil
« Odpowiedz #49 : 10 Kwiecień 2018, 21:21:34 »

Atelier : Ticinum

Emission : 3

Officine : 2

Titulature : VIRTVS PROBI AVG

Légende : FELICITAS SEC

Buste ? : E1

N° RIC : 361
dobrze?


* s-l1600.jpg (115.92 KB, 1600x1066 - wyświetlony 32 razy.)

* s-l1600 (1).jpg (120.35 KB, 1600x1066 - wyświetlony 34 razy.)
Zapisane

Tempora mutantur, et nos mutamur cum illis
okejos
Członkowie TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 059

Wiadomości: 2 892



Zobacz profil
« Odpowiedz #50 : 11 Kwiecień 2018, 07:15:43 »

rozumiem ze dzielenie tytulatury władcy nie ma wpływu na oznaczenia monet (tak jak to jest w sol'ach)
Zapisane

Tempora mutantur, et nos mutamur cum illis
barnaba
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Mennictwo Probusa

Wiadomości: 311


Zobacz profil
« Odpowiedz #51 : 11 Kwiecień 2018, 09:33:24 »

dobrze?

Dobrze.
Zapisane
barnaba
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Mennictwo Probusa

Wiadomości: 311


Zobacz profil
« Odpowiedz #52 : 11 Kwiecień 2018, 09:49:57 »

rozumiem ze dzielenie tytulatury władcy nie ma wpływu na oznaczenia monet (tak jak to jest w sol'ach)

Przerwy w tytulaturze Probusa na awersie nie mają wpływu na atrybucję monety w istniejącej literaturze. Szczegółowe katalogi (np. Bastien dla Lugdunum) - w odróżnieniu od RIC - odnotowują jednak przy danym "numerku" istniejące warianty przerw w tytulaturze (lub fakt że tytulatura nie ma przerw).
Zapisane
okejos
Członkowie TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 059

Wiadomości: 2 892



Zobacz profil
« Odpowiedz #53 : 02 Maj 2018, 22:06:04 »

a w takim przypadku tu podział tytulatury ma wpływ na rzadkosc, bo na znanej nam stronce te z oddzielonym IMP śą podane jako R3. nawiasem mówiąć ostatnią kupiłem własnie. rzadkosci
 pierwsza od góry C
srodek R3
ostatnia C


* 526-vert.jpg (612.13 KB, 760x1100 - wyświetlony 42 razy.)
Zapisane

Tempora mutantur, et nos mutamur cum illis
bonoimp
Użytkownik
**
Canada Canada

Stowarzyszenie:
ANS, ANA
Zainteresowania:
Probus, kryzys 3go stulecia n.e.

Wiadomości: 64


At tuba terribili sonitu taratantara dixit.


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #54 : 05 Maj 2018, 23:28:21 »

a w takim przypadku tu podział tytulatury ma wpływ na rzadkosc, bo na znanej nam stronce te z oddzielonym IMP śą podane jako R3. nawiasem mówiąć ostatnią kupiłem własnie. rzadkosci
 pierwsza od góry C
srodek R3
ostatnia C

Nie cezura w tytulaturze tutaj zadecydowała o rzadkości a fakt, że tytulatura środkowej monety jest odmienna.

1  i  3 to IMP C M AVR PROBVS P F AVG (RIC 234), natomiast 2 to IMP C M AVR PROBVS P AVG (RIC 239).

Nikt nie ma tak dobrze zbudowanego korpusu monet Probusa aby mógł się autorytatywnie wyrazić o względnęj rzadkości monet z taką, lub inną, przerwą w legendzie awersu.
Zresztą kategoryzowanie rzadkości w ten sposób byłoby raczej absurdalne. To nie są monety nowoczesne, ze ścisłym i standartowym wzorcem.



G/<
.
Zapisane

Tantus est numorum Probi in aere III formae numerus, et tanta varietas [...]
barnaba
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Mennictwo Probusa

Wiadomości: 311


Zobacz profil
« Odpowiedz #55 : 07 Maj 2018, 12:41:47 »

a w takim przypadku tu podział tytulatury ma wpływ na rzadkosc, bo na znanej nam stronce te z oddzielonym IMP śą podane jako R3. nawiasem mówiąć ostatnią kupiłem własnie. rzadkosci
 pierwsza od góry C
srodek R3
ostatnia C

Jakoś wcześniej nie zauważyłem Pana postu, więc odpowiadam dopiero teraz. Co prawda Grzegorz już Panu trafnie odpowiedział, ale dodam że w przypadku monet Probusa z Rzymu z II i III emisji (według Pinka) na atrybucję u Guillemaina - w odróżnieniu od przerw w tytulaturze - wpływ ma także położenie wieńców corona radiata   (złączone czy rozłączone). Proszę zauważyć, że środkowa moneta nie tylko ma inną tytulaturę (P AVG a nie P F AVG), na co słusznie zwrócił uwagę Grzegorz, ale ma także rozłączne wieńce, podczas gdy dwie pozostałe monety mają złączone wieńce (co jest zdecydowanie bardziej typowe). Środkowa moneta to nr 229 u Guillemaina, ale ten sam wariant tytulatury, rewersu, popiersia i oficyny, tyle że ze złączonymi wieńcami, miałby numer 161.

Przy okazji powtórzę mój standardowy apel o dodatkową konsultację źródeł bezpośrednich (w tym przypadku Guillemain) zamiast jedynie pośrednich (strona probuscoins.fr) i o krytyczny dystans do stopni rzadkości podawanych przez Christopha na probuscoins.fr. Te stopnie generalnie rzecz biorąc są bardziej adekwatne niż oceny RIC, ale nadal w wielu przypadkach dużo brakuje im do rzeczywistości.

Ponadto, trzeba pamiętać że Christophe ocenia rzadkość danego wariantu z uwzględnieniem wszystkich jego relewantnych cech takich jak m.in. tytulatura, popiersie, typ rewersu, mennica, oznaczenia w polu i w odcinku itd., a nie rzadkość danego typu rewersu, lub danego typu popiersia itd. Dana kombinacja może być faktycznie rzadka, ale mało kto się tym przejmie (i doceni materialnie w przypadku kupna lub sprzedaży), jeżeli rewers i popiersie takiego wariantu są pospolite.

Jedynym wiarygodnym określeniem stopnia rzadkości monety jest korpus, który podaje wszystkie znane autorowi egzemplarze danego typu (tak np. robi Guillemain, Bastien, Alfoldi lub Estiot) w odróżnieniu od takiego RIC V.2, który swoje symbole poszczególnych stopni rzadkości bierze z reguły z sufitu. Oczywiście, żaden korpus, nawet najbardziej rzetelny, to nie biblia, zwłaszcza w dobie internetu, więc to że autor korpusu zna tyle a tyle egzemplarzy danego typu (a ściślej znał tyle a tyle egzemplarzy w chwili oddawania korpusu do druku lub udostępnienia go w internecie) nie oznacza, że tylko tyle egzemplarzy faktyczne istnieje na świecie (istnieje rzecz jasna z reguły więcej egzemplarzy niż podaje autor korpusu). Jest to  jednak o wiele bardziej miarodajne narzędzie do oceny stopnia rzadkości poszczególnych monet, gdy autor podaje, że np. zna 1 lub tylko dwa egzemplarze danego typu, zaś innych zna np. 252 i wskazuje skąd zna te egzemplarze: np. z opublikowanych skarbów, kolekcji muzealnych, aukcji stacjonarnych itd., aniżeli arbitralne określenia typu "common", "scarce", "rare" etc., niepoparte poszczególnymi znanymi autorowi egzemplarzami danego typu.  




Zapisane
okejos
Członkowie TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 059

Wiadomości: 2 892



Zobacz profil
« Odpowiedz #56 : 13 Maj 2018, 08:08:17 »

upolowałem takiego probusa,  tylko że jezeli na rewresie jest Victoria AVG to nie moge go znaleść....


* s-l1600 (1).jpg (124.04 KB, 1069x932 - wyświetlony 28 razy.)

* s-l1600.jpg (118.42 KB, 988x820 - wyświetlony 31 razy.)
Zapisane

Tempora mutantur, et nos mutamur cum illis
barnaba
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Mennictwo Probusa

Wiadomości: 311


Zobacz profil
« Odpowiedz #57 : 13 Maj 2018, 09:11:05 »

Nie może Pan znaleźć bo ten rewers nie jest znany dla Antiochii. Gdzie to Pan kupił? Proszę o link. Trzeba będzie obejrzeć monetke na żywo. Na podstawie samego zdjęcia trudno zawyrokować czy to fantazyjny okaz czy nienotowany oryginał.
Zapisane
Tomanek
Gaduła
****
Poland Poland


Wiadomości: 3 694


Quaerenda pecunia primum est, virtus post nummos.


Zobacz profil
« Odpowiedz #58 : 13 Maj 2018, 09:23:14 »

Cytuj
ten rewers nie jest znany dla Antiochii. Gdzie to Pan kupił? Proszę o link. Trzeba będzie obejrzeć monetke na żywo. Na podstawie samego zdjęcia trudno zawyrokować czy to fantazyjny czy nienotowany oryginał.

Dla mnie, na pierwszy rzut oka, jest to rewers z monety Dioklecjana (RIC Vb 326).

Zachodzi teraz pytanie, czy aby sprzedawca nie pomylił zdjęć i na aukcji nie wstawił fotek awersu i rewersu pochodzących od dwóch różnych monet? Kiedy patrzę na obrys kształtu tych krążków, to wersja z pomylonymi zdjęciami wydaje się bardzo prawdopodobna.
Zapisane
okejos
Członkowie TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 059

Wiadomości: 2 892



Zobacz profil
« Odpowiedz #59 : 13 Maj 2018, 09:30:00 »

tego samego sie obawiam, ze pomylono zdjecia ale wolałem zaryzykowac, i "zaklepac" jak mysliscie zapytac sprzedawcę żeby sprawdził ?
 po przejrzeniu fotek i analize skłaniam sie do opini kolegi Tomanek
Zapisane

Tempora mutantur, et nos mutamur cum illis
Strony: 1 2 3 [4] 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM