Ze skarbu z Little Orme?
Zapytam, czy chodzi tu o nieodnotowany typ, czy o sam egzemplarz, który nie jest cytowany?
Przy okazji przemyślałem problem "pętelki" na prawym ramieniu. Dla mnie nie jest to "prawdziwe" paludamentum, bo takowe powinno albo okrywać ramiona, albo być
wyraźnie zaznaczone (fałdy, kreskim, porządna fibula itp.). Moim zdaniem rozsądnym wyjściem byłoby po prostu dopisanie do opisu popiersia w zbroji (laureate, cuirassed r.), że na niektórych z nich, na prawym ramieniu cesarza może pojawić się element sugerujący fałdę paludamentum - i po kłopocie. Oczywiście, najbardziej zagorzali akolici Żuczkowej mrówkologii i tak będą wiedzieć swoje i to rozróżniać...
W innych czasach takie "anomalie" też się pojawiają - wspomnę tylko o popiersiach Hadriana z farfoclem na prawym ramieniu, który ma być egidą, ale czasami jest tak niewyraźny, że dla nieobytego z tym elementem oka pozostaje po prostu farfoclem...
Na tym zdjęciu akurat jest w miarę wyraźny:
.
Ostatnio na eBayu widziałem z kolei "niewyraźny" przykład.
Co do pasków / paludamentum na lewym ramieniu tarczownika:
a) jeśli na paskach (dwóch, w miarę równoległych kreskach) są kropki, to te paski
raczej są paskami,
b) jeśli na fałdach (dwóch, wyraźnie zbiegających się pod kątem ostrym kreskach) nie ma kropek, to te paski nie są paskami, ale
raczej są paludamentum,
c) jeśli w przypadku opisanym w b) w punkcie zbiegania się kresek występuje kropka większa od innych kropek, to ta kropka nie jest kropką, ale jest fibulą, a kreski
raczej na pewno są paludamentum,
d) jeśli taka kropka większa od innych kropek występuje w przypadku opisanym w a), to paski są paskami, a
raczej nie ma paludamentum,
e) jeśli na większych powierzchniach ograniczonych kreskami występują kropki, to powierzchnie te
nie są paludamentum, ale zbroją,
f) nie zgadujemy, co jest zakryte tarczą, bo to, co jest zakryte nie powinnno być odkryte, aż nastąpi czas, kiedy wszystko to, co jest zakryte, zostanie odkryte, a może to być np. Święty Granat z Antiochii,
g) w przypadkach, które nie zostały ujęte w punktach a), b), c), d), e), i f) stosujemy się do instrukcji obsługi Świętego Granatu z Antiochii, jednak liczymy nie do trzech (ani do dwóch, ani do czterech, pięć jest wykluczone), ale do dziesięciu, co ostatecznie rozwiązuje problem!
Serdecznie pozdrawiam
ZM
PS. qvi habitat in coelis irri debit eos...