Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
20 Lipiec 2018, 22:14:19


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Konferencja prasowa Zamku Królewskiego w Warszawie  (Przeczytany 992 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
BoneEader
Użytkownik
**
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Antykwariat Dawid Janas
Zainteresowania:
Polska nowożytna od Zygmunta Starego do Poniatowskiego

Wiadomości: 38


Zobacz profil
« : 27 Luty 2018, 19:29:09 »

Jak było powiedziane w związku z wątkiem zakupu tymfa portretowego na aukcji GNDM, Muzeum Zamku Królewskiego w Warszawie zwołało w ubiegły czwartek konferencję prasową dotyczącą tymfa. Materiał zebrałem z sali (niestety żaden wybitny- byli panowie z większymi kamerami ode mnie), popełniłem jakiś komentarz. Warto obejrzeć chociaż że względu na wykład prof. Nagielskiego o politycznej genezie monety podwartościowej za czasów Jana Kazimierza.

Ważne jest to, że zapowiedzieli dalsze uzupełnianie zbiorów.
Telefon pada, a chciałem napisać za pamięci. Z chęcią wypowiem się dalej, rozmawiałem z kilkoma osobami z Muzeum Zamku i otoczenia, a skutek rozmowy krzepi Uśmiech

Link:
https://youtu.be/yT_RGGDX0i4
Zapisane
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 747


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 27 Luty 2018, 20:32:35 »

Rozumiem, że jest to inny film, niż wzmiankowany w wątku http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,12054.msg85972.html#msg85972 - cały wykład dotyczył próbnej złotówki i jej osadzenia w realiach historycznych, o losach kolekcji Potockiego, którą Pan wymienił poprzednio nie było nic mówione.

Do samego wykładu mam tylko jedno pytanie - nurtuje mnie źródło z epoki, mówiące o rozwinięciu skrótu ICR jako Initium Calamitatis Regni -w tym wypadku powołał się na ten bon mot Pan Dyrektor Gabinetu Numizmatycznego (?). Mógłby Pan się o nie dopytać?
Zapisane
BoneEader
Użytkownik
**
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Antykwariat Dawid Janas
Zainteresowania:
Polska nowożytna od Zygmunta Starego do Poniatowskiego

Wiadomości: 38


Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 27 Luty 2018, 20:38:28 »

Losy kolekcji Potockiego były taką dygresją n.t. wypłynięcia monet w czasie wojny. O niej też można zrobić fajny materiał ale niestety Potoccy mają ciężko uzbrojoną zgraję prawników i niekoniecznie może im się taki materiał podobać Smutny Jeśli będę się widział, to z chęcią zapytam, ale obawiam się, że nie będzie w najbliższym czasie okazji. Na ICR powoływał się bowiem Dyrektor całego Zamku a z nim odpowiednio trudno się spotkać :=
Zapisane
dusiolek
Stały bywalec
***
United States United States

Zainteresowania:
Monety Polski: SAP i zabory

Wiadomości: 144



Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 27 Luty 2018, 20:41:56 »


Do samego wykładu mam tylko jedno pytanie - nurtuje mnie źródło z epoki, mówiące o rozwinięciu skrótu ICR jako Initium Calamitatis Regni -w tym wypadku powołał się na ten bon mot Pan Dyrektor Gabinetu Numizmatycznego (?). Mógłby Pan się o nie dopytać?

Wedlug wikipedi (Tymf): W. Konopczyński, Dzieje Polski nowożytnej, wyd. 4 krajowe, Warszawa 1999, s. 451.

Zapisane
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 747


Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 27 Luty 2018, 20:52:18 »

W. Konopczyński, Dzieje Polski nowożytnej, wyd. 4 krajowe, Warszawa 1999, s. 451.
Niestety pudło :-) We wzmiankowanej pozycji brak jest odniesienia do źródła, jest tylko tłumaczenie z łaciny na polski.

Czekam dalej na źródło.
Zapisane
BoneEader
Użytkownik
**
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Antykwariat Dawid Janas
Zainteresowania:
Polska nowożytna od Zygmunta Starego do Poniatowskiego

Wiadomości: 38


Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 28 Luty 2018, 15:36:54 »

Obawiam się, że czekanie to słaba strategia, bo być może jest to utrwalona wśród ludzi tzw. półprawda historyczna.
Myślę, że to jest tak jak z numizmatycznymi "legendami", może mieć źródło po prostu w dużo późniejszych czasach.
Zapisane
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 747


Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 28 Luty 2018, 15:43:46 »

Obawiam się, że czekanie to słaba strategia, bo być może jest to utrwalona wśród ludzi tzw. półprawda historyczna.
Myślę, że to jest tak jak z numizmatycznymi "legendami", może mieć źródło po prostu w dużo późniejszych czasach.
Proszę Pana, ja wiem, że to Sienkiewicz napisał, to nie jest jakaś wielka zagadka :-)

Czekam, że pojawi się może ktoś, kto wykaże, że on jednak tego nie wymyślił, ale przepisał z jakiś wyjątkowo mało znanych pamiętników hipotetycznego Stefana Jastrzębca Jastrzębskiego, leżących w rękopisie w muzeum okręgowym w Birżach. Stąd też, kiedy pojawia się możliwość dojścia do osoby siedzącej głębiej w temacie, pytam się o to hipotetyczne źródło.
Zapisane
dusiolek
Stały bywalec
***
United States United States

Zainteresowania:
Monety Polski: SAP i zabory

Wiadomości: 144



Zobacz profil
« Odpowiedz #7 : 28 Luty 2018, 16:32:36 »

W. Konopczyński, Dzieje Polski nowożytnej, wyd. 4 krajowe, Warszawa 1999, s. 451.
Niestety pudło :-) We wzmiankowanej pozycji brak jest odniesienia do źródła, jest tylko tłumaczenie z łaciny na polski.

Czekam dalej na źródło.
No coz - nie ma co sie poddawac :-) Poszukalem troche na sieci i znalazlem taka ksiazke Piotra Wandycza : The Price Of Freedom
(https://books.google.com/books?id=5DwrDwAAQBAJ&pg=PA77&dq=Initium+Calamitatis+Regni&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwi0p6qC4sjZAhWytVkKHTroA9wQ6AEISzAG#v=onepage&q=Initium%20Calamitatis%20Regni&f=false). Nie ma tam wyjasnienia kto i kiedy uzyl tego "rozwiniecia" inicjalow krolewskich: ICR, ale wskazuje ze filozofowie z tamtych lat widzieli swiat dosc ponuro, stad nie ma co sie dziwic ze ICR stalo sie "Initium Calamitatis Regni".

A tutaj https://books.google.com/books?id=QtQiAQAAIAAJ&q=Initium+Calamitatis+Regni&dq=Initium+Calamitatis+Regni&hl=en&sa=X&ved=0ahUKEwjJnKGT6MjZAhXpt1kKHTykAQQ4ChDoAQhZMAk jest wzmianka, ze uzywal tego tlumaczenia Radziwil (niestety reszty ksiazki nie widze)


Tomek
Zapisane
Miroslav
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Księstwo Cieszyńskie

Wiadomości: 281



Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 28 Luty 2018, 17:44:10 »

Proszę Pana, ja wiem, że to Sienkiewicz napisał, to nie jest jakaś wielka zagadka :-)

Czekam, że pojawi się może ktoś, kto wykaże, że on jednak tego nie wymyślił, ale przepisał z jakiś wyjątkowo mało znanych pamiętników hipotetycznego Stefana Jastrzębca Jastrzębskiego, leżących w rękopisie w muzeum okręgowym w Birżach. Stąd też, kiedy pojawia się możliwość dojścia do osoby siedzącej głębiej w temacie, pytam się o to hipotetyczne źródło.

Nie jestem w temacie ale przeglądając odmęty internetu trafiłem na pozycje książkową w której „dowcipne” rozwinięcie tych inicjałów pojawia się jeszcze przed wydaniem Potopu Sienkiewicza (choć pewnie chodziło Panu o starsze źródła)
https://books.google.pl/books?id=xWFIAAAAYAAJ&pg=PA598&dq=Initium+Calamitatis+Regni&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwiB2pm-98jZAhWMjiwKHdKxAeE4FBDoAQhGMAc#v=onepage&q=Initium%20Calamitatis%20Regni&f=false
Zapisane
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 747


Zobacz profil
« Odpowiedz #9 : 28 Luty 2018, 18:05:56 »

No coz - nie ma co sie poddawac :-)
Toteż się nie poddaje i wypytuję dalej, bo zbyt mocno w epoce nie siedzę :-)

znalazlem taka ksiazke Piotra Wandycza : The Price Of Freedom (...) Nie ma tam wyjasnienia kto i kiedy uzyl tego "rozwiniecia" inicjalow krolewskich: ICR, ale wskazuje ze filozofowie z tamtych lat
Heh, jak nie podał jacy to filozofowie i w jakim konkretnym dziele, to dalej szukaj wiatru w polu :-(

jest wzmianka, ze uzywal tego tlumaczenia Radziwil (niestety reszty ksiazki nie widze)
Chyba nie do końca, bo ICR to raczej przypis 185, czyli jakaś nieokreślona pozycja Janusza Dąbrowskiego, której nijak nie mogę namierzyć. Przypis 184 odnosi się raczej do czegoś innego - nie mam pojęcia do jakiej edycji pamiętników A.S. Radziwiłła może odnosić się litewski autor, ale jeśli mówi o tomach, to tom I musi obejmować, podobnie jak w edycji polskiej, wczesne panowanie Władysława IV (na wskazanej stronie tomu I edycji polskiej mamy rok 1635).
Zapisane
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 747


Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 28 Luty 2018, 18:34:19 »

Nie jestem w temacie ale przeglądając odmęty internetu trafiłem na pozycje książkową w której „dowcipne” rozwinięcie tych inicjałów pojawia się jeszcze przed wydaniem Potopu Sienkiewicza (choć pewnie chodziło Panu o starsze źródła)
O, to jest ciekawe znalezisko :-) Czyli już nie Sienkiewicz, tylko źródło, z którego mógł czerpać. Pytanie, skąd wzięło się to tutaj? Zacząłem wertować wskazany tom IV Volumina Legum; jest błąd w odnośniku, o opisywanej komisji zaczyna się dopiero na stronie 918, no i niestety ICRa tam nie ma.

Może to sobie po prostu przetrwało w tradycji mówionej przez dwieście lat? Jest to możliwe.
Zapisane
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 747


Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 28 Luty 2018, 19:06:23 »

przetrwało w tradycji mówionej przez dwieście lat?
Wystarczy dziewięćdziesiąt ;-)

Blisko, coraz bliżej - ustęp w Morawskim jest niemal toczka w toczkę przepisany z wydanego w roku 1755 dzieła Historiarum Poloniae ab excessu Vladislai iv ad pacem Olivensem vsque libri ix, seu, Annales regnante Ioanne Casimiro Poloniarum Sueciaeque rege, ed., et historiam in compendio ad annum MDCLxviii adiecit L. Mizlerus
https://books.google.pl/books?id=0xAUAAAAQAAJ&pg=PA511&lpg=PA511&dq=boratini+5250000+calamitatis&source=bl&ots=8_4PsCTGhu&sig=pYFiLrtj4_RywJRefccN4oU0aG0&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwiZifCji8nZAhUosaQKHW_KDdIQ6AEIMTAB#v=onepage&q=boratini%205250000%20calamitatis&f=false
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 076



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #12 : 28 Luty 2018, 19:45:29 »

Czyli już nie Sienkiewicz, tylko źródło, z którego mógł czerpać.

Prawie na pewno czerpał.

"Weterani nauki usuwają się do grobu jeden za drugim. Dnia 20 bm. umarł w Paryżu Teodor Morawski w 83 roku życia.
 Za czasów Księstwa Warszawskiego służył on w Ministerium Spraw Wewnętrznych, jednocześnie biorąc udział w ówczesnym ruchu literackim. Po kongresie wiedeńskim od roku 1818 do 1820 był jednym z najczynniejszych współpracowników Gazety Codziennej (dziś Polskiej), Tygodnika Warszawskiego i Orła Białego. Osiadłszy w Paryżu pisywał w języku francuskim (L’état des paysans en Pologne), oraz był korespondentem do angielskiego dziennika Morning Chronicle, do którego przesyłał Listy z Polski. W roku 1871 w Poznaniu wyszły jego Dzieje Polski w sześciu tomach. Dzieło to jest najobfitszym w fakta podręcznikiem ze wszystkich istniejących, jakkolwiek nie zawsze jest dostatecznie krytyczne."
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 747


Zobacz profil
« Odpowiedz #13 : 01 Marzec 2018, 13:11:18 »

wydanego w roku 1755
Teraz robi się jeszcze ciekawiej. Wydano w 1755, ale rękopis pochodzi z 1660 i jest autorstwa kanonika oliwskiego Wawrzyńca Jana Rudawskiego, który schroniwszy się w cesarskich krajach (konkretnie w Ołomuńcu) kronikę bieżących wydarzeń spisywał. Rękopis ten dostał się po różnych perypetiach w roku 1741 w ręce Załuskiego, który postanowił go wydać. Ponieważ pasowało mu, żeby księga obejmowała całość panowania Jana Kazimierza, brakujące fakty opisał Lorenz Christoph Mizler. Zapis dotyczący rozwinięcia skrótu ICR odnosi się do roku 1663, należy go przypisywać właśnie Mizlerowi. Pytanie, czy da się krytycznie rozłożyć tę część Milzera, by ewentualnie znaleźć jego źródło?

https://histmag.org/Historia-Polski-od-smierci-Wladyslawa-IV-az-do-pokoju-oliwskiego.-Opis-i-dzieje-rekopisu-2835
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wawrzyniec_Jan_Rudawski
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lorenz_Christoph_Mizler
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM