Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
16 Listopad 2018, 09:00:14


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Konstantyn na wiosenne chłody  (Przeczytany 2994 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Jack
Użytkownik
**
Poland Poland

Zainteresowania:
Numizmatyka

Wiadomości: 76


Zobacz profil
« Odpowiedz #15 : 03 Kwiecień 2018, 18:00:43 »

Proponuję zgromadzić w tym wątku wszystkie znane egzemplarze tej monety Mrugnięcie. Ja mam 6.
Ale zdjęć wkleił Pan 5 (chyba, że jako szóstą traktował Pan sztukę z początku wątku), więc ja dodam ten szósty a i siódmy, więc w sumie (łącznie z egzemplarzem z pierwszego postu) będzie 8 (jak na razie)
Źródło: http://www.beastcoins.com/Topical/VLPP/Challenges/VLPP-Challenges.htm


* ConstantineHatFake-Patina.jpg (200.68 KB, 750x369 - wyświetlony 58 razy.)

* Rausch1717-TN.jpg (59.98 KB, 250x230 - wyświetlony 63 razy.)
Zapisane
Julek C
Gaduła
****
Poland Poland

Zainteresowania:
antoniniany Aureliana

Wiadomości: 1 184



Zobacz profil
« Odpowiedz #16 : 03 Kwiecień 2018, 18:40:23 »

Ten pierwszy to podobno prawdziwy. Tak mówią:

https://www.researchgate.net/publication/304025135_Methods_for_Authenticating_Ancient_Bronze_Coins_A_Case_Study_of_Constantine%27s_Pannonian_Cap_Coin

Wprawdzie wygląda na co najmniej retuszowany, ale ja mu daję szansę.



Według mnie oryginalne są te aniołki (5 zd.), no po prostu nie wyobrażam sobie jak coś takiego można by spreparować. Dalej idąc tym tropem, ten najsłynniejszy egzemplarz pochodzi z tego samego stempla (prywatna inicjatywa) i oczywiście był toolingowany do tego stopnia, że z T zrobiła się Γ. Nie wykluczam również, że szyderca wydłubał 2 stemple.


* ConstantineHat-PegasiAuctionXXII-Lot599.jpg (235.46 KB, 750x374 - wyświetlony 90 razy.)
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 236



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #17 : 03 Kwiecień 2018, 19:39:18 »

i oczywiście był toolingowany do tego stopnia, że z T zrobiła się Γ.

Jest akurat odwrotnie. To z gammy zrobiło się T, choć Siscja obyczajem mennic wschodu używała greckich literek do oznaczania oficyn.

Obronić da się ewentualnie tylko ta pierwsza czapka kupiona przez Beast Coins. W najgorszym razie trzeba ją uznać za egzemplarz źródłowy, wykonany przez dłubacza z tupetem i wyobraźnią. Reszta tylko bezwstydnie zrzynała od niego. Sami też dłubali rewersy i stąd to T.

Natomiast rewers tej pierwszej monetki wygląda bardzo dobrze i to prawie na pewno autentyk. Dłubacz zagospodarował jedynie awers. Być może bardzo sfatygowany i zniekształcony, więc doszedł do wniosku "a co ja będę czyścił te nawarstwione buły, kiedy mogę w nich coś sympatycznego wyrzeźbić".
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Julek C
Gaduła
****
Poland Poland

Zainteresowania:
antoniniany Aureliana

Wiadomości: 1 184



Zobacz profil
« Odpowiedz #18 : 04 Kwiecień 2018, 05:38:29 »


Jest akurat odwrotnie. To z gammy zrobiło się T, choć Siscja obyczajem mennic wschodu używała greckich literek do oznaczania oficyn.


Tylko już dawno ustaliliśmy, że moneta nie powstała w oficjalnej emisji, a szyderca mógł i pewnie był łacinnikiem, bo co miałby jakiś  grek do Wielkiego Szefa. Mimo, że fałszywek się naoglądałem co niemiara, i przeważnie intuicja mnie nie zawodzi(choć nie zawsze) co do pochodzenia monety, na tej nie mogę się doszukać ani cech odlewu, ani tolingu, ani jakichkolwiek przeróbek, a sam krążek, patyna, korozja wygląda bardzo wiarygodnie. Zakładając, że do przeróbki użyto zużytych stempli  pochodzących z mennicy (widać nawet przypchane literki CO w legendzie awersu)szyderca nie mógł ich wybić tysiące i nie pusicił ich w obieg bo po co? Wiadomo, czym by ryzykował. Rozdał je tylko członkom tajnego stowarzyszenia TPWSZ -Towarzystwa Przeciwników Wielkiego Szefa  Mrugnięcie.


* ConstantineHat-PegasiAuctionXXII-Lot599 - Kopia.jpg (64.27 KB, 605x600 - wyświetlony 77 razy.)
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 236



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #19 : 04 Kwiecień 2018, 12:35:04 »

To ja może jeszcze raz opowiem swoją wizję w punktach.

1. W 317 po pierwszej wojnie domowej Siscja przechodzi z rąk Licyniusza w ręce Konstantyna.

2. Jak zwykle przy tego typu sytuacjach dochodzi do roszad personalnych. Kogoś tam przywożą w teczce, kogoś awansują, a ktoś dostaje kopniaka w dół (na przykład z kierownika na majstra albo jeszcze niżej) i bardzo mu się to wszystko nie podoba.

3. Akurat wtedy (rok 318) Siscja wybija znaną z wielu mennic, typowo konstantyńską serię VLPP (Victoriae Laetae Princ Perp) z dumnym zwycięskim cesarzem przedstawianym w tej serii zawsze militarnie w hełmie na głowie:



[Proszę zwrócić uwagę na rewers i porównać!]



Czasem jest to hełm nowego rodzaju:



W odróżnieniu od Licyniusza, który ma na głowie tylko roślinę



4. Szyderca jest pracownikiem mennicy i wie, jak powinna wyglądać prawidłowa moneta z Siscji, więc nawet jeśli jest zatwardziałym łacinnikiem i z greckiego alfabetu zna tylko 5 pierwszych liter (bo Siscja wtedy więcej oficyn nie miała), to do głowy mu nie przyjdzie, by zamiast gammy wstawić T.

5. Zresztą do wykonania rewersu używa oryginalnego stempla, więc tam musi być gamma.

6. Do wykonania awersu też chyba używa oryginalnego stempla, ale musi go mocno przerobić, bo chce mieć wysoką ludową czapę, a nie taki płaski naleśnik, jaki noszą po służbie panowie oficerowie. Poza tym musi przykryć hełm.

7. Dlatego zostaje mu niewiele miejsca na legendę, którą z kolei musi pokawałkować i wyryć na nowo.

Podsumowując: jedynie czapka z Beast Coins jest utrzymana w stylistyce Siscji i wedle panujących tam reguł. Reszta to jedynie marne naśladownictwa.

Legenda zamiast oryginalnego (w tym wypadku) IMP CONSTANTINVS MAX AVG czyli największy August, brzmi teraz: IMP CONSTANTINVS PERT AVG.

Od czego skrótem jest PERT, trzeba pospekulować ze słownikiem w ręku. Może to być np. skrót od pertenuis, przenośnie - błahy, mało znaczący (czyli odwrotność maximus). Albo od pertritus - bardzo pospolity. Albo od perturpis - haniebny. Albo od perturbatus. Albo gra oparta na dwuznaczności określenia pertinax, które może mieć wydźwięk pozytywny - uparty, zawzięty, ale żartobliwie znaczyło także 'bardzo skąpy'. A był przecież i cesarz Pertynaks, wedle tradycji nie taki zły, tyle że porządził sobie króciutko.

Może też szyderca z premedytacją założył taką migotliwość odczytań. Na pierwszy rzut oka nie musi być pod tym PERT koniecznie coś obraźliwego, ale można to bez problemu w taki sposób komuś wyłożyć i puścić w obieg.
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Julek C
Gaduła
****
Poland Poland

Zainteresowania:
antoniniany Aureliana

Wiadomości: 1 184



Zobacz profil
« Odpowiedz #20 : 05 Kwiecień 2018, 06:26:27 »

Podoba mi się pańska wizja, choć to raczej kwestia wiary, niż faktów.
1. Przy powiększeniu monety z aukcji Pegasusa nie jestem już tak pewny, że to T . Raczej jest to gamma(zd.1).
2. W 319 szwagrowie się pogodzili i Licyniusz był znowu na monetach w Siscii.
3. Szyderca znał się na dłubaniu w stemplach, a przeróbka  awersu była tak gruntowna( musiał pogłębić cały rysunek popiersia, spiłować ryty literek i wyryć nowe, że równie dobrze mógł wykorzystać stempel awersu z Liciniuszem (zd.2).
4. Gdyby szyderca puścił monety w obieg, szpiedzy Szefa szybko by ustalili, że inspiratorem i fundatorem całej operacji był Licyniusz, wybuchłaby druga wojna domowa z wiadomym skutkiem Mrugnięcie.

Przy okazji mam zapytanie w jaki sposób zamieszczać zdjęcia w tekście?
Pozdrawiam.


* ConstantineHat-PegasiAuctionXXII-Lot599 - Kopia (2).jpg (65.22 KB, 602x600 - wyświetlony 57 razy.)

* 52438.m.jpg (49.9 KB, 800x402 - wyświetlony 46 razy.)
Zapisane
DzikiZdeb
Gaduła
****

Wiadomości: 2 966


Zobacz profil
« Odpowiedz #21 : 05 Kwiecień 2018, 06:35:37 »

w jaki sposób zamieszczać zdjęcia w tekście?
Musi Pan je mieć dostępne przez www, najlepiej na serwerze na którym nie znikną na drugi dzień :-) Potem jest całkiem prosto:

tekst tekst tekst [imh]http://www.adres.com/obrazek.jpg[/imh] tekst tekst tekst.

Oczywiście zamiast imh musi być img.

Zapisane
Julek C
Gaduła
****
Poland Poland

Zainteresowania:
antoniniany Aureliana

Wiadomości: 1 184



Zobacz profil
« Odpowiedz #22 : 05 Kwiecień 2018, 06:41:33 »


Oczywiście zamiast imh musi być img.


Dziękuję.
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 236



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #23 : 13 Kwiecień 2018, 12:43:15 »

U nas jakby się ociepliło, ale chyba w Hiszpanii przymrozek, bo Konstantyn dalej chodzi w czapce.

Nudny krój tej czapki, fabryczna robota, więc aż mi się nie chce wklejać zdjęć.

https://www.ebay.es/itm/EXCEPTIONAL-Constantine-I-307-337-AD-E-Follis-Medallon-21-mm-3-32-g-44/183140436915?hash=item2aa4054bb3:g:G~QAAOSwCkZZUALX

Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 236



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #24 : 14 Maj 2018, 20:25:57 »

Już całkiem ciepło, a niektórym dalej czapka potrzebna.

Tę sprzedano za prawie 150 euro.

Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
okejos
Członkowie TPZN
Gaduła
*
Poland Poland

Legitymacja: TPZN nr 059

Wiadomości: 2 980



Zobacz profil
« Odpowiedz #25 : 15 Maj 2018, 07:13:13 »

naiwnych nie sieją .. sami rosną Chichot
Zapisane

Tempora mutantur, et nos mutamur cum illis
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM