Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
14 Grudzień 2018, 20:50:07


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Lewa Calliope Probusa na aukcji NAC  (Przeczytany 1027 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
barnaba
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Mennictwo Probusa

Wiadomości: 417



Zobacz profil
« : 06 Kwiecień 2018, 09:04:21 »

Z dużym zaskoczeniem i smutkiem odnotowałem, że najbardziej prestiżowy dom aukcyjny świata z zakresu numizmatyki antycznej, tj. Numismatica Ars Classica, wystawił takiego ordynarnego falsa najsłynniejszego antoniniana Probusa z legendarnym rewersem Calliope Avg (jedynym takim rewersem z imieniem muzy poezji epicznej Calliope w całej historii mennictwa rzymskiego):

https://www.sixbid.com/browse.html?auction=4763&category=140860&lot=3928531

Awers jest prawie na pewno oryginalny i wzięty z jakiejś innej monety z Siscji, ale rewers to już jakaś groteska. Ta calliope i te literki nawet nie leżały blisko oryginalnej monety!  

Dla porównania tak wygląda ten typ w oryginale:

http://probuscoins.fr/search?atelierID=-1&dateID=-1&titulatureID=-1&legendeID=21&reversType=-1&emission=-1&officineID=-1&busteID=-1&ric=-1&bastien=-1&mpr=-1&ho=-1&rarityID=-1&id=&keywords=

Zgłosiłem powyższą monetkę jako fals także na FAC (nie mam jednak pewności, że wskazany link jest trwały i czy nie ulegnie dezaktualizacji w przypadku dodania nowego raportu o falsach):

http://www.forumancientcoins.com/fakes/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=31

Napisałem wreszcie do NAC w tej sprawie. Zobaczymy, czy i jaka będzie reakcja.

Zapisane
barnaba
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Mennictwo Probusa

Wiadomości: 417



Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 06 Kwiecień 2018, 14:31:11 »

Sylviane Estiot właśnie potwierdziła moje zastrzeżenia i przy okazji zwróciła uwagę na dwa kolejne falsy na aukcji NAC:

"Dear Barnaba,

Thank you for your email. Alas, even the most prestigious auction houses fail, and NAC is particularly receptive to fakes since a few years, mostly fake "quinarii". The spell for rarities, wihout any doubt...

I wrote to NAC today, about the Calliope NAC 106, 1032 (I just wonder how modern forgers can re-engrave in this way the reverse of perfectly genuine coins, as the coin bearing this "Calliope" is quite a normal aurelianus from an earlier issue of Siscia). There is even a plausible patina and "rests of surface silvering"...
And about NAC 106, 1031, a monstruous fake quinarius of Probus. And about NAC 106, 1029, a Tacitus medallion which could be, as the "Calliope", a genuine coin with a totally re-ingraved reverse (or a heavily retooled reverse).

Thank you so much for having drawn my attention on the Calliope".


https://www.sixbid.com/browse.html?auction=4763&category=140860&lot=3928528

https://www.sixbid.com/browse.html?auction=4763&category=140860&lot=3928530

Trzeba być zatem czujnym i dokształcać się we własnym zakresie. Renoma domu aukcyjnego - jak widać - nie obroni nas przed falsami i nie wyręczy nas z obowiązku dokonywania samodzielnych ocen!

 
 
Zapisane
barnaba
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Mennictwo Probusa

Wiadomości: 417



Zobacz profil
« Odpowiedz #2 : 06 Kwiecień 2018, 14:34:58 »

Po interwencji Estiot raczej te monetki zostaną wycofane, więc zanim wskazane linki zdezaktualizują się, zamieszczam ku przestrodze zdjęcia 3 falsów


* fals Calliope.jpg (214.97 KB, 1500x742 - wyświetlony 83 razy.)

* fals kwinara.jpg (174.6 KB, 1500x722 - wyświetlony 72 razy.)

* fals Tacyta.jpg (184.75 KB, 1500x733 - wyświetlony 88 razy.)
Zapisane
Lech Stępniewski
Gaduła
****

Wiadomości: 6 287



Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #3 : 06 Kwiecień 2018, 14:44:33 »

Na Tacycie i kwinariusie Probusa dłubaninę widać całkiem wyraźnie.

Ale Kaliope tak mnie kawałkiem pupy zauroczyła, że muszę prosić o instrukcje - na co szczególnie zwracać uwagę przy zadawaniu się z tą panią. W każdym razie wiem już, że lepiej nie płacić z góry.


****

Nb. co się dziwić, że falsy przelatują, skoro fachowcy z NAC potrafią napisać coś takiego

"Maximinus II Daia caesar, 305 – 309. Tetradrachm, Alexandria circa 296". Gdzie tu sens, gdzie tu logika.

https://www.sixbid.com/browse.html?auction=4765&category=140865&lot=3929180

Na tej wymęczonej i może też trochę podrasowanej monetce jest naturalnie Maksymian Herkuliusz - jako August.

Różnych pomyłek i pomyłeczek jest ta zresztą więcej, więc trzeba wszystko DOKŁADNIE sprawdzać.

Np. tu fachowcom Siscja pomyliła się z Ticinum

https://www.sixbid.com/browse.html?auction=4763&category=140859&lot=3928314

Z kolei tej monetki fachowcy nie umieli w RIC znaleźć

https://www.sixbid.com/browse.html?auction=4765&category=140865&lot=3929185

A to przecież NICOMEDIA 71a
Zapisane

NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII
barnaba
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Mennictwo Probusa

Wiadomości: 417



Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 08 Kwiecień 2018, 21:45:21 »

Na Tacycie i kwinariusie Probusa dłubaninę widać całkiem wyraźnie.

Ale Kaliope tak mnie kawałkiem pupy zauroczyła, że muszę prosić o instrukcje - na co szczególnie zwracać uwagę przy zadawaniu się z tą panią. W każdym razie wiem już, że lepiej nie płacić z góry.

Panie Lechu, faktycznie śladów dłubaniny na zdjęciu Calliope oferowanej przez NAC nie widać. Z punktu widzenia "technicznego" to naprawdę majstersztyk. Bowiem awers jest prawie na pewno oryginalny, zaś rewers na pewno nie jest oryginalny (chociaż nie widać śladów manipulacji, przynajmniej na zdjęciu), a obie strony mają te same charakterystyczne ślady po srebrzeniu i jeszcze pęknięcie krążka. Fałszerz naprawdę poprawił swój warsztat w stosunku do poprzedniej próby Calliope, na której były widać ślady poprzedniego rewersu (SALVS AVG).

Co zatem zdradza tak świetne fałszerstwo? przede wszystkim nienaturalny styl muzy oraz krój liter. Dodatkowo, do pewnego stopnia, również awers zdradza fałszerstwo, bo chociaż jest oryginalny, to pochodzi z poprzedniej emisji bitej w Siscji, w ramach której używano długą tytulaturę IMP C M AVR PROBVS P F AVG. Natomiast wszystkie znany egzemplarze oryginalnej Calliope mają krótką tytulaturę IMP PROBVS P F AVG.

Poniżej link do wątku, na którym koledzy rozkładają na czynniki pierwsze poprzednią próbę falszerza, no i porównanie zdjęć rewersów (lewych i oryginalnego). Zdjęcia mówią więcej niż słowa!

http://www.forumfw.com/t19899-false-calliope-avg-offered-by-numismatica-ars-classica

http://www.forumfw.com/t5798-pour-nos-amis-probusiens-type-calliope-avg?highlight=calliope




 



* calliople.jpg (122.53 KB, 878x763 - wyświetlony 62 razy.)
Zapisane
barnaba
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Mennictwo Probusa

Wiadomości: 417



Zobacz profil
« Odpowiedz #5 : 11 Kwiecień 2018, 10:10:00 »

Apele poskutkowały. Fałszerstwa wycofano:

https://www.sixbid.com/browse.html?auction=4763&category=140860&lot=3928531

https://www.sixbid.com/browse.html?auction=4763&category=140860&lot=3928530

Tylko Tacyt jeszcze wisi...

Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM