Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
19 Listopad 2018, 22:38:25


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Jeszcze raz o „fałszerstwach” banknotów ZWZ  (Przeczytany 626 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Michał1967
Nowy użytkownik
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Banknoty GG

Wiadomości: 3


Zobacz profil
« : 15 Lipiec 2018, 21:09:59 »

Dość dużo jest informacji o 100 zł serii B z 1940 (fałszerstwo ZWZ ) czy 500zł serii A z 1940 (fałszerstwo londyńskie). W dotychczasowej znanej mi literaturze omawiającej fałszerstwa ZWZ wspomina się również, że były produkowane  inne nominały (10,20,50 zł).-Biuletyn Numizmatyczny Nr 10-12,-Przegląd Numizmatyczny Nr40/2003.
Jednakże całkowicie brak jest materiału ikonograficznego dotyczącego tych niższych nominałów. Chciałbym podzielić się z Wami moimi przemyśleniami na ten temat jak również prosić Was o swoje spostrzeżenia i skany, może wspólnymi siłami potrafimy dopisać nieco więcej informacji do tej jakże pasjonującej historii.
Moje przemyślenia dotyczą głównie banknotów 10 zł. Nasuwają się liczne pytania. Czy były fałszowane różne serie czy tylko jedna (tak jak seria B w 100zł)? Czy były tak perfekcyjnie zrobione, że nie można ich wyłapać lub tak prymitywnie że zostały w większości wyłapane przez okupanta?   
Zastanówmy się nad pierwszym pytaniem. Dlaczego miano by fałszować wszystkie serie skoro w 100zł fałszowano tylko serię B, wydaje się, że bardziej prawdopodobne było fałszowanie tylko jednej serii. Jeśli jednej to której? Z moich obserwacji wynika, że  najrzadszą serią 10zł z 1940 r. jest seria C. Praktycznie brak banknotów w stanie I lub II ,a stany słabe i tak należą do rzadkości. Czy seria C jest tą szukaną? A może wręcz przeciwnie, najliczniejsze banknoty 10 zł dostępne na rynku to seria L, jest ich tak dużo, że ma się wrażenie, że seria L stanowi 60% wszystkich 10 zł z 1940 r. Dodatkowym argumentem wskazującym na serię  L jest dziwna różnica w numeracjach wcześniejszych (inny rozstaw i krój czcionki) niż w późniejszych. Takiej różnicy  nie ma  w żadnej z pozostałych serii. Czy to  wskazywałoby na serię L? A może to  inna seria , np. seria G. Idąc tropem serii B 100zł wiemy, że jej produkcja nie trwała długo, dość szybko została wychwycona i wycofywana przez okupanta , ponieważ zarówno banknoty 10 zł jak i 100zł miały numeracje siedmiocyfrową wydaje się, że fałszywe 10zł powinny być  raczej z początkowych serii, a nie końcowych. Warto zwrócić uwagę na to, że znak wodny w banknotach 10zł i 20zł jest taki sam w zw. z czym czy nie szkoda było  papieru na 10zł gdy można było mieć dwa razy większy „zysk” z 20zł. Może w zw. z tym banknoty 10zł były wytwarzane na papierze bez znaku wodnego?
I tak doszliśmy do pokazania materiału ikonograficznego.
Seria G, posiadam pięć banknotów z różnymi bliskimi (prawie sąsiednimi) numerami  na papierze bez znaku wodnego w których nie mogę dopatrzyć się różnicy między nimi, a oryginałem serii G na papierze ze znakiem wodnym. Zwraca uwagę numer 05 tak jak w serii B 100zł. Jak widać na zdjęciu banknot jest nieco ciemniejszy niż oryginał . Może to jednak seria G?   
 
             

Popatrzmy teraz na omawiana wcześniej serię L, banknot „wyłapany” z nadrukiem Falsch Emissionsbank  ( możliwe, że banknot jest oryginalny a nadruk jest fałszywy).Banknot z końca serii z oddaloną literą L. Banknot ze znakiem wodnym.


Popatrzmy na inny  banknot serii L ( z blisko usytułowaną literą L), ale zwraca uwagę lokalizacja numeratora przesunięta do góry i prawo. Znak wodny prawidłowy. Ale czy taki banknot można „puszczać” w obieg  wiedząc, że jest  fałszywy - szczerze wątpię.

 



 Powyższe banknoty są z mojego zbioru ale przeglądając archiwalne aukcje znalazłem wyłapane (ostemplowane) i nie wyłapane przez okupanta 10zł serii G z numerami zaczynającymi się od 03,04,05. Reasumując te rozważania ja stawiałbym na serię G.
Jak widać nadal jest wiele pytań i brak dużej ilości materiału porównawczego, proszę o Wasze spostrzeżenia i skany banknotów, może wspólnie  rozwikłamy tą zagadkę.
                                                                                                             Z poważaniem
                                                                                                             Michał Biskup
Opinie, komentarze, skany proszę przesłać na michal.biskup@onet.pl       
Kielce 15.07.2018                                                             
 


* DSC_0397 (2).JPG (83.05 KB, 229x225 - wyświetlony 42 razy.)

* DSC_0389.JPG (82.24 KB, 290x151 - wyświetlony 32 razy.)

* DSC_0442.JPG (74.11 KB, 261x128 - wyświetlony 40 razy.)

* DSC_0448.JPG (85.42 KB, 335x176 - wyświetlony 39 razy.)
Zapisane
Mad_Tiger
Stały bywalec
***
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Jednoosobowe Towarzystwo Kolekcjonera Monet Obiegowych Uśmiech
Zainteresowania:
Monety Obiegowe II RP, PRL oraz III RP

Wiadomości: 406


...


Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 15 Lipiec 2018, 21:26:59 »

Temat ciekawy ale załączone zdjęcia są fatalnej rozdzielczości - nic nie widać.

Skany mojego 10 zł 1940 L:


* 1940_10_L_A.jpg (578.58 KB, 2034x1021 - wyświetlony 104 razy.)

* 1940_10_L_R.jpg (549.11 KB, 2045x1039 - wyświetlony 37 razy.)
Zapisane

"Tu przyklęka numizmatyk,
Słychać jego serca bicie.
To pieniądza jest fanatyk,
W biciu monet jego życie."


Mój skromny zbiorek monet zagranicznych:
http://pl.ucoin.net/uid32181 Mad_Tiger
gumer
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Pieniądze getta łódzkiego

Wiadomości: 153


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2 : 16 Lipiec 2018, 05:08:57 »

Dość dużo jest informacji o 100 zł serii B z 1940 (fałszerstwo ZWZ ) czy 500zł serii A z 1940 (fałszerstwo londyńskie).

A czemu taki podział? Wg znanej mi dokumentacji historycznej oba nominały były wykonane w Londynie.
Zapisane

Michał1967
Nowy użytkownik
*
Poland Poland

Zainteresowania:
Banknoty GG

Wiadomości: 3


Zobacz profil
« Odpowiedz #3 : 16 Lipiec 2018, 18:54:04 »

Z literatury którą znam  100 zł w większości było wykonane w Polsce, a 500 zł w Londynie. Pozdrawiam. 
Zapisane
gumer
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
Pieniądze getta łódzkiego

Wiadomości: 153


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #4 : 16 Lipiec 2018, 19:11:29 »

Mam taki fajny dokument, z dopiskiem TAJNE, który zaczyna się w następujący sposób (pisownia oryginalna).

------------------------
NOTATKA
do akt z konferencji odbytej u p. Ministra Skarbu w dniu 13.X.1943r. w sprawie wysyłki do kraju wykonanych w Londynie banknotów 100 i 500 zł.

Obecni:
p. Min. Skarbu
pułk. Protasewicz
ppłk. Prohaska
inż. Thugutt
Dyr. Barański
Dyr. Chybiński
p. J. Łuba
------------------------

Dlatego wspomniałem o dokumentacji historycznej, a nie o literaturze.
Zapisane

Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM