Aktualności:

  • 26 Kwiecień 2019, 13:50:16

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Trojak wschowski 1595  (Przeczytany 2817 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Tytus

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 579
  • x
Trojak wschowski 1595
« dnia: 11 Listopad 2018, 16:25:04 »
 :) czy ktoś z Sz. Membersów TPZN ma może takiego trojaka?
« Ostatnia zmiana: 11 Listopad 2018, 18:25:04 wysłana przez Tytus »

Tytus

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 579
  • x
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #1 dnia: 11 Listopad 2018, 18:42:16 »
H.Cz. 6717?
Wal.XXVIa (R-2)
Kop. 1004?  
Kop. "Monety Z III W" 645 (R-3) :-\
« Ostatnia zmiana: 11 Listopad 2018, 19:02:43 wysłana przez Tytus »

Stanisław

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 287
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #2 dnia: 11 Listopad 2018, 19:40:40 »
Trojak nie notowany w katalogu T. Igera. Duzo rzadszy niż wynika z katalogu E. Kopickiego.

Tytus

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 579
  • x
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #3 dnia: 18 Listopad 2018, 09:13:36 »
 :-\ Czyżby autentycznie nikt z PT Kolegów nie ma ani nie widział chociaż na zdjęciu takiego trojaka?

Tytus

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 579
  • x
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Listopad 2018, 10:31:53 »
Przedstawiam brata bliźniaka (H.Cz. 6717)  :)

Tytus

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 579
  • x
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #5 dnia: 22 Listopad 2018, 09:56:20 »
To jednoznacznie ta sama moneta (w katalogu H. Cz. nawet nie ma ryciny).
Moim zdaniem awers jest zrobiony tym samym stemplem (brat bliźniak) ale już rewers różni się na tyle (np. położenie górnego "O" w stosunku do ogona orła),
że chyba zrobiony był innym stemplem. Po konsultacji z Kol. dariusz.m skłaniałbym się do przyjęcia tezy, że jest to hybryda W.95.4c/W.96.1d.
Awers: bardzo zbliżony do http://iger.wcn.pl/coins/3390
Rewers: natomiast http://iger.wcn.pl/coins/3410


Ł.Cieśla

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 287
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #6 dnia: 22 Listopad 2018, 13:41:10 »
Może i bym coś odpowiedział, ale skoro Kolega, pyta o opinię PT: Membersów TPZN, to siedzę cicho.
Doctrina multiplex, veritas una

Tytus

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 579
  • x
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #7 dnia: 22 Listopad 2018, 14:06:11 »
 :) ależ, ależ, my tu jeszcze na demokratycznych zasadach i bez "gorszych sortów" i "stali bywalcy" są równie mile widziani... ;)

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 3 821
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #8 dnia: 22 Listopad 2018, 14:27:27 »
Bardzo proszę bez fochów ;)
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

Ł.Cieśla

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 287
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #9 dnia: 22 Listopad 2018, 15:03:23 »
Spoko, spoko  ;) Jako inżynier miewam skrzywienie zawodowe i jeśli pytanie jest precyzyjnie zadane to staram się precyzyjnie odp.   :)
Dam znać trochę później i podyskutujemy, bo widziałem takie portrety w różnych konfiguracjach z rewersami.
Doctrina multiplex, veritas una

Ł.Cieśla

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 287
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #10 dnia: 22 Listopad 2018, 16:26:59 »
Bardzo ciekawy trojak i on nie jest wschowski, tylko poznański.
Awers z 95r. powszechny, ale takiej kombinacji z rewersem, nie widziałem.
Po pierwsze na rewersie jest znak Jana Ditmara (3 jagody z gałązką). Znak w tym kształcie, jest bardzo charakterystyczny dla mennicy z Poznania, bo we Wschowie jest inny, uproszczony. Interesujące jest zestawienie tego znaku, z datą 95 na awersie, bo Jan Ditmar formalnie przejął zarząd mennicy w Poznaniu, dopiero w styczniu 1596r. Teoretycznie nie powinno być takiego trojaka  :)

Jedyne wytłumaczenie jakie przychodzi mi do głowy, to takie, że wykorzystano w styczniu 1596r. stempel awersu z czasów Andrzeja Lafferta, który do grudnia 1595r. był dzierżawcą mennicy poznańskiej i zestawiono go z nowym stemplem, już ze znakiem nowego dzierżawcy Jana Ditmara. Będzie to rzadkość, liczona w najwyżej kilku może kilkunastu sztukach na rynku.

Poszukam tego stempla rewersu w archiwach i u siebie, z roku 1596. Jeśli znajdę, to wrzucę zdjęcia.
Doctrina multiplex, veritas una

dariusz.m

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 575
    • Blog Numizmatyczny
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #11 dnia: 22 Listopad 2018, 16:29:36 »
Cytuj
Bardzo ciekawy trojak i on nie jest wschowski, tylko poznański.
Też jestem tego zdania, co nadmieniłem kol. Tytusowi na pw.

Cytuj
Jedyne wytłumaczenie jakie przychodzi mi do głowy, to takie, że wykorzystano w (...) 1596r. stempel awersu z czasów Andrzeja Lafferta, który do grudnia 1595r. był dzierżawcą mennicy poznańskiej i zestawiono go z nowym stemplem, już ze znakiem nowego dzierżawcy Jana Ditmara.
Też jestem tego zdania, co nadmieniłem kol. Tytusowi na pw.

 :)
« Ostatnia zmiana: 22 Listopad 2018, 16:32:08 wysłana przez dariusz.m »

Ł.Cieśla

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 287
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #12 dnia: 22 Listopad 2018, 17:37:44 »
Miło przeczytać, że powszechnie szanowany znawca tematu, Pan Dariusz, ma podobne zdanie w tym temacie. 
Doctrina multiplex, veritas una

Tytus

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 579
  • x
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #13 dnia: 22 Listopad 2018, 18:24:05 »
 Byłoby autentycznie interesujące gdyby można było zobaczyć zdjęcia innych egzemplarzy i stwierdzić czy stempel awersu jest zawsze ten sam.
:) Cieszę się, nota bene, że mój trojaczek został doceniony i doczekał się dyskusji.
Początkowo obawiałem się, że będzie to tylko mój monolog.  ;)
A może Kol. qcho dorzuci jeszcze swoją opinię?

Ł.Cieśla

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 287
Odp: Trojak wschowski 1595
« Odpowiedź #14 dnia: 22 Listopad 2018, 19:19:29 »
W "Katalogu Monet Polskich 1587-1632" Kurpiewskiego-Kamińskiego wydanie 1990r., ten trojak jest oznaczony jako R2, w pozycji 797, a w katalogu Kopickiego z 2007r. jest jako R3 pod pozycją 645 (ale chyba jest tam minimalnie inny portret króla)
Zabawne, że do tej pory nie zwracałem na niego uwagi  ;D
Na awersie, pomiędzy literami G . R w otoku, jest charakterystyczny drobiazg, jakby uszczerbek stempla (?), który zaznaczyłem w kółeczku. Kryza tutaj zazwyczaj nie dochodzi.
W trojaku Kolegi Tytusa, wydaje mi się, że ten uszczerbek, to naturalne uszkodzenie stempla, bo krawędź jest poszarpana, a w tym trojaku z puncą Czapskiego, ta krawędź wydaje się już poprawiona, bo widać proste linie cięcia (zaznaczyłem strzałką). Czyżby próbowano zatuszować/zminimalizować w ten sposób uszkodzenie?
Takiego stempla awersu nie znalazłem w notowaniach WCN, GNDM i Niemczyk i u siebie. Rewers musi jeszcze poczekać...

Ten trojaczek to dla mnie mała sensacja ;)
Na marginesie, to skąd jest ten trojak z puncą Czapskiego? Z obiegu, czy leży w Muzeum?
« Ostatnia zmiana: 22 Listopad 2018, 19:21:04 wysłana przez Ł.Cieśla »
Doctrina multiplex, veritas una

 

R E K L A M A
aukcja monet