Aktualności:

  • 01 Czerwiec 2020, 22:31:29

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?  (Przeczytany 13267 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 5 142
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #75 dnia: 22 Listopad 2018, 05:07:29 »
Byłem swego czasu zafascynowany tym człowiekiem. Po przeczytaniu jego książek miałem wizję czerniakowskiego cwaniaka, który w ekstremalnych warunkach kacetów używał swej umiejętności przeżycia w każdej sytuacji. Teraz nie jestem jakoś pewny co z nim naprawdę było.
Pozdrowienia.
Jacek

DzikiZdeb

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 133
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #76 dnia: 22 Listopad 2018, 07:19:35 »
Czyli jak czegoś nie pomyliłem, około 38,000 zł miesięcznie, dziś.  ( cena złota )
Mnie wyszło 40250 zł, więc w granicach błędu statystycznego. Innymi słowy, pomijając Grzesiuka, według tego przelicznika złotówka dzisiejsza jest równa złotówce z 1949 r. Czyli w roku 1949 w porównaniu z czasami obecnymi żyło się jak w raju: dziesięcioletni chłopczyna do zaganiania kurczaków inkasował dziennie 270 zł, większość pracowników fizycznych na etacie zarabiało albo do 12 tys, albo 12-16 tys, najwięcej pracowników biurowych od 12 do 20 tys, a pracownicy inżynieryjno-techniczni mieli najbardziej rozciągniętą siatkę płac i wcale niemało dochodziło do 36 tys.

Aż się prosi, żeby podzielić przez EURa i porównać z pensjami w Niemczech czy Anglii czy policzyć ile to miesięcy pastuszek musiał pracować na nowe BMW serii 7, gdyby takie wtedy produkowano. :-)

DzikiZdeb

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 133
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #77 dnia: 22 Listopad 2018, 07:55:06 »
Pytanie, co to znaczy średnia płaca w tych czasach, czy taka wartość ma większy sens?

Myślę, że jest jednak znacznie precyzyjniejsza i sensowniejsza niż te wszystkie średnie na podstawie tuzina na krzyż danych u Szwagrzyka.
Na pewno, ale z zastrzeżeniem, że dotyczy to tylko pracowników etatowych. A ludzi pracujących na wsi na swoim i nie na swoim było wtedy znacznie więcej (są w cytowanym roczniku wcześniej tabelki z ilościami). Próba wyciągnięcia średniej z wszystkich zarobków doprowadzi do jakiejś aberracji.

Jak dla mnie dużo czytelniejsza jest wiedza z tabelek przedziałowych - chociażby to, że
W państwowym przemyśle tylko 2% pracowników biurowych mieściło się w tym przedziale.

Yoda

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 233
  • Legitymacja TPZN numer 112
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #78 dnia: 22 Listopad 2018, 10:20:32 »
Byłem swego czasu zafascynowany tym człowiekiem. Po przeczytaniu jego książek miałem wizję czerniakowskiego cwaniaka, który w ekstremalnych warunkach kacetów używał swej umiejętności przeżycia w każdej sytuacji. Teraz nie jestem jakoś pewny co z nim naprawdę było.
Mam podobne odczucia, jako nastolatek przeczytałem pierwszy raz "Pięć lat kacetu"- byłem pod wrażeniem, gość jawił mi się jako bohater ....
Pozdrawiam, Marek.

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 783
    • NOT IN RIC
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #79 dnia: 22 Listopad 2018, 15:14:39 »
Czyli w roku 1949 w porównaniu z czasami obecnymi żyło się jak w raju.

Niewątpliwie. Twarde liczby "wyrażone w złocie" nie mogą kłamać. I co sobie zatem historyk za lat 300 pomyśli o czarnej i zaplutej reakcji, której to szczęście ludu przeszkadzało?
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 783
    • NOT IN RIC
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #80 dnia: 22 Listopad 2018, 15:26:19 »
miałem wizję czerniakowskiego cwaniaka, który w ekstremalnych warunkach kacetów używał swej umiejętności przeżycia w każdej sytuacji. Teraz nie jestem jakoś pewny co z nim naprawdę było.

Jak to co? Dalej "używał swej umiejętności przeżycia w każdej sytuacji". Niestety, jednocześnie żył dość lekkomyślnie. W związku z czym umarł stosunkowo młodo na gruźlicę, co wprowadza do tej historii rys tragiczny i jakby nieco inaczej ustawia go w hierarchii społecznej (bo gruźlica kojarzy się od razu z nędzą), ale nawet bardzo życzliwy mu biograf pisze:

"Dzięki pracy w szpitalu udało mu się dostać niezwykle wtedy trudno dostępną streptomycynę. Ściągano ją ze Szwecji, kosztowała na czarnym rynku majątek, ale Stasiek dostawał ją za darmo. Wielu chorym w jego stanie pozwalała na całkowite wyleczenie i po gruźlicy nie zostawał ślad. Niewielu z nich jednak, tak jak Stasiek, streptomycynę popijało wódką".
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

DzikiZdeb

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 133
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #81 dnia: 05 Marzec 2019, 20:20:49 »
Odgrzeję kotleta, bo przypadkowo natknąłem się na cudną pułapkę, w którą wpadli zwolennicy przeliczania dawnych kwot na dzisiejsze.

Zapodałem sobie takie dzieło: https://www.cda.pl/video/1321017d6

Nie, żebym się czegoś po tym wielkiego spodziewał, ale nóż widelec coś się przyda. Pod koniec niestety autorzy zaczęli mówić w dolarach o handlu i zaczął się kabaret. Początkowo powołali się na "tabliczkę z Koptos", według której stawki za przeprawę z Berenike (pewnie do rzeczonego Koptos) wynosiły:
- 25 dolarów za osła
- 100 za żonę legionisty
- 200 za rzemieślnika
- 2700 za prostytutkę (czas od 36:10)

Nie za bardzo szukałem tego dokumentu, pod tą nazwą nie za bardzo od razu coś widać, szlak jest opisany u Pliniusza (NH 6.26.103), ale bez rzeczonych stawek. Ze stosunku 1:4 przy najniższych kwotach podejrzewam, że wzięto 25$ = 1HS i dalej jakoś poszło. Jakby ktoś miał namiar na rzeczoną tabliczkę, chętnie zobaczę.

Dalej jest jeszcze ciekawiej. Na podstawie zapisu o statku, który przywiózł towar wart 3 mln drachm, ktoś policzył, że to 210 mln$. Czemu - nie mam pojęcia, może drachmę attycką wziął zamiast rzymskiej drachmy egipskiej wartej mniej więcej 1HS? Potem te 210 mln$ przemnożył przez 120 statków rocznie (Strabon) i wyszło, że Imperium Romanum importowało z Indii rocznie towarów za 10,5 trn$. Słownie dziesięć i pół tryliona (czas filmu 40:10 - 40:50). Rozumiem, mnożenie rzecz trudna, na wielu collegach nieobowiązkowa, ichnie tryliony to nasze biliony, więc błąd może i tak nieduży - zamiast 10,5 bln powinno być 25,2 mld $ (przynajmniej tak mi wychodzi - 120 * 210 mln), jak ktoś to inaczej rozumie, niech powie.

Gdyby ktoś sięgnął po realne kwoty z epoki to raczej towar z tego nieszczęsnego statku był wart 3 mln HS, a że ktoś go zapisał, to pewnie był wart wiele powyżej średniej, w końcu wystarczyło sięgnąć do siostrzeńca rzeczonego Pliniusza, który mówi o 100 mln HS importu z Indii rocznie, czyli rzeczony statek miał towar 3,6x bardziej wartościowy niż średnia, jak już tak liczymy...

A tak po redukcji wyliczeń dowiedziałem się, że Imperium było tak bogate, że mogło przeprowadzić przez pustynię miliard osłów rocznie. Warto było przeliczać na dólary?

eleniasz

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 338
    • blog o monetach SAP
  • Zainteresowania: srebra SAP
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #82 dnia: 03 Kwiecień 2020, 12:15:46 »
Wstawać pobudka, kolejna odgrzewka  ;)
Natchnąłem się na takie oto wyliczenia w formie ikonografii, może komuś się przyda...
12 groszy, tylko nie płacz proszę...
Zapraszam na mój blog o monetach SAP

DzikiZdeb

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 133
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #83 dnia: 03 Kwiecień 2020, 12:27:29 »
Natchnąłem się na takie oto wyliczenia w formie ikonografii, może komuś się przyda...
Chyba jako przestroga, do czego mogą prowadzić takie wyliczenia prowadzone na podstawie jednego czynnika, kompletnie bez uwzględnienia realiów danej epoki :-)

Lech Stępniewski

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 6 783
    • NOT IN RIC
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #84 dnia: 03 Kwiecień 2020, 13:29:55 »
Chyba już ostatecznie przenosimy się z tym wątkiem do działu "Humor".
NOT IN RIC - nie notowane monety i błędy w The Roman Imperial Coinage, tomy VI i VII

pasjonatort

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 888
  • TPZN 080
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #85 dnia: 03 Kwiecień 2020, 14:16:35 »
Przeciętna dzienna płaca robotnika niewykwalifikowanego w Lublinie w latach 1571-1790


Lata                                                     W groszach                                                  W gramach srebra

1561-1570                                                               3,0                                                                                 2,4
1571-1580                                                               2,8                                                                                 2,1
1581-1590                                                               2,8                                                                                 2,0
1601-1610                                                               5,0                                                                                 3,2
1611-1620                                                               5,1                                                                                 2,8
1621-1630                                                               7,1                                                                                 2,0
1631-1640                                                             10,2                                                                                 2,7
1641-1650                                                             11,9                                                                                 3,4
1651-1660                                                             12,6                                                                                 3,3
1661-1670                                                             13,2                                                                                 2,3
1671-1680                                                             13,1                                                                                 2,0
1681-1690                                                             15,0                                                                                 1,9
1691-1700                                                             12,5                                                                                 1,7
1711-1720                                                             22,4                                                                                 2,3
1721-1730                                                             21,9                                                                                 2,2
1731-1740                                                             22,1                                                                                 2,4
1741-1750                                                             27,1                                                                                 2,7
1751-1760                                                             20,0                                                                                 2,0
1761-1770                                                             29,4                                                                                 2,9
1771-1780                                                             25,0                                                                                 2,4
1781-1790                                                             23,3                                                                                 2,3

Na podstawie: W. Adamczyk, Ceny w Lublinie od XVI do końca XVIII wieku, Lwów 1935
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Norbert

zenonmoj

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 3 687
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #86 dnia: 03 Kwiecień 2020, 14:55:06 »
Czyli: płace pozostają na w miarę stabilnym (niskim) poziomie, towary luksusowe (mięso, buty) tanieją, piwo mocno tanieje, drożeje to, co najbardziej podstawowe: chleb (zboże...).
No i mamy: ""Nie mają chleba? Niech jedzą ciastka!"...

ZM

DzikiZdeb

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 133
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #87 dnia: 03 Kwiecień 2020, 15:40:58 »
Chyba już ostatecznie przenosimy się z tym wątkiem do działu "Humor".
Widziałem wiele tego typu tabel, ale ta jest najbardziej bezmyślna, z jaką się zetknąłem. Ma potworne kiksy już na poziomie zbierania danych źródłowych, jeszcze przed rozpoczęciem jakiegokolwiek przeliczania. Oczywiście najłatwiejszym punktem, za który można się chwycić, to żołd legionisty - był stały i dość rzadko się zmieniał. Która zatem z kwot - 900, 1200 czy 2000 HS rocznie jest ładnym podzielnikiem 27000? Jakby nie było - 900. Czyli mamy żołd z I w. A.Ch - I w., z którego wychodzi nam sesterc po 30 zł. Patrzymy na najniższą kwotę - powinna ona odzwierciedlać najniższy nominał lub jego wielokrotność. 2 zł = 1/15 sesterca czyli zaokrąglony kwadrans (1/16 sesterca). Fajnie, też przełom er, faktycznie do taniej łaźni dało się wejść za kwadransa. Wobec tego spróbujmy ugryźć coś wyższego. 240 zł za jednorazową wizytę u fryzjera. Nie wiemy, co prawda jaką, ale chyba nie jakąś wyszukaną tylko taką uśrednioną "za uszami maszynką". 240=30*8 czyli 8 sesterców, czyli dwa denary. Coś nie gra - jak niby ktoś nieco biedniejszy, pobierający marną pensję porównywalną do żołdu szeregowca, miałby sobie na coś takiego pozwalać. Chyba, że... no tak, cena wzięta z edyktu Dioklecjana o cenach maksymalnych. Nie ona jedna w zestawieniu zresztą. Tak to osoba zestawiająca ceny beztrosko pomieszała dwie rzymskie rzeczywistości - z I i początku IV w., co stanowi mniej więcej taki sens, jak dywagacja "ile piechur JKMości Stasia Poniatowskiego z roku 1786 mógł sobie kupić za swój roczny żołd połci słoniny w pociągu relacji Siedlce-Warszawa w roku 1942".

To jeszcze nie koniec. Kusiło mnie napisać do szacownego Ośrodka, podpisanego pod tabelką, czy faktycznie takiego bubla wypuścili, czy - co bardziej prawdopodobne - ktoś się pod nich podszył. Ośrodek istnieje jak najbardziej, na liście płac utytułowanych osób jedna za drugą (http://www.novae.uw.edu.pl/polskie/struktura.htm), więc co jest grane?

Chwila googlania później... Pan prof. Dyczek udziela portalowi money.pl wywiadu na temat cen w antyku: https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/ile-judasz-zarobil-na-zdradzie-jezusa,179,0,2402227.html Wszystkie kwiatki jak na dłoni, wystarczyło je opakować obrazkami. Pan profesor jakby nie patrzeć krajowy, tytuły tutejsze, nie jakieś wakacje na Słowacji "zrób doktorat i habilitację na raz": https://nauka-polska.pl/#/profile/scientist?id=56467&_k=qu130r więc o co tu chodzi? Pan profesor zwariował, a nie... to prima aprilis sprzed dwóch lat :-)

Proszę zatem o przeniesienie tabelki i postów pochodnych do działu "humor" z adnotacją "niezrozumiały kawał prof. Dyczka" :-) Bo tutaj jeszcze ktoś gotów potraktować ją poważnie.
« Ostatnia zmiana: 03 Kwiecień 2020, 15:48:42 wysłana przez DzikiZdeb »

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 5 142
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #88 dnia: 03 Kwiecień 2020, 16:14:07 »
Pozdrowienia.
Jacek

DzikiZdeb

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 4 133
Odp: ile kosztował koń,krowa... w Rzeczypospolitej?
« Odpowiedź #89 dnia: 03 Kwiecień 2020, 16:21:49 »
https://www.youtube.com/watch?v=F-vJ3QGd_W0&feature=share
Poddaję się, nie widzę związku. Pani w jakimś programie dla dzieci pomyliła średnicę z obwodem i...?

 

R E K L A M A
aukcja monet