Strona główna | Forum | Artykuły | Galeria | Kalendarz
TPZN - Forum numizmatyczne
Aktualności:
 
*
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.
Czy dotarł do Ciebie email aktywacyjny?
22 Styczeń 2019, 06:07:14


Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji


Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kazimierz Wielki (?) denar (?)  (Przeczytany 1367 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
pibyk
Członkowie TPZN
Użytkownik
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
TPZN Legitymacja Numer 107
Zainteresowania:
papiery wartościowe, a z monet Polska królewska

Wiadomości: 50


Numizmatyk trochę z przypadku i mimo woli ;-)


Zobacz profil WWW
« : 12 Grudzień 2018, 18:54:49 »

Stan jest słaby, moneta bardzo podobna do ruskiego puła, ale niewątpliwie srebrna, litera K, nad nią korona, po obu stronach kropki, na drugiej stronie korona, waga ~0.25 grama, średnica 10 mm. Kopicki 327 (?). Wrzuciłem do działu identyfikacji, ale może nie każdy tam zagląda, a jestem ciekaw co sądzicie o tej monetce.

Zapisane

husyta74
Stały bywalec
***
Zainteresowania:
Wczesne średniowiecze (Polska + sąsiedzi), Śląsk

Wiadomości: 259



Zobacz profil
« Odpowiedz #1 : 13 Grudzień 2018, 23:08:20 »

Witam.
czy jest szansa na zdjęcia zrobione pod innym kątem, albo nieco mniej prześwietlone? Nie bardzo, niestety, jestem w stanie zobaczyć i rozpoznać rysunek monety (mimo opisu). Może będzie wtedy trochę łatwiej.
Pozdrawiam
Waldek

Zapisane

Naukę buduje się z faktów tak jak dom buduje się z cegieł, ale samo nagromadzenie faktów nie jest jeszcze nauką, podobnie jak kupa cegieł nie jest domem. 

Henri Poincaré
pibyk
Członkowie TPZN
Użytkownik
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
TPZN Legitymacja Numer 107
Zainteresowania:
papiery wartościowe, a z monet Polska królewska

Wiadomości: 50


Numizmatyk trochę z przypadku i mimo woli ;-)


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #2 : 16 Grudzień 2018, 17:28:09 »

Zobaczę co się da zrobić - nie jestem dobry w robieniu zdjęć monet.
Zapisane

pibyk
Członkowie TPZN
Użytkownik
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
TPZN Legitymacja Numer 107
Zainteresowania:
papiery wartościowe, a z monet Polska królewska

Wiadomości: 50


Numizmatyk trochę z przypadku i mimo woli ;-)


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #3 : 16 Grudzień 2018, 21:03:49 »

Mam nadzieję, że te zdjęcia są bardziej czytelne:


Zapisane

husyta74
Stały bywalec
***
Zainteresowania:
Wczesne średniowiecze (Polska + sąsiedzi), Śląsk

Wiadomości: 259



Zobacz profil
« Odpowiedz #4 : 16 Grudzień 2018, 21:58:10 »

Witam,
tak, to puło ruskie Kazimierza Wielkiego. Mam jednak wrażenie, że jest to współczesny falsyfikat - pamiętam kiedyś ciekawą dyskusję na temat bliźniaczo podobnego egzemplarza na kafejce allegro, chyba nawet prof. Paszkiewicz zabrał głos w tej sprawie. Konkluzja była jedna: fals.
Zalecałbym ostrożność przy ew. zakupie.

Pozdrawiam

Waldek
Zapisane

Naukę buduje się z faktów tak jak dom buduje się z cegieł, ale samo nagromadzenie faktów nie jest jeszcze nauką, podobnie jak kupa cegieł nie jest domem. 

Henri Poincaré
pibyk
Członkowie TPZN
Użytkownik
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
TPZN Legitymacja Numer 107
Zainteresowania:
papiery wartościowe, a z monet Polska królewska

Wiadomości: 50


Numizmatyk trochę z przypadku i mimo woli ;-)


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #5 : 16 Grudzień 2018, 23:18:07 »

Pochodzenie raczej nie wskazuje na falsyfikat, poza tym to jest zrobione niewątpliwie ze srebra, no i stan jest taki, że chyba fałszerz by czegoś takiego nie produkował, bo kto by to kupił? Dodam, że nie ryzykuję niczym bo monetkę dostałem wraz z innymi, a tam skąd pochodzi była od wielu lat, co najmniej 10-ciu, jeśli nie dłużej.
Zapisane

husyta74
Stały bywalec
***
Zainteresowania:
Wczesne średniowiecze (Polska + sąsiedzi), Śląsk

Wiadomości: 259



Zobacz profil
« Odpowiedz #6 : 16 Grudzień 2018, 23:35:00 »

No cóż, miejmy nadzieję że to Pan ma rację, ja tego nie rozstrzygnę na podstawie zdjęcia. Proszę jednak rzucić okiem na to opracowanie ze strony PS:
https://poszukiwanieskarbow.com/numizmatyka/niby-wykopki.html

pod hasłem puła ruskie" jest tam zestawienie falsów zrobione przed... 2007 rokiem, a więc ponad 10 lat temu. Niektóre podobne.

Poniżej wklejam wycinek tego opracowania (autora, niestety, nie znam) :


* PoszukiwanieSkarbów com.jpg (251.1 KB, 437x855 - wyświetlony 108 razy.)
Zapisane

Naukę buduje się z faktów tak jak dom buduje się z cegieł, ale samo nagromadzenie faktów nie jest jeszcze nauką, podobnie jak kupa cegieł nie jest domem. 

Henri Poincaré
pibyk
Członkowie TPZN
Użytkownik
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
TPZN Legitymacja Numer 107
Zainteresowania:
papiery wartościowe, a z monet Polska królewska

Wiadomości: 50


Numizmatyk trochę z przypadku i mimo woli ;-)


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #7 : 17 Grudzień 2018, 23:22:36 »

Dziękuję za dodatkowe informacje. Faktycznie egzemplarz jest podobny do tego przedstawionego jako fals. Zatem stawiam przy tym znak zapytania i opisuję pozycję jako wątpliwą. Inna sprawa, że trochę by mnie zdziwiło produkowanie fałszywych puł ze srebra dobrej próby, ale zdrowy rozsądek jednak mi podpowiada, że jeśli są wątpliwości to należy je tłumaczyć na niekorzyść inkryminowanego egzemplarza :-)
Zapisane

Korczaszko
Stały bywalec
***
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Polskie Towarzystwo Numizmatyczne
Zainteresowania:
Ojciec i Syn (Zygmunt I i II)

Wiadomości: 657



Zobacz profil
« Odpowiedz #8 : 17 Grudzień 2018, 23:32:05 »

Wszystko byłoby OK gdyby nie to, że puło było wykonane z miedzi a nie ze srebra. Jest to pierwszy miedziany nominał wybijany przez Polskich władców.  Uśmiech
Wydaje mi się, że jest to inna moneta, nie puło. Trzeba pobawić się z oświetleniem monety przy robieniu zdjęć aby wyeksponować jak najwięcej elementów stempla. Przy tej jakości zdjęć określenie co to za moneta to tylko domysły.
Zapisane

Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy Uśmiech
pibyk
Członkowie TPZN
Użytkownik
*
Poland Poland

Stowarzyszenie:
TPZN Legitymacja Numer 107
Zainteresowania:
papiery wartościowe, a z monet Polska królewska

Wiadomości: 50


Numizmatyk trochę z przypadku i mimo woli ;-)


Zobacz profil WWW
« Odpowiedz #9 : 22 Grudzień 2018, 20:42:29 »

W realu widać mniej więcej tyle samo co na ostatnich zdjęciach - niestety lepszych nie umiem zrobić.
Zapisane

vittorio
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
okres wczesnojagielloński

Wiadomości: 169


Zobacz profil
« Odpowiedz #10 : 24 Grudzień 2018, 10:04:35 »

Witam,
Panowie, to jest fals. Nie z epoki, współczesny i jestem pewien tego co piszę,
pozdrawiam
Zapisane
Korczaszko
Stały bywalec
***
Poland Poland

Stowarzyszenie:
Polskie Towarzystwo Numizmatyczne
Zainteresowania:
Ojciec i Syn (Zygmunt I i II)

Wiadomości: 657



Zobacz profil
« Odpowiedz #11 : 24 Grudzień 2018, 14:22:34 »

Koledzy husyta74 i vittorio mają całkowitą rację. Jest to taki sam stempel jak w monetach numer 3 i 4 prezentowanych na zdjęciu ze strony poszukiwanieskarbow.com.  Zagadka wyjaśniona  Uśmiech.


* pulo1.jpg (112.45 KB, 454x227 - wyświetlony 28 razy.)

* pulo2.jpg (103.3 KB, 454x227 - wyświetlony 26 razy.)
Zapisane

Człowiek uczy się całe życie, rodzi się głupi a umiera głupszy Uśmiech
vittorio
Stały bywalec
***
Poland Poland

Zainteresowania:
okres wczesnojagielloński

Wiadomości: 169


Zobacz profil
« Odpowiedz #12 : 25 Grudzień 2018, 21:30:57 »

O ile dobrze pamiętam, to warsztat hrubieszowski,
pozdrawiam
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Numizmatyka - linki do stron | Najlepsze strony numizmatyczne
Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines

Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS! Dilber MC Theme by HarzeM