Aktualności:

  • 15 Wrzesień 2019, 07:45:08

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Jak nie fals, to co ?  (Przeczytany 7488 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Wrocek

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 841
Jak nie fals, to co ?
« dnia: 09 Lipiec 2008, 14:04:34 »
Na Allegro wystawiony właśnie został ciekawy trojaczek : http://www.allegro.pl/item397303743_r_b_rzadki_trojak_zyg_iii_waza_1607_r_krakow.html
Już pierwszy rzut oka i widzimy, że nie jest to oryginał. Nierówne i krzywe litery oraz cyfry (zarówno na awersie jak i na rewersie), brzydkie herby (a przecież trojaki krakowskie z tego okresu, podobnie jak malborskie z lat 1592-94, były wyjątkowo dopracowane), no i portret króla, niby całkiem-całkiem, ale ta korona ..., trochę inny wzór.
Czy więc fals ?
Zdecydowanie nie (!!!), a jak nie fals, to w grę wchodzi naśladownictwo trojaka polskiego, bardzo w tym okresie powszechne. Oczywiście trudno jednoznacznie powiedzieć skąd, ale ja obstawiałbym naśladownictwo siedmiogrodzkie (z bardzo podobnymi, w tym podobnego datowania, tj. z 1606-1608 spotkałem sie wczesniej, stąd taka teza).

Wrocek
TPZN 033
TPZN 033   V-ce Prezes w stanie spoczynku

Mikołaj

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 465
Odp: Jak nie fals, to co ?
« Odpowiedź #1 dnia: 09 Lipiec 2008, 16:31:47 »
Trojak z aukcji:





Dla porównania trojak 1606 z literką K(z 1607 nie znalazłem).


Gdybym zobaczył awers - portretowi bym nic nie zarzucił, faktycznie na rewersie litery koślawe. Przyjmując tezę Wrocka, to czy rytownik był zdolnym analfabetą? Twarz mu wyszła w porządku, korona generalnie też, a litery na rewersie pożal się Boże...
A może było dwóch rytowników? - jeden od awersu i drugi od rewersu?
Jak dla mnie wykonanie awersu i rewersu dzieli pod względem staranności przynajmniej dwie klasy.
« Ostatnia zmiana: 15 Lipiec 2008, 22:29:47 wysłana przez Mikołaj »
Pozdrawiam
Mikołaj

TPZN nr 20

Wrocek

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 841
Odp: Jak nie fals, to co ?
« Odpowiedź #2 dnia: 09 Lipiec 2008, 18:02:19 »
No to jeszcze jedna mała wstawka do tego tematu :
http://img80.imageshack.us/img80/7610/nal1606ka7.jpg
Jak nie fals, to co ?

Siedmiogrodzkie naśladownictwo trojaka z roku 1606
... trzeba chyba przyznać, że w tym przypadku mógłby sie nabrać każdy młody kolekcjoner
Aukcja Nr 10 PDA/PGNUM (31.03.2007 r., wylicytowana cena 580,- !)
TPZN 033   V-ce Prezes w stanie spoczynku

Mikołaj

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 465
Odp: Jak nie fals, to co ?
« Odpowiedź #3 dnia: 09 Lipiec 2008, 18:09:14 »
No to ja się poddaję  :( :( :(
bo nie widzę w tym ostatnim tych różnic poza niewielką odmianą w koronie nad królem i jeszcze lekką nierównością w SISIS. A generalnie - piękny trojak prościutko spod Wawelu jak dla mnie.
Ech....wiele nauki przede mną.

A ile ważą te siedmiogrodzkie robótki? I jaka jest ich próba ?
Pozdrawiam
Mikołaj

TPZN nr 20

Wrocek

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 841
Odp: Jak nie fals, to co ?
« Odpowiedź #4 dnia: 09 Lipiec 2008, 18:19:45 »
No to może dla przykładu niektóre różnice (w porownaniu z oryginałem):
- na oryginale twarz króla bardziej pociągła
- różnica w sposobie rysunku włosów, wąsów i brody
- korona, całkiem inny rysunek
- liternictwo: nie tylko inne niż w oryginale litery, ale też inny ich układ
- litery ryte na stęplu "od ręki" a nie z puncy
- inny rysunek zbroi pod kryzą
- inny naramiennik zbroi
- sama kryza w porównaniu z oryginałem krótsza i bardziej falująca
... a to tylko różnice na samym awersie !!!
« Ostatnia zmiana: 09 Lipiec 2008, 18:23:44 wysłana przez Wrocek »
TPZN 033   V-ce Prezes w stanie spoczynku

Mikołaj

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 465
Odp: Jak nie fals, to co ?
« Odpowiedź #5 dnia: 09 Lipiec 2008, 18:36:18 »
W porządku co do liter zgoda, ale pozostałe elementy: kryza, korona, twarz etc. - > czy to nie mogłaby być po prostu nowa para stempli?
Pozdrawiam
Mikołaj

TPZN nr 20

Wrocek

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 841
Odp: Jak nie fals, to co ?
« Odpowiedź #6 dnia: 09 Lipiec 2008, 21:05:07 »
W porządku co do liter zgoda, ale pozostałe elementy: kryza, korona, twarz etc. - > czy to nie mogłaby być po prostu nowa para stempli?
Może i mogłaby być, ale w tym przypadku to na 100% naśladownictwo.

Wrocek
TPZN 033
TPZN 033   V-ce Prezes w stanie spoczynku

chgo

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 369
  • Capri Genus
Odp: Jak nie fals, to co ?
« Odpowiedź #7 dnia: 15 Lipiec 2008, 02:00:02 »
To dziwactwo wyglada jak jakis strasznie nie udany odlew, dlaczego uważacie ze to nie fals?
Skoro nasladownictwa bito a nie odlewano w tym Siedmiogrodzie.
Pozdrawiam
Krzysiek

Wrocek

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 841
Odp: Jak nie fals, to co ?
« Odpowiedź #8 dnia: 15 Lipiec 2008, 15:40:55 »
Trudno zgodzić się, że to odlew: zob. na aw. REX (jakby podwójnie uderzony ?).
Po drugie: jak miałby być to odlew, to z czego ?
Po trzecie: cechą naśladownictw jest ich słabsza - w porównaniu z oryginalem - jakość.
No i na sam koniec (choć chyba najważniejsze): lata doświadczenia, nabyte wyczucie i porównania bardzo bardzo bardzo wielu egzemplarzy ...

Wrocek
TPZN 033
TPZN 033   V-ce Prezes w stanie spoczynku

chgo

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 369
  • Capri Genus
Odp: Jak nie fals, to co ?
« Odpowiedź #9 dnia: 15 Lipiec 2008, 20:25:11 »
No tak, czyli wyjatkowo niechlujnie zrobiony stempel.
Pozdrawiam
Krzysiek

Mikołaj

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 465
Odp: Jak nie fals, to co ?
« Odpowiedź #10 dnia: 15 Lipiec 2008, 22:30:39 »
Moim zdaniem to nie odlew, lecz niechlujny stempel.

No i poszedł za 217,50 zł
« Ostatnia zmiana: 15 Lipiec 2008, 22:51:41 wysłana przez Mikołaj »
Pozdrawiam
Mikołaj

TPZN nr 20

 

R E K L A M A
aukcja monet