Aktualności:

  • 22 Sierpień 2019, 06:49:55

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Grosz koronny 1529  (Przeczytany 1249 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

DzikiZdeb

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 587
Odp: Grosz koronny 1529
« Odpowiedź #15 dnia: 01 Czerwiec 2019, 20:02:43 »
Liczyłem stemple trojaków Batorego z WCN i wyszło mi, że około 8-9 tys. sztuk mogło powstać z jednego stempla.
Chodziło mi raczej o szacunek, ile mogło na podstawie analizy znanych zbiorów przetrwać do dziś sztuk z danego stempla.

Ł.Cieśla

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 341
Odp: Grosz koronny 1529
« Odpowiedź #16 dnia: 01 Czerwiec 2019, 20:23:16 »
Pojęcia nie mam. Może 1:100... Nie wiem, czy spekulowanie ma w ogóle sens?
Doctrina multiplex, veritas una

Ł.Cieśla

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 341
Odp: Grosz koronny 1529
« Odpowiedź #17 dnia: 01 Czerwiec 2019, 20:31:25 »
O jego dłuższym użyciu świadczyłby fakt, gdyby pojawił się rocznik 1527.
To byłby ewenement - przy produkcji dajmy na to kilkuset sztuk dziennie i wytrzymałości 5-10 tysięcy taki stempel musiałby się gdzieś zapodziać i zostać ponownie znaleziony, żeby był używany w trzech kolejnych latach.

Zgadzam się, to byłby ewenement, dlatego myślę, że to jest mało prawdopodobne, ale nie niemożliwe.
Dziwy się zdarzają.
Przykład:
Szeląg poznański 1588 z herbem Lewart Jana Firleja (https://wcn.pl/archive/136454?q=szel%C4%85g+1588+Pozna%C5%84), zamiast Przegonia Podskarbiego Jana Dulskiego. Jan Dulski zmarł 28 marca 1590r. Urząd Podskarbiego koronnego Jan Firlej obejmuje dopiero 20 maja 1590r.
Jest także szeląg z 1589 z Lewartem.



Doctrina multiplex, veritas una

DzikiZdeb

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 3 587
Odp: Grosz koronny 1529
« Odpowiedź #18 dnia: 01 Czerwiec 2019, 20:56:36 »
Nie wiem, czy spekulowanie ma w ogóle sens?
Ma, i to duży. Przy rzadszych emisjach do odtwarzania kolejności stempli i szacowania wielkości emisji, przy tych bardziej popularnych raczej tylko to drugie (w przypadku Polski chyba są jakieś zapiski typu "mennica taka i taka na półgrosze zużyła tyle i tyle srebra", ale w antyku przeważnie tego nie ma).

rubinowakrew

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 761
    • Katalog Półtoraków
  • Legitymacja: 111
  • Zainteresowania: Półtoraki i inne monety Zygmunta III
Odp: Grosz koronny 1529
« Odpowiedź #19 dnia: 01 Czerwiec 2019, 21:00:26 »
Ciągle patrzycie na zużycie stempla jakby był on wykonany maszynowo. A nie zdziwię się jak jednym stemplem wybito 10000 monet a drugim 10....
Co za czasy.... Falsy się patynuje, oryginały poleruje a kupuje się napisy na pudełkach...

Ł.Cieśla

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 341
Odp: Grosz koronny 1529
« Odpowiedź #20 dnia: 02 Czerwiec 2019, 08:15:41 »
Ciągle patrzycie na zużycie stempla jakby był on wykonany maszynowo. A nie zdziwię się jak jednym stemplem wybito 10000 monet a drugim 10....

Tak też mogło się zdarzyć. Jedno puknięcie i po stemplu, na skutek jakiegoś błędu, czy zanieczyszczenia żelaza.   
Wydaje mi się jednak, że proces odpuszczania i hartowania stempli w końcówce XVI w. był powtarzalny i nadzorował go mistrz. U Niemców taki człowiek zwał się chyba schmiedemeister.

Nie wiem, czy spekulowanie ma w ogóle sens?
Ma, i to duży. Przy rzadszych emisjach do odtwarzania kolejności stempli i szacowania wielkości emisji, przy tych bardziej popularnych raczej tylko to drugie (w przypadku Polski chyba są jakieś zapiski typu "mennica taka i taka na półgrosze zużyła tyle i tyle srebra", ale w antyku przeważnie tego nie ma).

Zgadzam się, ale tu się zastanawiamy nad tym konkretnym groszem. Okresu ZIStarego nie znam, ale w przypadku ZIIIWazy, bardzo trudno ugryźć produkcję menniczą poszczególnych mennic koronnych, bo zazwyczaj brak dokumentów.
Janusz Reyman w "Mennicy olkuskiej" próbował oszacować produkcję. S.Tymieniecki podał zużycie srebra w mennicy poznańskiej w 1586r. za Batorego i na tej podstawie spróbowałem oszacować ilość wybitych trojaków w tym roku. 

(W mennicy poznańskiej bito w 1586r. tylko trojaki i szelągi, ale chyba trojaków znacznie więcej, bo łatwiej można je spotkać w handlu.
Ja teoretycznie zakładam, że stosunek trojaków do szelągów w mennicy wynosił "ostrożne" 3:1, ale możliwe, że było to więcej (wniosek na podstawie ilości notowań, bo blisko 100 trojaków na WCN, a tylko 7 notowań szelągów).
Wiemy, że w 1586r. Pan Teodoryk Busch mincerz mennicy poznańskiej przerobił 1670 grzywien srebra (źródło: S.Tymieniecki).
Wg ordynacji menniczej z 1580r. z jednej grzywny czystego 16 łutowego srebra wychodziło 98 trojaków (przyjąłem tak do przeliczeń bo będzie łatwiej, ale wiadome wszystkim jest, że bito z 13,5 łutowego srebra 82 11/16 szt. trojaków); Przerobiono zatem około 1252 grzywien srebra na trojaki, co daje nam 122 tysiące sztuk.)

Doctrina multiplex, veritas una

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 4 071
Odp: Grosz koronny 1529
« Odpowiedź #21 dnia: 02 Czerwiec 2019, 16:58:13 »
Szukałem ale nie znalazłem wątku, gdzie trojaki z 1584 i 86 były bite tym samym stemplem. To chyba był Poznań.
Wszystko przemija. Dzisiaj choinka, jutro kawal kija...Jacek

 

R E K L A M A
aukcja monet