Aktualności: Witamy na forum TPZN!

  • 06 Luty 2023, 17:48:10

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Quadrum wycinanie otworów  (Przeczytany 3607 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Pepek

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
Quadrum wycinanie otworów
« dnia: 21 Marzec 2020, 11:16:56 »
Cześć!! Szukam genialnego w swojej prostocie sposobu do wycinania otworów w klasycznych quadrumkach.
Ale nie nożyczki 😁 bo mój talent do robótek ręcznych tylko to szpeci. Póki co chodzi mi tylko o otwory okrągłe.
Zbieram Polskę królewską w kasecie na quadrumki 50x50 które niestety produkowane są w zakresie 14-41 więc problem pojawia się i przy małych denarkach i przy talarze 44mm którego zamierzam upolować niebawem.

Jestem przekonany, że jest wśród nas jakiś magik, który przy pomocy z pozoru niepraktycznego sprzętu wytnie elegancko taki otwór 😁

modsog

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 1 593
    • Blog o półtorakach
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #1 dnia: 21 Marzec 2020, 11:38:50 »
Dostępne za małe pieniądze o różnej średnicy. Przydatny byłby jeszcze młotek i jakaś np. drewniana podkładka :D
https://poltoraki.blogspot.com/ - blog o półtorakach Zygmunta III Wazy
https://falszywemonety.blogspot.com/ - Zbiór informacji o FAŁSZERSTWACH NA SZKODĘ KOLEKCJONERÓW

cancan

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 7 185
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #2 dnia: 21 Marzec 2020, 13:59:11 »
Dursznyty?

pablo77

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 451
  • Zainteresowania: August III Sas,monety związane z wydarzeniami historycznymi,liczmany,żetony i medale pamiątkowe
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #3 dnia: 21 Marzec 2020, 14:09:21 »
Może kolega wypróbować taki sprzęt ,jedyny minus to cena.
 https://allegro.pl/oferta/condor-wycinaki-do-gumy-5-35mm-14szt-8987087087
« Ostatnia zmiana: 21 Marzec 2020, 14:12:43 wysłana przez pablo77 »

husyta74

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 590
  • Zainteresowania: wczesne średniowiecze + mennictwo śląskie
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Marzec 2020, 14:13:38 »
Witam!
Używam takich samych jak Kol. modsog pokazał i jestem zadowolony z efektów  :).

Pozdrawiam,
Waldek
Naukę buduje się z faktów tak jak dom buduje się z cegieł, ale samo nagromadzenie faktów nie jest jeszcze nauką, podobnie jak kupa cegieł nie jest domem. 

Henri Poincaré

modsog

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 1 593
    • Blog o półtorakach
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Marzec 2020, 14:26:59 »
Jedynie dla talara 44mm może być pewnym wyzwaniem (cenowym) ale i to idzie ogarnąć np. cyrklem (wyznaczyć okrąg i nożyczki w dłoń).
Powyższe wycinaki nie musi kolega kupować w takim zestawie jak podał powyżej kol. Pablo. Na sztuki wyjdzie taniej.
https://poltoraki.blogspot.com/ - blog o półtorakach Zygmunta III Wazy
https://falszywemonety.blogspot.com/ - Zbiór informacji o FAŁSZERSTWACH NA SZKODĘ KOLEKCJONERÓW

Mandaryn

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 607
  • Legitymacja: 121
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Marzec 2020, 19:29:45 »
Ja również przy wycinaniu otworów nożyczkami jestem niezadowolony z efektów. Nadszarpane brzegi próbowałem obrabiać piliniczkiem, niewiele to daje. Szukam sposobu na eleganckie wycięcie, zazwyczaj dla monet o nieregularnym kształcie. Kolejne próby będą nożykiem introligatorskim oraz skalpelem.

Korczaszko

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 938
  • Stowarzyszenie: PTN o.Tarnów
  • Zainteresowania: SIGISMVNDVS PRIMVS
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Marzec 2020, 20:12:30 »
Nie używam quadrum, ale może jest pewien sposób. Rurka miedziana do ogrzewania. Są różne średnice. Wystarczy odciąć kawałek, zaostrzyć jeden brzeg na szlifierce i takim prowizorycznym wycinakiem przy pomocy młotka wybić odpowiedni otwór. To jest tylko taki pomysł. Czy efekt będzie zadowalający nie wiem. Zawsze można spróbować 😉
« Ostatnia zmiana: 21 Marzec 2020, 20:14:40 wysłana przez Korczaszko »
Qui Non Proficit, Deficit.

cancan

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 7 185
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Marzec 2020, 20:46:07 »
Przepraszam, jako laik nie wiem, z czego są te wkładki? Z twardej gąbki?


eleniasz

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 364
    • blog o monetach SAP
  • Zainteresowania: srebra SAP
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #10 dnia: 21 Marzec 2020, 21:53:37 »
Przepraszam, jako laik nie wiem, z czego są te wkładki? Z twardej gąbki?

Nie, to miękka i plastyczna gąbka, wycinanie ręczne to udręka... :sweat:
Mnie też nie udawało się nożyczkami i po kilku próbach kupowałem już tylko kapsle pod wymiar.
A dla talarów > 40mm średnicy przeszedłem na kapsle Quadrum XL (67,3mm x 67,3mm), które mają większe otwory od 42 do 58mm
12 groszy, tylko nie płacz proszę...
Zapraszam na mój blog o monetach SAP

Mandaryn

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 607
  • Legitymacja: 121
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #11 dnia: 22 Marzec 2020, 12:23:27 »
Przy monetach o nieregularnym kształcie trzeba wycinać otwór do nich dopasowany. Chcąc zbudować kolekcję prezentującą się ładnie optycznie- całościowo, dla własnego odczucia estetycznego, trzymam monety w kapslach o jednakowym rozmiarze i na identycznych tackach. Myślę, że kolejne próby z odrysowanie kształtu monety na gąbce, a następnie wycięcie otworu skalpelem, da zadowalający rezultat. Jestem nastawiony optymistycznie.

pietrz44

  • Użytkownik
  • **
  • Wiadomości: 43
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #12 dnia: 23 Maj 2020, 16:25:20 »
A mają koledzy jakiś sposób na wycięcie w tej gąbce takich 4 ramion przytrzymujących monetę, żeby był widoczny częściowo rant jak w slabach NGC ?

Mandaryn

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 607
  • Legitymacja: 121
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #13 dnia: 14 Listopad 2020, 19:08:37 »
Obiecałem że napiszę...
Najlepszym jak dotychczas sposobem którego używam na wycięcie w gąbce, jest obudowa od metalowego długopisu. Jej koniec o średnicy około 8mm zaostrzyłem pilnikiem.
Kładę gąbkę na czymś twardym, korpus długopisu na niej i uderzam z góry czymś solidnym. można tak wyciąć nieregularne kształty i to niewątpliwie duża zaleta.
Skalpel u mnie nie zdał egzaminu. Ręce się trzęsą.  ;D

rubinowakrew

  • Członkowie TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 424
    • Katalog Półtoraków
  • Legitymacja: 111
  • Zainteresowania: Półtoraki i inne monety Zygmunta III, monety górnośląskie.
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #14 dnia: 14 Listopad 2020, 20:39:32 »
Delirka...
Co za czasy.... Falsy się patynuje, oryginały poleruje a kupuje się napisy na pudełkach...

 

R E K L A M A
aukcja monet