Aktualności:

  • 04 Kwiecień 2020, 13:33:10

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Quadrum wycinanie otworów  (Przeczytany 317 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Pepek

  • Nowy użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 9
Quadrum wycinanie otworów
« dnia: 21 Marzec 2020, 11:16:56 »
Cześć!! Szukam genialnego w swojej prostocie sposobu do wycinania otworów w klasycznych quadrumkach.
Ale nie nożyczki 😁 bo mój talent do robótek ręcznych tylko to szpeci. Póki co chodzi mi tylko o otwory okrągłe.
Zbieram Polskę królewską w kasecie na quadrumki 50x50 które niestety produkowane są w zakresie 14-41 więc problem pojawia się i przy małych denarkach i przy talarze 44mm którego zamierzam upolować niebawem.

Jestem przekonany, że jest wśród nas jakiś magik, który przy pomocy z pozoru niepraktycznego sprzętu wytnie elegancko taki otwór 😁

modsog

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 790
    • Blog o półtorakach
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #1 dnia: 21 Marzec 2020, 11:38:50 »
Dostępne za małe pieniądze o różnej średnicy. Przydatny byłby jeszcze młotek i jakaś np. drewniana podkładka :D

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 4 830
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #2 dnia: 21 Marzec 2020, 13:59:11 »
Dursznyty?
Nie bądź głupie, siedź w chałupie...Jacek

pablo77

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 211
  • Zainteresowania: August III Sas,monety związane z wydarzeniami historycznymi
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #3 dnia: 21 Marzec 2020, 14:09:21 »
Może kolega wypróbować taki sprzęt ,jedyny minus to cena.
 https://allegro.pl/oferta/condor-wycinaki-do-gumy-5-35mm-14szt-8987087087
« Ostatnia zmiana: 21 Marzec 2020, 14:12:43 wysłana przez pablo77 »

husyta74

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 339
  • Zainteresowania: wczesne średniowiecze + mennictwo śląskie
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #4 dnia: 21 Marzec 2020, 14:13:38 »
Witam!
Używam takich samych jak Kol. modsog pokazał i jestem zadowolony z efektów  :).

Pozdrawiam,
Waldek
Naukę buduje się z faktów tak jak dom buduje się z cegieł, ale samo nagromadzenie faktów nie jest jeszcze nauką, podobnie jak kupa cegieł nie jest domem. 

Henri Poincaré

modsog

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 790
    • Blog o półtorakach
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #5 dnia: 21 Marzec 2020, 14:26:59 »
Jedynie dla talara 44mm może być pewnym wyzwaniem (cenowym) ale i to idzie ogarnąć np. cyrklem (wyznaczyć okrąg i nożyczki w dłoń).
Powyższe wycinaki nie musi kolega kupować w takim zestawie jak podał powyżej kol. Pablo. Na sztuki wyjdzie taniej.

Mandaryn

  • Członkowie TPZN
  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 77
  • Legitymacja: 121
  • Zainteresowania: Po jednej od (możliwie) każdego władcy.
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #6 dnia: 21 Marzec 2020, 19:29:45 »
Ja również przy wycinaniu otworów nożyczkami jestem niezadowolony z efektów. Nadszarpane brzegi próbowałem obrabiać piliniczkiem, niewiele to daje. Szukam sposobu na eleganckie wycięcie, zazwyczaj dla monet o nieregularnym kształcie. Kolejne próby będą nożykiem introligatorskim oraz skalpelem.

Korczaszko

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 771
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #7 dnia: 21 Marzec 2020, 20:12:30 »
Nie używam quadrum, ale może jest pewien sposób. Rurka miedziana do ogrzewania. Są różne średnice. Wystarczy odciąć kawałek, zaostrzyć jeden brzeg na szlifierce i takim prowizorycznym wycinakiem przy pomocy młotka wybić odpowiedni otwór. To jest tylko taki pomysł. Czy efekt będzie zadowalający nie wiem. Zawsze można spróbować 😉
« Ostatnia zmiana: 21 Marzec 2020, 20:14:40 wysłana przez Korczaszko »
Qui Non Proficit, Deficit.

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 4 830
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #8 dnia: 21 Marzec 2020, 20:46:07 »
Przepraszam, jako laik nie wiem, z czego są te wkładki? Z twardej gąbki?
Nie bądź głupie, siedź w chałupie...Jacek


eleniasz

  • Członkowie TPZN
  • Stały bywalec
  • *
  • Wiadomości: 329
    • blog o monetach SAP
  • Zainteresowania: srebra SAP
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #10 dnia: 21 Marzec 2020, 21:53:37 »
Przepraszam, jako laik nie wiem, z czego są te wkładki? Z twardej gąbki?

Nie, to miękka i plastyczna gąbka, wycinanie ręczne to udręka... :sweat:
Mnie też nie udawało się nożyczkami i po kilku próbach kupowałem już tylko kapsle pod wymiar.
A dla talarów > 40mm średnicy przeszedłem na kapsle Quadrum XL (67,3mm x 67,3mm), które mają większe otwory od 42 do 58mm
12 groszy, tylko nie płacz proszę...
Zapraszam na mój blog o monetach SAP

Mandaryn

  • Członkowie TPZN
  • Użytkownik
  • *
  • Wiadomości: 77
  • Legitymacja: 121
  • Zainteresowania: Po jednej od (możliwie) każdego władcy.
Odp: Quadrum wycinanie otworów
« Odpowiedź #11 dnia: 22 Marzec 2020, 12:23:27 »
Przy monetach o nieregularnym kształcie trzeba wycinać otwór do nich dopasowany. Chcąc zbudować kolekcję prezentującą się ładnie optycznie- całościowo, dla własnego odczucia estetycznego, trzymam monety w kapslach o jednakowym rozmiarze i na identycznych tackach. Myślę, że kolejne próby z odrysowanie kształtu monety na gąbce, a następnie wycięcie otworu skalpelem, da zadowalający rezultat. Jestem nastawiony optymistycznie.

 

R E K L A M A
aukcja monet