Aktualności:

  • 20 Październik 2020, 17:27:04

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Grosz oblężniczy 1577  (Przeczytany 463 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

modsog

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 1 032
    • Blog o półtorakach
Grosz oblężniczy 1577
« dnia: 18 Wrzesień 2020, 12:17:31 »
Witam

Znalazłem zdjęcia takiego grosza gdańskiego z 1577 roku. Ponieważ anie grosze ani mennica gdańska czy okres króla Batorego nie jest moją działką chętnie wysłucham opinii osób posiadających większą wiedzę.
Otóż niezbyt podoba mi się ta moneta ale nie chcę wrzucać jej do "informacji o falsach" bo nie jestem do końca pewien.
Przede wszystkim nie podoba mi się półpostać Chrystusa a zwłaszcza "aureola z kryształów górskich" - nigdzie nie znalazłem (przejrzałem onebid, było ich tam ponad 90 sztuk) odmiany z takimi grubaśnymi liniami. No ale może była do tej pory notowana, kto wie? Skoro już na tej stronie jesteśmy to jako interpunkcja występują 5-ramienne gwiazdki, też tego nie zanotowałem. Ale jak pisałem specem nie jestem. Plus kilka innych szczegółów ale może nie będę o nich pisał, żeby nic nie sugerować.

Poniżej 3 zdjęcia tej odmiany GEDANENS znalezione na onebid.
https://poltoraki.blogspot.com/ - blog o półtorakach Zygmunta III Wazy
https://falszywemonety.blogspot.com/ - Zbiór informacji o FAŁSZERSTWACH NA SZKODĘ KOLEKCJONERÓW

modsog

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 1 032
    • Blog o półtorakach
Odp: Grosz oblężniczy 1577
« Odpowiedź #1 dnia: 18 Wrzesień 2020, 12:18:49 »
Kolejne, zdjęcia (wagowo się nie zmieściły):
https://poltoraki.blogspot.com/ - blog o półtorakach Zygmunta III Wazy
https://falszywemonety.blogspot.com/ - Zbiór informacji o FAŁSZERSTWACH NA SZKODĘ KOLEKCJONERÓW

rubinowakrew

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 087
    • Katalog Półtoraków
  • Legitymacja: 111
  • Zainteresowania: Półtoraki i inne monety Zygmunta III
Odp: Grosz oblężniczy 1577
« Odpowiedź #2 dnia: 18 Wrzesień 2020, 15:33:01 »
zmieniasz tematykę zbioru ?
Nareszcie :P
Co za czasy.... Falsy się patynuje, oryginały poleruje a kupuje się napisy na pudełkach...

modsog

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 1 032
    • Blog o półtorakach
Odp: Grosz oblężniczy 1577
« Odpowiedź #3 dnia: 18 Wrzesień 2020, 19:52:13 »
Jak wygram w totka to obiecuję odpuszczę [trochę] półtoraki :)
https://poltoraki.blogspot.com/ - blog o półtorakach Zygmunta III Wazy
https://falszywemonety.blogspot.com/ - Zbiór informacji o FAŁSZERSTWACH NA SZKODĘ KOLEKCJONERÓW

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 5 435
Odp: Grosz oblężniczy 1577
« Odpowiedź #4 dnia: 18 Wrzesień 2020, 20:44:12 »
Jeśli idzie o grosze 1577 w tym wątku, to także mam zastrzeżenia do pierwszego zdjęcia.
Trudno mi się odnieść do autentyczności, gdyż odmiana napisowa GEDANENS pojawiła się na kilku groszach Tallemanna, które sa dużo mniej dopracowane.

Jest duża szansa, ze monety 01 i 02 mogą być autentyczne. Zdjęcia 02 i 03 nalezą do tej samej monety.
"Moneta kolekcjonerska" to jak "świnka morska", ani świnka, ani morska.

Pozdrowienia.
Jacek

pasjonatort

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 030
  • TPZN 080
Odp: Grosz oblężniczy 1577
« Odpowiedź #5 dnia: 18 Wrzesień 2020, 21:35:11 »
Przede wszystkim odmiana GEDANENS rzadziej występuje na aukcjach, stąd trudno o dobry materiał do porównań. Do tego dochodzi jeszcze to o czym wspomniał Jacek, monety Tallemanna są o wiele gorzej wykonane.
Moneta ze zdjęć 2 i 3 jest tym samym egzemplarzem. Wcześniej była na 183 aukcji u Kunkera.

Jednak jeśli chodzi o grosza z pytania. To na podstawie tylko takich zdjęć odpuściłbym licytację. Chociaż pewnie znajdą się chętni.
Poniżej zdjęcie z aukcji Kunker 194.

 
Kunker 194.jpgGrosz oblężniczy 1577


...to jako interpunkcja występują 5-ramienne gwiazdki, też tego nie zanotowałem.
Jak widać chyba ten sam wariant. Na pewno występują gwiazdki w legendzie.

PS. Ciekawostką historyczną jest to, że sporo tych monet zawędrowało na wschodnie tereny. Szybkie spojrzenie i ponad dziesięć sztuk było w ofercie w samym 2020 ;)
Norbert

pasjonatort

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 030
  • TPZN 080
Odp: Grosz oblężniczy 1577
« Odpowiedź #6 dnia: 18 Wrzesień 2020, 21:49:29 »
Tutaj zdjęcie w dobrej rozdzielczości. Co prawda rewers jest innej odmiany, ale na awersie widać gwiazdki ;)

 
kawka.jpgGrosz oblężniczy 1577
Norbert

modsog

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 1 032
    • Blog o półtorakach
Odp: Grosz oblężniczy 1577
« Odpowiedź #7 dnia: 18 Wrzesień 2020, 21:52:23 »
Dziękuję specjaliście za wyczerpującą odpowiedź :)
https://poltoraki.blogspot.com/ - blog o półtorakach Zygmunta III Wazy
https://falszywemonety.blogspot.com/ - Zbiór informacji o FAŁSZERSTWACH NA SZKODĘ KOLEKCJONERÓW

pasjonatort

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 030
  • TPZN 080
Odp: Grosz oblężniczy 1577
« Odpowiedź #8 dnia: 18 Wrzesień 2020, 22:35:36 »
W żadnym wypadku specjalista, malutko znam się na tych monetach. ;)

Przy okazji zwrócę uwagę na ciekawą puncę N. Wycinek pochodzi z grosza nr. 2-3
Jak widać po jednej stronie monety N jest normalne, natomiast na rewersie przypomina szeroko rozstawione I - I złączone kreską. Chociaż drugie N w legendzie ma już wszystkie kreski tej samej grubości. Niemniej nawet jeśli jest to prawidłowa litera N, to jednak rytownik o dziwo korzystał z dwóch odmiennych punc.

 
03.jpgGrosz oblężniczy 1577
Norbert

pasjonatort

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 030
  • TPZN 080
Odp: Grosz oblężniczy 1577
« Odpowiedź #9 dnia: 18 Wrzesień 2020, 22:56:34 »
W celu uzupełnienia wstawiam jeszcze opisy z prac Vossberga i Bahrfeldta. Jeśli się nie mylę, to grosz z pytania będzie chyba wariantem 567.

 
Vossberg.jpgGrosz oblężniczy 1577


Natomiast w zbiorze malborskim takiego grosza nie wymieniono.

 
Bahrfeldt.jpgGrosz oblężniczy 1577
Norbert

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 5 435
Odp: Grosz oblężniczy 1577
« Odpowiedź #10 dnia: 19 Wrzesień 2020, 06:22:56 »
Przy okazji zwrócę uwagę na ciekawą puncę N. Wycinek pochodzi z grosza nr. 2-3
Jak widać po jednej stronie monety N jest normalne, natomiast na rewersie przypomina szeroko rozstawione I - I złączone kreską.

Takie kombinowane litery N występują kilkakrotnie na różnych monetach z okresu panowania Stefana Batorego. Jednak w Gdańsku takie przypadki są naogół niespotykane. Jest to jeszcze jeden przykład swoistego niechlujstwa monet Tallermanna.
"Moneta kolekcjonerska" to jak "świnka morska", ani świnka, ani morska.

Pozdrowienia.
Jacek

 

R E K L A M A
aukcja monet