Aktualności:

  • 16 Sierpień 2022, 18:14:10

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Nie-popularesy z Krakowa  (Przeczytany 7754 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Nie-popularesy z Krakowa
« dnia: 27 Styczeń 2021, 16:54:07 »
 :) Oddajmy hołd grodowi Kraka i pokażmy tu co ciekawego i rzadkiego tam zostało wybite...

Na dobry, mam nadzieję, początek rzadki trojak 1606 z Lewartem w owalnej tarczy (Iger K.06.3).
Poniższy egzemplarz jest jednak sporo rzadszy. Dlaczego?  ;)

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 540
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #1 dnia: 27 Styczeń 2021, 19:32:19 »
Brakuje G - gratia ;)

Inna sprawa, czy rzeczywiście nie było tej litery na awersie. Czy zbyt cienki i w tym miejscu mały brak krążka, nie wpłynął na nie odciśnięcie?
Norbert

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #2 dnia: 27 Styczeń 2021, 21:24:41 »
No i 3 punkty wygrane!  :D
Tak jest, brakuje "G" i nie jest to niedobicie lecz znany wariant inskrypcji awersu.
Jest rzadki: na 42 trojaki K.06.3  znalazłem tylko 2 bez "G" (no i ten omawiany  :))
Zdjęcia tych dwóch egzemplarzy (Archiwum WCN) poniżej.
Chyba wszystkie trzy zostały wybite tymi samymi stemplami.

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 540
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #3 dnia: 27 Styczeń 2021, 22:01:26 »
Na egzemplarzu z 64 aukcji WCN wyraźnie widać otok i to jest dowód, że litery G tam nie było.
W takim razie gratulacje wyłonienia ciekawej monety  :)

Pozostając przy tym roczniku dodaję zdjęcie z pomyloną datą - K.06.04 Może komuś się przyda do zarchiwizowania.

 
1660.jpgNie-popularesy z Krakowa

Norbert

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #4 dnia: 28 Styczeń 2021, 10:17:27 »
Pozostając przy tym roczniku dodaję zdjęcie z pomyloną datą - K.06.04 Może komuś się przyda do zarchiwizowania.

Proponuję, aby zanim przejdziemy do tej wyższej półki jeszcze pooglądać co ciekawego oferuje nam jeszcze K.06.3.
Istnieje odmiana "z orderem", którą znalazłem na czterech egzemplarzach na 42. Przykład z WCN poniżej

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 540
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #5 dnia: 28 Styczeń 2021, 11:24:14 »
Jedyne co mogę zrobić to wstawić zdjęcie innego trojaka.

 
1.jpgNie-popularesy z Krakowa


Mam nadzieję, że o to Panu chodzi ;)
Norbert

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #6 dnia: 28 Styczeń 2021, 11:31:00 »
Dokładnie o to. To ten sam stempel awersu, ale rewersy już różne  :)
Poniżej jeszcze egzemplarz z GNDM; stempel awersu ten sam.

A więc wygląda, że pomysł z orderem był wybrykiem jednorazowym  ;)
« Ostatnia zmiana: 28 Styczeń 2021, 16:03:34 wysłana przez Phoenix »

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #7 dnia: 28 Styczeń 2021, 18:45:56 »
... ale to jeszcze nie wszystko jeśli chodzi o K.06.3, albowiem o ile na pierwszy rzut oka rewersy są wyjątkowo monotonne; z Lewartem w owalnej tarczy i kropkami obok rzymskiej trójki nominału, to jednak rzadko bo rzadko, mincerz pozwalał sobie na eksces fantazji i puncował 2 lub 4 rozetki albo nawet kółka... :)

Paweł 1261

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 340
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #8 dnia: 28 Styczeń 2021, 19:16:44 »
O tym tajemniczym "orderze" na groszach (i trojakach) krakowskich z roku 1606, napisał na swoim blogu pan Marcin Żmudzin: https://spodstempla.pl/order-na-groszu-zygmunta-iii/
Pozdrawiam,
Paweł

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 540
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #9 dnia: 28 Styczeń 2021, 19:45:23 »
... ale to jeszcze nie wszystko jeśli chodzi o K.06.3, albowiem o ile na pierwszy rzut oka rewersy są wyjątkowo monotonne; z Lewartem w owalnej tarczy i kropkami obok rzymskiej trójki nominału, to jednak rzadko bo rzadko, mincerz pozwalał sobie na eksces fantazji i puncował 2 lub 4 rozetki albo nawet kółka... :)

Oprócz kółek, rozetek, są też trójlistki ale w innym wariancie.

Natomiast proszę zwrócić uwagę, że tarcza herbu Snopek Wazów na zamieszczonej zdjęciu trojaka z aukcji WCN 147334 jest inna. ;)

O tym tajemniczym "orderze" na groszach (i trojakach) krakowskich z roku 1606, napisał na swoim blogu pan Marcin Żmudzin: https://spodstempla.pl/order-na-groszu-zygmunta-iii/

Dobrze, że Pan przypomniał o tym, bo coś mi świtało, że czytałem, ale gdzie...

To jeszcze wstawię dwa zdjęcia, ale bez rewelacji.

 
a.jpgNie-popularesy z Krakowa
   
b.jpgNie-popularesy z Krakowa
Norbert

zmeczony

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 107
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #10 dnia: 28 Styczeń 2021, 21:39:49 »
W tym temacie pozwolę sobie zapytać czy panowie nie biorą pod uwagę tego że ten krzyż,lub ozdobnik jest punktem orientacyjnym przy tworzeniu oblicza króla na stemplu...?
Z monet można wnioskować że ów krzyż został nabity przed nabiciem popiersia króla więc w pierwszej kolejności.W notowaniu WCN 147334 które przytoczył kolega Phoenix mamy dwie i pół kropki zamiast krzyża a wygląda to tak że awersy monet wyszły spod jednej ręki.

Moje pytanie nie jest przypadkowe.Rozmyślam o tym od dłuższego czasu w odniesieniu do półtoraków ryskich czy mincerz w jakiś sposób pomagał sobie zaznaczając stempel punktami odniesienia by zmieścić na tak małej przestrzeni rysunek przyszłej monety.

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #11 dnia: 28 Styczeń 2021, 22:06:05 »
O tym tajemniczym "orderze" na groszach (i trojakach) krakowskich z roku 1606, napisał na swoim blogu pan Marcin Żmudzin: https://spodstempla.pl/order-na-groszu-zygmunta-iii/
Brawo! Świetne powiązanie z analogicznym zjawiskiem na groszu krakowskim z tego samego roku 1606. Wszystko się zgadza, i o ile w groszach krakowskich, nawet tych z Lewartem w owalu, można przebierać jak w ulęgałkach, to te z "klejnotem Orderu Złotego Runa" są bardzo rzadkie: przykład poniżej

Może p. M. Żmudzin zajrzy tu kiedyś i skomentuje nasze spostrzeżenia... :-\

Oprócz kółek, rozetek, są też trójlistki ale w innym wariancie.

Lepiej powiedziałbym, albowiem udało mi się znaleźć  egzemplarz, w którym co prawda na awersie klejnotu Orderu nie ma, natomiast mincerz na rewersie zamiast kropek, rozetek czy kółek stuknął cztery razy właśnie puncą tegoż klejnotu!!! :D
Zgadza się? Czekam na Kolegów ocenę...

cancan62

  • Triumwirat TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 6 860
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #12 dnia: 29 Styczeń 2021, 06:36:53 »
To nie jest chyba ta sama punca.

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #13 dnia: 29 Styczeń 2021, 10:18:00 »
Mea culpa. Chyba sprawę sobie uprościłem a jest bardziej skomplikowana...
Jeśli porównać "order" z awersu GNDM z tymi "orderami" rewersowymi to chyba mogła by być ta sama punca? (poniżej)

Natomiast kiedy się przyglądam awersom z "orderem" GNDM i WCN to nie jest to dokładnie ten sam stempel: różny układ punktów i sam "order" wygląda trochę inaczej.
A więc wystąpienie "orderu" nie było zjawiskiem jednorazowym w znaczeniu przypadku czy fantazji ułańskiej  ;)

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #14 dnia: 02 Luty 2021, 09:26:55 »
Korzystając z sugestii Kol. pasjonatort przedstawiam przedstawiciela K.06.4  :)
A co w nim specjalnego?

 

R E K L A M A
aukcja monet