Aktualności:

  • 16 Sierpień 2022, 18:03:21

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Nie-popularesy z Krakowa  (Przeczytany 7753 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

monbank1

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 374
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #15 dnia: 02 Luty 2021, 13:16:53 »
SIGISMIII
Pozdrawiam, Gerard

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #16 dnia: 03 Luty 2021, 16:31:59 »
Tak, to chyba jedyny (?) egzemplarz z taką inskrypcją awersu.  :)

Takiego byka strzelić: zamiast 1606 wybić 1660!?
Byk nie do wybaczenia, ponad półwiecze dodane...
Wydawałoby się, że mądry Polak po szkodzie i błędu takiego już przynajmniej do końca roku nie popełniono.
Akurat, są w sumie co najmniej trzy stemple rewersu:
1. po jednym punkcie po bokach trójki rzymskiej
2. po dwa punkty                    "         (WCN, Kol. pasjonat ort)
3. ozdobniki                            "         (Sincona, GNDM)

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #17 dnia: 04 Luty 2021, 09:12:32 »
Stylistycznie i portretowo należy też tu niewątpliwie ten już maksymalnie krakowski trojak z literką "C" na awersie (Iger K.06.5).
To już obiekt z najwyższej półki, którego oczywiście nie mam, ale pomarzyć chyba wolno...  :)

modsog

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 1 493
    • Blog o półtorakach
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #18 dnia: 04 Luty 2021, 09:24:57 »
No to warto pokazać jego "rówieśnika" z 32 aukcji WCN ;)
https://poltoraki.blogspot.com/ - blog o półtorakach Zygmunta III Wazy
https://falszywemonety.blogspot.com/ - Zbiór informacji o FAŁSZERSTWACH NA SZKODĘ KOLEKCJONERÓW

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 540
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #19 dnia: 04 Luty 2021, 11:45:03 »
Jeszcze wrócę do trojaków z błędną datą - 1660

Kolega Phoenix wymienił różnice występujące na rewersach. Natomiast zbyt pochopnie uznał awersy za takie same.
Biorąc pod uwagę cztery zdjęcia z tego wątku należy odróżnić dwie odmiany portretowe:

A - korona z krzyżem i klejnotami w formie kółek w dolnej części
B - korona z lilijką i klejnotami w formie prostokątów w dolnej części

Odmiana A występuje na zdjęciu wstawionym przeze mnie i z aukcji GNDM
Odmiana B występuje z legendą SIGISM i z aukcji WCN

Czyli jeszcze trzeba podzielić odmianę B na warianty legendy – SIG i SIGISM


Norbert

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #20 dnia: 04 Luty 2021, 17:44:32 »
Nie jest prawdą, że "zbyt pochopnie uznałem awersy za takie same" ponieważ jest dość ewidentne, że takowe nie są i nigdzie czegoś podobnego nie sugerowałem...

Logika wariantu K.06.4 w odróżnieniu od K.06.3 polega na błędnej dacie i zdarzyła się, co uznałem za interesujące i godne naszej uwagi, kilka razy.
Produkcja trojaków K.06.3 była wystarczająco duża, aby kiedy nawet tylko przejrzawszy egzemplarze z WCN zobaczyć ile wariantów awersów jeśli chodzi o korony, detale fryzury, oka czy wreszcie tylko interpunkcji istniało (kilka pierwszych z brzegu koron poniżej).
Ponieważ awersy rzadziej ulegały zniszczeniu byłoby nawet zupełnie możliwe, że któryś z tych, które przypadkowo znalazły się na egzemplarzach K.06.4 znalazłyby się w archiwum w połączeniu z rewersem bez pomylonej daty.

Zaczynając ten wątek nie miałem bynajmniej ambicji tworzenia katalogu monet krakowskich; bardziej "sexy" wydaje mi się wyszukiwanie detali czy ciekawostek rzadkich a najlepiej do tej pory niezauważonych... :)

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 540
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #21 dnia: 04 Luty 2021, 20:36:48 »
Przepraszam, nie chciałem urazić :) Po prostu odebrałem skupienie się na rewersach jako niewypowiedzianą wypowiedź, że po stronie awersu nic ciekawego się nie znajdzie ;)

Jedynie uważam, że nie można stawiać na tym samym pułapie różnic we włosach i innej w całości korony.

Tak na udobruchanie, jako gość wstawiam dwa zdjęcia, ale ze zwykłą datą 1606 ;)

 
a.jpgNie-popularesy z Krakowa
   
b.jpgNie-popularesy z Krakowa
Norbert

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #22 dnia: 04 Luty 2021, 21:00:10 »
Nie ma sprawy.  :)

A kontynuując poruszę inny detal: co ciekawe rewers trojaka K.06.4, który Kolega wstawił (na marginesie, skąd on pochodzi?) jest identyczny z tym z WCN (czyli 2 x 2 kropki obok trójki rzymskiej), ale na każdym z nich występuje z innym awersem!
Czyżby nawet w momencie wymiany stempla awersu (powodu oczywiście nie znamy) nadal nie zauważono "grubego" błędu daty rewersu!?  :-\

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 540
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #23 dnia: 04 Luty 2021, 21:37:52 »
Jeśli chodzi o pochodzenie zdjęcia, to niestety mogę tylko napisać, że net... bo nie pamiętam skąd.

Czyżby nawet w momencie wymiany stempla awersu (powodu oczywiście nie znamy) nadal nie zauważono "grubego" błędu daty rewersu!?  :-\

Jeśli się nie mylę to pierwsze trojaki krakowskie (1600-01) były prawie na pewno tłoczone, a jak z tymi 1660, to nie wiem. Ale chyba były bite zwykłymi stemplami, a nie z walca.
Dlatego "wymiana" nie musiała być niczym zaskakującym. Po prostu pracownik na koniec dnia odłożył narzędzia do skrzyni, a kolejnego dnia on czy drugi pracownik wziął inny stempel. Wątpię żeby dany stempel był przypisany do konkretnej osoby, która tylko uderzała młotem ;)
Norbert

Korczaszko

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 895
  • Stowarzyszenie: PTN o.Tarnów
  • Zainteresowania: SIGISMVNDVS PRIMVS
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #24 dnia: 05 Luty 2021, 09:10:40 »
Monety bite ręcznie były bite stemplami nieprzypisanymi do siebie, jeden stempel był stały a stemple ruchome krążyły po warsztacie. Udowodniłem to na groszu Zygmunta Starego z 1547 roku z leżącą 4. Przy jednym Rewersie było 8 różnych Awersów.
Qui Non Proficit, Deficit.

qcho

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 804
  • Legitymacja: TPZN nr 068
  • Zainteresowania: Naśladownictwa i imitacje trojaków
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #25 dnia: 05 Luty 2021, 09:16:00 »
Stylistycznie i portretowo należy też tu niewątpliwie ten już maksymalnie krakowski trojak z literką "C" na awersie (Iger K.06.5).
To już obiekt z najwyższej półki, którego oczywiście nie mam, ale pomarzyć chyba wolno...  :)

Aby ten niezwykły typ był reprezentowany tutaj w całej okazałości trzeba pokazać także drugą odmianę z innym podziałem legendy na awersie. K.06.5.a
jarek

qcho

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 804
  • Legitymacja: TPZN nr 068
  • Zainteresowania: Naśladownictwa i imitacje trojaków
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #26 dnia: 05 Luty 2021, 09:29:40 »
Monety bite ręcznie były bite stemplami nieprzypisanymi do siebie, jeden stempel był stały a stemple ruchome krążyły po warsztacie. Udowodniłem to na groszu Zygmunta Starego z 1547 roku z leżącą 4. Przy jednym Rewersie było 8 różnych Awersów.

W przypadku trojaków to awers był stemplem bardziej skomplikowanym i w technologii młotowej był on zawsze stemplem dolnym, który mniej się zużywał.
jarek

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #27 dnia: 05 Luty 2021, 10:10:02 »
 :) Tak to sobie właśnie wyobrażałem: stempel awersu wbity w ciężki pień, a jak go ktoś już zmieniał to i przez chwilę powinien się zastanowić czym będzie uderzał z góry.
Niewątpliwie musiała też funkcjonować jakaś forma "kontroli jakości produktu". Szkoda, że nie wiemy co trafiało ponownie do przetopienia i czy np. "1660" nie zauważono czy po prostu uznano, że taki drobiazg nie szpeci całości... ;)

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 478
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #28 dnia: 05 Luty 2021, 10:21:25 »
No to warto pokazać jego "rówieśnika" z 32 aukcji WCN ;)
Grosz mimo, że urody wątpliwej, niewątpliwie zasłużył na miejsce w tym wątku.  :)
Sam fakt, że śp. dr J. Dutkowski w swoim katalogu groszy koronnych właśnie ten egzemplarz pokazał (Dut. 176, R7-8) świadczy o tym, że do lepszego dotrzeć się nie dało i nobilituje go wystarczająco.
https://wcn.pl/archive/32_0355?q=32%2F355&number=1

arcze

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 254
  • Zainteresowania: Miedziana moneta Rosji carskiej 1700-1810 i jej falsyfikaty
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #29 dnia: 05 Luty 2021, 14:48:28 »

W przypadku trojaków to awers był stemplem bardziej skomplikowanym i w technologii młotowej był on zawsze stemplem dolnym, który mniej się zużywał.

A jednak nie zawsze...
Tutaj https://www.katalogmonet.pl/Newsy-numizmatyczne/Wystawa-numizmatyczna-w-warszawskim-Muzeum-Narodowym-fotorelacja  GÓRNY stempel awersu trojaka litewskiego, Zygmunt III Waza.
« Ostatnia zmiana: 05 Luty 2021, 14:50:31 wysłana przez arcze »

 

R E K L A M A
aukcja monet