Aktualności: Glosowanie na zdjecia do kalendarza TPZN juz sie zaczelo - termin 2 XII

  • 30 Listopad 2022, 23:58:19

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Nie-popularesy z Krakowa  (Przeczytany 8733 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

qcho

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 804
  • Legitymacja: TPZN nr 068
  • Zainteresowania: Naśladownictwa i imitacje trojaków
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #30 dnia: 05 Luty 2021, 15:25:26 »
Jak to trzeba uważać na każde słowo...
Oczywiście zawsze najczęsciej.
jarek

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #31 dnia: 07 Luty 2021, 14:56:38 »
 :) W moim egzemplarzu K.06.1 właściwie nie doszukałem się niczego specjalnego, ale i tak go cenię ze względu na "dojrzały" portret króla :)

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #32 dnia: 08 Luty 2021, 09:26:25 »
... portret "dojrzały" i dziarski: król czterdziestolatek, właśnie niedawno, bo w grudniu ubiegłego roku ożenił się na nowo z Konstancją, siostrą zmarłej pierwszej żony...

Oto jeszcze trojaka powyższego brat przyrodni z nieprawego łoża, ale czyż urodą mu ustępujący?  :)

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #33 dnia: 11 Luty 2021, 18:19:17 »
Jak powyżej wspomniałem, król w roku 1606 cieszył się nową żoną, „młódką”, której dopiero osiemnasta wiosna minęła, ale jego „amory” nie wszystkim prominentom się podobały…
A że kazirodztwo, bo siostra poprzedniej, a że znowu z Habsburgów i król pewno do władzy dziedzicznej dąży…
Jak to w Rzeczpospolitej od wieków bywa, najpierw powstały stronnictwa, potem konfederacja a potem i zbrojny rokosz Zebrzydowskiego.  :(
Na szczęście dla króla, stanął za nim papież, bo cienko by było…

I może w związku z tymi wydarzeniami, prawdopodobnie pod koniec roku 1606, musiało w mennicy krakowskiej dojść do radykalnych zmian, w wyniku których zaczęły ją opuszczać monety drastycznie różniące się od dotychczasowych; bo i portret zupełnie inny, brak literki „K” lub chociaż „C” a Lewart w prostej tarczy…
Przykład tej emisji K.06.2, znowu nietypowy (dlaczego?) poniżej  :)

A może ktoś z Czytających historyków-erudytów wyjaśni nam co naprawdę było powodem?
« Ostatnia zmiana: 11 Luty 2021, 18:24:13 wysłana przez Phoenix »

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #34 dnia: 17 Luty 2021, 19:09:36 »
Żadnych komentarzy? Nikt nic nie zauważył specjalnego w tej monecie?
Szkoda, czyżby duch krytyczno-poznawczy wygasał u TPZN-owców?

Inskrypcja awersu: SIGIII.DG.R-EX.POLO.M.D.L chyba jeszcze nie została opisana…

Niestety nie mam dostępu do M. Gumowski: „Dzieje mennicy krakowskiej” ani żadnej innej sensownej monografii dotyczącej historii tej mennicy.
Może ktoś z Kolegów dysponujący literaturą mógłby pomóc w wyjaśnieniu faktów z tego roku.
O ile mi wiadomo mennica krakowska właśnie w roku 1607 została przeniesiona do budynku położonego między ul. Św. Anny, murami miejskimi i murem ogrodu należącego do Kolegium Nowodworskiego (dziś rektorat Collegium Medicum UJ) i działała w tej lokalizacji do roku 1654 (budynek ten w roku 1664 określano już jako „Starą Mennicę”).

Produkcja mennicy wraz z przeprowadzką wyraźnie ucierpiała; trojaków z roku 1608 już nie było (i na następne, nie licząc jednego próbnego z roku 1614, trzeba będzie czekać ponad dekadę), a grosze portretowe z tego roku, które się zachowały można chyba policzyć na palcach jednej ręki, a i te być może są falsyfikatami z epoki albo nawet manipulacjami na szkodę kolekcjonerów.
Przykład poniżej: ósemka wyraźnie za duża, a portret z roku 1606…

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #35 dnia: 18 Luty 2021, 09:56:26 »
Tu jeszcze kuzyn ostatniego trojaka K.06.2, też ptaszek wyjątkowo rzadki... :D

qcho

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 804
  • Legitymacja: TPZN nr 068
  • Zainteresowania: Naśladownictwa i imitacje trojaków
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #36 dnia: 18 Luty 2021, 10:02:41 »
Przeglądałem sobie te trojaczki krakowskie z 1606 i zaraz obok tego z prostą tarczą u Igera znajduje się odmiana K.06.2b:

https://iger.wcn.pl/coins/4050


Jakoś wcześniej nie zwracałem na nią uwagi a dziwnie pachnie mi trojakiem anomalnym.
Lewart w tarczy "szkolnej" nigdy wczesniej nie używanej chyba w Krakowie. No i ta jedynka w dacie - a własciwie strzała  :-[.
Szukałem trochę po anomalnych ale tej strzały nigdzie nie znalazłem.

Co inni koledzy myślą?

jarek

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #37 dnia: 18 Luty 2021, 10:33:39 »
Brawo, Maestro...
Nic nie pasuje; ani portret, ani kryza, ani tarcza, ani jedynka...

qcho

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 804
  • Legitymacja: TPZN nr 068
  • Zainteresowania: Naśladownictwa i imitacje trojaków
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #38 dnia: 18 Luty 2021, 16:17:39 »
Wyjdę przed szereg i przedstawię osobnika z rocznika 1607.
K.07.1b. Kiedyś go miałem ale sprzedałem :)

Niby nic ciekawego  i stan też wiele do życzenia. Ma jedną ciekawostkę w sobie.
Otóż leżał kiedyś w szufladzie u pewnego dentysty w Opolu.
jarek

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #39 dnia: 18 Luty 2021, 16:58:13 »
Rozumiem, że stomatolog zdobył K.07.1b w lepszym stanie, a ten egzemplarz puścił dalej ?

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 586
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #40 dnia: 18 Luty 2021, 17:24:19 »
Jak widać tak  ;)

http://iger.wcn.pl/coins/4064

A nie wiadomo, czy jeszcze czegoś innego nie miał.

Jakoś wcześniej nie zwracałem na nią uwagi a dziwnie pachnie mi trojakiem anomalnym.
 No i ta jedynka w dacie - a własciwie strzała  :-[.


Co inni koledzy myślą?

Chyba podobna strzała.

Norbert

qcho

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 804
  • Legitymacja: TPZN nr 068
  • Zainteresowania: Naśladownictwa i imitacje trojaków
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #41 dnia: 19 Luty 2021, 08:39:56 »
Rozumiem, że stomatolog zdobył K.07.1b w lepszym stanie, a ten egzemplarz puścił dalej ?

Tak. Z tych dubletów stworzyła się wspaniała kolekcja która jakiś czas temu poszła w świat.

Chyba podobna strzała.

Strzała jest ale jednak inna. Masz awers?
jarek

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 586
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #42 dnia: 19 Luty 2021, 20:40:01 »
Oczywiście, proszę i drugie zdjęcie z podobną strzałą w 1

 
102000892.jpgNie-popularesy z Krakowa
   
92619892.jpgNie-popularesy z Krakowa



Ale żeby nie zbaczać z głównego tematu to wstawiam dwa trojaki z 1607

 
PDA6.JPGNie-popularesy z Krakowa


 
PDA7.JPGNie-popularesy z Krakowa
Norbert

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #43 dnia: 22 Luty 2021, 14:04:41 »
Przeglądałem sobie te trojaczki krakowskie z 1606 i zaraz obok tego z prostą tarczą u Igera znajduje się odmiana K.06.2b:
https://iger.wcn.pl/coins/4050

Jakoś wcześniej nie zwracałem na nią uwagi a dziwnie pachnie mi trojakiem anomalnym.
Widzimy co znamy i wiemy, a czasem to co chcemy zobaczyć…  ;)
Jeszcze zanim Kol. qcho wystąpił z hipotezą, że moneta 6845 przedstawiona jako K.06.2b jest trojakiem anomalnym, przyglądałem się też tym zdjęciom i doszedłem do zupełnie innego wniosku.
Moją uwagę zwrócił też ten zupełnie tu niepasujący portret, ale zwłaszcza tarcza „Snopka” („strzałę” przeoczyłem…).
Uznając już wcześniej, że portret K.6.2 jest najpóźniejszym w okresie 1606/1607, wziąłem monetę za formę przejściową i nawet doszukałem się podobnych Snopków w monetach K.06.3 i K.06.5.
Nie doszukałem się jednak prawdziwej hybrydy, tj. portretu z K.06.2 i rewersu z K.06.3-5 lub vice versa, co oczywiście bardziej pasowało mi do mojego własnego konceptu, iż z końcem roku 1606 w mennicy krakowskiej doszło chyba do gwałtownej wymiany ekipy wraz z wszystkimi używanymi stemplami…
Oczywiście teraz skrzętnie przyjąłem hipotezę Kol. qcho…  :)
Te „dojrzałe”, artystycznie już bardzo zaawansowane portrety zniknęły raz i na zawsze.
Fakt ten wydaje się być też potwierdzany przez zachowane grosze: portret z K.06.2 występuje na groszach z 1606 tylko sporadycznie a dominuje tu portret „dojrzały”. W roku 1607 mogłem znaleźć już tylko portret „nowy” a ten stary ani razu…

Iger trojakom K.06.2 dał R-4 a trojakom K.07 nawet R-5. Nie wiem czy mi się tylko wydaje, ale w moim odczuciu te pierwsze są wyraźnie rzadsze.

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #44 dnia: 01 Marzec 2021, 13:56:35 »
Trzymam się dalej trojaków Iger K.06.2 i ich rzadkością.
Właściwie jedyny egzemplarz, który pojawił się w handlu i mnie udało się go znaleźć w archiwum to ten  :-\

 

R E K L A M A
aukcja monet