Aktualności: Glosowanie na zdjecia do kalendarza TPZN juz sie zaczelo - termin 2 XII

  • 01 Grudzień 2022, 00:25:29

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Nie-popularesy z Krakowa  (Przeczytany 8738 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #45 dnia: 06 Marzec 2021, 18:13:03 »
Wrócę do trojaka, którego przedstawiłem trochę wcześniej, a który jakoś nikogo nie pobudził do refleksji.  :(
Jaka jest jego "proweniencja"?
Kupiłem go 11 lat temu we francuskim eBayu za ok. EUR 170. Przywędrował do mnie z Roquecourbe, miejscowości leżącej jakieś 100 km na wschód od Tuluzy. Waży 2.10 g.
Kiedy nie znalazłem takiego w żadnym z dostępnych mi katalogów, zapytałem w WCN.
R. Kondrat uznał, że jest "dobry", ale ja "niewierny Tomasz" i tak nie byłem pewien...
Portret jak trzeba, ale te rozetki!? Widział ktoś takie? Podobne to widywałem tylko na naśladownictwach z Bałkanów...

Dopiero gdy ujrzałem jego o rok młodszego kuzyna, który też ma rozetki (też dwie w koronie i dwie na rewersie) sprzedanego w GNDM to uwierzyłem :D
https://aukcje.gndm.pl/pl/auction/369/lot/390/zygmunt-iii-waza-trojak-krakow-1607-bardzo-rzadki

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #46 dnia: 16 Marzec 2021, 17:12:45 »
 :) ...a teraz Krakus z roku 1605, ciekawszy bo mu jednej literki brakuje. Jakiej?  ;)

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #47 dnia: 18 Marzec 2021, 13:22:32 »
 :) Tyle par oczu oglądało i nikt nie zauważył? Możliwe to?  :-\

Więc dla przypomnienia dwa podstawowe warianty Iger K.05.1: a. wariant z regularną "piątką" na końcu daty
                                                                                            b. wariant z odwróconą "dwójką" na końcu daty
...ale obydwa mają inskrypcję awersu SIGISM III DG-REX PO MDL
(zdjęcia marne, ale własne  ;D)

Odmiana, którą powyżej przedstawiłem ma przede wszystkim inny portret (ten występujący częściowo też w roku 1606) i otok korony, ale i inną inskrypcję

Jest też sporo rzadszy: u Niemczyka 10 : 0
                                  w WCN na    38 : 1 (ale błędnie zaliczony do K.05.1.a, Nr 49/406)
                                  w GNDM na  21 : 2

qcho

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 804
  • Legitymacja: TPZN nr 068
  • Zainteresowania: Naśladownictwa i imitacje trojaków
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #48 dnia: 18 Marzec 2021, 13:57:39 »
Bardzo fajnie - warto zapamiętać, ale czy szanowny Kolega zauważył, że ten wariant z PMDL i innym portretem ma 2 wariacje napisowe?

SIGISM III DG-REX PMDL:
49530_1b.jpgNie-popularesy z Krakowa


oraz  SIGISM III D-G REX PMDL:
286029_1b.jpgNie-popularesy z Krakowa


Co z resztą nasz patron Iger zauważył i skatalogował ... ale dopiero w roczniku następnym. Mozna zatem mniemać, że te stempelki to już pod koniec 1605 roku były używane.

« Ostatnia zmiana: 18 Marzec 2021, 14:02:46 wysłana przez qcho »
jarek

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #49 dnia: 18 Marzec 2021, 16:47:31 »
 :) Aliści do tego zmierzałem i dziękuję za wsparcie.
W katalogu internetowym Igera na stronie WCN przewidziane dla nich są K.05.1 "c" i "d"

Wydaje mi się, że w zasadzie różnice w sumie są na tyle istotne, że aby być konsekwentnym byłoby zasadne stworzenie odmiany K.05.2 z tym późnym portretem a wariantów "a" i "b" dla wymienionych obydwu inskrypcji awersu :-\

Poniżej zdjęcia egzemplarza z GNDM

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 586
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #50 dnia: 19 Marzec 2021, 16:53:22 »
Stylistycznie i portretowo należy też tu niewątpliwie ten już maksymalnie krakowski trojak z literką "C" na awersie (Iger K.06.5).
To już obiekt z najwyższej półki, którego oczywiście nie mam, ale pomarzyć chyba wolno...  :)

Poniższe informacje na pewno do tego pasują.

 
IMG_6305.JPGNie-popularesy z Krakowa
   
IMG_6306.JPGNie-popularesy z Krakowa
   
IMG_6307.JPGNie-popularesy z Krakowa
Norbert

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #51 dnia: 19 Marzec 2021, 18:38:48 »
 :-\ Pasuje na pewno, ale nie do końca zrozumiałem; to egzemplarz J. Stupnickiego, który znalazł się w MNW?
Jeśli tak, to może jest dostępna tam jego elegancką fotografia?

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 586
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #52 dnia: 19 Marzec 2021, 19:09:42 »
Cała historia została opisana w artykule - Kazimierz Sobański i jego zbiór monet w Muzeum Narodowym w Warszawie. Autor Maciej Widawski.
Wspominałem już o tym tekście w innym temacie:
http://forum.tpzn.pl/index.php/topic,7328.msg119729.html#msg119729

Tam też zamieszczałem link do publikacji on-line:
http://palacwguzowie.pl/wp-content/uploads/2017/12/Warszawski-Pamietnik-Mumizmatyczny-2012.pdf
Norbert

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #53 dnia: 22 Marzec 2021, 10:22:32 »
Ostatniemu trojakowi z roku 1605, którego przedstawiłem, brakowało jednej litery.
Tu na odmianę grosz z tego samego roku, który ma jedną literę więcej niż zwykle ;)

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #54 dnia: 23 Marzec 2021, 17:47:08 »
 :) "Rzecz mała a bawi!!"... jak to jedno maleńkie "K" katapultuje grosika na marnej blasze wybitego (Gum. 937, H.Cz. ? (vgl. 5080 R-8), Kam. ? (vgl. 327 R-8), Kop. ? (vgl. 778 R-8), Kop 2007.? (vgl. 254 R-8), Dut.? (vgl. 167 R-8), T. 60) na półkę jeszcze wyższą niż zacny talar ostatnio sprzedany u ANMN:
https://aukcjamonet.pl/product/37585/jan-ii-kazimierz-talar-1649-krakow-rzadkosc-r6-r7

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #55 dnia: 02 Kwiecień 2021, 14:03:10 »
...a tu jeszcze jego brat bliźniak, obecnie jedna z ozdób "Zbioru", do którego zawsze warto zajrzeć: http://www.zbior.com/
Numizmat ze świetną proweniencją, którą podkreśla punca na awersie.
Wygląda na to, że egzemplarz ten onegdaj wywędrował z kolekcji hr. Czapskiego pewnikiem jako ten gorszy duplikat... ;)

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #56 dnia: 07 Maj 2021, 13:19:13 »
 :) Kiedy 53-letni Władysław IV zmarł 20 maja 1648 roku ponoć z powodu przedawkowania środka przeczyszczającego zostawił swojemu młodszemu bratu Janowi Kazimierzowi wraz z koroną też i kilka niebagatelnych kłopotów. Władysław opuścił ten padół bawiąc na łowach w Mereczu, może jeszcze raz uległszy wdziękom swej wieloletniej kochanki Jadwigi Łuszkowskiej.
Ludwika Maria, królowa od zaledwie dwóch lat, którą król jegomość zaniedbywał był karygodnie, zamiast gorzknieć jako wdowa rozejrzała się krytycznie za kandydatem i poparła elekcję Jana Kazimierza, z którym podobno miała romans już w 1640 roku kiedy to przyjechał do Francji aby starać się o jej rękę w imieniu Władysława IV…
Tu historia tej pary nabiera impetu mimo knowań Bohdana Chmielnickiego; koronacja Jana Kazimierza 17.01.1649, wesele w końcu maja a już niebawem trzeba było królowi ruszać w pole z odsieczą dla Zbaraża. Mimo nawału obowiązków stanął był na wysokości zadania i prawie dokładnie w rocznicę ślubu parze urodziła się córeczka: Maria Anna Teresa (1.07.1650-1.08.1651). Niestety nieboga zmarła już po roku i jako że rodzice planowali oddać ją do zakonu karmelitanek to biedne dziecko zostało pochowane w habicie zakonnym pod wielkim ołtarzem ich kościoła w W-wie.

Talar 1650, który poniżej przedstawiam, być może został wybity wraz z jej urodzinami i niewątpliwie może być zaliczony do krakowskiej talarowej elity; rzadszy od tych z roku 1649 i rzadszy od tych z herbem Wieniawa…
Krótka i moim zdaniem bardzo oryginalna edycja, w której nawet bez oglądania rewersu już po samym portrecie czy to z „dużą głową”, popiersiem czy półpostacią bez wątpliwości rozpoznamy po trochę kanciastych rysach, że moneta pochodzi z mennicy krakowskiej.
Co więcej, krążek trzaśnięty krzepką ręką mincerza, czy może raczej zbyt mocno dokręcona prasa powodowała, że co drugi egzemplarz ma charakterystyczne pęknięcia.

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #57 dnia: 13 Maj 2021, 18:00:37 »
 :) Rzadki, "górnopółkowy" trojak krakowski został sprzedany na aukcji RDA:
https://onebid.pl/pl/monety-zygmunt-iii-waza-trojak-1607-krakow-rzadkosc/861848

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #58 dnia: 17 Maj 2021, 18:49:50 »
 :) Na przedwczorajszej aukcji WCN pojawiły się dwa talary, które niewątpliwie zasługują na miejsce w tym wątku.
Obydwa z odrobinę częstszego roku 1649; jeden z popiersiem z większą głową
https://wcn.pl/archive/76_0151?q=1649+talar+krak
a drugi z popiersiem z mniejszą głową bez inicjałów G-P i datą u góry
https://wcn.pl/archive/76_0152?q=1649+talar+krak

Niewiele z tej emisji doczekało do naszych czasów albowiem nie dość że wybite w małym nakładzie to jeszcze ze względu na idące wojenne potrzeby szybko wyłapywane z obiegu ze względu na kruszec już w następnych latach.
Sporo z nich "rozmieniono" na drobne w tych paskudnikach znanych ze złych żartów...
I Initium
C Calamitatis
R Regni
Początek Nieszczęść Królestwa... :o




pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 586
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #59 dnia: 14 Lipiec 2021, 16:44:06 »
Tak jest, brakuje "G" i nie jest to niedobicie lecz znany wariant inskrypcji awersu.
Jest rzadki: na 42 trojaki K.06.3  znalazłem tylko 2 bez "G" (no i ten omawiany  :))
Zdjęcia tych dwóch egzemplarzy (Archiwum WCN) poniżej.
Chyba wszystkie trzy zostały wybite tymi samymi stemplami.

Temat został rozpoczęty pokazaniem trojaka bez G na awersie. Trafiłem w necie na jeszcze jeden egzemplarz:

https://www.alamy.com/swedish-and-polish-coins-1606-sigi-king-of-sweden-and-poland-coin-from-sweden-and-poland-1606-image343609337.html?

 
2AY0N61.jpgNie-popularesy z Krakowa
Norbert

 

R E K L A M A
aukcja monet