Aktualności: Glosowanie na zdjecia do kalendarza TPZN juz sie zaczelo - termin 2 XII

  • 01 Grudzień 2022, 01:30:35

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji

Autor Wątek: Nie-popularesy z Krakowa  (Przeczytany 8746 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #60 dnia: 14 Lipiec 2021, 18:57:10 »
 :)...a powitać krewniaka ;)
Wydaje mi się, że awers ten sam co mojego, ale rewers już z innego stempla.


pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 586
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #61 dnia: 07 Wrzesień 2021, 18:58:06 »
Stylistycznie i portretowo należy też tu niewątpliwie ten już maksymalnie krakowski trojak z literką "C" na awersie (Iger K.06.5).
To już obiekt z najwyższej półki, którego oczywiście nie mam, ale pomarzyć chyba wolno...  :)

Poniższe informacje na pewno do tego pasują.

 
IMG_6305.JPGNie-popularesy z Krakowa
   
IMG_6306.JPGNie-popularesy z Krakowa
   
IMG_6307.JPGNie-popularesy z Krakowa


Co prawda już zamieszczałem informację o trojaku 1606 z C na awersie z aukcji zbioru Stupnickiego. Jednak dopiero teraz zauważyłem pewną ciekawostkę.

Stylistycznie i portretowo należy też tu niewątpliwie ten już maksymalnie krakowski trojak z literką "C" na awersie (Iger K.06.5).
To już obiekt z najwyższej półki, którego oczywiście nie mam, ale pomarzyć chyba wolno...  :)

Aby ten niezwykły typ był reprezentowany tutaj w całej okazałości trzeba pokazać także drugą odmianę z innym podziałem legendy na awersie. K.06.5.a

Iger w swoim katalogu wymienia dwie odmiany z główną różnicą na awersach:
A - ...RE "C" X P...
B - ...REX "C" PO...

Moneta Stupnickiego to odmiana A. Tylko, że rewers jest z odmiany B. Przy nominale są zwykłe kropki, a w odmianie A Iger wymienia gwiazdki.

 
1606 - C.jpgNie-popularesy z Krakowa
Norbert

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #62 dnia: 03 Październik 2021, 13:14:27 »
 :) A tu artefakt z wczorajszej aukcji GNDM moim zdaniem absolutnie kwalifikujący się na najwyższą półkę krakowską...

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #63 dnia: 09 Grudzień 2021, 18:37:27 »
 :) wczoraj sprzedany został w Allegro ort krakowski Jana Kazimierza 1656: moneta wyjątkowa, niezmiernie rzadka i godna dołączenia do najlepszych kolekcji a może nawet zbiorów muzealnych:
Sprzedany 8.12.21 za PLN 18100: https://allegro.pl/oferta/polska-jan-ii-kazimierz-ort-1656-r-krakow-rrrr-11510067290
Cena moim zdaniem zważywszy rzadkość nawet skromna.
Tuszę, iż tym bardziej zasługuje na miejsce w tym wątku.
« Ostatnia zmiana: 13 Grudzień 2021, 09:42:22 wysłana przez Phoenix »

nosfer3

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 438
    • Probusy
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #64 dnia: 09 Grudzień 2021, 19:42:29 »
1 wcięlo w finalnej cenie:) ;)

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #65 dnia: 13 Grudzień 2021, 09:51:47 »
 :( Uups, dziękuję i przepraszam - właśnie poprawiłem.  :)
Pokazuję jeszcze drugi egzemplarz tego rzadkiego orta z obwódką sprzedany w GNDM:
https://aukcje.gndm.pl/pl/monety-jan-ii-kazimierz-ort-krakow-1656-it-nienotowany/222799

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #66 dnia: 16 Grudzień 2021, 10:33:17 »
 :) Co ciekawe tego orta trudno się doszukać w katalogach, a o dziwo udało mi się znaleźć jeszcze trzeci egzemplarz u Niemczyka:
https://archiwum.niemczyk.pl/auction/60/197/jan-ll-kazimierz-ort-18-groszy-1656-itic-krakow-ngc-au50-max-ekstremalnie-rzadki

zdzicho

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 600
  • Legitymacja: 106
  • Zainteresowania: Boratynki
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #67 dnia: 16 Grudzień 2021, 11:28:06 »
Aj zaraz nieznany, nieopisany. To kolejny przykład na to, że odkrywamy na nowo, to co wiedzieli numizmatycy ponad 100 lat temu. O tym orcie pisał Walery Kostrzębski w Wiadomościach Numizmatyczno - Archeologicznych nr 2 z 1896 roku w artykule o Janie Thamme. Powołał się zresztą również na rycinę Czapskiego. Pisałem o tym orcie w artykule o historii mennicy krakowskiej pod szwedzką okupacją: https://niemczyk.pl/czytelnia/8
Pozdrawiam. zdzicho

Optimus_Prime

  • Gaduła
  • ****
  • Wiadomości: 948
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #68 dnia: 16 Grudzień 2021, 20:03:00 »
Pisał WK, ale czy na pewno o tym? Orty Czapskiego tego typu (dwie sztuki), notabene chyba nawet jeszcze rzadsze od tych tutaj, są nieco inne https://zbiory.mnk.pl/pl/wyniki-wyszukiwania/katalog/326145. Nie wiem czy te dwa awersy były rozróżniane na poziomie rysunku, na pewno mają inną legendę.

zdzicho

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 600
  • Legitymacja: 106
  • Zainteresowania: Boratynki
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #69 dnia: 16 Grudzień 2021, 21:02:07 »
Wiedział na pewno o orcie z portretem odmiennym od stosowanych przed i po Jakubie Czamerze / chociaż nie wiedział do kogo należą inicjały IC/. Wiedział, że ta odmiana jest rzadka, bo te orty bito tylko przez kilka miesięcy 1656 roku. Gdybyśmy dotarli do rękopisu jego "Katalogu monet polskich od Zygmunta I aż po dzień zamknięcia Mennicy Warszawskiej", to moglibyśmy odpowiedzieć na pytanie czy znał różne warianty tej odmiany.
Pozdrawiam. zdzicho

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #70 dnia: 16 Grudzień 2021, 21:05:35 »
Aj zaraz nieznany, nieopisany. To kolejny przykład na to, że odkrywamy na nowo, to co wiedzieli numizmatycy ponad 100 lat temu. O tym orcie pisał Walery Kostrzębski w Wiadomościach Numizmatyczno - Archeologicznych nr 2 z 1896 roku w artykule o Janie Thamme. Powołał się zresztą również na rycinę Czapskiego. Pisałem o tym orcie w artykule o historii mennicy krakowskiej pod szwedzką okupacją: https://niemczyk.pl/czytelnia/8
:) Serdecznie dziękuję za powyższą wskazówkę bibliograficzną i o ile to Kolega jak wnioskuję, jest jej autorem to chylę czoła przed wnikliwością i erudycją.

Chciałbym jednak zwrócić uwagę Kolegi, iż bynajmniej nie sugerowałem, iż ort ten jest „nieznany, nieopisany” lecz że go „trudno się doszukać w katalogach”.

Nawet po przeczytaniu Kolegi artykułu nadal twierdzę, że moneta, o której dyskusja chyba jednak w katalogach nie figuruje.
Powołuje się Kolega w swoim artykule na artykuł Walerego Kostrzębskiego z roku 1896 i na „rycinę Czapskiego”.
Zajrzyjmy więc do katalogu hr. Czapskiego i sprawdźmy jakie orty z roku 1656 z inicjałem „I-C” i z ryciną tam figurują:
 - nr 7630: ten odpada w przedbiegach – portret nie w obwódce a na rewersie ozdobna tarcza herbowa
 - nr 2073 niby podobny, ale inny portret królewski, inna szata a inskrypcja rewersu kończy się na POL a nie PO
A więc to jednak nie on? :)


« Ostatnia zmiana: 16 Grudzień 2021, 22:10:41 wysłana przez Phoenix »

zdzicho

  • Rada Oficerów TPZN
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 1 600
  • Legitymacja: 106
  • Zainteresowania: Boratynki
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #71 dnia: 16 Grudzień 2021, 23:52:40 »
Żaden ze mnie specjalista od ortów. Liznąłem troszeczkę temat przy okazji poszukiwań śladów Jana Thamme. Nie odnosiłem się do pańskich słów, a do opisów aukcyjnych. Na zestawieniu cytat z Kostrzębskiego i jego rycina tego odmiennego orta, dalej ten odmienny w dwóch wersjach i rycina, a po prawej powszechnie wykorzystywany portret w czasie okupacji szwedzkiej. Jak widać portrety na rycinach się różnią mimo, że Kostrzębski powołuje się na tego u Czapskich. Z rycinami to jest tak, że nie zawsze wiemy co autor miał na myśli. W każdym razie 100 lat temu miano świadomość istnienia orta o portrecie odmiennym do innych używanych w tym czasie w mennicy krakowskiej
 
oo.jpgNie-popularesy z Krakowa
Pozdrawiam. zdzicho

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #72 dnia: 22 Grudzień 2021, 23:05:40 »
Orty Czapskiego tego typu (dwie sztuki), notabene chyba nawet jeszcze rzadsze od tych tutaj, są nieco inne https://zbiory.mnk.pl/pl/wyniki-wyszukiwania/katalog/326145. Nie wiem czy te dwa awersy były rozróżniane na poziomie rysunku, na pewno mają inną legendę.
Te dwa orty ze zbiorów hr. H. Cz. zostały wybite notabene jednym stemplem awersu, ale dwoma różnymi stemplami rewersów, wszystkie cięte od ręki. Przy tej rzadkości można spekulować, że prawdopodobnie przetrwały razem np. w jakimś depozycie ziemnym... :-\

pasjonatort

  • Administrator
  • Gaduła
  • *
  • Wiadomości: 2 586
  • TPZN 080
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #73 dnia: 05 Marzec 2022, 09:52:19 »
Istnieje odmiana "z orderem", którą znalazłem na czterech egzemplarzach na 42. Przykład z WCN poniżej

Na zdjęciu kolejny trojak

 
monete-estere-polonia-sigismondo-iii-7952515.jpgNie-popularesy z Krakowa
Norbert

Phoenix

  • Stały bywalec
  • ***
  • Wiadomości: 513
Odp: Nie-popularesy z Krakowa
« Odpowiedź #74 dnia: 09 Marzec 2022, 22:45:23 »
 :) Ten sam stempel awersu? A skąd pochodzą zdjęcia?

 

R E K L A M A
aukcja monet